Nekromanti När blev våld skräck?

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Men för helvete Krille, vakna! Man KAN döda Deep Ones (m.m.) i Call of Cthulhu också, fårgan är bara hur jäkla troligt det är. Och varför folk vill ha spel fulla med vapenlistor och liknande borde väll ni på NeoGames veta, för era rollspel dräller ju också av dem. (sedan finns det faktiskt flera populära moduler till Call of Cthulhu där det drösar av vapen... en är, av någon outgrundlig anledning, 90-tals modulen).

Förklaringen kan helt enkelt finnas i att våran nutid är extremt våldsam (titta på nyheterna), det behövs något mera helt enkelt. Men nog om det...

/Andreas (Bosse)
 

Eraser

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
15
Location
Östersund
hmm intressant det där med doom. jag håller nog med.
men i skräckfilmer har ju våldet varit ganska framträdande sen 60-talet och då är det ju klart att om nån spelledare blir inspererad av nån film att det slinker med massa våld. våld som jag inte finner skräckgenre artat utan snarare patetiskt och stötande.
men nu vill jag ju inte dra alla över en kam.
jag menar Shining är en otäck film och den är inte ens en tiondel så våldsam som fredagen den 13 (som jag hatar)

I det underbara rollspelet Call of Cthulhu är det ganska lönlöst att bli våldsam om man möter tex nått gammalt monster som tex nylantorep (eller nått) med tanke på att vissa av dem har skadebonus nog att krossa ett slagskepp

Eraser// skräck och våld behöver inte vara samma sak.


Eraser //
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag får lov att säga att psykiskt hårda äventyr slår klart bättre rena våldsfilmer. Håller med dig där med the Shining är en klart bra film. Samma sak med The Blair Witch Projekt, det är ju sådan spänning som är kul !
 
Top