Troberg
Sinister eater
Jag ser det inte så. Jag ser Kongo-Kurtz som den mest civiliserade människan, men inte på ett bra sätt. Han är civilisationen utan mask. Det är det som skrämmer Marlowe, och det som gör att andra talar om honom med sådan skräckblandad förundran.Det tycker jag inte är så självklart. Bok-Kurtz tycks ju varit en hyvens superciviliserad europé i Europa, men blir en megalomanisk galning i Kongo, till exempel. Båda verken tycks ju säga att moral, civilisation, ordning och regelefterlevnad är fernissa som lätt tvättas bort om vi förflyttas till en miljö där det inte finns någon yttre civilisation som håller den på plats. Det finns, menar jag, ett helt glasklart tema i boken om hur ordningen och moralen i Europa mest är ett utanpåverk, och flera referenser till att det som egentligen skiljer t.ex. England och Kongo är historiska tillfälligheter. I båda fallen (Kongo och Vietnam) är det ju "kolonialmakterna" som skapat förutsättningarna för att deras till synes sunda och rättskaffens personer ska brytas ner och balla ur. Både Mörkrets hjärta och Apocalypse Now handlar om vansinniga miljöer och mörkret i (alla) människor.
Men, det är en annan diskussion. Jag diskuterar jättegärna den boken, men då får vi ta det i en egen tråd.