Nekromanti "Mystik & Magi"(+inspiration+magikerakademi(DoD6))

jonix

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
283
Location
kalmar
--
En dag var den berömde dvärgkrigaren på en flodfärja på väg över den stora floden. En utav passagerarna var lite berusad och väldigt högljudd. Passageraren i fråga trakasserade alla och betedde sig allmänt hotfullt och våldsamt. Då fick han syn på dvärgen som satt halvslumrande i ena hörnet. "Hej du Lilleman", ropade han över färjan. "Jag ser att du har två fina yxor, men kan du använda dem?" De andre passagerarna höll andan i väntan på dvärgens svar;
"Min stridskonst är på högsta nivå, inte nog med att jag inte behöver mina yxor, jag behöver inte ens använda händerna..."
Den högljudde passageraren tolkade detta som en förolämpning och utmanade dvärgen på en duell.
Dvärgen svarade då att han inte vill slåss på ett sådant begränsat område som en liten färja, det fanns risk att både människor och utrustning skulle fara illa. Så han pekade på en liten ö som de var på väg att passera och beordrade rorsman att stanna där.
Den högljudde passageraren var så uppretad utav förolämpningen att han hoppade iland så fort färjan lade till och drog sitt svärd. Istället för att hoppa efter tog den berömde dvärgkrigaren styråran och puttade färjan tillbaka ut i floden.
Den efterlämnade passageraren på ön skrek och var helt ursinnig, när han knappt hörde längre ropade dvärgen tillbaka; "Det här är konsten att slåss utan att använda händerna!"
--

Detta är en (som ni säkert redan vet) liten berättelse om en samuraj som levde på 1500-talet (han hette Tsukahara Bokuden, för dem som bryr sig). Texten är en fristående fortsättning på mina små texter (två hittills) angående krigaryrket, att sedan texten är kanske lite djupare än dvärgkrigare med yxor, låter jag bli att kommentera...

Om nu ni orkar, byt ut dvärgen och "passageraren" mot trollkarlar och läs en gång till...
Efter det så kan ni ju dra hem den första(?) magikerakademin(endast sju sidor) till DoD6!
En kanske lite annorlunda akademi, vill jag påstå, den är den första utav fyra (nordvästra, nordöstra, sydvästra och sydnorra heter de) som jag håller på att skriva på.
Dokumentet innehåller även min syn på den magin i Trudvang (tydligast genom berättelsen "En legends bekännelse"). Där finns även en ny magi "Lemits optimering" för dem som inte har nog med besvärjelser...
Akademin är inte riktigt klar, mer kommer att skrivas (förslag?). Den färdiga verionen kommer även att innehålla ett litet grottkryparäventyr av klassiska mått. Håll utkik på <A HREF="http://www.spelaroll.net/svultnasvinet">DSS</A> efter den färdiga versionen vetja!

ha't gutt!


jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Trevlig läsning.

Jag vill bara tacka för dina trevliga och stämmningsfulla berättelser. Väntar med spänning på ditt nya äventyr. Har inte hunnit läsa om magikerakademin ännu, haft mycket att göra senaste veckan, men den skall läsas till helgen, så jag återkommer med kommentarer efter det.

Lite OT som avslutning. Namnet Lemit läste jag först som Lembit, du vet estländaren Killinggängets Torsk på Tallin. I den filmen är de i sitt esse inte minst Robert Gustavsson.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-08-09 20:34.</EM></FONT></P>
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
korrekturläsning och kommentarer ang. akademin

Vill till att börja med sig att Teoretikerakademin var en mycket trevlig läsning och med avklarat så gåt jag raskt vidare till korrekturläsningen./images/icons/smile.gif

Det var inte mycket "fel" jag hittade men första meningen i Kap. Hur är akademin uppbyggd? saknar väl ett "den" på tredje från kapitlets början.

Sedan i kapitel Hur ser utbildningen ut? i rad 22 i det kapitlet. Meningen som börjar med Mästeravhandlingen känns lite kryptisk, bland nu och dåtid på ett sätt som inte känns bra. Nu står det "Mästeravhandlingen är arbete som gigantiskt och var det få som klarade inträdesprovet så är det ännu färre som avslutar sin avhandling," Jag skulle ha skrivit "Mästeravhandlingen är ett arbete som är gigantiskt och är det få som klarar inträdesprovet så är det ännu färre som avslutar sin avhandling.

På sid 3 sista stycket där Lemit hittar lönngången så står det "väggen vika" saknas ett "ger" antar jag. I sista raden på samma sida och stycke undrar jag om det inte saknas ett "igen" efter "murade man".

Sid 4. ungefär mitt på sidan, andra spalten, raden som börjar med Tärningsrullande känns lite kryptisk. Skall det inte vara "Efter tärningsrullande, svett och tårar, träffar de tillslut på..."

Det var korrekturen det nu till funderingar.

Du skriver i kapitlet "Hur uppstod den?" att all magi i världen är logisk och har matematiska samband. Det jag funderar på är gäller det för båda Vitnerna? Jag kan köpa det för den yttre Vitnern men för den inre känns det lite fel. För mig känns det bättre om havitner är logisk och Rimvitner är ologisk så att säga.

För att knyta an till det jag skrivit ovan så undrar jag om Teoretikerakademins syn på magin är den "rätta" eller är det så att du menar att det är deras tolkning av magins natur och i fall det har rätt skall man låta vara osagt? Är det detta du menar tycker jag det vore bra om detta framgick lite tydligare i texten.

Har akademin funnit alla matematiska samband ännu?

Du skriver att akademin uppstod då Serguronterna vandrade på jorden, andemeningen i den meningen är att Serguronterna inte finns mer och det var så jag oxå har tolkat informationen om dem som finns i regelboken men när jag frågade här på forumet om hur de engång såg ut så fick jag till svar i från Riotminds att hålla mig till tåls tills JB kommer. Detta behöver iofs inte innebära att det fortfarande finns men jag har blivit osäker på om de verkligen är "utdöda". Att jag kommenterar det är för att jag tycker det vore synd om så bra material som ditt skulle innehålla lite "faktafel". Du skulle t.ex. istället kunna skriva "Redan när Serguronterna började vandra på jorden..." Vi får iofs veta hur det förhåller sig med Serguronterna när JB kommer.

Jag är lite osäker på hur Lemits optimering fungerar, det skulle kännas bättre om gav ett spelexempel på hur den fungerar. Lägger man besvärjelsen i ena SR och den optimerade besvärjelsen i nästa SR eller läggs de i samma SR där optimeringen inte räknas som en besvärjelse?

Vill som avslutning säga att jag gillar dina berättelser, de är kanon. Jag hoppas inte heller att du tar illa upp av mina rättelser och funderingar för de är menade som konstruktiv kritik och inte som några sura påhopp.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

jonix

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
283
Location
kalmar
tackeletackeletack!

Vill till att börja med sig att Teoretikerakademin var en mycket trevlig läsning och med avklarat så gåt jag raskt vidare till korrekturläsningen.

Mer än vad jag vågade hoppas på, rättningarna föll direkt ned i dokumentet. Tack. Man blir lite blind efter att ha läst samma sak tusen gånger...

Du skriver i kapitlet "Hur uppstod den?" att all magi i världen är logisk och har matematiska samband. Det jag funderar på är gäller det för båda Vitnerna? Jag kan köpa det för den yttre Vitnern men för den inre känns det lite fel. För mig känns det bättre om havitner är logisk och Rimvitner är ologisk så att säga.

¨Det borde jag har tagit med, givetvis anser de all magi är strikt logisk och matematisk. Även om havitnern är mer komplicerad. Ungefär som lågstadiematte och "forskarmatte" (på nudd till filosofi).
Borde kanske tillägga att det är mest här som kritiken kommer, när man inte har de matematiska kunskaperna är det svårt att hänga med i teoretikernas resonemang.

För att knyta an till det jag skrivit ovan så undrar jag om Teoretikerakademins syn på magin är den "rätta" eller är det så att du menar att det är deras tolkning av magins natur och i fall det har rätt skall man låta vara osagt? Är det detta du menar tycker jag det vore bra om detta framgick lite tydligare i texten.

Nej, jag är svag för "flashiga sagomagier" så att säga. Vore nästan som att berätta att det var pappa och inte tomten som kom på julafton genom att påstå det. Så varken ja eller nej, det är bara ett sätt att forska och lära sig Serguronternas "arv". Men om det resulterar i en "superformel" så nej. Men en bit på vägen... dock är min syn på magin och kraftflödena såsom jag skriver genom "Zycheran", magi är mer än eldbollar, vi fick aldrig den tid som behövdes för att lära oss sanningen om vitnerna och där med skapa oss en utopi...

Har akademin funnit alla matematiska samband ännu?

Nej, det hoppas jag inte. Då borde (enligt mig) alla världens problem vara lösta och ordet äventyr och elakingar skulle förlora sin innebörd och RM skulle behöva lägga ned hela DoD6 /images/icons/laugh.gif
De har inte heller funnit matematiska samband i alla magier som beskrivs i grundboken om det är det du menade.

Detta behöver iofs inte innebära att det fortfarande finns men jag har blivit osäker på om de verkligen är "utdöda".

Jag började skriva på akademin i april (tror jag). Får väl skriva om när JB kommer. Har faktiskt ingen aning om vad Serguronterna är för några nissar, egentligen. Står väl inget vettigt i grundboken och inte står det mkt i vildhjarta heller.

Jag är lite osäker på hur Lemits optimering fungerar

Det blir typ -"Jag kastar en eldboll med Lemits optimering!". Sedan slås det ett slag mot "kunskap om magi" lyckas detta slag kommer magin (detta fall eldboll) att få ett mindre i initiativ, men däremot kommer de antal SPI poäng som skall strykas att fördubblas. Misslyckas slaget fungerar eldbollen som normalt. Eldbollen som blir "optimerad" kastas i samma SR. Får ta och lägga till ett exempel.

Vill som avslutning säga att jag gillar dina berättelser, de är kanon. Jag hoppas inte heller att du tar illa upp av mina rättelser och funderingar för de är menade som konstruktiv kritik och inte som några sura påhopp.

I helsike heller! Jag tackar ännu en gång.


Akademierna kommer vara annorlunda och inte alls på detta vis. Den som är näst mest klar utav dem är illusionsakademin en till snudd komisk akademi där alla är princip förvirrade och där ena sidan av akademin är målade med osynlighetsfärg... Dessutom är speglar helt förbjudna där efter ett studentskämt som fick katastrofala följder...
Sedan har vi X-akademin (inegn namn) som är helt inriktade på att förvränga sinnena på folk, typ tankeläsning. De har ett väldigt dåligt rykte (princip skottpengar) vilket har gjort att de gott under jord.. vilket inte gjort saken bättre. Sedan har vi ljusmagikerna vilket snarare är en stridsskola där man lär ut de magier som kan vara till nytta i närstrid, vapenteknikerna och magin går hand i hand.

Det är kul att hitta teman bland alla 180? magier.. dessutom finner man en grej som inte tagits med på erretan... *hihi*

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Varsarsågod!

"Nej, jag är svag för "flashiga sagomagier" så att säga. Vore nästan som att berätta att det var pappa och inte tomten som kom på julafton genom att påstå det."

Vad jag menade var just detta, jag fick lite känslan då jag läste texten, att det var Teoretikernas syn på Magin som var den "rätta" och de andras fel, Det jag menar med att jag skulle vilja att det framgick tydligare är just att det finns andra sätt att se på magin och vilken av dem som är den rätta, tja...., Detta för att inte magins mystik skall försvinna.

"De har inte heller funnit matematiska samband i alla magier som beskrivs i grundboken om det är det du menade"

Nej, utan det du svarade på först, fast detta gav mig iofs svar på något jag inte fattat utan jag trodde de hade "hittat" de matematiska sambanden till alla besvärjelserna som finns i grundboken även om inte alla lärs ut.

"Det blir typ -"Jag kastar en eldboll med Lemits optimering!". Sedan slås det ett slag mot "kunskap om magi" lyckas detta slag kommer magin (detta fall eldboll) att få ett mindre i initiativ, men däremot kommer de antal SPI poäng som skall strykas att fördubblas. Misslyckas slaget fungerar eldbollen som normalt. Eldbollen som blir "optimerad" kastas i samma SR. Får ta och lägga till ett exempel."

OK, då fattar jag.

"Akademierna kommer vara annorlunda och inte alls på detta vis. Den som är näst mest klar utav dem är illusionsakademin en till snudd komisk akademi där alla är princip förvirrade och där ena sidan av akademin är målade med osynlighetsfärg... Dessutom är speglar helt förbjudna där efter ett studentskämt som fick katastrofala följder..."

Hehe, Den verkar bli kanon, ser med spänning fram emot att få läsa om den.

"Sedan har vi X-akademin (inegn namn) som är helt inriktade på att förvränga sinnena på folk, typ tankeläsning. De har ett väldigt dåligt rykte (princip skottpengar) vilket har gjort att de gott under jord.. vilket inte gjort saken bättre. Sedan har vi ljusmagikerna vilket snarare är en stridsskola där man lär ut de magier som kan vara till nytta i närstrid, vapenteknikerna och magin går hand i hand."

Måste säga att du hittat intressanta akademier att beskriva, skall verkligen bli intressant att läsa om dessa oxå.

"Det är kul att hitta teman bland alla 180? magier.. dessutom finner man en grej som inte tagits med på erretan... *hihi*"

Och den grejen är....?/images/icons/smile.gif

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

jonix

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
283
Location
kalmar
en ledtråd =)

Och den grejen är....?

Se sid 85, mer än så tänker jag inte säga. /images/icons/laugh.gif
Det är absolut inget farligt och spelet förblir det galanta spel som det är.

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: en ledtråd =)

Jag hittar inget fel på sid 85 men på sid 84 i stycket om magiska brygder så näms ett par besvärjelser som som vanliga i magiska brygder som sedan inte beskrivs och dessa är Hela och Levitation. Jag har skickat ett mail till Riotminds med en massa frågor och del till erratan där jag påpekar detta, fast jag har inte fått något svar ännu.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
OK, får göra det. (nt)

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Illusionförflyttning!

finns med i tabellen men beskrivs inte, däremot beskrivs illusionsflimmer.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 
Top