Myten om den monokulturella monoteismen

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Den som har någon sorts tillit till Zeus kommer att bli besviken.
Jag tror att tillit här inte ska ses i sin hoppfulla variant som i att "Zeus vill mig gott" utan mer som pragmatiskt konstaterande att "Zeus kommer säkert hitta på nått skit så det gäller att ha sitt på det torra".

I gamla Assyrien satte man exempelvis en slags syndabockskung på tronen i tider av onda järtecken o.dyl. Så om något gudomligt straff skulle ske så skulle det drabba dubbelgångaren. Det tycker jag är en oerhört skön inställning. Man tror på gudarna men man tror att man kan lura dem.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det tycker jag är en oerhört skön inställning. Man tror på gudarna men man tror att man kan lura dem.
Det gör man ju i modern religion också, både abrahamitisk och dharmisk. I synnerhet har jag reagerat på hur ofta judendomen tycks inkludera sådana element:

 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,187
Det gör man ju i modern monoteistisk religion också. I synnerhet judendomen har en tradition av detta:

Även:

Jag är helt för hur legalistisk judendomen kan vara.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Det gör man ju i modern religion också, både abrahamitisk och dharmisk. I synnerhet har jag reagerat på hur ofta judendomen tycks inkludera sådana element:

Det handlar inte om "lurande" -- ingen observant jude tror sig kunna lura Gud -- utan ett exempel på den detaljerade legalism som kännetecknar ortodox praxis. It makes sense in context.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det handlar inte om "lurande" -- ingen observant jude tror sig kunna lura Gud -- utan ett exempel på den detaljerade legalism som kännetecknar ortodox praxis. It makes sense in context.
men då kan man ju lika gärna hävda att detsamma gäller för assyriernas syndabockskung? Har vi några belägg för att de trodde sig kunna lura gudarna? Du måste väl ändå hålla med om att fenomenen att face value är extremt snarlika här?
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
men då kan man ju lika gärna hävda att detsamma gäller för assyriernas syndabockskung? Har vi några belägg för att de trodde sig kunna lura gudarna? Du måste väl ändå hålla med om att fenomenen att face value är extremt snarlika här?
Jag har inga åsikter om forn-assyriernas religion och världsbild pga stor okunskap.

Däremot är jag väl insatt i judisk religion och tänkesätt. Alltså, de ortodoxa judarna gör sitt bästa att uppfylla sina religiösa påbud. Det handlar inte om att "lura Gud" utan om att uttolka lagen och profeterna enligt ortodoxins sedvänjor.
 
Top