Nekromanti Mystik & Magi II

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Den här frågan har varit uppe innan men här kommer den igen.

Vad skulle ni vilja se i Mystik & Magi II.

Förutom effekter, besvärjelser och liknande vad för annat vill ni ha där?

Exempel på kända magiker, magiska varelser, magiska föremål, alkemieregler, högmagiska platser, magiskolor och magiska sällskap osv osv.

Tell us! Do it! :gremtongue:
 

IrisTi

Veteran
Joined
8 Feb 2013
Messages
1
Location
Örebro
Framför allt skulle jag vilja se ett rikgtigt bra alkemi system(jag gillar det äldre, dock kan det förfinas) samt demonologi faktist(och mer ingående om demoniska aggregat), skulle inte vara helt fel med en dubbelbok dvs en om "ljus" magi och en om "mörk" fast samma bok, (tänkte lite på exalted).

Jag spelar oftast magiker och jag gillar faktist systemet med Improviserad magi och effekter, det e coolt så jag tycker man borde satsa på o ha någonting i stil av det förra faktist.

Men Direkt svar jag skulle vilja se mer Demonologi och Primitiv magi(så som exempelvis shamanism)
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Tommie said:
Framför allt skulle jag vilja se ett rikgtigt bra alkemi system(jag gillar det äldre, dock kan det förfinas)
Jag skulle vilja se ett helt omarbetat alkemisystem faktiskt. Det gamla systemet är en god ide, men tyvärr finns det för lite om det för att det ska gå att greppa utan att läsa igenom boken från pärm till pärm ett par gånger. Jag skulle också gärna vilja att de gjorde recepten lite mer balanserade. Jag ser hellre att material ges egenskaper som man sedan kan kombinera.

samt demonologi faktist(och mer ingående om demoniska aggregat), skulle inte vara helt fel med en dubbelbok dvs en om "ljus" magi och en om "mörk" fast samma bok, (tänkte lite på exalted)
Jag skulle gärna se att man skippade just detta med ont och gott. Det är skönt med ett system där magi inte är ont eller gott utan bara är en kraft som man sedan kan använda till olika medel.

Däremot behöver demonologi utvecklas. Jag har skrivit mina egna regler för åkallning och demoner, men dessa regler är väldigt cinematiska och byggda för att dra ner demoner på mundana, vilket inte känns rikitgt som demoner i Eon.

Jag gillar konceptet med kroppslösa daimotropiska väsen som slukar själar på andeplanet. Det gör dem till naturliga motståndare till just schamaner.

Jag spelar oftast magiker och jag gillar faktist systemet med Improviserad magi och effekter, det e coolt så jag tycker man borde satsa på o ha någonting i stil av det förra faktist.

Men Direkt svar jag skulle vilja se mer Demonologi och Primitiv magi(så som exempelvis shamanism)
Här håller jag helhjärtat med!

Ett problem vi har haft i våra kampanjer är just det där med improviserad magi. Det är helt enkelt -bättre- än formaliserad magi enligt alla mina spelare (och lite enligt mig själv) till den milda grad att jag har bannat det tills vidare eftersom jag gärna ser att forskning och dyl. är en del av en magikers sysslor. Det fungerar utmärkt i den kampanjen jag leder nu, men en av spelarna ska röra sig mer mot improvisation efter att storyn utvecklat sig lite.

Jag skulle vilja se att de gjorde reglerna för formalisering smidigare och framför allt inte lika förbaskat kostbart som för improviserad magi. Dumheterna med att man inte kan förändra avstånd och liknande måste dock bort från improviserad magi.

Primitiv magi, schamanism och så, behöver verkligen en egen nisch. Det finns väldigt lite bakgrundsfluff till just schamanism, vilket är väldigt synd då det är väldigt häftigt och något jag gärna använder i mina kampanjer.

(På ett sidospår skulle jag vilja att religion gav passiva effekter medan magi ger aktiva effekter. En präst av Daak t.ex. borde få någon form av skydd mot magi, medan en präst av guden [han-som-gillar-mat] får lättare att laga mat eller något. det ger en skön kontrast emot magi som kan få alla effekterna, men som måste "slå på dem")
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Förutom det som sagts. Ingående beskrivningar utav magikersamfund och deras syn på magi, deras teori och hur magikersamfunden fungerar i samhället och världen. Hur dessa styrs och vilken inverkan de har. Hur antagningar fungerar och hur deras högsäten och läroplatser fungerar/ser ut.

Ta bort stämpeln att Legio colonans magiteori är den ända sanna läran!



/Poseur har några idéer själv.
 

Dark Lotus

Warrior
Joined
18 Oct 2008
Messages
245
Location
stockholm x)
Som alla andra har nämnt får det gärna uppdateras på alkemi kapitlet ,samt demonologi.
Sen skulle det vara väldigt trevligt om ni kunde få med ritualer där också mer ordentligt ,mer utförligt skrivet hur tex magiska ritualer skiljer sig ifrån land till land ,och hur de utförs tex (gärna med tabeler för vad som behövs under ritualen för vad man än ska göra - tidsmässigt och så vidare).

Sen får gärna effekter (för improvisiations magiker) utökas och göras mer ballanserat så det inte finns för få utav tex.ikonotropi eller semotropi (om jag minns rätt - får kolla upp snarast) ,samt även fler besvärjelser för vanliga besvärjare.

Samt detta med magiska vapen (som jag misstänker kommer stå under i hemligheter) får det gärna stå lite mer också vart de befinner sig någonstans. Även nya magiska föremål och även hur magiska föremål kan skapas via naturliga orsaker tex vid magistormar ,magiska platser ,osv.... ^^ Då skulle jag bli ypperligen glad!
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,553
Location
Umeå
Poseur said:
Förutom det som sagts. Ingående beskrivningar utav magikersamfund och deras syn på magi, deras teori och hur magikersamfunden fungerar i samhället och världen. Hur dessa styrs och vilken inverkan de har. Hur antagningar fungerar och hur deras högsäten och läroplatser fungerar/ser ut.
Det här är det jag mest av allt skulle vilja se. Nu när jag pluggat på universitet tror jag att jag har mer förståelse för hur exempelvis Legio Colonan eller de cirefaliska akademierna är tänkta att fungera, men det hade varit schysst att kunna få ett bättre grepp om det tidigare.

Jag vill veta hur en magikers eller magistudents vardag ser ut, vilka högtider som är viktiga på olika lärosäten, vad man har för ställning i det lokala och regionala samhället som magiker m.m.

Vad innebär de där veckorna av "fri undervisning" i praktiken? Vad innebär de där veckorna där man ska stå till akademins förfogande? Hur går det till att forska i magi? Hur fungerar internpolitiken i olika samfund?

Rent regelmässigt är jag inte så bekymrad :gremsmile: För mig känns det viktigare att magisystemet som finns med i regelboken är stabilt och konsekvent.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag vill se ett magisystem där effekterna är grunden i magisystemet, och formaliserade besvärjelser en pålaga.

Jag vill ha utökade regler för sympatetisk magi, och till slut se regelfunktioner för den i gamla M&M omnämnda möjligheten att kalla ned filament från andeplanet (vilket kommer vara relevant i västerländsk magiteori).

Jag vill ha detaljerade regler för vad man kan påverka och hur (har ofta varit uppe för diskussion på forumet), vettiga och fungerande och konsekventa regler för Magisk Rang, och extremt omfattande effektlistor.

Jag vill att ritualmagi ska gå fortare än det gjorde i gamla Eon, men fortfarande vara kraftfullt och komplext. Det ska finnas möjlighet att vara flera inblandade magiker i en ritual.

Jag vill ha förbättrade regler för att skapa vandöda och åkalla demoner, elementarer och astralväsen, och förbättrade regler för alkemi och artefaktbyggande. Jag vill ha reviderade regler för flätalstring, och slutligen få ett hum omn vad f-n teotropi och daimotropi egentligen är.

Jag vill absolut se regler för schamanism, om dessa nu inte kommer i Eon IVs grundbok.

Jag vill, som andra sagt, ha omfattande beskrivningar av magitraditioner och deras organisationer, och jag vill bli av med det ensidiga fokuset på Legio Colonan, och idén att deras teorier är de sanna.

Jag vill ha en genomgång av 'magiska språk', tex drakrunor och Te'chana.

Men mest av allt vill jag ha koola och inspirerande beskrivningar av nutida och historiska magiker, som i gamla M&M, men de får ni gärna anställa mig för att skriva.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Göra så att de olika aspekterna blir lika användbara/roliga. Fler effekter, framförallt till de mindre utfluffade aspekterna.

Alkemiutveckling. Dels kanske göra något åt ingredienserna. Nu kan ju det kosta typ 20s för en alkemist att göra en potion, och 2000s för en annan. Också gärna ett smidigare sätt att använda sig utav magiska föremål. I min grupp har vi undvikt magiska vapen för antingen så blir det ett episkt demonsvärd, eller så blir det ett svärd som ger en bonus på 5 hugg.

Som alla andra så vill jag se mer demoner. Jag hade hoppats på en egen separat bok som ni pratat om läääänge. Denna kanske vi kan få en liten försmak på? Exempel på 5 olika demoner, och lite mer om hur man nedkallar, och hur man använder sig utav demoner.

Problematisering och förklaring av magins påverkan på Mundanas samhällen. Varför blir inte alla magiker? (alla KAN ju, och de flesta skulle gynnas av det). Jag tänker framförallt på hur vanligt det är med hovmagiker (så man får en uppfattning om hur ofta NI tänker er att man kan använda effekten Makt utan att bli påkommen). Eller i hur stor utsträckning magiker återupplivar människor, eller hur ofta man med magi hjälper bönder, eller segelfartyg osv osv.

Mer utvecklad anti-magi. Som ovan nämnda om "Makt" som kan missbrukas. Jag vill ha mer än effekten "Motmagi"! Finns det enklare sätt än "Olära" för att beröva magiker förmågan att trolla? (såsom örtblandningar..).
Anti-Magi kanske då också förklarar hur det funkar i magiska dueller. Kastar man bara blixtar mot varandra, eller finns det bra sätt att undvika fiendens blixtar (utöver vadderade kläder..).

Magikers relation till samhället. Hur ser pöbeln på magiker? Adeln? Präster? Militärer? Finns det kanske sällskap utanför Jargien som arbetar aktivt mot magiker? Kanske betalar magiker någon form av speciell skatt till kronan, i form av dagsverke eller magiska pryttlar?

Hur ser det ut när en magiker gör en besvärjelse? Och kanske viktigast, säger man något? Rör händer? Och hur tyst blir det när man gör en magi tyst? Märks det inte alls?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Hur ser det ut när en magiker gör en besvärjelse? Och kanske viktigast, säger man något? Rör händer? Och hur tyst blir det när man gör en magi tyst? Märks det inte alls?
Ja, detta är väldigt viktigt, och behöver förklaras tydligare än i gamla Eon. I vilken mån kan man hindra en magiker genom att binda hen? Hur svårt är det att väva besvärjelser utan att tala eller gestikulera? What if man är en stum magiker? Armlös? Får man permanent svårighet då?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Hur stora är filament?
Finns det någon begränsning på hur kraftfull magi man kan göra?
Varför kan man transformera i formaliserad magi och inte i improviserad magi?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Finns det någon begränsning på hur kraftfull magi man kan göra?
Drakarna införde ju en begränsning för att hindra folk från att kasta superritualer som den som drog ned alvernas eterseglare. Denna begränsning känns redan väl inbyggd i regelsystemet as is, men problemet är hur magisystemet såg ut -innan- den kom till? Drakarna fuskar ju med filamentflätor för att komma runt begränsningen, och jag tar för givet att kamorferna också gör det.
 

illnon

Veteran
Joined
27 Sep 2010
Messages
61
Location
Stocholm
Ymir said:
Jag vill se ett magisystem där effekterna är grunden i magisystemet, och formaliserade besvärjelser en pålaga.

Jag vill ha utökade regler för sympatetisk magi, och till slut se regelfunktioner för den i gamla M&M omnämnda möjligheten att kalla ned filament från andeplanet (vilket kommer vara relevant i västerländsk magiteori).

Jag vill ha detaljerade regler för vad man kan påverka och hur (har ofta varit uppe för diskussion på forumet), vettiga och fungerande och konsekventa regler för Magisk Rang, och extremt omfattande effektlistor.

Jag vill att ritualmagi ska gå fortare än det gjorde i gamla Eon, men fortfarande vara kraftfullt och komplext. Det ska finnas möjlighet att vara flera inblandade magiker i en ritual.

Jag vill ha förbättrade regler för att skapa vandöda och åkalla demoner, elementarer och astralväsen, och förbättrade regler för alkemi och artefaktbyggande. Jag vill ha reviderade regler för flätalstring, och slutligen få ett hum omn vad f-n teotropi och daimotropi egentligen är.

Jag vill absolut se regler för schamanism, om dessa nu inte kommer i Eon IVs grundbok.

Jag vill, som andra sagt, ha omfattande beskrivningar av magitraditioner och deras organisationer, och jag vill bli av med det ensidiga fokuset på Legio Colonan, och idén att deras teorier är de sanna.

Jag vill ha en genomgång av 'magiska språk', tex drakrunor och Te'chana.

Men mest av allt vill jag ha koola och inspirerande beskrivningar av nutida och historiska magiker, som i gamla M&M, men de får ni gärna anställa mig för att skriva.
är det inte så att det ska komma 2 separata böcker för shamanism och demoner???. För i så fall är väl bättre att fylla m&mII med annat istället som verklige saknas. Än att lägg dit saker som ändå kommer förklara i andra böcker och antagligen mer detaljerat
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Om Eon IVs grundbok inte har regler för demoner och schamanism behöver de komma så fort som möjligt så regelsystemet blir komplett, det duger inte att folk ska behöva vänta på splatbooks, i synnerhet inte när folk kanske redan har pågående kampanjer som involverar schamanism, då det som bekant fanns regler för i det gamla systemet. Med demoner är detta förvisso ett mindre problem, eftersom gamla regler för demoner är nästan obefintliga.

Överlag är jag inte ett fan av att ha regler i splatbooks; mitt ideala Eon har alla regler för allting i grundboken, utöver möjligen typ kultur-specifika superobskyra färdigheter och bakgrundstabeller, sånt kan vara i splatbooks. Orsaken är att jag avskyr att inte ha all info på ett ställe, och behöva sitta med en stor hög böcker där jag är osäker på vilka regler som finns var. Detta är tex den överlägset största frustrationen när man spelar World of Darkness.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,676
Location
Eslöv
Poseur said:
Förutom det som sagts. Ingående beskrivningar utav magikersamfund och deras syn på magi, deras teori och hur magikersamfunden fungerar i samhället och världen. Hur dessa styrs och vilken inverkan de har. Hur antagningar fungerar och hur deras högsäten och läroplatser fungerar/ser ut.

Ta bort stämpeln att Legio colonans magiteori är den ända sanna läran!

/Poseur har några idéer själv.
Detta är nummer ett. Såsom magisamfunden är beskrivna nu är de sjukt limiterande. Vissa magisällskap i boken vill jag minnas har sisådär 20 medlemmar eller något sådant, där några redan är namngivna. Det ger mig som SL typ ingenting alls att arbeta med.

Framförallt vill jag veta hur de fungerar i relation till samhället, vad folk i bygden tycker om dem samt vilket inflytande de har.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Detta är nummer ett. Såsom magisamfunden är beskrivna nu är de sjukt limiterande. Vissa magisällskap i boken vill jag minnas har sisådär 20 medlemmar eller något sådant, där några redan är namngivna. Det ger mig som SL typ ingenting alls att arbeta med.
Detta tar jag för givet kommer ändras i och med Demographica Mundana.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Vill minnas att Nallo och... eh. glömt av vad den långhårige blonde snubben heter. Avatarex? I vilket fall så sa de att de förmodligen skulle göra om filament lite, så att de inte är så grova. Öh. Alltså ett av Eon3s filament kommer bli fler i Eon4, som jag förstod det.
 

Vinterskog_UBBT

Veteran
Joined
25 Mar 2013
Messages
62
Location
Sverige
Jag vill se följande:

Magikerns bakgrund: Här kan man göra mycket! Jag skulle vilja att det var lite som i Alver där man slår fram sin mentor och vad denne har lärt en å så. Alltså att det är annorlunda att göra en magiker än en annanr ollperspn. Dvs man får ett extra eller två steg där man tar fram hur man lärt sig magi, av vem och vad relationen är med ens mentor å sådant. Typ kan finnas lite olika val kankse: "Lärt sig på skola, Lärt sig av mentor, lärt sig från bok, naturlig magiker" å varje har en liten tabell. Här får man även in varför inte alla kan magi liksom. För att vissa har jättesvårt att lära sig medan för vissa kommer det naturligt.

Magiker & magisällskap Sådana är jättebra att ha med för då kan man placera att rollpersonena har lärt sig där eller så kan de vara fiender eller hjälpa rollpersonerna. Så beskrivning på några sådana, var de håller till, vad man måste göra för att träna där å så vidare.

Magiska varelser: Sylfen, salamandern, golem och så är coola men lite tråkiga. Bygga ut dessa så de blir lite mer spännande samt att man kan lägga till andra väsen och liknande.

Magistormar: Jag vill ha en tabell för vad som händer när man hamnar i en magistorm!

Hur man kastar magi: Som andra skrev. Hur man kastar besvärjelser.

Olika typer av sätt att kasta magi: Alltså typ att sjunga å kasta besvärjelser på det sättet, eller dansa fram dem eller att göra symboler med besvärjelser eller offra saker å kasta magi på det sättet.

Lista med lite olika besvärjelser: Mystik och Magi har allt för få och många i regelboken är dåliga eller tråkiga. Varför finns ens formaliserad magi om de är så kassa?

Hemlighetskapitel: Fyllt med magiska hemligheter, platser, personer, föremål, monster.

Magi på olika platser: FÖrklara lärorna i västländerna, i consaber, i thalamur och liknande. Hur de skiljer sig och hur tankarna går kring magi.
 

myran

Veteran
Joined
13 Dec 2011
Messages
47
Tycker ni bör ta bort begränsningen som säger att man inte kan transformera till psykotropi och oneirotropi. Alternativt minska ner antalet olika aspekter för att försöka få effekterna mindre spretiga.

Meta effekter ska helst inte vara bundna till någon specifik aspekt.. Blir lätt att man väljer ataxatropi just nu eftersom det blir en så pass central aspekt.

Sedan tror jag att ni redan tänkt ändra så formaliserade besvärjelser bara tar en runda och kasta alternativt inför en meta effekt som gör dem snabbare att kasta. Tycker att som spelare så är det trist att kasta en besvärjelse och när den väl tar effekt så är den inte till någon nytta längre.

Skulle inte ha något emot ett revampat alkemisystem, dessutom skulle jag gärna vilja ha lite tips på vad de olika kulterarna lyckats framställa med vanlig hederlig kemi så man kan erbjuda sina spelare det som alternativt med. T.ex om man kan göra koncentrat utav läkeväxter osv... det är något jag har husreglerat och som jag tycker är mysigt.
 

Mad

Veteran
Joined
20 May 2013
Messages
19
Tycker att det finns aldeles för mycket olika sorters aspekter. Alla kosmiska kan vara i en och samma aspekt.

Gör så att besvärjelser och effekter är lättare att hitta, sortera inte efter bokstavsordning utan i aspektordning.

Ritual, Besvärjelser, Cermonier, tycker att detta ska vara lättere att förstå.

Jag har inte så mycket emot Alkemi i sin nuvarande status men lite finslipning kan behövas där och där.

Demonologi, antingen tar ni bort det helt eller så lägger ni till det, inget halvfärdigt.
 
Top