Nekromanti MYTHS: Diskussionstråd

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,017
Location
Ludvika
En till tanke som slog mig: ska du verkligen ha kvar Insight? Jag tänker att det hade kunnat ersättas med att man slår för relevant färdighet för situationen men som baseras på INT, dvs INT+Social för att läsa folks agendor, INT+Fighting för att bedöma hur en motståndare är benägen att reagera, INT+Thievery för att avgöra hur stor risk det är att bli sedd, etc...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,017
Location
Ludvika
Übereil said:
Borde inte wis vara färdigheten?
Nej, eftersom wisdom inte är en färdighet. Men du kan ha rätt i att det borde vara den egenskap man använder för färdigheten istället för Inteligens. Kanske.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,017
Location
Ludvika
Det funderades väl föresten på att slå ihop intelligence och wisdom till en enda egenskap va? Jag gillar det allt mer. Slå ihop dem till "Mind" eller nått!
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,343
Location
Stockholm
Nej. Det funderades på att slå ihop Cha och Wis faktiskt och lägga in mod, självförtroende och utstrålning i samma grundis.

Insight använder redan Wis som grundegenskap.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
Anarchclown said:
Nej. Det funderades på att slå ihop Cha och Wis faktiskt och lägga in mod, självförtroende och utstrålning i samma grundis.
Det låter rimligt - det känns lite krystat att courage går på utstrålning.

Å andra sidan blir då utstrålning något väldigt mariginellt. Lite som oWoD's eviga dump stat appearance.

Übereil, Nossar var bästa klassen för de behövde inte sätta något alls i appearance
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,017
Location
Ludvika
Att slå ihop wis och cha gör det ju ännu svårare att använda cha som dumpstat, vilket jag gillar. Det gör den ju allt viktigare, liksom =)
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,343
Location
Stockholm
Appearance är den dummaste statten i WoD helt klart. Men charisma är bättre än så i Myths. Det är Wisdom som är för dålig.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,017
Location
Ludvika
Att just baka in tur i Charisma tycker jag var ett snilledrag. Helt plötsligt gick det inte längre att avfärda med att "man inte ser så snygg ut" =)
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Rymdhamster said:
Att just baka in tur i Charisma tycker jag var ett snilledrag. Helt plötsligt gick det inte längre att avfärda med att "man inte ser så snygg ut" =)
Just den där grejen har jag inte riktigt begripigt. Vad har utstrålning med tur att göra?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,017
Location
Ludvika
Necross said:
Rymdhamster said:
Att just baka in tur i Charisma tycker jag var ett snilledrag. Helt plötsligt gick det inte längre att avfärda med att "man inte ser så snygg ut" =)
Just den där grejen har jag inte riktigt begripigt. Vad har utstrålning med tur att göra?
Att gudarna gillar dig bättre och därför håller dig om ryggen?

Att du har tur och därför tycker folk om dig bättre? Du lyckas säga rätt sak i rätt situation? Du har tur och träffar dem när de är på bra humör?
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,343
Location
Stockholm
Karisma inkluderar självförtroende och charm. Att agera med självförtroende ger ett visst flyt. Charm ger bättre hand med ödets makter. Ingen ability är logisk. Dexterity är tex förmågan att spela fotboll, att göra kringlor av sin egen kropp och att slå först i en strid enligt både Myths och DNDs definition av vad man gör med det.

"På riktigt" är detta helt olika talanger. Dexterity betyder dessutom mest skicklighet med händerna, dvs god finmanipluation. Detta har ingenting med något av de över nämnda aktiviteterna att göra. Jag kan definitivt dissekera dem alla och få saker att framstå som dumma, men det spelar inte så stor roll för designen av spelet. Det som spelar roll är att charisma var en vek grundegenskap som har gjorts starkare av att lägga in turelementet. Att jag personligen dessutom upplever att det passar är en bonus.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Anarchclown said:
Karisma inkluderar självförtroende och charm. Att agera med självförtroende ger ett visst flyt. Charm ger bättre hand med ödets makter. Ingen ability är logisk. Dexterity är tex förmågan att spela fotboll, att göra kringlor av sin egen kropp och att slå först i en strid enligt både Myths och DNDs definition av vad man gör med det.

"På riktigt" är detta helt olika talanger. Dexterity betyder dessutom mest skicklighet med händerna, dvs god finmanipluation. Detta har ingenting med något av de över nämnda aktiviteterna att göra. Jag kan definitivt dissekera dem alla och få saker att framstå som dumma, men det spelar inte så stor roll för designen av spelet. Det som spelar roll är att charisma var en vek grundegenskap som har gjorts starkare av att lägga in turelementet. Att jag personligen dessutom upplever att det passar är en bonus.
Nu sa jag aldrig nåt om att något var dumt. Bara att jag inte förstod. Jag förstår fortfarande inte. Att Dexterity också är konstigt hjälper liksom inte :gremsmile: Men jag har upptäckt att jag nog är lite mer simulationist än vad jag borde vara! :gremsmile:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,017
Location
Ludvika
Nu har jag provspelat spelet (förvisso med Anarchclown som SL) rätt länge och gjort fler och fler insikter allt eftersom.

Min senaste tanke, som jag redan sagt, är att jag tycker att Wisdom är en onödig grundegenskap, och dessutom alldeles för svag, så den borde plockas bort.

Jag tänkte dock utveckla det hela lite:

Du använder Wisdom för feartest, som jag förstått det, och det tycker egentligen är jättekonstigt. Wisdom motsvarar ju ens förnuft, så om man stöter på något farligt borde det ju snarare vara en nackdel att ha hög wisdom, för det är fan förnuftigt att blir rädd för farliga saker.

Då tycker jag courage+strength är ett mycket bättre försvar: "Den Han ser farlig ut, men han är nog inte farligare än mig!"
Eller courage+constitution: "Det där ser farligt ut, men jag borde överleva det där!"
Eller courage+intelligence: "Det där ser farligt ut, men oddsen för att överleva är faktiskt väldigt höga/Den är inte lika farlig som den ser ut!"
Eller kanske courage+charisma (dvs "luck"): "Äsch, jag klarar mig alltid på nått sätt!"

Annars vad gäller att generellt sett motstå saker så täcker ju resist in typ alla fysiska saker, som smärta och sånt.

För att motstå andra mer mentala saker så som hån, magiska effekter och lurendrejeri så tycker jag Percieve+intelligence funkar rätt bra för att så att säga se igenom tomma hot, inse att man blir påverkad utifrån och genomskåda motståndaren.

Just nu kör du ju också Wisdom+social för att genomskåda lögner, vilket jag faktiskt tycker känns lite konstigt när jag funderar på innebörden i det. Jag tycker att det funkar i ställen som Charaldagy, där bluff och lögn ingår i det sociala spelet på ett självklart sätt, men i ställen som Utveda där det ändå råder någon slags rättrådighet (om jag inte helt missuppfattat allting) så tycker percieve är en bättre färdighet att hänga upp det på, för att känna igen inkonsekvenser och motsägelser i vad lögnaren berättar, eller möjligen gossip för att inse att en del saker inte stämmer överens med verkligheten. Och i det här fallet tycker jag att intelligence kan funka lika bra som wisdom för att basera slaget på.

Så där har vi de flesta andledningarna till att jag tycker att Wisdom är en onödig grundegenskap (även om jag håller med om att det var fint med symmetrin).

Är det andra applikationer av Wisdom som jag inte tagit upp här som du känner att du inte skulle ha en tillfredställande lösning på?
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,343
Location
Stockholm
Wisdom är viljestyrka och används av mänskliga magiker som är nördar med magi. De ska inte alla trolla med karisma och vara supercharmiga.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,017
Location
Ludvika
Så varför inte trolla med intelligens? Och viljestyrka känns ju annars rätt inbakat i Con och Endure.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,343
Location
Stockholm
För att färre grundegenskaper gör systemet sämre och ger färre valmöjligheter. Att höja en grundegenskap skulle vara tvunget att bli dyrare eftersom de alla blev bredare och det kommer alltid finnas en "svag grundegenskap". Innan jag gjorde charisma till luck så var det karisma. Nu är det Wisdom.
 
Top