Nekromanti MYTH: Börjar bli färdig

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,343
Location
Stockholm
De som faktiskt, mot all förmodan, har hållit reda på vad jag håller på med, kanske har märkt att jag håller på att bygga något. Här är till exempel relaterade länkar.

https://www.rollspel.nu/threads/57027/post-747867

http://www.rollspel.nu/forum/ubbthreads....html#Post813196

https://www.rollspel.nu/threads/57182/post-750466

https://www.rollspel.nu/threads/57724/post-762117

Projektet är alltså ett system inspirerat av OSR och D20, som försöker ta skills, feats (här kallade tricks) och göra dem till en del av mekaniken som inte stör huvudaktiviteten, alltså att man sitter runt ett bord och pratar och berättar saker för varandra. Det finns också ett försök till fokus på interaktivitet, alltså att spelarna skall vara mycket fria att göra vad de vill inom de givna premisserna.

Det jag börjar blir färdig med är ett första utkast. Detta är just nu fantasy, som saknar en setting. Jag kommer förmodligen använda en variant på Japansk kultur som första setting jag bygger till spelet när det blir än mer färdigt.

Det jag undrar över är helt enkelt. Spelet är inte klart att läsas just nu. Det kommer dock vara det inom en inte allt för avlägsen framtid. Då kommer jag att behöva folk som läser, och kanske till och med provspelar det och ger mig sina åsikter, samt rättar mig när jag gör konstigheter. Spelet är tänkt att skrivas på Engelska så kunskaper i det språket behövs. Om någon är intresserad så får den gärna posta i denna tråd eller PMa mig. Jag har email anarchclown@gmail.com men kollar den ärligt talat mer sällan än jag är inne på forumet.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Kan ta mig en titt. Lovar inte att jag hinner/orkar så mycket dock.

Har Masters i engelska så jag kan språket. :gremsmile:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,017
Location
Ludvika
Jag har tittat igenom alla trådar lite mer mer ingående nu och jag börjar blir riktigt spänd på det här!

Rent instinktivt kände jag att om jag skulle börja spelleda med det här så skulle jag antagligen husregla att vid leveling får man välja att höja sina hitpoints med 1d6 eller en fädighet med 1. Typ. Eller nått sånt kanske. Eller så skulle jag kanske strunta i det och köra rakt av. Jag tycker det är lite kul att kunna bli bättre, men det är möjligt att jag bara har svårt att släppa sargen.

Jag är i vart fall gärna med och läser igenom det och provspelar det! Jag har goda kunskaper i engelska!
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,343
Location
Stockholm
Tack så mycket. Det låter lysande. Du kommer att få ett PM när jag är mer färdig, precis som andra frivilliga.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,017
Location
Ludvika
Jag bläddrade lite i papprena du lade fram och jag tycker att det ser riktigt lovande ut! Ser fram emot att ta mig en ordentlig genomläsning vid tillfälle!
 

Birger King

Veteran
Joined
13 Sep 2012
Messages
14
Location
Stockholm
Något jag funderade på på hemvägen:

Magi känns lite kasst för tillfället. Om det kostar 1T6 HP att slänga en spirit bolt (eller vad den nu hette), och den gör 1T10+CHA i skada, vad är egentligen att föredra med magi över att puckla på någon med ett biffigt tvåhandsvapen som gör 1T12+STR i skada utan kostnad?
 

Owlbearpig

Bäst i Sverige på rollspel
Joined
22 Oct 2012
Messages
241
Efter att ha testat Myth(s?) på Repetikon igår är jag klart intresserad av att se hur det utvecklas. Lagom regeltungt för min smak med smidiga lösningar. Skön setting också.

Jag anmäler mig som testspelare.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,343
Location
Stockholm
Sant. Det finns dock två faktorer som ska läggas in i detta. Det första är att Spirit Bolt är en level 1 ritual. Den är en specialiserad besvärjelse för att kunna skada saker som är känsliga mot magi. En spirit bolt kostar 1/5 av ett av dina karaktärsval. Den är inte menad att vara så hemskt mäktig. Det andra är att den helt enkelt är en avståndsattack och därmed har fördelar framför närstridsattacker. Men visst. Den kanske är för svag.
 

Birger King

Veteran
Joined
13 Sep 2012
Messages
14
Location
Stockholm
Jag vet inte om den är för svag som så, men det är en stor bit av ens liv som man lägger ner i en attack som fortfarande kan missa. Sant att den går genom rustning och påverkar magiska varelser, men Bless Weapon ger ju den bonusen till vanliga vapen utan kostnad i HP. Fast det kanske balanseras mot att man måste ha tillgång till helig mark och annat.

Jag anmäler mig också gärna som testspelare, och skulle vilja läsa igenom det när det är färdigskrivet.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,343
Location
Stockholm
Ok. Nu är grunden färdigskriven. Hur vill folk göra med att ge input? Ska jag köra en öppen tråd för diskussion, en dold PM-konversation här, eller en e-mailgrupp? Hursomhelst kommer jag att behöva folks Mail för att dessa ska kunna få mitt dokument. Alltså, PMa mig ett mail om ni vill ha grejerna. Detta är skrivet i Word. Hoppas inte detta är något problem?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,017
Location
Ludvika
Tja, en öppen tråd gör ju att det är lättare att kommentera på varandras kommentarer och sånt.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,343
Location
Stockholm
Med tanke på att inte alla kanske läser denna varje dag så kommer ni att få ett PM med min mailaddress som ni kan skicka er till. Insåg att det blev minst tidsödande för både mig och er.

Sedan tror jag också på den öppna tråden men vill gärna höra fler åsikter.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,017
Location
Ludvika
Nä, vad fint! Någon har gjort gubbar och grejer för att passa till Anarchs spel. Det var väl rart?
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,343
Location
Stockholm
Jo. I färdig form måste jag ändra namn på det eftersom det också kommer ett spel vid namn Mythic av någon galen norrman. DVS jag är helt körd. Ska försöka hitta på ett passande namn förr eller senare i processen.
 
Top