Mythras Tråd

Mandorian

Veteran
Joined
4 Jun 2018
Messages
35
Location
Mölndal
Hej.
Jag håller just på att konvertera min fantasy kampanj som 2018 började i Drakar o Demoner Expert, som sedan gick över till en konstig home-brew som sedan blev Kopparhavens Hjältar, MEN verkar nu ha funnit sitt nya hem i Mythras, ju mer jag läser i regelboken desto mer gillar jag spelet.

Varför bytte jag?
Jag kände att Expert i all ära men jag behövde något mer, och när jag först började med KHJ så kändes det ok men efter ett tag så var färdighets system inte tillräckligt för oss i gruppen och magin var lite tunn, så vi har kollat ett bra tag och jag började sätta tänderna i BRP självklart, (spec nu när nya boken är släppt) men fann då att Mythras som är en BRP Fantasy setting delux är nog exakt det vi letade efter.

Är det fler här i detta forum som håller på med Mythras? och vad har ni för erfarenheter som ni kanske skulle kunna dela med er?
Tex:
# ang Magic points: hur får er grupp tillbaka dessa MP's? 1 per timma, 1 per dag eller något annat sätt?
# har ni någon special uppsättning när det gäller de olika magi disciplinerna. typ skolor etc.

Jag börjar där o ser om någon hoppar på.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,356
Mythras är favoritsystemet som jag aldrig spelat. Kommer följa tråden med stort intresse men har tyvärr inga praktiska erfarenheter att bidraga med.

Ett tag höll jag på att göra en Symbaroum hack till Mythras men det blev aldrig av att vi använde den tyvärr. När det kommer till magi är det ju lite lustigt att det är olika subsystem för de olika magityperna. Så jag hade nog begränsat till ett par magityper för enkelhetens skull. Folk magic, sorcery och divine magic bör räcka tänker jag.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,160
När det kommer till magi är det ju lite lustigt att det är olika subsystem för de olika magityperna.
Ett arv från RuneQuest. Men samtidigt tycker jag inte att det nödvändigtvis är tokigt - om magi faktiskt finns, känns det inte märkligt att magi som fungerar på helt olika vis skulle kunna finnas. Om, säg, Kraften och Goetian bägge fanns på riktigt skulle de vara extremt olika och antagligen inte kunna representeras i ett enda system.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,356
Ett arv från RuneQuest. Men samtidigt tycker jag inte att det nödvändigtvis är tokigt - om magi faktiskt finns, känns det inte märkligt att magi som fungerar på helt olika vis skulle kunna finnas. Om, säg, Kraften och Goetian bägge fanns på riktigt skulle de vara extremt olika och antagligen inte kunna representeras i ett enda system.
Jag håller med om att det är rimligt på ett diegetiskt plan. Men det blir lite mycket att hålla reda på dom SL. Men Mythras är ju verkligen en verktygslåda som innehåller en massa mer än vad som kanske alltid behövs.
I mythras imperativ har de begränsat det till bara Folk Magic (vill jag minnas) och det bör ju räcka till enklare fantasy grejer.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,532
Location
Göteborg
Hej.
Jag håller just på att konvertera min fantasy kampanj som 2018 började i Drakar o Demoner Expert, som sedan gick över till en konstig home-brew som sedan blev Kopparhavens Hjältar, MEN verkar nu ha funnit sitt nya hem i Mythras, ju mer jag läser i regelboken desto mer gillar jag spelet.

Varför bytte jag?
Jag kände att Expert i all ära men jag behövde något mer, och när jag först började med KHJ så kändes det ok men efter ett tag så var färdighets system inte tillräckligt för oss i gruppen och magin var lite tunn, så vi har kollat ett bra tag och jag började sätta tänderna i BRP självklart, (spec nu när nya boken är släppt) men fann då att Mythras som är en BRP Fantasy setting delux är nog exakt det vi letade efter.

Är det fler här i detta forum som håller på med Mythras? och vad har ni för erfarenheter som ni kanske skulle kunna dela med er?
Tex:
# ang Magic points: hur får er grupp tillbaka dessa MP's? 1 per timma, 1 per dag eller något annat sätt?
# har ni någon special uppsättning när det gäller de olika magi disciplinerna. typ skolor etc.

Jag börjar där o ser om någon hoppar på.
Kul! Jag använder Mythras Imperative till mina spel M-SPACE och Odd Soot. De avskalade reglerna i Imperative gör enorm skillnad för nivån av crunch. Men det är också smidigt att kunna plocka in grejer från den stora regelboken om det behövs.

Jag spelar inte fantasy så ofta, men jag skulle nog begränsat mig till en sorts magi för enkelhetens skull. Efterhand kan man lägga till fler varianter, kanske mystiska magitraditioner som få känner till.

Fördelen med BRP är att man kan copypasta magisystem mellan olika böcker utan problem. Gillar man formlerna i Elfquest eller Stormbringer, så kan man använda dem i Mythras. BRP kitbashing ur 40 års produktion ger finfina möjligheter till skräddarsydda lösningar.

I mina spel återställs Magic Points på klassiskt vis efter några timmars sömn. Konventionellt, men praktiskt.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
967
När det kommer till magi är det ju lite lustigt att det är olika subsystem för de olika magityperna. Så jag hade nog begränsat till ett par magityper för enkelhetens skull. Folk magic, sorcery och divine magic bör räcka tänker jag.
Det står ju också explicit i reglerna att det är möjligt och t o m troligt att inte alla magisorter finns i alla världar. Delvis betecknar de ju också såväl olika ingame-förhållanden till magi som olika settingval (även om det går att ha alla samexisterande).
 
Top