När började du spela rollspel och vilket spel var det? Har du haft en rollspelsdöd och i så fall varför?

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
*) Folk har uttryckt förvåning när jag nämnt att jag hittade en spelgrupp genom wrnu. Det beror väl på i vilken stad man söker gissar jag.
Jag har hittat en spelgrupp genom wrnu i lilla Skellefteå, osannolikt men sant.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
1) Nån version av DoD (Vill minnas att krigarens handbok var involverad om det hjälper), tätt följd av Mutant 2089. Fast vi började spela nån gång 98-99.

2) Det var lite hackigt i början, när grupper splittrades och nya formades. Men sen 2001 så har det varit stadigt spel.
 

Poromaa

Veteran
Joined
3 Jul 2016
Messages
88
1. Tafatta ansatser med tredje utgåvan av Drakar och Demoner under 1986. Allt större entusiasm i takt med att vi successivt började begripa oss på regler och grundläggande koncept.

2. Från 1995 och framåt, även om intresset i mer passiv form åter började gro 2015. Det har sedermera visat sig att jag under åren umgåtts med åtskilliga tidigare gamla rollspelare utan att ämnet överhuvudtaget dykt upp, varför mina erfarenheter knappast skulle utmana någon schablonbild av rollspelsdöd.
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
1. Drakar och Demoner -91, 2004. När jag började gymnasiet lärde jag känna nya vänner som spelade rollspel, vilket jag sedan tidigare hade varit intresserad av. Utöver nittiettan spelade vi en hel del Trudvang, men framförallt World of Darkness. Visst var det en lågperiod i rollspelsutgivning då, men på Gothcon och lokala konvent runt om i landet fanns en livkraftig spelscen.

2. Mitt längsta uppehåll håller jag nog nu på att komma tillbaka från, då jag har spelat väldigt lite rollspel sedan 2018. Annars har rollspel alltid varit mer eller mindre närvarande. Hur mycket jag spelar har varierat beroende på två saker. För det första på förändringar i spelgrupper eller att personer har tillkommit och flyttat från stan. För det andra hur mycket tid och ork jag har haft, då jag oftast spelleder av vana, förväntningar och vilja och har svårt att inte ta detta på allvar.
 

nostromo73

Veteran
Joined
16 Sep 2019
Messages
7
Det började julen 84 när jag fick Drakar och Demoner av farsan.

På den tiden var skolan rätt trist men suget att börja skriva egna äventyr gjorde att det blev en del "egenstudier" på stadsbiblioteket för att inspirera sina kampanjbyggen. Halva lyckan var att skapa äventyr och platser, släkträd och kartor.

Det hela kulminerade i att spelgruppen gav ut ett fanzine i början av -90 talet men redan efter första numret kom annat i vägen för rollspelet och det slutade med att folk flyttade, jag hamnade i Lund.

Där hittade jag en ny spelgrupp alla bosatta på samma korridor. Vi spelade flera gånger i veckan under ett par år. När spelgruppen fastnade i D&D så valde jag att börja spela vtes istället, tävlade en del också. Det blev sedan jobb, familj och sånt.

Efter ett längre uppehåll på ca15 år så var farsan på besök. Denna gången hade han med sig flera kassar gamla rollspelsprylar och en flyttlåda med spelboxar som samlat damm på vinden. Veckan efter så råkade Lundagänget samlas på en middag. När ölen blev fler så övertalades jag att dra igång en kampanj och sedan dess så kör vi så ofta vi kan🙂
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
1. Vilket var ditt första rollspel (glöm inte ange utgåva!) och vilket år började du spela?

2. Har du haft några uppehåll i ditt rollspelande, och om "ja" vilka år och varför?
1. 1998, samma år jag började sjuan. Spelet var DoD Chronopia.

2. Inget strikt uppehåll, men åren mellan, låt säga, 2007 och 2013 ungefär spelade jag betydligt mindre än tidigare och senare. Mest för att jag fick andra intressen.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Hade förresten varit kul att se vilken ålder folk började spela rollspel i, men baserat på min fördom att de flesta av oss är 70-80-talister så får jag en misstanke att normala rollspelare börjar spela i tonåren eller lägre och inte mot slutet av gymnasieåren som jag.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Hade förresten varit kul att se vilken ålder folk började spela rollspel i, men baserat på min fördom att de flesta av oss är 70-80-talister så får jag en misstanke att normala rollspelare börjar spela i tonåren eller lägre och inte mot slutet av gymnasieåren som jag.
Född -71, började med rollspel julen -84.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
1. SRR runt 86? Vi spelade dock mest DoD och Mutant.
2. Mjo, några perioder av låg och oinsipererad aktivitet har vi haft. Kanske inte en fullständig rollspelsdöd men under en period på 90-talet reste och festade vi för mycket för att hinna med, och sedan har vi haft en del suboptimala spelgrupper där spelandet inte känts riktigt kul. Under indievågen spelade vi rätt lite och spretigt. Men nu tycker jag både spel, spelgrupp och spelande nått en ny topp!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag började när jag var 10, 1982 då alltså.

Oklart hur mkt vi spelade de första åren. Tror det blev mer från 1984, med bättre Drakar och så Mutant.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Hade förresten varit kul att se vilken ålder folk började spela rollspel i, men baserat på min fördom att de flesta av oss är 70-80-talister så får jag en misstanke att normala rollspelare börjar spela i tonåren eller lägre och inte mot slutet av gymnasieåren som jag.
Född ´75, så typ i 10-års åldern.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Började med Drakar och Demoner -87 tätt följt av Mutant 2089. 1987, 10 år gammal.
Hade långt uppehåll 1996-2012, då jag enbart spelade ett fåtal enstaka tillfällen. Köpte och läste mycket rollspel, samt hängde på rollspelsforum men spelade nästan bara datorrollspel.

Februari 2013 började jag på allvar spela regelbundet igen med en ny grupp, sedan dess har vi kört var eller varannan vecka.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
11 när jag började spela 1986. Så det måste väl ha placerat mig rätt i den ursprungliga koboldgenerationen - de första kullarna som växte upp med Äventyrsspels grejor och inte upptäckte annat förrän några år senare.
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Började kring -93/-94 med DoD, främst 91:an, men hopkock av allt möjligt DoD-material fram t o m Chronopia, som jag använde för reglerna men där jag bortsåg från kampanjvärlden.

Rollspelsdöd mellan ca 2000-2005, trots att jag under denna tid köpte på mig allt till Eon (som jag började spela typ när det kom) och drömde om att få lira. Då kom en punkpolare ut ur rollspelsgarderoben och vi kunde äntligen ägna oss åt viktiga saker.

EDIT: För att bidra till statistiken: Jag var 13 när jag började, och hade luckan mellan 20ish-25ish. Luckan kom sig av flytt och allmänt stökigt liv, och fortsatte pga avsaknad av spelgäng.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Hade förresten varit kul att se vilken ålder folk började spela rollspel i, men baserat på min fördom att de flesta av oss är 70-80-talister så får jag en misstanke att normala rollspelare börjar spela i tonåren eller lägre och inte mot slutet av gymnasieåren som jag.
De flesta jag spelat med som är kring min ålder började nog spela långt innan mig. Jag har hört om tidigt högstadium, mellanstadium.

Jag fick för första gängen något som kunde likna ett "kompisgäng" precis i slutet av högstadiet. Eller kompisgäng och kompisgäng, jag fick i varje fall vara med. Jag spelade Kampen om Citadellet med dem innan de introducerade mig till tyngre grejer (Mutant Chronicles).

Så jag var väl kanske en fjorton vårar sådär typ?
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
1. Chronopia var det första rollspelet jag spelade, men bara en gång. Sen kom jag igång ordentligt med DoD6 kort därpå. Det var någonstans i sena tonåren, typ runt 2003 kanske.

2. Jag har nog inte haft ett uppehåll på mer än någon månad mellan spelmöten sedan jag började.
 
Top