Nekromanti När börjar Western?

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
När börjar det vi kallar Western (eller Vilda Västern).

Är det med nybbyggarna...
Är det med inbördetskrigets början
Eller är det när inbördeskriget slutar

Riddaren
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Själva det riktigt "vilda" börjar väl efter kriget, dvs 1865...men grunden läggs ju under kriget med endel våldsdåd, så grunden borde väl läggas 1862-65. Var slutet är, blir lite svårare.

The Wild Bunch, verkade ju även efter 1900, närmare till 1901 då de flydde till sydamerika, men det bör väl ha slutat någonstans under de första åren under 1900-talet?

Riddaren
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Helt riktigt som du säger.
Jag tycker nog att man kan spela ända tillbaka till 1750talet eller liknande. Men man måste vara medveten om att det blir ganska annorlunda spel då.
Man kan exempelvis tänka sig att spela en grupp pälsjägare som störer på indianer för första gången, men inte en grupp revolvermän som röjer nere i New Mexico.


//Dream
-------
[color:blue]<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A></font color=blue>
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
I allmänhet brukar man räkna Western-eran (eller "the frontier period" som detheter inom amerikansk historievetenskap) just från efter inbördeskriget (1865) fram till sekelskiftet.
Koloniseringen av den amerikanska västern hade givetvis börjat innan dess, men under kriget skapades de infrastrukturella förutsättningarna för migration i stor skala (järnvägen och telegrafen byggdes ut under kriget) - och efter kriget börjar drösvis med människor söka lyckan västerut - militärer som får avsked, folk som inte längre kan bo kvar i krigshärjade områden, frigivna slavar etc etc).

Men visst finns det ingenting som hindrar att man spelar tidigare eller senare...själv håller jag på att skissa på en kampanj i de stora skogarna (nuvaranda Oregon, Washington och British Columbia) under 1840-50-talet, då området var konfliktfyllt och konflikterna mellan exploaterande företag var stora...

mvh
Örnie
 

Red Dust

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
129
Location
Gotland/ Lund.
Jag sätter nog mina pengar på tiden 1865- 1900-talets första decennium. För det var så vitt jag förstår inte förrän efter inbördeskrigets slut som människor på allvar sökte sig ut och började roffa åt sig mark, (rätta mig om jag har fel).

Själv föredrar jag att spela under perioden 1860-1900, då tycker jag att man är på den säkra sidan. Man kan ju också spela under de tidsperioder som står i regelboken ca. 1750-1900. Men enligt min personliga åsikt så är den tidiga eran inte riktigt Vilda Väster (även om den också var hård och tuff) utan då hamnar vi under kolonialtiden.

För tillfället driver jag en kampanj som tog sin början 1872 och tänker fortsätta så länge karaktärerna lever, vem vet? De kanske får skåda ett nytt århundrades födelse, och som gamla män åka till Bolivia (eller nåt).

M.v.h.

Red Dust.
 
G

Guest

Guest
Om man har lite historisk kunskap kan det vara spännande att spela i New Mexiko på den tiden det var en spansk koloni eller när det var en del av Mexiko. Det var hårda strider mot apcherna då en hel del langlösa band härjade. Gruvdrift och boskaprancher (de senare är jag dock inte riktigt säker på när de kom, hasiendor alltså, spanska rancher) fanns redan från 1600-talet i New Mexiko byggda av spanjorerna. Man byggde även missionskyrkor för att kristna indianerna. På 1680-talet var det hårda strider mot Poubloindianerna som tillfälligt besegrade spanjorerna och tvingade dem att lämna Santa Fe. Det är ju förstås en lite annurlunda westernkampanj som kräver ganska stor historisk kunskap av åtminstånde spelledaren...

´Lone Wolf MacCoy eller Fredrik Charpentier Ljungqvist
 
Top