När började du spela rollspel och vilket spel var det? Har du haft en rollspelsdöd och i så fall varför?

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
I tråden kring Hours film började några av oss snöa in på den påstådda svenska rollspelsdöden på 90-talet. Jag känner inte alls igen mig i den beskrivningen och tycker mig dessutom ha snappat upp på det här forumet att rätt många började spela rollspel på 90-talet. Detta fick mig att tänka att vi skulle kunna göra göra en ovetenskaplig undersökning här för att få ett faktaunderlag vi kan bråka om!

1. Vilket var ditt första rollspel (glöm inte ange utgåva!) och vilket år började du spela?

2. Har du haft några uppehåll i ditt rollspelande, och om "ja" vilka år och varför?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
1. Drakar och Demoner -82, 1982

2. Jag hade mitt enda speluppehåll från sommaren 2014 till hösten 2016. Skälet var att jag flyttade till en ny stad i ett nytt land. Jag hittade ett gäng gamla rollspelare i staden, men de ville inte spela rollspel, bara brädspel, och när jag insåg att jag aldrig skulle få dem att spela med mig gick luften ur mig. En kombination av bäbis, insomia och blyghet gjorde att jag aldrig blev klar med att gå till den lokala spelklubben.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,033
Location
Carapalea
1 - Dungeons and Dragons 3rd edition 2004
2 - Jag tror det längsta uppehållet jag haft bara varit på max 1-2 månader sedan jag började.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
1. Gamla Mutant. Jag är inte helt säker men jag tror att det var -86, alternativt -87.

2. Ja, mitten 2008 - mitten 2013. Jag skilde mig, flyttade, renoverade hus, bytte jobb och flyttade igen. Det fanns då varken tid eller ork till rollspel.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
1. Drakar och Demoner 2.1 (med Spindelkonungens pyramid/Skelettbyns hemlighet) 1985 eller 1986 tror jag.
2. 1996-2004 ungefär samt att jag nästan inte spelar alls just nu (förutom Gothcon nån gång per år). Däremot läser jag mer rollspel än någonsin.
 
Last edited:

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
1. DoD3, 1987. Men spelade inte regelbundet förrän 1993.
2. Spelade ingenting mellan 1996 och 2001, och inte regelbundet igen förrän 2004, på grund av att jag la all tid på Magic.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag blev indragen i rollspel under ett arrangemang i skolan, där äldre killar spelade Drakar och Demoner. Jag blev såklart hooked direkt, och gick hem och tillverkade ett asdåligt eget rollspel.

Efter det fick jag DoD Chronopia i julklapp, och spelledde det i ett par år. Andra försökte sig på att spelleda Viking, Neotech och Eon. Det var skitdåligt alltihop.

Sedan började jag gymnasiet, i en annan skola än några av mina tvivelaktiga gamla rollspelsvänner. Och tur var det, för där bjöd en mer avlägsen bekant in mig att spelleda en grupp med lite nytt folk han träffat. Men de ville spela...Eon.

Jag minns tyvärr inte varför valet föll på Eon, jag har fått för mig att jag var skeptisk till det, men det blev så iallafall. Vi hade några trevande spelmöten, vi tvingades göra oss av med en snubbe som verkligen inte funkade i gruppen...

Men sen plötsligt klickade något, och spelarna började känna immersion, bry sig om spelvärlden och storyn på ett genuint plan. Äntligen hade jag hittat spelare som ville det jag ville, äntligen fick jag känna rollpelets magi.

Sedan spelade vi groteskt mycket Eon de följande fyra åren. Och då pratar vi maraton sessioner över flera dagar, flera spelmöten i veckan, etc. Crazy times. Med folk ur denna grupp spelade jag också en gång DoD Chronopia som det verkligen borde spelas, en bisarr, grym, postironisk kampanj. En annan spelare i den gruppen visade sig också vara en fantastisk spelledare, och körde grejer som CoC, Warhammer och WoD - och givetvis Eon.

När jag tids nog gled ifrån denna grupp, nån gång runt 2002 när jag precis var i sluttampen av gymnasiet, blev jag introducerad för nya spelare som var sugna på Eon, och inledde en ny mastodontkampanj. Den nådde ännu högre höjder än tidigare, och rollspel bara fortsatte avslöja vilket fantastiskt medium det var. Denna spelgrupp utgör på sätt och vis kärnan i de spelgrupper jag omger mig med än idag. Mastodontkampanjen pågår tekniskt sett fortfarande.


Det enda uppehåll jag haft i spelande var Q1 2012- Q2 2013. Orsaken var att jag bodde i Långtbortistan då. Men även under den perioden spelade jag ett pass Apocalypse Wörld med mugglare, och skrev så jääävla mycket Neotech.
 
Last edited:

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
1. Drakar och Demoner (svarta boxen, 3:e utgåvan) 1986. Om man inte räknar Ensamma Vargen som gateway drug från året innan.

2. Ja. Spelade regelbundet till 1990-91 (då min rollspelsgrupp bara ville spela nya Mutant som jag hatade), mycket sporadiskt 1991-99, inte alls 1999-2004 och 2005-18. I mitt fall handlade det mest om att jag upptäckte lajv och la mer tid och energi på det, inte minst att arrangera (jag upplevde att jag fick mycket mer tillbaka på att arrangera lajv än spelleda bordsrollspel). Dock har jag hängt på rollspelsforum, hållit ett halvt öga på spelhobbyn och köpt en del rollspelsgrejor för att planka idéer från även under perioder då jag inte spelat.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,236
1. Call of Cthulhu, 6th Edition. Började spela 2010.

2. Nej. Har haft perioder med mer eller mindre spelande, men aldrig ett avbrott eller rollspelsdöd. Ironiskt nog har jag spelat mindre och mindre på senare tid, eftersom mycket rollspelstid har gått åt till att skriva ihop med ett mer smockat schema.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
1. Minns inte. Någon form av DoD, någon gång på 90-talet.
2. Lite till och från. Jag har nog aldrig "slutat spela rollspel", men jag har haft perioder där jag till exempel bott utomlands i ett halvår-år och inte spelat.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
1. Årsskiftet 1988/1989 (var då 11 år gammal), fick Stjärnornas krig rollspelet i julklapp. Spelade sedan det, Drakar och Demoner (87 och 91 års upplagor, aldrig EDD och bara i hemmagjorda settings) och Mutant (svarta lådan). I gymnasiet blev det mycket engelska spel CoC, Over the Edge, Vampire.

2. Nja, jag spelade lite mer sporadiskt 97-98 när jag började på universitet och spenderade mer tid med fester och politik. Men det var nog aldrig fråga om att helt sluta. Sedan tog det ny fart med från 1999 med Drakar och Demoner Femte konfluxen, Tribe 8, D&D 3e, CoC, Trudvang, MUA, mfl. Sen indievågen och därefter OSR.
 
Last edited:

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,872
Location
Örebro
1. Om vi inte räknar den där gången när jag speltestade Buffy-rollspelet med min bror, Robert Jonsson och Robert Jonssons lillebror (och det gör i alla fall inte jag) så var det Mutant:UA och det var någon gång mellan 2004 och 2006.
2. Inte mer än att det tog ett par månader att hitta ny grupp när jag flyttade till Stockholm 2012. Och nu när jag flyttat tillbaks till Örebro så verkar det vara samma visa (det visade sig att alla nördgrupper i Örebro var näst intill döda...).

Übereil
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
1. Vilket var ditt första rollspel (glöm inte ange utgåva!) och vilket år började du spela?
Slutet av 90-talet nån gång. 97, 98?

Mutant Chronicles, första utgåvan.

2. Har du haft några uppehåll i ditt rollspelande, och om "ja" vilka år och varför?
Många uppehåll, inga som direkt kan räknas i år. Men jag har haft en rejäl lågperiod de senaste typ 8 åren eller så. Med ganska ofrekvent spelande. Jag har helt enkelt inte prioriterat det. Jag har inte haft orken; för rollspel är för mig visserligen roligt men som alla sociala grejer kostar det också på. Och jag har haft problem med stress, vilket lett till att jag generellt försökt minska saker som kostar.

Just nu är jag mest nöjd när nån annan spelleder, så att @Liten dragit igång en Flodskörden-kampanj passar mig lagom. Och så spelar vi lagom ofta också, typ 1-2 ggr per månad.

Under själva "rollspelsdöden" spelade jag nog personligen som mest, men samtidigt var det helt jävla omöjligt att hitta nya spelare och spelgrupper. Åtminstone där jag bodde. Rollspelen försvann i princip helt och hållet – de fanns inte i några hyllor, folk pratade inte om dem, jag träffade sällan nån som spelade. Så jag har alltid tänkt att min spelgrupp var en anomali.
 
Last edited:
Top