Nekromanti Mystik i N2

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
Hå hå ja ja ...

Kameli stängdes inte av för sina åsikters skull. Han stängdes av för sättet han framförde dem på.

Om du läser några andra trådar på dessa forum kommer du att se att alla långt ifrån alltid är överens. Moderatorerna har inget emot att folk har olika åsikter.

Som du själv säger: Det är en fråga om smak.

Problem uppstår då individer misstar den egna smaken för absoluta sanningar och vägrar gå med på att någon annan kan tänkas tycka annorlunda.

Dessutom tror jag att du misstolkar det du kallar »flockdjursmentalitet«. Min tolkning är att det helt enkelt är många som, hör och häpna, inte tycker som du, och som helt enkelt vill visa det.

Du är välkommen här, oavsett vad du tycker, så länge du följer rollspel.nu:s (i mina ögon inte orimliga) ordningsregler.

Det gjorde inte Kameli.
 

Tjakalen

Veteran
Joined
24 Jun 2003
Messages
35
Location
En obskyr namnlös håla i norra sverige
Re: Varför tar ni illa upp av en annan persons lycka?

Läs mina övriga inlägg för en helhets bild av vad denna text du valt att kommentera handlar om. Din sarkastiska stil upplever jag i det här läget som gravt infantil och väljer hellre ta detta med någon av de mer seriösa skribenterna på forumet.

Till sist vill jag påpeka att om ni finner min språkliga nivå som nån slags utmaning så kan det vara en tidig indikation på att ni rör er i farligt lättsinniga kretsar. Det språk som brukas är svenskan och den stora merparten av de termer jag brukar är vanligt förekommande i litteratur och media.
 

Tjakalen

Veteran
Joined
24 Jun 2003
Messages
35
Location
En obskyr namnlös håla i norra sverige
Re: Hå hå ja ja ...

Problemet med individet som misstar den egna smaken för absloluta sanningar kan ju då även appliceras på de som väljer att avsky kameli's inlägg för deras arga natur. Det inser du väl?

Med flockdjursmentalitet avser jag inte de av er som inte delar mina åsikter, och det täcker väl iof in de flesta här, utan de som ser mina avvikande ståndpunkter och ber mig försvinna eller vara tyst.

Att man är välkommen här oavsett vad man tycker är något som de flesta här inte stämmer in på, i varje fall inte om man ser till vad som skrivs.
 

Precious

Veteran
Joined
1 Oct 2003
Messages
19
Location
Uppsala
Re: Tja du, Tjakalen.

Och för ett ytterligare personangrepp, om du är så bildad varför kan du knappt stava hälften av orden du använder? Du ger bara ifrån dig en skenbild av din påstådda bildning, och det irriterar mig då dina ordval är mycket onödiga för att få fram ditt budskap.

Jag har ögnat igenom det Tjakalen har skrivit och sett ett par stavfel, men få av dom har något att göra med dom ord som du antagligen upplever som svåra. Dessutom så säger han ju själv att han bara anser sig själv vara relativt bildad.

Du får diagnosen att du lider av en svårartad tumör som består till 100% av jantelagen.

Hela lagen lyder som följer:

Du skall inte tro att du är något.
Du skall inte tro att du är lika god som vi.
Du skall inte tro att du är klokare än vi.
Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
Du skall inte tro att du vet mer än vi.
Du skall inte tro att du är förmer än vi.
Du skall inte tro att du duger något till.
Du skall inte skratta åt oss.
Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
Du skall inte tro att du kan lära oss något.


Om du har problem att förstå vad Tjakalen skriver och dessutom stör dig på de ord han väljer att använda, så dömmer jag härmed dig till att ha underkastat dig jantelagen, att ha en ringa lingvistisk intelligens och att helt enkelt vara elak.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
Problemet med »din språkliga nivå« ...

Det du kallar »din språkliga nivå« har jag inga som helst problem med. Däremot verkar du ha det.

Det känns helt enkelt som om du lagt dig på en stilistisk nivå du inte riktigt behärskar.

I normala fall undviker jag att kommentera hur folk skriver, eftersom det är vad de skriver som är intressant.

Men eftersom du tycks känna någon sorts behov att trycka ner de som tycker att du skriver krångligt, känner jag att jag måste påpeka att du inte skriver så bra som du verkar tro.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Varför tar ni illa upp av en annan persons lycka?

"Din sarkastiska stil upplever jag i det här läget som gravt infantil och väljer hellre ta detta med någon av de mer seriösa skribenterna på forumet."

Som till exempel Kameli? Fortsätt att "diskutera" bara. Det märks tydligt att du börjar vinna över folk till din sida.

"Till sist vill jag påpeka att om ni finner min språkliga nivå som nån slags utmaning så kan det vara en tidig indikation på att ni rör er i farligt lättsinniga kretsar. "

Tusan! Jag borde kunna ha gissat att alla de där hororna och spriten inte skulle vara bra för mig. Tur att du och din vältalighet öppnade mina ögon. Halleluja!
 

Tjakalen

Veteran
Joined
24 Jun 2003
Messages
35
Location
En obskyr namnlös håla i norra sverige
Re: Läs på lite ...

Så du tror på fullaste allvar att jag inte begriper att yttrandefrihet är något artificillt?

Allt som åtföljs av "frihet" eller "rättighet" eller dylikt är konstgjort. Lika som ett rätt-system är konstgjort. Det faktum att dessa system rymmer restriktioner innebär inte i sin tur att dessa restriktioner är korrekta. I detta fall så försöker jag slå vakt om en rättighet som jag anser att människor som väljer att uttrycka sig här borde ha.

Du verkar vara mannen som tittar i en lagbok och säger att dess innehåll inte kan ifrågasättas. Om du automatiskt samför yttrandefrihet med juridsika definitioner så låt mig förtydliga mig för dig. Jag talar om fri kommunikation. Att låta folk bruka språket för att uttrycka sig precis som dom vill.

Jag tycker att det är svagt gjort av moderatorenra att tysta någon som faktiskt kommer med intressanta och utstuderade inlägg bara för att denna drabbas av lite ytligt och intensivt hat. Sådan disskusioner måste man kunna låta folk ta.
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Re: Hå hå ja ja ...

Problemet med individet som misstar den egna smaken för absloluta sanningar kan ju då även appliceras på de som väljer att avsky kameli's inlägg för deras arga natur. Det inser du väl?

Nä, vad fan har det med saken att göra? Allvarligt talat, det här var inte första gången som tydliga kryphål växte fram i din argumentering. Du tror tydligen att vi är korkskallar som sväljer en dylik illusion utan vidare. Du tror tydligen att du kan lura oss med bleka chimärer, genom att medelst akademiskt, om än ytterst felstavat språk få oss att tro att din argumentering, i egenskap av parallell till den obildade fårskocken du tycks se runt omkring dig, kan gå igenom hos oss, i egenskap av obildad fårskock. Jo, jag ser nog allt vad du försöker med. Det funkade kanske i nazityskland, men Hitler var iallafall rätt snygg.

Från början tyckte jag att du var lite charmig, du framförde trots allt lite missriktad ilska mot de som väljer att följa reglerna blint. Samtidigt tyckte jag att det var relativt tydligt att du inte tog din forumsaktivitet på allvar - ungefär som om du hade börjat lira ett MMORPG och till skillnad från de inbitna och seriösa spelarna av spelet börjat säga fräckheter, eller insinuerat att man gillar att ragga tolvåringar, eller... ja, ni vet, såna häftiga grejer man gör när man dyker in på ett community som är nytt för en och märker att alla tar det så jävla seriöst. Oh, yes, man är lite hög i hatten, man börjar snacka dynga (vad fan spelar det för roll om man blir bannad? man tänkte ju inte precis spendera resten av sitt liv här ändå, det är det ju bara nördar som gör...), man tror att alla ska ge en uppmärksamhet, att man ska kunna provocera eller på annat sätt få åt sig denna uppmärksamhet. Tro mig, jag vet hur det känns. Du kan börja om från början om du vill.

Well, du är en tydlig bluff iallafall. Vi må behöva forumsrebeller här, men inte klåpare.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Tjenare Tjakalen! (Osv) (Edit)

Åh tack Tjakalen, jag tyckte det skulle vara intressant att se hur du svarade, och du var mer resonabel än jag misstänkte.
Över till det jag vill kommentera på:

Kameli påstod sig aldrig försvara åsiktsfriheten och det påstod jag heller aldrig att han gjorde.
Nej, men du försvarar åsiktsfriheten, inte sant? Vad jag menar är att det kan vara bra att poängtera skillnaden mellan rätten att säga sin mening och vad ens mening faktiskt är - Fast du tar det ju ett steg längre och försvarar Kamelis rätt att bli, well, förbannad, så det kanske inte spelar så stor roll.. :gremwink:

Det här du talar om att risken finns att Desticado skulle slutas kan ju låta som tragiskt till en början. Men utan möjligheten till ett slags kollektivt och selektivt åsiktsförtryck så kommer även individer som kanske borde avvika från sin nuvarande stig att följa dessa till dess ände istället för att lyssna till logikens toner och slå sig in på en ny bana.
Japp, men min personliga åsikt är att det alltid är bättre med pedagogik om man klarar av det.
Här i redaktionen tycker de andra ungefär samma sak, så vi driver ett forum där det gäller..

Detta har sagts många gånger förut, och jag vill inte verka tjatig, men han får tycka vad han vill, bara han framför det på ett diplomatiskt sätt.
Ja, du har rätt, vi har inskränkt honom till att inte vara ohövlig, men vi har inte inskränkt hans åsikter, vi tar faktiskt andra åsikter i beaktande.
Där går MIN ena gräns, gränsen där jag inte längre håller med dig Tjakalen, hur neutral jag än försöker vara.
Min andra gräns går där Foggmock inte vill se något gnäll på sidan - Jag är säker på att han menade "okonstruktivt gnäll och påhopp", men om vi istället utgår från att han menade "ingen kritik" så hade min gräns gått där. Jag vill se kritik.

Jag tycker också att dina jämförelser är lite överdrivna, både den om att vi inte tar emot andra åsikter (som jag redan bemött) och den om Sun Tzu. Det känns som du utgår mer från ett samhälle som man föds in i och måste leva i, och inte en ideell mötesplats.

Som sagt, det börjar bli tjatigt nu, men..
Vi har två olika utgångspunkter för våra åsikter. Du vet hur jag beskrev skillnaden på principen och åsikten? Nå, vi i redaktionen har en annan princip än du, en annan utgångspunkt för våra åsikter. Problemet med en utgångspunkt är att det är svårt, om inte omöjligt, att argumentera någon till att byta, det handlar om tycke i slutändan. Precis som vetenskap inte kan motbevisa religion och tvärtom.
Man ser redan att vi (Inte så mycket jag och du som du och andra forumister) försöker argumentera för vår egen princip.

Om jag har någon poäng så är det väl att se principer och utgångspunkter på detta sätt, att de är i slutändan åsikter snarare än logik, vilket gör det svårt att argumentera för dem.
Vår princip är lika grundläggande som principen om yttrandefrihet, och jag antar att det försvarar vår rätt att driva ett forum med den principen istället för principen med total yttrandefrihet.

Jag sa ju att jag var lite nihilistisk. :gremwink:


Tillägg: Oj, medans jag skrev detta ploppade det in några inlägg till, till exempel ditt inlägg om att du vet att yttrandefrihet är artificiell. Tja, det gör mina svador lite meningslösare, och angående hälsningen i början så misstänkte jag faktiskt också att du skrev snirkligt för att försvara dig själv, speciellt eftersom det blev snirkligare allt eftersom. Hoppas du inte klassar mig som ett pucko för detta, jag dömde dig aldrig när jag misstänkte det, så du kanske kan låta bli att döma mig?
 

Precious

Veteran
Joined
1 Oct 2003
Messages
19
Location
Uppsala
Re: Dånande bifall! [ANT]

"Du är ju hjärnlös" "Du har ju ingen hjärna"

Tror du att dessa kommentarer betyder att man faktiskt tycker att personen i fråga fysiskt sett inte har något hjärna innanför sitt skallben?

Svar : Nej, det är inte troligt att han inte har någon HJÄRNA, men det är troligt att han inte har någon hjärna i det avseendet att han är dum helt enkelt. Det är ju bara att läsa hans inlägg så kommer du snabbt fram till vilken idioti det är. Och eftersom idioti har en viss benägenhet att komma ifrån idioter/dumma så känns antagandet berättigat. Eller hur?
 

Tjakalen

Veteran
Joined
24 Jun 2003
Messages
35
Location
En obskyr namnlös håla i norra sverige
Re: Problemet med »din språkliga nivå« ...

Tack för din uttömmande redogörelse över mitt språkbruk!

Den har verkligen fått mig på nya tankar. Måste tacka dig speciellt för att du i normala fall väljer att undvika sådana här kommentarer.

Nedrans att du inte fann det komplicerat för det är ju verkligen min avsikt att bruka språket som en slags kommunikations-teknisk fint.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Dånande bifall! [ANT]

"Svar : Nej, det är inte troligt att han inte har någon HJÄRNA, men det är troligt att han inte har någon hjärna i det avseendet att han är dum helt enkelt. Det är ju bara att läsa hans inlägg så kommer du snabbt fram till vilken idioti det är. Och eftersom idioti har en viss benägenhet att komma ifrån idioter/dumma så känns antagandet berättigat. Eller hur? "

Din debatteknik är synnerligen utvecklad. Jag blir mer och mer imponerad ju fler inlägg jag läser. Har du doktorerat i retorik eller är du självlärd?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Demokrati och människovärde

Det du inte tar med i kalkylen är då de av oss som anser att rätt och fel är något universiellt och gränslöst. Att de åsikter som formar administratörernas förhållning till regelverket är ett potentiellt subjekt för förändring genom påverkan. Om man aldrig ska engagera sig och ta strid mot det man tycker är negativt så krymper ens domäner i snabb takt.
Andemeningen i det du vill säga är alltså att det är rätt att piratkopiera i protest mot kommersialismsamhället och rätt att mörda i protest mot överskattningen av mänskliga livs värde? I sådana fall är det inte jag som är fascisten här, åtminstone. Att din övertygelse om din egen morals absoluta sanning sedan automatiskt gör mig till skurken kan knappast min utilitaristiska världsbild lastas för. Det är helt och hållet din egen förskyllan.

Det finns trots allt inte ett gränslöst antal platser att disskutera frågor relaterade till svenskt rollspel på.
Skapa då en egen. Det här är vår. Svårare än så är det inte.

Så din nonchalanta "Take it our leave it" inställning är ingen absolut sanning.
Se ovanstående.

Staten stiftar lagar mot mord, våldtäkt, drogförsäljning, skattefusk och piratkopiering. Med samma rätt stiftar vi lagar inom vårt myndighetsområde, dvs detta forum. Precis som jag får tycka att våldtäkt är sött, droger är trevliga och piratkopiering bra får du tycka, och säga, att vårt förfarande och vårt reglemente suger. Jag får på samma sätt propagera för en förändring av lagarna till förmån för min åsikt, hur snedvriden den än må te sig. Mot bakgrund av det bör det också för alla och envar som lever i och sympatiserar med ett demokratiskt samhälle framstå som självklart att det är oacceptabelt att bryta mot lagarna medan de fortfarande gäller. Tycka är en sak, handla en annan. Uttrycka sin åsikt är en sak, kränka en annan människa en helt annan. Nu är jag inte demokratins av idag främsta förkämpe, men det var min uppfattning att du ansåg dig försvara demokratin här. I beg to differ.

- Ymir, kan också ordbajsa
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Diplomati och Sun Tzu?

Det är intressant att du kopplar samman diplomati och personangrepp. De orden har nämnligen inte med varandra att göra.

Jag förvägrar ingen rätten till kommunikation. Jag förvägrar folk som kränker och sårar andra rätten att vistas på detta forum. Ni kan gå och vara verbalt aggressiva någon annanstans. Förolämpningar och kränkningar faller inte in i diplomatibegreppet. Annat än i din världsbild, då.

Åter igen är det alltså du som försvarar användandet av Sun Tzu. Vem det egentligen är som lägger krokben för sig själv står följaktligen bortom allt tvivel.

- Ymir, föredrar Meng Tian, för övrigt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Påpekande och förolämpande

Du missar en grundläggande detalj. Att påpeka att någon saknar ben är ingen förolämpning i normalt svenskt språkbruk. Till skillnad från att påpeka att någon saknar hjärna, då.

Du har med flit påpekat att Vitulv saknar hjärna, ergo förolämpat honom. Jag har gjort ett antagande om din person baserat på dina egna uttalanden inom ramen för det svenska språket. Den enda som gjort personliga påhopp här är fortfarande du, och förnekandet av det ter sig mest desperat i mina ögon.

I egenskap av en användare, tillika nybörjare, tycker jag att du hädanefter ska ta lite mer ansvar för vad du skriver här på forumet. Jag som administratör, tillika en av de allra äldsta forumanvändarna med tusentals inlägg bakom mig vet mycket väl var gränserna går.

- Ymir, erfaren.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Läs på lite ...

Du verkar vara mannen som tittar i en lagbok och säger att dess innehåll inte kan ifrågasättas. Om du automatiskt samför yttrandefrihet med juridsika definitioner så låt mig förtydliga mig för dig. Jag talar om fri kommunikation. Att låta folk bruka språket för att uttrycka sig precis som dom vill.
...sade mannen som klagade på Lunarstorm och fjortisar.

Låt mig bidra med ett citat från min guru, Rocky

Om du trampar i klaveret ha åtminstone vett att stå still.
/Joel
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Tja du, Tjakalen.

Heh, det här var ju intelligent så det förslår...

För det första, ett par stavfel är en av de värsta underdrifter jag nånsin hört. Det är ungefär som att påstå att Andorras landyta är "något mindre" än USAs.

Är man en skicklig språkbrukare så kan man uttrycka sig lättfattligt, något som Tjakalen antingen inte vill eller kan göra, och därför ägnar sig åt ett misslyckat ordbajseri för att försöka framstå som klyftigare än vad han är. Då han missar enkla saker som att stor bokstav i början på en mening (något jag vill minnas att jag lärde mig nånstans runt första klass), blir resultatet det rakt motsatta.

Det är ungefär som att jag, som aldrig stått på ett skidor i hela mitt liv, hade börjat titulera mig backhoppare. Eller att att försöka lösa andragradsekvationer innan man behärskat det fyra räknesätten.

Det blir helt enkelt bara pannkaka av det hela.

Alltså, ska du använda ett akademiskt språk, se för fan till att du kan uttrycka dig ordentligt på det.

/Joel
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Oss elitister emellan

Som du säger så är det lite ni mot mig och möjligen den bannade kameli som äger rum här och nu, men personligen så känner jag numera så låg tillhörighet till mina medmänniskor att jag kan resonera kring det hela ur ett slags utanförskap och därmed inte behöver bli desperat över det förfall av intelligent innehåll som sker omkring mig - det förfall som jag misstänker mynnade ut i kamelis word-psykos här ovan.
Intressant att det du skriver är att det intellektuella förfallet äger rum med dig som nav. Katalysator, någon?

Jag är elitist. Jag Vet Bäst. Folks kultursmak suger. Allmänheten är korkad, mainstream och hjärntvättad av Hollywood och MTV. De flesta rollspelare har inte ens vagt snuddat vid var seriöst rollspel är. Och ändå, trots de övertygelserna och skeppor av dryghet likt messmör, angriper jag inte mina medmänniskors egna preferenser och kulturella övertygelser annat än med stilla tyckande. Jag vet bättre än så. Om något kritiserar jag folks smak, inte dem som människor. Jag förunnar ingen att älska något så länge de står för det. Det gör du, i allra högsta grad, och mot bakgrund av det framstår din agitation enbart som ett desperat, närmast patetiskt, behov av att försvara dina egna grunda övertygelser. Är de verkligen inte starkare än så?

Ju hårdare motstånd jag möter, desto djupare rotas mina principer. Ett teletubbies-rollspel skulle jag bara le åt. Din reaktion gentemot Power Rangers-tendenser antyder inte bara en viss skräck för allt som överhuvudtaget kan klassas som barnasinne, utan en total vämjelse mot allt vad andras smak heter. Tillochmed jag, i all min dryghet, elitism och överlägsenhet, kräks på det. Jag är imponerad, helt klart.

- Ymir, dryg med stil
 

Tjakalen

Veteran
Joined
24 Jun 2003
Messages
35
Location
En obskyr namnlös håla i norra sverige
Re: Tjenare Tjakalen! (Osv) (Edit)

Hej!

Ni har mycket riktigt rätt i att ni kontrolerar denna mötesplats efter de regler ni sätter upp. Främst eftersom ni har tillgång till vapnen så att säga^^. Jag har här förespråkat en form av fri-kommunikation. Jag ser inte så mycket till detta forum specifikt utan ser det hela som ett genomgående fenomen i samhällets alla slutna grupper. Ur den styrandes perspektiv kokar hela kontrollutövandet egentligen ned till tolerans. I det här fallet har ni gjort valet att begränsa er till att förbjuda personliga påhopp. Något som många här onekligen tycks frestas av, detta blir snabbt uppenbart då du skådar igenom nedanstående trådar.

Gällande era ställningstagande att främja pedagogik istället för hatiska påhopp så kan jag ju inte annat än konstatera att ni har en respektabel poäng. En poäng som tyvärr i mångt och mycket brister i att ingen kommer att orka gå pedagogiskt tillväga utan istället förpassa sig till att vara dryga eller ignorera posterna totalt. Något som i sin tur leder till den degenerering jag varnat för tidigare - reel eller inte? Den som lever får se.

Det står dock klart att risken att kameli i skrivande stund sitter i ett mörkt obskyrt hörn av världen och plotar att bli nästa rollspels-relaterade media objekt. "Håll era vänner nära och era fiender ännu närmare"
 
Top