När började du spela rollspel och vilket spel var det? Har du haft en rollspelsdöd och i så fall varför?

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
1. Mutant när det var nytt. Oklart vilket år. Förpubertal ålder. Född 74.

2. Uppehåll 95 - 06 pga arbete och livet. Dock alltid köpt det som funnits att konsumera.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
11-12 år första gången. DoD. Minns det mest som konstigt och det var rätt länge mest tanken om att det nog var rätt kul som fick oss att fortsätta.

Oklart om vårt spelande egentligen tog fart förrän jag var ca 14. Men dröjde ytterliggare några år innan jag hittade den spelgruppen som jag fortfarande kör med.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
1. Det första rollspelet jag spelade var DragonQuest. Året var 1982 och jag var tretton år. Detta följdes av det då nysläppta Drakar och demoner och efter det var det bara gasen i botten.

2. Efter att ha introducerats till rollspel så spelade jag mer eller mindre på varje ledig stund hela åttiotalet ut. Det som kördes mest, förutom ovan nämnda DoD, var Star Frontiers, James Bond, Western, Call of Cthulhu, AD&D och Stormbringer. Utöver det spelade vi ett stort antal andra spel en eller två gånger.

När åttiotalet blev nittiotal så blev det betydligt glesare mellan gångerna. Jag och mina spelkompisar gjorde militärtjänst, började plugga på andra orter, skaffade jobb och dylikt. Innan hade jag spelat med i stort sett samma personer hela tiden. Några kom och gick men i stort sett var det samma fem-sex personer under hela perioden. Så när annat dök upp så blev rollspelandet lidande. Vi spelade fortfarande då och då och dessutom så träffade jag lite nya människor att spela med men på det hela taget så blev det mer sporadiskt. Det var ingen sk "rollspelsdöd" för egen del, som längst hade jag kanske ett uppehåll i mitt spelande på ett år eller så, men det hade mycket lite av regelbundenhet i sig. Jag höll fortfarande på mycket med rollspel men andelen faktiskt spelande minskade istället till förmån för köpande, läsande och skrivande av rollspel.

Detta höll i sig hela nittiotalet ut. Den stora vändpunkten kom faktiskt när jag hittade hit och reggade mig på rollspel.nu. Förutom att jag fick min fix tillfredställd digitalt så träffade jag även ett stort antal människor som jag faktiskt kort därefter började spela med. De som utgör min spelpool idag är en blandning av min åttiotalsgrupp, några av de jag lärde känna på nittiotalet samt wrnu-folk. I skrivande stund är jag med i två olika spelgrupper som spelar CoC och Svärdets sång.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
1. 2007-2008 kanske. Däromkring. Eon 3.

2. Jag tror inte det. Mitt rollspelande har varit ganska konstant sedan jag började. Det har varit olika intensivt i olika perioder, beroende på tillgång till spelgrupp och så. Men det har aldrig riktigt dött ut.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
1. Typ 80-talets andra hälft, kan det varit 87 kanske? Typ där i krokarna. Spelade mest gamla Mutant och Sagan om Ringen + endel Drakar.
2. Yes. Det dog efter gymnasiet. Upptogs igen 2007 kanske? Minns inte exakt typ där i krokarna. Varför? Spela musik, dricka sprit och hänga på hak fick prio framför annat.
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
820
Location
Göteborg
Började spela Drakar och Demoner Expert 1985. Har ett vagt minne av Drakar och Demoners grundregler från ett tillfälle innan dess men det är nog för kort och diffust för att räknas. Fyllde 10 året jag började spela.

Hade ett speluppehåll under kanske 1,5 år 2008-2009. Första barnet, hus, nytt jobb etc tog all tid så tänkte nog inte ens på att jag inte hann spela. Dessutom skrev jag äventyr etc under tiden. Har haft en grundmurad identitet som rollspelare ända sedan jag började spela för 35 år sedan.
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
1. Började spela runt 95-96 kanske, då var jag 10-11 år. Jag fick haka på mina snälla grannar som var ett par år äldre och väldigt tålmldiga. Det blev fram för allt Drakar & Demoner -91. Fortsatte sporadiskt in på 2000-talet med lite WoD, Call of Cthulhu och Mutant.

2. Rollspelsdöd mellan 2003-2019.
Jag tappade faktiskt intresset och började tycka att det var riktigt tråkigt med rollspel runt 17-18 års ålder, typ 2002-2003 någon gång.
Hade några tillfällen när jag gjorde försök att spela med andra men jag kom aldrig in i det.
Slutade helt fram tills för nåt år sedan. Jag återupptäckte rollspel genom att från ingenstans bli svinsugen på att spela, doppa tårna i 5E och sedan hitta och hoppa över till till OSR-scenen och sedan vidare till allsköns spel. Nu spelar jag en gång i veckan med en grupp, hade gärna spelat mer men jag har för lite tid och andra intressen som jag prioriterar.
 
Last edited:

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Började spela runt 80 kan man nog säga. Min äldre kusin berättade om DnD och jag bytte ett fiskedrag mot en dnd-modul som jag inte kunde läsa :). Sen gick jag hem och gjorde ett eget rudimentärt dungeoncrawlsystem (tärningar, rutblock, gör en karta som spelarna inte ser, markera skatt, fällor och monster, låt spelarna slå ett slag mot ett värde med d6 för att se om de kan passera ett monster eller fälla, först till skatten vinner) som vi spelade typ fram till DoD kom ut. Min enda rollspelsdöd var 1993--1996. Jag hade börjat på universitetet och prioriterade vin, kvinnor och sång. Sen slutade jag med sjungandet och fick tid att spela rollspel igen!

/C
 
Top