Nekromanti Mystik & magi

DarkAngel

Veteran
Joined
14 Jan 2002
Messages
66
Location
Stockholm
Jag funderar på att börja på att lira nu igen. (ni kanske har sätt mina inlägg i kontaktannonsen). Och när jag börjar funderar jag på att börja lira en magiker, och läse igenom EON startbocken och kom på att det va vagt med fakta om olika anfalls magier, finns bara goda magier typ hela mm.
Därför undrar jag rekommenderar ni att man lägger ut ca 200 kr på bocken behöver man den för att göra en bra magiker?
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Ska du spela magiker ska du definitivt skaffa Mystik&Magi! I mitt tycke är det den bästa och mest användbara boken av alla till Eon (bortsett från reglerna förstås/images/icons/smile.gif).

/Henrik
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Och när jag börjar funderar jag på att börja lira en magiker, och läse igenom EON startbocken och kom på att det va vagt med fakta om olika anfalls magier, finns bara goda magier typ hela mm."

För det första, "ont" och "gott" är subjektiva koncept. Att återuppliva Adolf Hitler tror jag de flesta är ganska eniga om hade varit en ond handling...

För det andra, anfallsmagier är farliga, framförallt på grund av att det tar tid.

För det tredje, magisk styrka kommer i Eon från finess, inte råbrutal kraft. Och för att få denna finess behöver man Mystik&Magi.
 

DarkAngel

Veteran
Joined
14 Jan 2002
Messages
66
Location
Stockholm
Huhu, inte kan man va "god" (jag heter ju DarkAngel). Skulle vilja göra en krigar magiker som använder ett fåtal kraftiga magier under slag. /images/icons/devil.gif Läste om det i Krigares Väg,. För att skapa en sådan karaktär så bör eller snare ska jag ha MYSTIK & MAGI.
Då vet jag vad jag ska göra för min nästa studiebidrag...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Huhu, inte kan man va "god""

Inga problem. Det finns inget "god" att vara. Eller "ond" för den delen heller.

"Skulle vilja göra en krigar magiker som använder ett fåtal kraftiga magier under slag."

Varför då? Magi är bara farligt om man inte är mycket försiktig, förbereder sig noga och tar tid på sig, speciellt den kraftfulla sorten.
 

Naug

Veteran
Joined
22 Dec 2001
Messages
58
Location
Krokek (Norrköping)
Men det är ju inge kul om det inte finns några risker så när jag spelar ska det alltid gå fort och vara så kraftigt som möjligt men när man använder alkemi ska man alltid ta god tid på sig och vara väldigt förbered annars kan det gå illa fråga mig jag vet.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Vem sade att en krigarmagiker är tvungen att använda sig av super-duper-jätte-hugo-stora-magier-deluxe ?

Det räcker med 2 st 2 filaments besvärjelser för att en strid/duell ska tippas till ens fördel. Sen är det bara att slåss.

OBS Naug, och GrottrolletNaug är 2 olika personer. Så att du inte tror att det är några personlighetsklyvningar på gång
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Mera alkemi (artefakters vävningstid)

Tja, jag tänkte att jag skulle fråga en sak, när vi ändå talar om magi. I fallet med alkemiska föremål, som man lagt in en massa häftig magi i, hur lång tid tar det för föremålet att väva magin? Jag menar, säg att man har ett föremål som ska göra X magiska handlingar, t.ex. transformera, alstra, väva och så vidare (alstra skulle i detta fall innebära att en generator i föremålet väver daimotropi). Skulle en magiker göra samma sak, skulle detta ta X/2 rundor (avrundat uppåt till närmsta heltal), om vi antar att magikern inte snabbar upp något av slagen. Men om en artefakt gör samma sak, tar det ändå X/2 rundor, eller går det fortare? I så fall, hur fort? Egentligen verkar det ju lite konstigt om det skulle gå fortare, eftersom om det nu tar X/2 rundor för magikern, hur kan det då gå fortare för föremålet? Måste inte vävningen gå samma väg, eller blir den plötsligt "uppsnabbad" av föremålet? Likaså, om en generator alstrar daimo- eller psykotropi, tar det då 1/2 runda, eller går det fortare?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Mera alkemi (artefakters vävningstid)

"hur lång tid tar det för föremålet att väva magin?"

Mystik&Magi s 60, under "Att använda magiska artefakter":
<blockquote>Aktiveringen av en magisk artefakt tar alltid en runda oavsett hur komplicerad artefakten är. Om slaget misslyckas eller fumlas så innebär det att artefakten inte aktiveras. Ett nytt försök får dock göras nästföljande runda.</blockquote>Orsaken är det alltid tar så lång tid är att besvärjelsen är så att säga "förvävd" som ett mönster eller "gjutform". Det enda som behövs är att de alstrade filamenten "pressas in i gjutformen" så att säga. Så tiden är så att säga från det att det alstras till det att filamenten "stelnar i gjutformen". Den första biten, alstringen, transformationen etc, tar i princip ingen tid. Det är stelnandet i gjutformen till färdig besvärjelse som tar tid.
 
Top