"När guldet blev till blod" eller "att namnge ett rollspel"

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Kan kan göra något på temat silverkulor?

Typ "Kulor av silver, kulor av bly" fast bättre?

Hade ju varit kul att göra något i stil med "Pengar guld, kulor av bly" Eller Pengar av silver, kulor av bly" eller just "Kulor av silver, pengar av guld" (fast gulddollars var väl inte särskilt vanligt?)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Annars hade ju det varit klockrent att släppa spelet under namnet för en handfull dollar och det skulle också varit priset för spelet en handfull dollar och den första tillägsboken till spelet skulle ju förstås heta för några få dollar mer .
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Blyregn och blodspillan
Vettvillingar
Prärielöpare (Ja jag är fågelskådare)
Tumbleweed
Pistolrök
Varma pistoler
Bly och blodvite
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Revolverslungare

Fast äh, jag är bara bra på att komma på skämtnamn och ska inte deraila mer i tråden. Jag hoppas att du inte lägger ner ett färdigt spel utan väljer nytt namn framför skrotning. Att jag alls skriver i tråden visar förhoppningsvis på någon omtanke.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Också ett Western-äventyr...
Sure, men jag menade inte bara blodspengar, utan att stoppa in det i något: typ "Bandvagnar och blodspengar", fast något bättre än bandvagnar =D
Allt det här är vanliga svenska ord. Åskfågeln kan inte kräva att hela svenska språket ska ingå i deras "varumärke".
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
"Guldet blev till blod"
Ptja, det är inte dåligt men mitt spel har inte något särskilt med guld att göra och då känns det konstigt att ha det ordet med i namnet. Samma sak med många andra ord som förekommit i namnförlagen här. Sand. Öken. Prärie. Skymning. Skallerormar. Banditer. Det är liksom allmänna västerngrejer men inget som relaterar särskilt till mitt spel. Det var det som var så bra med just blod och bly. Förutom att orden passar fint ihop relaterar de bra till rollpersonernas problemlösande och de farliga situationer som kan uppstå.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Har skummat igenom namnförslagen och måste säga att för att hålla på med en hobby som bygger på att läsa och tillämpa regler är ni inte särskilt bra på detta.
Okej, hittade riktlinjerna!

Så lite mer allvarligt dårå ...

Prisjägarna - rätt bra koppling till konceptet
Tomahawk - coolt namn, dålig koppling till koncept, engelskt men det heter väl typ så på svenska också?
Dueller och Desperados - ligger bra på läpparna
Dollar och Dueller - dito
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Nu ska jag också sluta hitta på namn men det är så svårt när hjärnan väl satt igång (synd bara att jag inte känner spelet bättre).

Några sista förslag :D
Bly i blodet
Blod av bly
Flytande bly
Rött bly
Dött bly (Dead lead)
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
480
Location
Umeå
Just ja, en riktlinje till:
  • Eftersom spelet inte hämtar inspiration från någon specifik förlaga bör inte heller namnet koppla alltför tydligt till en specifik förlaga. Ett ord som "handfull" är till exempel olämpligt eftersom det direkt för tankarna till Sergio Leones film.
Så "Ducka, skitstövel!" är uteslutet :(
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Nu ska jag också sluta hitta på namn men det är så svårt när hjärnan väl satt igång (synd bara att jag inte känner spelet bättre).

Några sista förslag :D
Bly i blodet
Blod av bly
Flytande bly
Rött bly
Dött bly (Dead lead)
Sista:
Blodet från blyet
Blodet av blyet
Av bly är du kommen och blod ska du åter bli
 
Top