När börjar rollspel komma som ljudböcker?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Finns det rollspel som ljudbok? Jag tycker åtminstone det borde finnas. Kanske inte i traditionell form där nån läser från pärm till pärm men där man kan trycka på olika delar och få dem upplästa (och på så sätt slippa utrustningslistor m.m.). Kanske en app som samlar olika rollspel.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
En sökning med termen "rollspel" på legimus.se ger talböcker för Svavelvinter, Coriolis (Järnringens), Drakar och Demoner (Riotminds) samt Finna dolda ting.
Vad är skillnaden mellan ljudbok och talbok? Någon som har lyssnat på en sån för ett rollspel?
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,653
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Vad är skillnaden mellan ljudbok och talbok? Någon som har lyssnat på en sån för ett rollspel?
Talböcker framställs av Myndigheten för Tillgängliga Medier och är bara tillgängliga för personer med permanent eller tillfällig läsnedsättning, huvudsakligen via webbtjänsten och appen Legimus.
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
556
Location
Gävle och Åland
Talböcker framställs av Myndigheten för Tillgängliga Medier och är bara tillgängliga för personer med permanent eller tillfällig läsnedsättning, huvudsakligen via webbtjänsten och appen Legimus.
.
Som kuriosa, så kontaktade jag myndigheten när jag hörde att Svavelvinyter (romanen) kommit som talbok och undrade om jag kunde få ett ex. Sådana böcker produceras nämligen utan att man som författare har talan eller ens får veta det.
”Nä, du har väl inga lässvårigheter”, svarade de, vilket föreföll en smula ogint.
Dock har de bättrat sig och skickade de senare böckerna på CD. De här talböckerna genererar faktiskt en del pengar som skickas från Alis årligen. Man var dock tvungen att själv anmäla sig för att få ut ersättningen.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
797
Talböcker framställs av Myndigheten för Tillgängliga Medier och är bara tillgängliga för personer med permanent eller tillfällig läsnedsättning, huvudsakligen via webbtjänsten och appen Legimus.
Talböcker är också inlästa utan inlevelse/dramatisering. Det vet jag eftersom för länge sen jobbade med hemtjänst hos en blind kvinna som tyckte att ljudböcker därför var en underlägsen kulturform eftersom man inte ”läste på riktigt” vilket man gör med en talbok.

(Jag vet att den åsikten inte är representativ, jag tyckte bara att det var intressant att elitismen mot ljudböcker fanns där också.)
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Mycket snart kommer du att kunna få fullgod ljudbok av vilken text du vill genom AI.
Förhoppningvis kan jag få det med en röst som låter som författaren då ljudböcker nästan alltid är som bäst när författaren läser sina egna verk :)
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,263
Location
Örebro
Finns det rollspel som ljudbok? Jag tycker åtminstone det borde finnas. Kanske inte i traditionell form där nån läser från pärm till pärm men där man kan trycka på olika delar och få dem upplästa (och på så sätt slippa utrustningslistor m.m.). Kanske en app som samlar olika rollspel.
Jag minns hur @Rickard gjorde ljudböcker av vissa kapitel av Matiné långt innan världen var redo för rollspel i audioformat!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Jag minns hur @Rickard gjorde ljudböcker av vissa kapitel av Matiné långt innan världen var redo för rollspel i audioformat!
Tanken var dock att det var ett komplement till rollspelstexten, där jag anser att det talade ordet är överlägset för att förklara vissa spelstrukturer. Det sagt, att göra en videogenomgång av spelet är nog mycket bättre.

...och av en röst som inte är min egen nasala version. :D
 
Top