Nekromanti Mystisk, skrämmande musik?

Highfoot

Veteran
Joined
15 Aug 2000
Messages
15
Location
SKövde
Är det någon som vet någon grupp eller liknande som gör riktiggt skrämmande och mystisk musik? Ska ha det till CoC, så om någon vet något som går att ladda hem från internet så vore jag oerhört tacksam..
 

Erik Brickman

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
138
Location
Örebro, Sverige.
Ett absolut tips är, även om det kan vara svårt att hitta:
Gruppen Synergy (egentligen en kille som är kusligt bra på synthmusik), med skivan "The Jupiter Menace". Denna skiva som gjordes till en amerikansk s.f.-film med samma namn är det mest perfekta Call of Cthulhu-musik jag har hört!
Den passar till allt i det spelet, möte med varelser, kultister som frammanar monster i skogen eller möten med andra världar!
Sen brukar jag använda ljud-effekt-skivor med stor framgång.
En gång slogs ett gäng äventyrare med en "Thousand Young" i en regnig skog, och regnljuden från min cd satt på repeat var verkligen helt perfekta!
Och sist men inte minst - tänd värmeljus och släck ner vanliga lampor när det ska vara riktig HORROR!

Signing off. D.
 

Micke H

Veteran
Joined
7 Oct 2000
Messages
132
Location
Uddevalla
Gruppen Synergy (egentligen en kille som är kusligt bra på synthmusik), med skivan "The Jupiter Menace". Denna skiva som gjordes till en amerikansk s.f.-film med samma namn är det mest perfekta Call of Cthulhu-musik jag har hört!
Den passar till allt i det spelet, möte med varelser, kultister som frammanar monster i skogen eller möten med andra världar!


Jag hittade lite samples från "The Jupiter Menace"-soundtracken på <a href="http://www.amazon.com/exec/obidos/A...r=8-1/ref=aps_sr_pm_1_3/102-8499512-3238545"> Amazon</a> men det verkade inte vara nåt extraordinärt... fast det var ju bara korta samples så jag missade kanske godbitarna :)

/Micke
http://www.noctum.da.ru
 

Boadicea

Veteran
Joined
17 Oct 2000
Messages
185
Location
Malmö
Alien 3 soundtracket är... häftigt, i brist på bättre. Det har små överraskningar här och där som är riktigt trevliga.

Annars finns ju som sagt Riven, men det är lite monotont. "...et tu nel terrore" (?) är ett obskyrt album med italiensk skräckfilmsmusik. Det är himla bra faktiskt. Man kan hitta en låt till de flesta horrorscenarion där. Tenebre är med på ett hörn :gremsmile: om det säger något.

I övrigt kan jag bara rekommendera skräckfilmsmusik i största allmänhet. Det brukar funka bra.

/boddi
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Annars finns ju som sagt Riven, men det är lite monotont.</I>

Fast monotont kan vara en fördel ibland - kuslig musik som man låter mala på i bakgrunden gör sig bäst om den håller en någotsånär jämn nivå.
Min favorit-skräckmusik är de soundtracks John Carpenter gör till sina filmer ('Prince of Darkness'-musiken är bland det läbbigare jag har hört, ever) men dess användbarhet i spel är rätt begränsad eftersom den gör så mycket plötsliga pauser och crescendon - och det vore lite svårt att tajma det så att spelarna ska hoppa till just när musiken gör det. (-:

--
Åke
 

Boadicea

Veteran
Joined
17 Oct 2000
Messages
185
Location
Malmö
Aha! Men NÄR man lyckas.... Det finns ett spår på Alien 3 soundtracket som är väldigt finstämt. Tills ungefär 0:45 in i låten då det bara brakar till. Lyckades tajma perfekt. Spelarna hoppade högt. Synd bara att det var det enda de mindes från sessionen... :)

/boddi
 

XcrustieX

Veteran
Joined
5 Aug 2000
Messages
15
Location
Hauptstadt
jag har sagt det förut och jag säger det igen Endura (Endvra). Passar utmärkt till kult har aldrig spelat CoC men tror att det skulle funka bra där med.
 

Frennevi

Veteran
Joined
16 Oct 2000
Messages
17
Location
Växjö, Sverige
Du borde ladda hem några låtar med Mortiis eller Troll. Både gör de lite dunkel och mystisk musik som har en förmåga att lägga sig i bakgrunden. Det funkar bra till skräckrollspel, framför allt Kult. Om de finns på någon http-baserad server vet jag inte, men du kan alltid hämta deras låtar på Napster (tänk på att du enligt lag måste köpa musiken).
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Troll? Ånej, de gjorde ju bara ytlig pop på åttiotalet, och blev väl bara kända för Alexanders Bards låt Jimmy Dean. Inget för den som vill orsaka skräckstämning (fast användbar om man vill orsaka rysningar /images/icons/smile.gif).

/Daniel
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Har du hört soundtracket till "Gost in the Shell"? Inte så skräckigt, men nog så suggestivt. I rätt miljö kan det vara värre än vilket skräckissoundtrack som helst.

/staffan
 

Erik Brickman

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
138
Location
Örebro, Sverige.
Ja det var ju mystiskt, för den musiken tycker jag uttrycker det där fruktansvärt omänskliga och oerhört
"alien" (inte filmen) känslan som hela den cthulhoida stämningen som Call innehåller. Om du vill så kan du skicka ett privat brev till mig på min hotmail-adress (finns i min profil), så kan vi diskutera om jag ska skicka en kassett till dig med Synergy-musik för en överenskommen penning.
Om du är så intresserad, alltså.


Signing off. D.
 

Micke H

Veteran
Joined
7 Oct 2000
Messages
132
Location
Uddevalla
Om du vill så kan du skicka ett privat brev till mig på min hotmail-adress (finns i min profil), så kan vi diskutera om jag ska skicka en kassett till dig med Synergy-musik för en överenskommen penning.
Om du är så intresserad, alltså.


Nä, jag klarar mig. Men tack ändå :)
(Har spenderat alldeles för mycket pengar på BSK18...)
 

Micke H

Veteran
Joined
7 Oct 2000
Messages
132
Location
Uddevalla
Jag har aldrig gillat Troll som rollspelsmusik... tycker Ulver är bättre. Låten Østenfor Sol Og Vestenfor Maane är verkligen bra... (och inte bara som bakgrundsmusik). Om jag minns rätt finns den på Kvaelssanger (säkert felstavat).
Jag har även hört om en skiva de spelat in i en skog, vet dock inte vilken.

/Micke
http://www.noctum.da.ru
 
Top