När började du spela rollspel och vilket spel var det? Har du haft en rollspelsdöd och i så fall varför?

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,059
1. Fick Drakar & Demoner andra utgåvan i julklapp 1984. Spelade första äventyret (Sarkath Hans gravvalv) på juldagen.

2. Vi spelade väldigt intensivt under 3-4 år. Men under gymnasietiden blev det alltmer sällan. Min bästa kompis och hans lillebror, som utgjorde en viktig del av gruppen, flyttade i den vevan och avståndet minskade möjligheterna att spela. Plus att det var mer skolarbete och annat som tog tid från rollspelandet. Vi spelade någon enstaka gång per år fram till 95-96 när spelandet helt dog ut. Jag var på mitt sista SydCon 1996 och spelade något friformsscenario men fokus då låg med på Diplomacy. Vi hade kunnat återuppliva rollspelandet eftersom merparten av den gamla spelgruppen pluggade i Lund då, men det blev aldrig av.

Fick en nystart tillsammans med större delen av familjen 2016 och nu spelar vi till och med mer än vad jag gjorde under 80-talet. Så ca två decenniers paus.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Började spela och spelleda på allvar 94/95 där nån gång och första spelet var ett hopkok av dod 85/87/expert/gigant/dod91/samuraj . Vi använde vad vi hade tillgång till och blandade friskt och vilt mellan dom olika utgåvorna .

Nån direkt rollspelsdöd har jag aldrig upplevt på ett personligt plan mer än att rollspelen försvann ifrån hyllorna på den lokala leksaksbutiken och iom att folk blev äldre skiftade deras fokus och prioriteringar och att sitta och nörda 10 timmar på en lördag var inte aktuellt längre när folk började intressera sig för alkohol och sex och fick partners som tog upp tid och senare familjer osv men jag har alltid lyckats hitta nån ny form av grupp att spela med och i dessa tider så kan man ju via det fantastiska undret internet hitta rollspelare över hela världen att spela online med så om man bara orkar kan man spela 7 dagar i veckan .
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
1. Vilket var ditt första rollspel (glöm inte ange utgåva!) och vilket år började du spela?

Skrev det själv efter att ha lyssnat på när min granne spelade rollspel... Måste vara typ mellan 1990 och 1992. Första kommersiella rollspel jag ägde var Mutant från '84, som jag fick av min kusin.

2. Har du haft några uppehåll i ditt rollspelande, och om "ja" vilka år och varför?

Hade ett ganska långt uppehåll mellan typ 2005 och 2016, på grund av jobb och barn mest av allt. Spelade lite och skrev lite även då men högst sporadiskt.

Tror inte rollspelen "dog" på 90-talet. För min egna del bytte jag relativt tidigt från svenska rollspel till spel på engelska, och upplevde dem i största allmänhet som mycket bättre. NeoGames grejer tilltalade mig aldrig riktigt, men jag får för mig att de hade ett starkt 90-tal? Med tanke på hur många rollspelare jag träffar som säger att de började med EON så kan det inte gått helt dåligt i alla fall!
 
Last edited:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
1. Testade Drakar och Demoner -91 kring 1994? Köpte mitt första rollspel 1996 (RuneQuest 3 begagnat i London) men spelade lite med bara några t6:or och Monster-boxen därimellan.

2. Näe, inte direkt. Det har gått lite upp och ner hur mycket det spelats bara.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
1. DoD-91 10 år gammal, år 1993.

2. Spelade mycket mellan 10-13. Därefter uppehåll till 17 då jag började spela Eon ca en gång i vecka i drygt tio års tid. Sista tio åren har det varit mer sporadiskt eon spelande.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
1. Drakar och Demoner 2.1 med Expert- och Gigantboxarna, någon gång 95-96 (det vill säga vid nio-tio års ålder). Det första egna spelet var Chronopia, inköpt ganska snart därefter.

2. Inte riktigt. När jag flyttade hemifrån hade jag redan ett så pass välutvecklat nätverk av rollspelare, mycket tack vare det här forumet, att det gick lätt att hitta nytt folk att spela med.
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
469
Location
Uppsala
1. Drakar och demoner, Chronopiautgåvan. Tror det var 1996. Spelade det utan att använda Chronopia som spelvärld i minst ett år, innan jag fick för mig att titta närmare på de sidorna av boken.

2. Bortsett från 2001, då jag var 15 år och var uppslukad av att ha skaffat flickvän så har jag spelat kontinuerligt sedan starten. Har bytt spelgrupp några gånger. De flesta av de jag spelar med idag har jag spelat med sedan andra halvan av 00-talet.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
Började spela runt 94 med mina syskon. Då var det DoD - 91 som gällde. Första egna spelet var Mutant, men ville spela fantasy med min polare pö högstadiet så fixade ett eget DoD.
Sen på gymnasiet dalade intresset because sprit and stuff, så spelade bara sporadiskt. Efter gymnasiet tog magicen fäste i min själ på allvar och jag var uteslutande en magicspelare mellan 2005 och 2015 typ. På den svängen började jag åka på konvent för att spela magic. Vilket i sin tur drev mig till att anordna egna konvent, eftersom Småland i stort saknades lite på konventskartan. Under andra wexio spelkonvent tyckte vi i styrelsen att vi hade alldeles för lite rollspelsarr, så jag började kontakta rollspelare som kunde ändra på det. Året efteråt deltog jag i några av rollspelspassen jag jobbat så hårt med att få in på schemat och blev åter påmind om att rollspel är objektivt världens bästa uppfinning. Skrev ett eget system för ett konvents one-shot till nästa år, började köpa på mig nya rollspelsprodukter och breddade min kunskap i ämnet. Idag frilansar jag som rollspelsskribent, är med i en AP-podd som är på kraftig uppgång och spelar flera gånger i veckan. Jag har även slutat spela magic och dricker inte längre alkohol, vilket kan vara de bästa besluten jag tagit i mitt liv.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
1. Drakar och demoner 2 (tror jag) antingen hösten 1984 eller våren 1985.
2. Jag spelade mindre ett par år på mitten av 90-talet, men jag tror inte det någonsin gick ett helt år utan att jag spelade rollspel minst en gång.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
1. DoD 1987 simmare 1988, 11 år.

2. Ja, från 1996-2007 (med några enstaka undantag). Ganska mycket rollspelsdöden för min del - ingen ville mer. Och med tiden hittade jag så klart annat att fylla tiden. Sen tog det några år av passiv konsumtion och forumläsande innan jag "fattade" att jag inte behövde spela med folk jag redan kände (som ju fallet varit tidigare).
 
Last edited:

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
1: Började spela 1984 tror jag. Först spelet var Drakar och Demoner Men om det var utgåvan från 82 eller 84 vet jag inte.

2: Inte direkt.även om vissa år blev mindre. Typ 1996 blev inte spelat så mycket när jag var på Irland och jobbade (Blev besök på Lincon, och ett irländskt spelkonvent samt några spelpass med D&D på Irland)
 

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
222
1. 1988, går på lågstadiet. Min kamrat var SL och jag har fortfarande starka minnen från de första sessionerna. Spelade sen under 90 talat med en grupp. Fokus var i stort sett på hack n slash och jag vill minnas att jag rätt ofta önskade mer.

2. 2001-2013. Har förekommit enstaka tillfällen där vi försökt att spela men de har aldrig kommit längre än session 0. För min del så var jag alltid sugen på att fortsätta spela men hittade och vågade inte dra igång en grupp med främlingar. När första barnet kom och jag la spela i band på hyllan av flera olika orsaker så kände jag att det hade varit bra att ha nått annat. Började då skrivit leta efter en grupp och hittade den jag spelar med idag
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,856
Location
Port Kad, The Rim
1. Dungeons & Dragons, den vita lådan, 1977 följt av Travellers grundversion 1978.

2. 1998-2005 på grund av att vi fick tre döttrar i snabb följd. Ingen ork eller tid för rollspel.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
1. ADnD tidigt 80-tal (minns inte vilket år). När jag sedan började spelleda blev det Drakar och Demoner, svarta boxens första utgåva, så det borde ha varit 1984.
2. Nej
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Minns inte riktigt.
Det var drakar och demoner, den svarta lådan runt kanske 1988. Sen mutant, Expert, Wasteland, Kelathar? Viking, Eon, Neotech, Kult, Genesis? och allt annat som jag inte minns nu. Vi körde de flesta rollspel som vi kunde hitta i Sverige under den perioden. Körde ofta 3-5 pass i veckan i flera år.
Körde på till 98 någonstans. Där började jag jobba som bartender på nattklubbar och livet byttes hastigt från nördande rollspel till festande nätter med efterfester, skottlossningar och.... annat.
Hittade tillbaka 2015 och köpte på mig de första 20 rollspelen jag kunde hitta. Har spelat sen dess med familj och vänner.
 

aknaton

Apostat
Joined
3 Jun 2008
Messages
208
Location
Ronneby
1. 1981 Traveller the Black Box
2. Barn och sjukdom gjorde att jag i princip inte spelade mellan 1995 och 2005.
 
Last edited:

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
1. Dungeons & Dragons 3.0, 2002.
Mitt allra första inlägg på wrnu är en eftersökning av rollspelare i Örebro* och uppenbarligen fanns det sådana eftersom jag kom in i en nystartad grupp och spelade med dem tills jag flyttade till Uppsala.

Även i Uppsala gick det att hitta rollspelare med lite hjälp av forumet, även den gruppen spelade D&D 3.0 tills D&D4 kom och vi uppgraderade. I samma veva började jag spela D&D4 med en grupp forumiter i Stockholm. De två grupperna spelade jag med tills jag flyttade igen. Vad jag hört gick Uppsalagruppen över till Pathfinder medan Stockholmsgruppen blev OSR:are.

2. Det blev nog en liten lucka när jag flyttade till Uppsala, men det stora glappet skedde när jag flyttade till Köping 2011. Jag spelade D&D4 av och till i PbP-format, men det blev inget spel irl förrän 2014 när jag släntrade in i Indierummet på Lincon (mitt första konventsbesök sedan 2008, dessutom) och nästlade mig in i det ena spelmötet efter det andra. Jag fortsatte 2014 med Tullcon II och en av RasmusLs rollspelsgrillar, och på den vägen är det.

Jag har ingen fast rollspelsgrupp sedan jag flyttade från Uppsala, men jag har fått spela på konvent och minikonvent ett par fyra gånger om året, vilket förmodligen blir mer effektiv speltid än i mina tidigare spelgrupper som fick ihop en speldag varannan månad**.

*) Folk har uttryckt förvåning när jag nämnt att jag hittade en spelgrupp genom wrnu. Det beror väl på i vilken stad man söker gissar jag.
**) Forumitgruppen i Stockholm var rappare än så. Det är lite skillnad på rollspelare i gemen och folk som tar sig tid att hänga här.
 
Top