Soppa på en spik
Den byggda applikationen = spelmötet, äventyret, whatever. Språket = reglerna, med vilken man bygger spelmötet, äventyret, whatever.
Njae, det håller jag inte med om. Det är inte reglerna som bygger spelmötet - de tillfrågas bara då och då. Spelledaren bygger spelmötet (i regel) med sitt äventyr och reglerna blir applikationen som tillfrågas när den behövs, ungefär som kalkylatorn i Windows - du räknar bara med den när du behöver den, inte annars. Håller inte med om parallellerna.
Å andra sidan har jag "skrämmande många gånger" träffat på spelgäng som anser att de spelar Expert men som i själva verket spelar ett konstigt hopkok av Expert, delar av AD&D och delar av Rolemaster (eller något annat osannolikt hopkok). [snipp]
Självfallet finns det två sidor av myntet, har jag inte förnekat (eller belyst, kanske

.
Enligt min erfarenhet är det tvärtom. Repliker som "men mina alver är inte sådana" eller "vi byggde om rustningssystemet efter Neotechs istället" eller "men då spelar du fel" är tämligen vanliga.
Mjao, det beror ju lite på vem man frågar. Visst finns det de som korsar femtioelva system med varandra och bygger om här och där. De har dock uppenbarligen rätt inbitna rollspelare (vilka man inte skall underskatta). Att alverna, dvärgarna, cyborgerna, kaffekannorna eller demonerna ser annorlunda ut är inte konstigt alls. Bortsett kaffekannorna så är det inte något vi har något besätmd bild av eftersom vi inte träffar på några cyborger varje dag direkt - du har bara bilder och text att bygga din uppfattning utifrån, och en spelgrupps skiljer sig därför antagligen åtminstone lite från en annans. I grund och botten hittar man likheter i de flesta, rätt distinkta dessutom. Variationerna är små bland den stora massan, medan inbitna rollspelare kanske har utvecklat det hela lite mer. Inte så konstigt egentligen, spelen skulle stå väldigt stilla om ingen försökte förbättra eller forma dem till sin egen bild av hur det skulle vara. Vilket är anledningen till att jag inte vill att ramverket skall vara för stramt. Även om din bild bara passar dig och din spelgrupp så är det förstås värt att ge den chansen att nå ytan - det höjer ju spelglädjen!
Det tror jag inte beror så mycket på det tryckta ordets makt, utan snarare på att författarens vision ligger rätt nära spelarens önskemål så att spelarn kan spela och uppnå sina önskemål utan att behöva mickla. "If it ain't broke, don't fix it."
Det spelar självfallet in. Man köper de spel man tycker verkar intressanta, förstås, om man inte orkar göra dem själv förstås. Däremot hävdar jag att många spelare inte fixar till det de finner fel eller mindre nära som det "borde" vara, om författaren inte uppmuntrar eller lämnar utrymme till det.
Detta är för övrigt skälet till att breda spel säljer bättre än smala spel. Breda spel har tillräckligt breda visioner för att spelarens önskemål ska passa in. Smala spel har smala visioner, och tilltalar därför endast spelare med liknande önskemål.
Slutligen tror jag också att det är skälet till att det finns så många spel: det finns för många önskemål så visionerna räckte inte till. De spelare med önskemål bortom visionerna och tillräckligt med kreativitet skapade något eget.
Det håller jag med om. Skaparlusten hos spelare med egna visioner driver fram nya spel. Helt klart. Vissa nöjer sig med det, andra försöker dela med sig av sitt spel - den biten är mer av en exhibonistisk önskan (alternativt ekonomiskt) än någonting annat. Så länge det finns spelare som vill och kan förändra spel, samt skapa nya, så kommer rollspelen att utvecklas. Kanske skulle vi få en mer intressant rollspelsmarknad om det uppmuntrades lite mer i spelen?