Nekromanti Mythic Fantasy SNösaga

MandaWall

Veteran
Joined
6 Jul 2016
Messages
184
Vi spelar Snösaga med MYFAROGs regler.

Spelledare: Anders (min pojk vän)
Spelare: Amanda (Jag) - Sköld mö Armesiah
Spelare: Jenny - Utbygdsjägaren Flona
Spelare: Tobias - Krigaren Hjalm
Spelare: Jonas - Prästen Urgrim


Vi började i pattr där vi blev hyra av en lokal hövding att hitta några häst tjuvar som stulit hästar från dem.
Vi reser ut i skogen och Flona fummlar det första hon gör så vi går vilse. Efter en dag kommer vi fram till häst tjuv lägret.
Armesiah tar fram sitt spjut och gör sig redo. Flona klättrar upp i ett träd för över blick.
Hjalm stormar in och slår ner två häst tjuvar. Flona skjuter ner en annan.
När kusten är klar springer Armesiah in och spetsar en kvinnlig krigar häst tjuv.
Urgrim åkallar gudarna men får en pil i skrevet och misslyckas. Flona blir också skjuten men rustningen klarade sig.
Hjalm tar ledaren för häst tjuvarna och trycker ner hans huvud i elden. En tros kvinna kommer med en kniv emot mig men jag sticker henne med spjutet och hon springer iväg.
Urgrim ställer sig bakom en vagn och tänder eld på den. Flona skjuter den sista häst tjuven i örat.

Vi bränner liken och tar tillbaka hästarna. I packningen hittar vi ett stort svärd med runor om att döda drakar. Armesiah hittar en ägg formad sten.

Vi rider tillbaka till Pattr. Efter att ha festat på mjöd och vild svin vaknar vi upp bakis nån dag senare. Då kommer det fram att Urgrim lovat en man som hette Rendre att vi skulle åka till Vildland och hjälpa till på nån handelsmans dotters brölopp.
När vi nyktrat till börjar Hjalm bråka med Rendres livvakter (minns inte vade de hette, vi kallade dem Toke och Broke).
Vi åker med ett långskepp till Storhamn i Vildland. Under färden blir vi anfallna av viking pirater. Vi slår ner nästan alla men Hjalm får en yxa i halsen och blir väldigt skadad.
Vi kommer fram till Storhamn och när vi kommit fram dör Hjalm av skadorna. Vi bryter för att Tobias ska få göra ny karaktär till nästa gång.
 

MandaWall

Veteran
Joined
6 Jul 2016
Messages
184
Vi spelade i lördags den åttånde oktober. Vi spelade från lunch tills middag.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,329
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
När ni spelat klart snösaga så berätta gärna ditt helhets-intryck. Det är ett långt äventyr som självklart kommer anpassas av er SL till just er grupp så det kommer garanterat skilja sig en hel del från andras versioner av äventyret.

Med det sagt så älskar jag personligen äventyret trots dess brister, många här på forumet har ogillat äventyret djupt av många olika orsaker men jag står fast vid att jag som SL och min grupp har haft bland de bästa rollspelsupplevelserns någonsin i just Snösaga.

Hoppas ni kommer ha lika kul men berätta gärna bra och dåliga saker enligt din mening när ni är klara!
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Jag är mer nyfiken på hur det är att faktiskt spela MYFAROG, det verkade ju inte... helt okomplicerat.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,769
Location
Stockholm
Jag... Jag tänkte fråga saker om hur krångligt det är att räkna XP per stridsrunda och om ni behövde husregla för att en kvinnlig roll ska kunna använda spjut (vet att det står i boken att detta inte är något som förekom "historiskt") men jag klarar inte av att prata MYFAROG utan att bli irriterad.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,284
Jocke;n203326 said:
Jag är mer nyfiken på hur det är att faktiskt spela MYFAROG, det verkade ju inte... helt okomplicerat.
+1 på den.
 

MandaWall

Veteran
Joined
6 Jul 2016
Messages
184
Det här är ju en spelrapport, så jag tänker inte skriva mer förens vi spelat nästa spel pass.
 

MandaWall

Veteran
Joined
6 Jul 2016
Messages
184
Spelmöte 2

Spelledare: Anders (min pojk vän)
Spelare: Amanda (Jag) - Sköld mö Armesiah
Spelare: Jenny - Utbygdsjägaren Flona
Spelare: Jonas - Prästen Urgrim
Spelare: Tobias - Krigaren Grimward

Fortsättning på förra spelmötet. Kort spelmöte då Jenny hade feber,. Vi spelade i 3 timmar sen åkte hon hem och vi gick och åt pizza istället.

Vi kom fram till Storhamn, där brände vi Hjalm som avlidit. Vid bränningen träffade vi honoms kusin Grimward som kom med os istället. Efter åt tar Rendre med oss till Ottar av Grim, hans arbet sgivare.
Vi får hus rum hos strids trälarna. Flona går på marnaden och köper gifter till sina gift pilar. Armesiah flörtar med några av strids trälarna. Grimward spenderar kvällen på värdhus och dricker mjöd.
På morgonen får vi veta att Ottars dotter Mirra ska gifta sig med nån som hon inte tycker om. Vi blir till delade Mirra som hennes livv akter.

Det börjar anlända adelsmän från nordens stora hus. Det var en som hette Stark, en som hette Havtorn, en som hette Balohr, en som hette av Satigia, en Som htte Blåyxa, en som hette Wulf och Uvail.

Här bröt vi då Jenny var för trött att spela.
 

MandaWall

Veteran
Joined
6 Jul 2016
Messages
184
Spel möte 3

Spelledare: Anders
Spelare: Jonas
Spelare: Amanda (Jag)
Spelare: Tobias
Spelare: Jenny


Det var nu dags för brölloppet mellan Mira och nån som hette Huld Havtorn som var en slapptaskad mes enligt oss.
Han var liten och mesigt. Under brölloppet festade Oktar på ordentligt. Armesiah och Grimward hade en tävling om vem som kunade ha sex med flerst personer ;).
Grimwald hade sex medfem kvinnor under natten, Armesiah vann. Hon hade också sex med fem män, men hon hade sex med två av dem samtidigt (oh la la! ;) )
Efter brölloppet hade några av släkten Wulfer dödats, tydligen av några från ätten Uwail och de bråkade i hamnen. Vi var för bakis (ömma ;) ) för att bry oss.
Sen åkte Mira och slapptasken Huld hem till Vretgård där de skulle bo. Tydligen hade Huld inte ens lyckats få upp den under natten ;).
Urgrim deltog i bränningen av liken av Wulfersläkringarna och Rak Wulfer frågade honom om han ville följda med honom på härj tåg emot Uwail.
Grimward hamnade i slagsmål på tavrernan och Armesiah hjälpte till att slå ner flera utom socknes krigare.

Vi spenderade tid i Storhamn och vi gick ut i skogen för att jaga, men åkte vilse och var borta flera dagar innan vi hittade hem.
Vi hittade mystiska spår i skogen som såg ut som ett förvridet troll.

Någon vecka senare får vi höra att Mira dödats av en slag björn och Huld var skadad. Oktar ber oss åka och undersöka och vi åker iväg.
 

MandaWall

Veteran
Joined
6 Jul 2016
Messages
184
Inget spel denna och nästa vecka. Denna vecka var Jonas och Amanda sjuka och nsta vecka är jag och Anders på Sävkon.-
 

MandaWall

Veteran
Joined
6 Jul 2016
Messages
184
Spelledare: Anders (min pojk vän)
Spelare: Amanda (Jag) - Sköldmö Armesiah
Spelare: Tobias - Krigaren Grimward
Spelare: Jenny - Utbygdsjägaren Flona
Spelare: Jonas - Prästen Urgrim
Spelare: Tobias - Krigaren Grimward

Spelmöte 4

Vi åker norr ut till en stad som hette Vretgard. Där får vi veta att Mira och Huld anfalls av en björn som slog ihjäl Mira men Huld överlevde.
Flona smyger iväg i skydd av bnatten och undersöker Miras grav. Hon ser att det inte är björn spår utan varg spår.
Hon kommer tillbaka till oss och berättar detta. Hon säger att hon också såg några män som försökte följa efter henne.
Vi bor hos en man som vi träffade på Miras bröolop och som jag inte skrev ner vad han hette.

I natten anfalls vi av nån form av isorker som red på svarta ulvar. Grimward får en pil i magen och svimmar, döende.
Flona skuter ledaren i ögat med pilbågen. Armesiah spetsar en ulv och hoppar på isorken och brottas tills hon får fram dolken.
Flona försöker läka Grimward men misslyckas. Striden slutar när Urgrim kastar en bön som ger oss styrka från gudarna.

Grimward dör och vi eldar upp hans kropp och Urgrim ska offra en träl som hette (jag ser inte vad jag skrev här).
Men trälen berättar att han vet nåt om Miras död, så Urgrim offrar en annan träl.

Vi träffar en vacker kvinna som hette Maria som hjälpte till vid blotet.


Vi spelade från 13 till 21 ungefär med mat paus.
 

MandaWall

Veteran
Joined
6 Jul 2016
Messages
184
Spelledare: Anders (min pojk vän)
Spelare: Amanda (Jag) - Sköldmö Armesiah
Spelare: Tobias - Krigaren Strang
Spelare: Jenny - Utbygdsjägaren Flona
Spelare: Jonas - Prästen Urgrim

Spelmöte 5

Vi träffar en krigare som heter Strang som följer med oss. Vi träffade Marias pappas om hette Håkka (tror jag det stavas) Normim. Strang blir kär i Maria. Flona håller sig utanför staden för att hålla span på fler isorker.
När den lokala vulvan spår att vintern är på väg får vi höra att Huld är sjuk fortfarande.
Ute i skogen hittar Flona spår av en större varelse, kanske ett is troll. Vi och några hirrd män ger oss ut i skogen. Vi hittar spår av människor som rört sig i skogen. Vi går vilse i skogen i flera dagar innan vi ser en frost jätte som går mellan två berg och min (Armesisahs) ägg formade sten börjar lysa i mörkret.
Efter detta blir vi anfallna av isorker och ett is troll. Flona crittar trollet i ansiktet och Armesiah stricker ner den med spjutet. Urgrim ska framkalla en gud hjälp men får ett kastspjut i skrevet och ramlar ihop. Is orckerna hoppar på honom när han ligger ner och han dödas.
Strang slår ihjäl nästan alla is orker och vi får ta med Urgrims lik till Vretgård.

(Jonas behövde åka hem så vi hann inte göra ny gubbe åt honom).
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
Intressant combo av system och setting. Hoppas på en utvärdering av hur pass väl systemet funkade.
 

MandaWall

Veteran
Joined
6 Jul 2016
Messages
184
Vi har justnu jul uppehåll då vi har jul lov med familje träffar ch julbord resten av lördgagarna året ut. Vi fortsätter efter nyår.
 
Top