Nekromanti Nämn ett rollspel som jag borde skaffa...

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,327
Location
Kullavik
Staffan;n332537 said:
TORG: Eternity.

Platsen är Jorden, i en nära nutid (eller, en något annorlunda version av Jorden, mer lik den i diverse action-filmer - här var Die Hard en dokumentär).

Men Jorden har blivit invaderad av sex (eller är det sju) andra världar, som har tagit sina egna verkligheter med sig till de invaderande platserna:
  • Stora delar av Nordamerika har täckts av vilda djungler dominerade av ödlefolket edeinos och deras dinosaurer och de kraftfulla miraklen deras gudinna Lanala ger dem.
  • Storbrittanien och Skandinavien har invaderats av sagovarelser som alver, dvärgar, och vandöda, men stora delar av invasionsstyrkan har bytt flagg och slåss nu på Jordens sida.
  • Frankrike och Spanien har fått besök av Cyberpåven Jean Malraux och dennes högteknologiska styrkor, som säger sig vara där för att försvara de troende mot de demoniska styrkorna som invaderat världen. De erbjuder fria uppgraderingar av medborgarnas kroppar, men allt är så klart kopplat till GodNet.
  • Ryssland blev invaderat av cyberdemoner, deras mänskliga slavar, och allehanda oheliga skapelser. De svarade med att atombomba bron som lät demonerna korsa gränsen mellan världar... vilket spridde radioaktiv ohelig materia över stora delar av delarna av Ryssland norr och väst om Moskva. När en ny bro landade så erbjöds Rysslands ledare en allians och en plats i invasionens struktur, då han sågs som ansvarig för att ha dödat en av generalerna och därför förtjänat dennes plats.
  • Norra och östra Afrika, med tonvikt på Egypten, har blivit till 30-tals-pulp med starka motiv från mytologiska Egypten. Under farao Möbius så har gamla egyptiska tempel byggts upp och nya tillkommit, samtidigt som Kairo förvandlats till ett gangstervälde som inte står gamla Chicago långt efter. Faraons styrkor använder både magi, mirakel, och superteknologi. Tänk Mumien möter Rocketeer.
  • Indien har täckts av en värld där varelser från de mörkaste av den viktorianska erans historier sprider skräck - både inhemska varelser och sådana från andra kulturer. Men även här har folk från den andra världen dykt upp och erbjudit hjälp mot hemskheterna - men det är inte helt populärt i Indien med britter (även om de kallar sig viktorianer) som dyker upp och tycker de vet hur de ska styra upp saker.
  • Och i östra Asien är det oklart vad som är på gång... det började med ett virus som förvandlade folk till rasande kannibaler, men som tur var lyckades megacorpen Kanawa styra upp saker till den grad att det som började som inledningen till en zombieapokalyps nu är någorlunda under kontroll med endast enstaka utbrott här och var vilket så klart stoppas av Kanawas säkerhetsstyrkor. Till och med Nordkorea har släppt in Kanawa - de enda som inte gjorde det var Taiwan, och vad man vet är ön i princip utrotad av zombies.
Men mot dessa invasionsstyrkor står Delfirådet... eller försöker i alla fall. Delfirådet är begränsat till de resurser de får av medverkande länder, och många av dessa har händerna fulla med sina egna problem. Vad man har kommit fram till är att även om man tar tillbaka territorium från de invaderande styrkorna så hjälper det föga, då de som bor i invaderade områden ofta har blivit förvandlade till den invaderande verkligheten, en process som tömmer personen på "möjlighetsenergi". Och om man driver tillbaka styrkorna och återtar området så förvandlas de tillbaka... men eftersom de inte har någon energi kvar så försvinner dem i "what ifs". Så ren militär styrka kan inte vara lösningen, utan vad som krävs är hjältedåd! Folk som utför hjältedåd i invaderade områden inspirerar de boende med ny energi, vilket låter dem överleva en ny förvandling, och det är där rollpersonerna kommer in.

Rollpersonerna är Storm Knights, personer som har möjlighet att i viss mån manipulera möjlighetsenergi. Det manifesterar sig oftast bara som enorm kompetens och en stor portion tur, men i vissa fall kan det användas mer aktivt (framför allt av folk från Jorden - det är en av deras grejer). Det ger dem även möjlighet att lättare motstå andra verkligheters inflytande - när omvärlden säger att din M16/fireball/telepati inte ska fungera har de möjlighet att säga emot. Det gör dem till logiska val för att utföra olika uppdrag i invaderade områden, både för uppdragen själva och för hoppet att man under dessa utför hjältedåd som kan inspirera folk och möjliggöra återtagande av territorium.
För gonzo och inkonsekvent för min del, men tack ändå för att du delar med dig :).
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Henke;n332525 said:
Fick det som tack för att jag (och du?) recenserade det så det har jag och har läst. Håller med om att det är bra, men jag föredrar nog ändå KULTs setting om jag ska spela. Däremot tilltalar spelmekaniken nog mer än PbtA.
Jag har någon sorts tanke om att göra en mer renodlad Kulf/Kuf/Kult-anpassning/hack. Vi får se vad som kommer av det, men jag tror det kan bli bra.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,603
Hot guys making out

Okej, motherfucker, kolla på det namnet.! Hur kan du inte vilja spela det?!

Det är en fantastiskt effektiv såpopera generator med fast roller som alltihop leder upp till en will they, won't they final. Det är baserat på en genre av tecknad japansk mjukporr för kvinnor men det fungerar precis lika bra för telenovellas eller svenska såpopera. Så länge det finns heta killar som vill hångla med varandra och saker som håller den från varandra.

Spelet innehåller en rad olika scenarion för att spelas som one shots. Var och ett av dem är ett hagelgevär laddat med socialt drama och homoerotik riktad rakt mot spelarnas ansikten.

Och det heter Hot guys making out!
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
411
Red Markets
Travellers on a Red Road
Odd Soot
Solar System
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,309
Hjältarnas Tid!

Det bästa nybörjarrollspelet jag sett på år och dar. Enkel fantasystruktur som kan pluggas in i i princip vilken värld du vill. Det finns en drös fantastiska äventyr och en skitbra världs- och kampanjmodul (Sorgeveden) som kan vara det bästa Blixt har skrivit sedan åttiotalet. Jag har spelat både i en egen värld, i Trudvang och i Chronopia med reglerna, vilket funkar skitbra. Snart ska vi ta oss an just Sorgeveden med en ny uppsättning RP.

Systemet är enkelt, avskalat, men ändå djupt nog för att det ska spela stor roll vilka val du gör när du bygger RP och spenderar ERF. Varje RP får mycket karaktär som ger avtryck i systemet och spelar roll under tärningsrullandet, inte bara när det pratas runt lägerelden.

Hjältarnas Tid är idag vad Drakar och Demoner var på åttiotalet. Fast bättre varenda steg på vägen.
 
Top