Nekromanti När jag använde den ovanliga färdigheten...

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
FRÖJDEFULL JULAFTON!

Många rollspel, särskilt de från nittiotalet, kommer med många färdigheter till rollpersonen. Detta gör att färdigheter som skridskor och matlagning kan dyka upp (tror t.om. jag läst om stavhopp i ett fantasyspel). Berätta om någon gång din rollperson använde en mer ovanlig färdighet (mer ovanlig än övertala och båge)!
 
Hmm, en kompis använde framgångsrikt kunskap om svampar för att etablera stora svampar man kunde sova under i Vildhjärta...

Jag använde massage någon gång (DoD91) till att sträcka alla muskler i någons rygg under brottning.
 
Jag har använt färdigheten "otroligt feg" tillsammans med "ondskans samlade arméer" och "gös" från utrustningslistan för att besegra en helt vanlig sten.

Jag har använt mina kunskaper som retuscheringsmålare för att bygga en flygfarkost av uppstoppade djur med vilken vi flög till syltfabriken.
 
RasmusL said:
Jag har använt mina kunskaper som retuscheringsmålare för att bygga en flygfarkost av uppstoppade djur med vilken vi flög till syltfabriken.
Nordnord ost & bacon! :heart: Det var ju faktiskt till nordnordost som vår kompass pekade.

/Han som gillar bananbeskrivningar
 
Han said:
RasmusL said:
Jag har använt mina kunskaper som retuscheringsmålare för att bygga en flygfarkost av uppstoppade djur med vilken vi flög till syltfabriken.
Nordnord ost & bacon! :heart: Det var ju faktiskt till nordnordost som vår kompass pekade.

/Han som gillar bananbeskrivningar

Just ja, ost och baconfabriken var det :gremsmile:

@StreetBushido: Det handlar lite om vilka spel man spelar, om liren innefattar kreativa beskrivningar utmaningar genom bananbeskrivningar (har du stött på begreppet?) så får man lätt ganska osannolika kombinationer.

Det sagt är jag mer imponerad av de som lyckas stajla till det i tradspel, mycket svårare IMO.

Edit: fixade fel
 
Nero said:
FRÖJDEFULL JULAFTON!

Många rollspel, särskilt de från nittiotalet, kommer med många färdigheter till rollpersonen. Detta gör att färdigheter som skridskor och matlagning kan dyka upp (tror t.om. jag läst om stavhopp i ett fantasyspel). Berätta om någon gång din rollperson använde en mer ovanlig färdighet (mer ovanlig än övertala och båge)!
Färdigheten brottas med djur är jag säker på har använts någon gång i min första spelgrupp men jag kan inte komma på tillfället.
 
Jag har förresten ett exempel som förmodligen passar in här.

I en kampanj av Mutant: Undergångens Arvtagare så använde en spelare färdigheten Vildmarksvana för att avgöra ifall en stam av zonmutanter var fredliga utifrån basgången på deras trummor. Det visade sig att deras schyssta trummspel indikerade att de även var schyssta mutanter.

Det kanske mer är en fråga om en ovanlig användning av en hyggligt vanlig färdighet, men ändå.

För övrigt vet jag inte vad en "bananbeskrivning" är.
 
Om jag ens kunde minnas ... Jag menar, om man nu verkligen tar fram alla dessa DoD91-böcker och synar alla dessa färdigheter som där bjuds i de otaliga modulerna, plus allt 91-iskt hitte-pou som dök upp på nätet –exempelvis hos Nimins – ja då finns det en hel del dumt och onödigt.
... Jag minns dock att man ... vi ... i början var rätt skitnödig med färdigheternas exakthet och ändamål och då var vi mycket noga med vem som kunde vad. Bland annat har man använt färdigheter som Matlagning, Kanot, Kamouflage, Träsnideri, Ekonomi, Teckning, Sömnad etc.

... Det ovanligaste jag gjort och fortfarande kommer ihåg – vilket jag berättat om i andra sådana här trådar – är att jag använt färdigheten Änterhake i strid, för att helt enkelt döda buffliga fiender med hjälp av detta utomordentliga redskap.
 
StreetBushido said:
För övrigt vet jag inte vad en "bananbeskrivning" är.
Bananbeskrivning är en term som ursprungligen kommer från forumiten Genesis och Hans spel Drakar och Bananer*.

Ursprungsförklaringen till termen går ungefär såhär: SL säger till spelaren »Här är en banan, hur dyrkar du upp dörren?« Bananbeskrivningar är alltså en typ av mekanik där spelaren får vara kreativ med sin rollpersons förmågor - i princip går allt att lösa med allt sålänge man kan beskriva hur (och tärningsgudarna håller med). Detta skiljer sig alltså markant från traditionellt spelande, där SL bestämmer vilken färdighet som är lämplig och spelaren på sin höjd kan argumentera för att någon annan färdighet också borde fungera.

Supergänget är ett spel som bygger väldigt tungt på bananbeskrivningar. Där har jag använt min superkraft att styra växter för att få träd att se ut som väderkvarnar i ett försök att övertala ett gäng joltcolade nördar att anfalla dem (och evakuera byggnaden de var i).
 
Möller said:
StreetBushido said:
För övrigt vet jag inte vad en "bananbeskrivning" är.
Bananbeskrivning är en term som ursprungligen kommer från forumiten Genesis och hans spel Drakar och Bananer.

Ursprungsförklaringen till termen går ungefär såhär: SL säger till spelaren »Här är en banan, hur dyrkar du upp dörren?«

Kanske ska tillägga att "bananen" inte är en banan egentligen. :gremlaugh:
 
Recca said:
Färdigheten brottas med djur är jag säker på har använts någon gång i min första spelgrupp men jag kan inte komma på tillfället.

Oh my god, stod den färdigheten i en färdighetslista?
 
RasmusL said:
Säker på att det var Genesis? Ping Han
Hrm, nej, jag är inte säker alls. Drakar och Bananer är ju Hans spel, tänkte fel. Var det kanske att termen uppstod i ett samtal dem emellan?
 
Möller said:
RasmusL said:
Säker på att det var Genesis? Ping Han
Hrm, nej, jag är inte säker alls. Drakar och Bananer är ju Hans spel, tänkte fel. Var det kanske att termen uppstod i ett samtal dem emellan?

D&B är Genesis som skrivit men termen existerade innan spelet och jag har ett minne av att det kanske var Han som myntade det, osäker...
 
RasmusL said:
D&B är Genesis som skrivit men termen existerade innan spelet och jag har ett minne av att det kanske var Han som myntade det, osäker...
Jag snackade om spelsättet gång efter annan och använde bananer (och tårtbakning) i alla exempel. Genesis myntade uttrycket.

/Han som suger på att hitta på namn som fastnar och snor hellre andras påhitt
 
Ja för tusan, du fick plus på dina färdighetsslag vs tigern, björnen etc.
 
Lite utanför tråden, då det var en SLP och inte en spelarfärdighet i spel, men... färdigheten hette "Ancient Chinese Wisdom" och resulterade i visdomsfyllda ordspråk (en liten utmaning) och då jag även slog för SLP:ens färdigheter missade jag oftast. Men det var kul för både mig och spelarna, så det fick fortsätta. :gremlaugh:
 
I ett spel jag spellede spelade någon en karaktär i Call of Cthulhu fast med World of darkness regler som var en doktor med specialiseringarna rasbiologi och Frenologi. Eftersom hej, det var det tidiga 1930-talet, han spelade en tysk och det var jätte roligt när vi skapade karaktärer. Eftersom skämtet var så roligt skrev han ner det som sina faktiska specialiseringar. Vi skulle ändå bara spela en one-shot. Och visst, det var roligt.

Sedan blev one-shoten en mini kampanj på tre sessioner. För session två hoppade vi 9 år framåt i tiden. Då var det inte lika roligt längre.

Så det är Cthulhu och sinnessjuka mutanter händer. De vet att några av de civila de har i byn de är i antagligen är mutanter också. Så spelare säger att han använder rasbiologi för att avgöra vilka det är. Sedan rullar han jättebra.

Så jag rullar random för vilka bybor han tror är mutanter. Den första är faktiskt en av mutanterna vilket får spelarna att tro att de lyckats hitta ett sätt att identifiera mutanterna på. Sedan avrättar de lite folk med fel skallform och fel avstånd mellan ögonen.
 
Back
Top