Mythic Britain

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Efter att ha snöat in en del på gammalt RQ material och blivit imponerad av Mythras har jag tittat en del på Mythic Britain av The Design Mechanism.

Är det någon som har spelat den settingen?

/C
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,506
Location
Göteborg
Nej, tyvärr. Men det jag har läst har varit bra. Om jag skulle spela Mythic Britain hade jag nog inte kunnat låta bli att kombinera det med Lyonesse däremot. Men då blir det delvis en annan inriktning så klart.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Jag har inte spelat Mythic Britain, men väl läst, och tyckte att den var ganska meh. Helhetsintrycket är ganska mycket "wall of text" och gamla klyschor om "det magiska keltiska britannien" utan någon särskild känsla för källmaterialet.

Jag kanske är lite hård, jag hade höga förväntningar. Och störde mig på saker som att goddodin tydligen är pikter, och pratar gaeliska! Snurrigt!

Nä, skaffa Age of Arthur istället, mycket stämningsfullare och mer avskalad version av järnåldersbritannien. Visserligen får du nog byta ut regelsystemet, men då kan du med fördel porta in Järn :)
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,506
Location
Göteborg
Lyonesse-trilogin är min favorit bland Vance böcker. Både magin och fae folk ger en skön känsla av svartsynt saga. Rekommenderas varmt.

För att plocka in Lyonesse i Mythic Britain skulle jag nog börja med att låta rollpersonerna göra en snabb avstickare till ön. Sedan skulle jag nog låta någon NPC-grupp ta sig till England för skumraskaffärer, som rollpersonerna blir inblandade i. Därefter rullar det nog på av sig självt. Eftersom båda kampanjerna är skrivna för Mythras borde själva regelsnickeriet, om ens något, bli lätt.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Jack Vances Lyonesse är nog något annat än både Mythic Britain och Age of Arthur

Men om det är Fae, och de historiska Lyonesselegenderna du är ute efter passar Age of Arthur utmärkt. Har för mig att de har Lyonesse, eller om det var Ys, som dränkt älvaland som man kan besöka
 
Top