Nekromanti När är ett spel färdigt ?

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,642
Location
Uppsala
Efter tonvis med revisioner, versioner och irritationer har jag bara kommit fram till en sak: ett rollspel blir aldrig färdigt.

Det finns alltid något som man vill ändra, göra om, lägga till eller helt enkelt stryka och det blir knappas mindre sådana saker när man väl börjar revidera - snarare tvärt om.

Så - även om ordet "färdigt" egentligen är helt fel - när blir egentligen ett spel färdigt och vad måste finnas med innan man kan börja göra moduler istället (...) ?
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
För mig känns det som att ett rollspel kretsar nära till en skriven text; den blir aldrig klar, då det alltid finns saker man vill ändra på och finputsa, eller helt nya idéer som plötsligt verkar mycket bättre än den man har valt.
Grundtanken kring det hela är att spelet (eller texten) ska kunna läsas/spelas, utan att någon märker att det saknas något. Då måste man nästan ta in någon utifrån, eftersom man själv är lite "förblindad" - man ser precis allt som saknas, men inte om spelet - i sig - är 'komplett'.
Alltså; ett rollspel blir aldrig klart, men om målgruppen för spelet tycker att det känns gediget - då kan man börja skapa moduler, för att ge sig in på allt det där man ville lägga till i grundboken..


//MiDNiGHT. - som reviderar alla sina texter (även den här) 8-9 gånger innan de överhuvudtaget duger att visa för någon.

 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
När det går i tryck

Eller destilleras till PDF, eller, tja. Ni fattar nog.

När en författare bestämmer sig för att nu är den klar och fryser projektet för att övergå till något annat, är det klart. Resten blir då errator och moduler.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Ryng Silverkorp

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
137
Location
Eskilstuna
Nej ett rollspel blir egentligen alldrig (med två L, - snyggt va? ... Ja jag är en stavkråka) färdigt.

Men det gäller att komma till insikt om just detta, man kan inte sikta på att få med allt, för då blir det aldrig "färdigt". Det gäller att sätta upp några slags gränser, börja med ett grundläggande system som ändå går att spela utan alla finesser och tillägg. Sedan kan man fortsätta att bygga lite här och där vid behov.

Skriver man ett eget spel är det enligt mig jättekul att "ge ut" massor av moduler och annat skoj. Sen om man börjar att spela väldigt mycke med någon ex.vis regel så kan man lägga till den i grundreglerna.

Har man planer på riktig utgivning så är mitt råd att glömma det. Att lägga ut det på nätet räcker långt, då får man dessutom mer tid att lägga på att "näta" mer saker i stället för att ägna massor av tid på att klara dadlines, sköta administration av försäljning mm.

Hur som hels, Lycka till alla ni som vill skriva eget ... det är ett riktigt äventyr och massor av skoj!
 
Top