När djuren ställde sig upp

Modern vetenskap har visat att råttorna inte var de som spred pesten.

Mja? Det tycks, senast jag kollade, fortfarande vara omdebatterat vilken roll gnagarloppor hade i spridningen. Under en period på 2000-talet var väl teorin att digerdöden inte alls var Yersinia pestis-bakterier (som, bland annat, sprids via loppor på gnagare), men det har man väl bevisat med DNA-studier av kvarlevor efter pestoffer att det var numera. Som jag fattat det visar modellerna att loppor på råttor omöjligt kan varit det enda sättet som pesten spreds på, men det är ju inte bevis för att de inte kunde sprida pest över huvud taget. Tror rådande konsensus är något åt "det är omöjligt så att enbart råttor spred pesten, men sedan det bevisats att det handlar om Yersinia pestis bör vi nog anta att loppor på gnagare är involverade på något vis".

Har börjar skriva ihop en enkel världsbok, ska försöka inte lägga så mycket tid på det så att jag får ut något och låta det vara en verison 1.

Men då jag är jag så var jag tvungen att ha en framsida.
Lite osäker vilken känsla jag vill förmedla dock så detta är ett experiment (allt behöver förfinas).

Synpunkter.
Cover.jpg

(Stock bilder, photoshop och viss AI hjälp)

En sak som är helt säker är att det skulle knullas. Jag försökte kolla igenom tråden och se om det behandlats, men såg inget.

Människor knullar ju som kanske bekant allt, och om man plötsligt har medvetna djur som kan ge sitt samtycke? Som dessutom är hyfsat humanoida?

Frågan om kornas mjölk är inte om man skulle dricka mjölken som dryck. Frågan är om det skulle finnas folk som gick igång på att dricka kornas mjölk. Och svaret på den frågan är "ja".

Folk som gillar cat girls. Furries. Omegaverse-fans. Eskil Erlandsson. I rest my case.

---

Och djuren skulle inte nödvändigtvis vara bättre. Det här med att göra sexuella handlingar som dominansbeteende? Rätt vanligt. Eller som underkastelsebeteende. Lite beroende på hur mycket av mänsklig kultur vi projicerar på dem så saknar ju djur sexualmoral i mänsklig mening.

(Sen kan man såklart välja att spela en kampanj utan fokus på detta. Men ur en strikt "what if"-vinkel så ja, det skulle bli en hel del tidelag)

En sak som är helt säker är att det skulle knullas. Jag försökte kolla igenom tråden och se om det behandlats, men såg inget.

Människor knullar ju som kanske bekant allt, och om man plötsligt har medvetna djur som kan ge sitt samtycke? Som dessutom är hyfsat humanoida?

Frågan om kornas mjölk är inte om man skulle dricka mjölken som dryck. Frågan är om det skulle finnas folk som gick igång på att dricka kornas mjölk. Och svaret på den frågan är "ja".

Folk som gillar cat girls. Furries. Omegaverse-fans. Eskil Erlandsson. I rest my case.

---

Och djuren skulle inte nödvändigtvis vara bättre. Det här med att göra sexuella handlingar som dominansbeteende? Rätt vanligt. Eller som underkastelsebeteende. Lite beroende på hur mycket av mänsklig kultur vi projicerar på dem så saknar ju djur sexualmoral i mänsklig mening.

(Sen kan man såklart välja att spela en kampanj utan fokus på detta. Men ur en strikt "what if"-vinkel så ja, det skulle bli en hel del tidelag)
Helt klart något som ska tas med. Jag vill ha en massa olika intressanta, jobbiga, djupgående frågor, problem, lösningar och wtf grejer. Det kommer vara den typen av spel.

Angående fortplantning så kommer det inte bli några hybridarter eller något sådant. Arterna kan bara fortplanta sig med dem de kunde innan förvandlingen.

Frågan är (hur jag vill ha det och som är mest intressant) om de kommer bli lite mer mänskliga för varje generation.

Ja absolut, det som förekom innan kan det fortfarande...

Eller om det är mer intressant då deras kropps förändrats, så kanske det kan förekomma mer än förut. Värt att tänka på.
Det handlar helt om genetiken. Och försök inte ens tänka på hur genetik kan fungera tillsammans med den absolut orealistiska premissen, då kommer huvudet att explodera. Den enda förklaringen här är magi.

Här kommer ett första ostrukturerat utkast där jag mest vill få med massa intressanta saker för att sedan arbeta om och arbeta fram något mer strukturerat.

Gå gärna in och läs och lägg kommentarer.

De vetenskapliga inslagen är väldigt snabbt googlade och AI "forskade" så ta dem med en nypa salt, eller kom med bättre förslag.

Det som främst saknas är mer konstigheter om vad råttorna och liknande håller på med samt att fiskarna ska få större plats och vara ett växande hot, potentiellt en fiende till hela världen.

Det som främst saknas är mer konstigheter om vad råttorna och liknande håller på med samt att fiskarna ska få större plats och vara ett växande hot, potentiellt en fiende till hela världen.
Råttor gör egentligen tre saker: Sover, äter och tvättar sig...

Råttor gör egentligen tre saker: Sover, äter och tvättar sig...
Förr ja, men nu. Ett växande parallellsamhälle av intelligenta råttor och liknande djur som har svårt att bli en del av människornas samhälle. De får inte bekämpas som ohyra utan ger gradvis allt mer rättigheter. Deras kamp för överlevnad leder till problematiska beteenden och aktiviteter. Kanske, något sådant.

Tja, råttor har inget koncept om "ägande". Om de ser något intressant så tar de det, och gömmer i sitt bo.

Tja, råttor har inget koncept om "ägande". Om de ser något intressant så tar de det, och gömmer i sitt bo.
Människorna kommer vilja lära dem saker, för att de ska kunna bli en del av samhället, så att de ska respektera äganderätt, lagar, regler osv. Men allt efter som de lär sig mer så börjar de hitta nya sätt. Kriminella grupper kanske är snabba att ta till sig dem.

Enligt konceptet så har de nu en tillräckligt hög mental kapacitet att lära sig tala även om de har svårt att använda mänskliga ord. Deras egna språk utvecklas och de kan organisera sig på ett helt nytt sätt.

Oh, en cool bakgrundsdetalj som inte påverkar någonting, annat än stämningen:

Låt viruset vara en muterad variant av ett annat virus, som en gång i tiden gjorde människorna intelligenta. Typ, det tinades upp när permafrosten på tundran smälte, och hade muterats till att nu angripa andra organismer också.

På vilket sätt är det här intressant? Jo, för att det tar bort människans särställning. Vi är inte speciella, vi har bara lite försprång. När djuren har oss som "måttstock" så tar de fort in försprånget...

Det ger naturligtvis också en hel del filosofiska och religiösa frågeställningar.

Låt viruset vara en muterad variant av ett annat virus, som en gång i tiden gjorde människorna intelligenta. Typ, det tinades upp när permafrosten på tundran smälte, och hade muterats till att nu angripa andra organismer också.

På vilket sätt är det här intressant? Jo, för att det tar bort människans särställning. Vi är inte speciella, vi har bara lite försprång. När djuren har oss som "måttstock" så tar de fort in försprånget...

Det ger naturligtvis också en hel del filosofiska och religiösa frågeställningar.
Kan i alla fall vara med som ett av många vetenskapliga rön. Vad som är sant eller inte tänker jag man kan lämna lite öppet.

Har börjat lägg till en lista på förmågor och instinkter som djuren har kvar. Tänker att man väljer en förmåga och instinkt som kan vara en fördel eller nackdel i olika situationer.

Lät riktigt intressant.

Eventuellt skulle viruset kunna hoppa en art i taget och inte alla djur på en gång.

Och apropå permafrost och kalla områden så vill man ju se de intelligenta pingvinerna bilda maffia och röka cigarr. De har ju redan kostymen.

Lät riktigt intressant.

Eventuellt skulle viruset kunna hoppa en art i taget och inte alla djur på en gång.

Och apropå permafrost och kalla områden så vill man ju se de intelligenta pingvinerna bilda maffia och röka cigarr. De har ju redan kostymen.
Anledningen till att jag låter alla förvandlas på en gång är för den globala chocken och att man inte ska hunna förbereda sig. Först hade jag tänkt att det skulle ske stegvis för varje generation men då hade det inte blivit samma sak.

Just ja, pingvinerna hade jag glömt.

Tips: Läs Darwin's Radio av Greg Bear.

Inte exakt det här, men den handlar om att vi har ett retrovirus i vårt DNA som kickar vår evolution framåt i hopp ibland. Känns som något som skulle kunna ge idéer.

Och ja, den är fiction.

Back