Nekromanti Mystik i N2

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Tja du, Tjakalen.

Jag gillar åsiktsfrihet och tryckfrihet, väldigt mycket faktiskt. Jag skulle alltid välja plumpna angrepp före munkavlar.
Jag håller dock inte med Kameli.

Han skriver om korrupta åsikter, förbjudning och inlåsning när han ska försvara åsiktsfrihet och rätten att säga den.
Han skiljer inte på "för stort allvar" och självdistans.
Han ropar efter "skottpeng", och jag kan ju knappast ta honom allvarligt, men jag har faktiskt sett folk på forum som vill förbjuda religion och skjuta de som motsätter sig, så jag kan faktiskt ta lite allvarligt på detta. I vilket fall som helst så uppmanar det inte till diskussion, det provocerar till bråk.
Han klassar viss kultur och beteende som skräp, där jag klassar det som ur synk, något som inte ger mig något.

Och så vidare.
Men som sagt, detta är bara mina egna åsikter eller resonemang, det vill säga, jag tänker inte tvinga någon att uttrycka sig på samma pedagogiska sätt som jag försöker, eller se världen med samma logik som jag, inte ens om dom lärt sig genom samma erfarenheter som mig. Erfarenheter? Ja, jag ska återkomma till det.

Med andra ord, jag ogillar det han säger, men jag skulle kunna dö för hans rätt att säga det. Med vissa förbehåll.

Min poäng här är att du borde nog poängtera skillnaden på principen att få säga vad man vill och vad du faktiskt tycker om Kamelis inlägg, eftersom det lätt blir så att du verkar försvara Kamelis åsikter snarare än hans rätt att uttrycka dom.
Det blir lätt så att man ser konflikter som två motsatta sidor.


Sedan vill jag bemöta det du skrivit lite också. Jag tror inte att disinformation kommer ta över. Jag kan också ha negativa reaktioner mot "barnsligt" och "pretto" precis som du skriver: Detta är inget jag själv kan kontrollera då det är min spontana och ärliga reaktion.
Men jag har nog en högre tröskel för detta. Jag mäter nämligen kultur i synk. Shakespear är inte bättre än Power Rangers, de har bara olika synk. Hur mycket en person får ut av kultur beror på hur väl i synk de är med den, inte hur djup den är.
Desticado har inspirerats av Power Rangers, och jag tror att de har utvecklat honom lite också, hans sinne för berättelse - Jag tror att alla berättelser utvecklar oss lite. Han kanske inte skulle inspirerats av Shakespear på samma sätt.
Men ja, oftast är det så att ju mer du upplevt i berättelseväg desto "djupare" är verken du synkar med.
Så är det jag ser det, men så har jag ju också en viss syn på berättelser och allt som hör dit.
Jag menar inte att du har hävdat motsatsen, men det här är varför jag inte tror att kunskap kommer degenerera till misinformation. "Fjortisarna" tar till sig det som synkar med dem, precis som hårdrockarna tar till sig det som synkar med dem -och inte Kameli. Vi utvecklas av det vi tar till oss, kanske åt samma håll (Shakespear) eller åt olika håll som fortfarande kan ses som barnsliga av vissa eftersom de inte delar våra referensramar, precis som du säger. Jag älskar självdistans och inspireras av sådant som vissa som inte har samma referensramar skulle kunna se som barnsligt.
Det var det jag menade med "erfarenheter".

På samma sätt så tror jag att personer tar internetangrepp annorlunda också, beroende på hur det synkar med dem. Återigen försvarar jag rätten att säga vad man tycker, men jag personligen tycker inte att det är värt att öppna munnen ifall det man säger traumatiserar mer än det utvecklar. Jag känner inte Desticado, jag vet inte hur illa upp han tar, men det är möjligt att han tar Kamelis angrepp så att han sluts mer än vecklas-ut.

Hur som helst, trots att detta är personliga åsikter så har redaktionen bestämt att hålla en linje liknande det här på forumet. Linjen är att erbjuda en plats för de snälla forumskrivarna, och ifall de sura forumskrivarna förstör upplevelsen för de snälla så kör vi ut dem. Det är inget konstigt med det, forumet är vårt verk, gillar de det inte kan de gå till ett annat forum. Precis som man inte behöver släppa in vilka gäster man vill i sitt hem. Ja, användarna här är gäster. De är här som ett priviligium, inte rättighet.
Fascistiskt kan tyckas.. Tja, hur mån jag än är om utveckling så vill jag poängtera att "fascism" inte är automatiskt negativt laddat. Jag är gärna fascist i mitt hem, det vill säga jag kör ut de jag inte vill ha där.

Detta är alltså forumets linje. Jag håller i stort med den, jag vet inte hur mycket jag håller med om att den ska efterföljas på alla användare, men nu är den så här och som administrator så ställer jag mig bakom den. Jag kan gå med på att acceptera dessa regler och se till att de efterföljs för att få skriva på forumet. Och även om jag gärna skulle vilja ha konstruktiva samtal över allt så är det ibland för svårt. Säga vad man vill, men med oss vanliga människor som moderatorer och admins så är detta det lättaste sättet att hålla forumet harmoniskt. Du vet det där förbehållet jag skrev om? Det var forumet. På forumet tänker jag inte försvara hans rätt att skriva hur okonstruktivt som helst. Privat kanske jag gör det.


Jag tror bestämt att jag förenklade det här lite själv i slutet, det började bli mig och de andra mot dig och Kameli. Det gled åt det hållet, men ta det inte som att jag försöker vinna poäng genom att överbevisa något, se det som en reflektion över forumets linje överhuvudtaget.
Intressant snirklig stil du har, förresten.


/Arvidos - Aningen nihilistisk själv.
 

Precious

Veteran
Joined
1 Oct 2003
Messages
19
Location
Uppsala
Re: Lagbrott

Ah en besserwisser, nåväl.

Nu vet jag ju inte exakt vad han har gjort tidigare men uppenbarligen inget för att förtjäna en skarp varning, vilket innebär att en admin får kontrollera hans inlägg innan dom sätts ut, och möjligtvis ge honom en chans att bättra sig.

Vid grova förseelser så kan användaren få en skarp varning. Det innebär att användarens inlägg måste godkännas av en moderator för att över huvud taget synas på forumet. Icke godkända inlägg syns inte alls för omgivningen.

Vid upprepade förseelser så kan användaren bli avstängd. Det innebär att användaren inte kan använda forumen alls. Användaren kan använda privata meddelanden, men det är allt

Oh ja, Kameli har felat men administratören har valt att helt hoppa över den paragraf i reglerna som kommer före total uteslutning.

Dessutom bryter vi alla mot reglerna genom att sitta och spinna vidare på detta istället för att hålla oss till rubriken.

En tråd som avviker från forumens ämnen allt för mycket, eller som innehåller smärre brott mot forumsreglerna, kan låsas. Det innebär att man inte kan skriva mer i tråden.

Tråden borde med andra ord ha blivit låst sedan länge, men administrationen följer sina egna regler sellektivt och dessutom missbrukar dom.

Kameli borde bli tillåten att få göra bot enligt straffsatsen som följer efter en grov förseelse.

Cuiusvis hominis est errare.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Vad ska vi göra med det här nu då?

Precis som Precious skriver här så har trådens ursprungliga mening försvunnit lite i inläggsfloden.

Jag föreslår att vi flyttar Kamelis inlägg (som inte hade så mycket med Desticados scenario att göra från första början) till forumforumet. Visserligen är det rätt OT med diskussion om åsikts- och yttrandefrihet, men det är ju en diskussion om åsikts- och yttrandefrihet på forumet.

Själv skulle jag hellre diskutera vidare än att låsa tråden, vilket kanske skulle vara enligt med forumreglerna, men själv tycker jag att det känns lite ruttet att låsa en tråd om yttrandefrihet innan deltagarna har fått säga sitt. Jag tror att tråden har ett värde för forumet också.

Vad säger ni andra?

Edit: Okej, förlåt, svarade på fel inlägg. Det är nästa inlägg som inte har så mycket med Desticados inlägg att göra, och som skulle flyttas.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Sammanhang sammanhang sammanhang

"Oh ja, Kameli har felat men administratören har valt att helt hoppa över den paragraf i reglerna som kommer före total uteslutning."


Hur vet du det?

Du har nämligen inte hela sammanhanget, för det här är inte den enda gången som Kameli uppfört sig illa.


"Tråden borde med andra ord ha blivit låst sedan länge, men administrationen följer sina egna regler sellektivt och dessutom missbrukar dom."

App-app. :gremwink:

<blockquote><font class="small">Citat från reglerna:</font><hr />
En tråd som avviker från forumens ämnen allt för mycket, eller som innehåller smärre brott mot forumsreglerna, kan låsas. Det innebär att man inte kan skriva mer i tråden. [/quote]

Du har missat ett mycket viktigt ord i detta lagrum. Nämligen ordet kan. Precis som alla lagar bör, så lämnar denna lag ett visst mått av godtycke till den dömande ordningen. Det är våran åsikt att denna tråd gör sig bäst olåst, så att folks allmänna attityder kan luftas, istället för att stängas inne.


"Kameli borde bli tillåten att få göra bot enligt straffsatsen som följer efter en grov förseelse."

<blockquote><font class="small">Citat från reglerna:</font><hr />
"Vid upprepade förseelser(förf. emfas) så kan användaren bli avstängd. Det innebär att användaren inte kan använda forumen alls. Användaren kan använda privata meddelanden, men det är allt." [/quote]

Han är onekligen skydlig till upprepade förseelser, till och med bara inom den här tråden. Det står inte någonstans i reglerna att en avstängning måste föranledas av en skarp varning. Det står endast att en skarp varning kan delas ut vid grova förseelser.


"Nu vet jag ju inte exakt vad han har gjort tidigare men uppenbarligen inget för att förtjäna en skarp varning, vilket innebär att en admin får kontrollera hans inlägg innan dom sätts ut, och möjligtvis ge honom en chans att bättra sig."

Det är också ett sätt att hantera folk som inte respekterar reglerna och den möjligheten har vi. Men det är praxis att den inte tillämpas.


/Naug
 

Precious

Veteran
Joined
1 Oct 2003
Messages
19
Location
Uppsala
Re: Sammanhang sammanhang sammanhang

Hur vet du det?

Uppenbarligen så kontrollerar ju ingen administratör hans inlägg.

Han är onekligen skydlig till upprepade förseelser, till och med bara inom den här tråden. Det står inte någonstans i reglerna att en avstängning måste föranledas av en skarp varning. Det står endast att en skarp varning kan delas ut vid grova förseelser.

Administratören utdelade en varning vilket är det som följer efter en tillsägelse.

Vid allvarliga förseelser kan användaren få en varning. En varning innebär att administratörer och moderatorer uppmärksammas på användaren och kommer att hålla ögonen öppna.

Att anta är att administratörerna gett honom en tillsägelse tidigare och väljer att trappa upp på åtgärderna.

Han är onekligen skydlig till upprepade förseelser, till och med bara inom den här tråden. Det står inte någonstans i reglerna att en avstängning måste föranledas av en skarp varning. Det står endast att en skarp varning kan delas ut vid grova förseelser.

KAN

Det utesluter inte att det är omoraliskt att godtyckligt misstolka regeln med flit.

IMHO, jag tror nog att administratören helt enkelt lät sig personliga åsikt om Kameli gå ut över hans dom. Mest troligt för att det är enklare än att behöva kontrollera hans inlägg hela tiden.

Hur Kameli än har betett sig tidigare så framgår det inte i den enkla varningen som administratören ger.

God natt.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Sammanhang sammanhang sammanhang

"Det utesluter inte att det är omoraliskt att godtyckligt misstolka regeln med flit."


Absolut och helt fullständigt... sant.

och exakt så ser det ut i alla juridiska system där lagarna har en viss mängd godtycke. Någon måste göra bedömningen om hur och när den här lagen ska appliceras och den personen får då ett visst mått makt och ansvar som man litar på att den personen lever upp till. Den som utsätts för den dömande makten måste helt enkelt lita på att den som applicerar lagarna/reglerna inte låter sina personliga åsikter komma i vägen. Om ni sedan inte har förtroende för adminstrationen för det här forumet så är det ingen som tvingar er att delta. Det ligger alltid i eran makt att när ni vill klicka bort fönstret och strunta i oss fullständigt. Men så länge ni är här så ska reglerna följas.


"Hur Kameli än har betett sig tidigare så framgår det inte i den enkla varningen som administratören ger."

Varningar skickas vanligen i PM, inte som foruminlägg. Foruminlägg används för att ge dom andra forumiterna insikt i hur moderatorn jobbar och varför han gör som han gör.
Och det är inte Chrulls plikt att i sin enkla varning redogöra för Kamelis alla tidigare övertramp.


God Natt
/Naug
 

Precious

Veteran
Joined
1 Oct 2003
Messages
19
Location
Uppsala
Re: Sammanhang sammanhang sammanhang

*gäsp*

Är visst vaken ännu trots allt, kände en ivrig nöd efter föda.

Den som utsätts för den dömande makten måste helt enkelt lita på att den som applicerar lagarna/reglerna inte låter sina personliga åsikter komma i vägen.

Naturligtvis så är det så det går till i ett vanligt rättssystem, men här har domarna rätt att göra lite som dom vill.

Det är ju naturligtvis bara spekulationer, men jag tror att även administratören har culpus i det här fallet.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Dånande bifall! [ANT]

De facto har Vitulv inte gått till personangrepp. Han har enbart yttrat en åsikt om brott och straff, och jag har då inget att anmärka på den. Detsamma kan dessvärre inte sägas om Precious kommentar, hur mycket man än försöker. Där är det tal om ett direkt personangrepp, och sådana tolereras inte och kommer aldrig att tolereras här på forumet. Och därom återstår inte mycket att säga.

- Ymir, konstaterar.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Mänskliga faktorer

Naturligtvis så är det så det går till i ett vanligt rättssystem, men här har domarna rätt att göra lite som dom vill.
"...and the irony of all this is, i suppose, completely lost to you?"

...vi har våra stadgar, och vi följer dem, precis som domare över hela världen alltid gjort. Naturligtvis är den mänskliga faktorn inblandad. Att den skulle vara mer närvarande än i ett traditionellt rättsystem presenterar du inga som helst belägg för. Skillnaden gentemot statliga och internationella rätssystem, för övrigt, är att det här på www.rollspel.nu står er helt fritt att delta eller lämna oss närhelst ni behagar. Take it or leave it. En ganska stor skillnad, i mitt tycke.

- Ymir, mänsklig faktor
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Spelstil?

Hmm...jag blir väldigt nyfiken på vad som gör din egen spelstil så överlägsen. Du får gärna delge mig den någon dag.

- Ymir, arbitrium vincit omnia.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,904
Location
Barcelona
Re: orkar inte låtsas långre

Det är ju ingen slump att det fenomen som i folkmun kallas "fjortis" uppstod samtidigt som "lunarstorm".

Närrru! Begreppet fjortis har existerat åtminstone sedan sjuttiotalet.
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
VR Bra idé

Håller med, VR är en bra idé.. VR skulle ha kunnat förklara vad vi en gång råkade ut för (hamnade i "the cube"), samt mycket annat oförklarligt i neotech.

Annars skulle jag vara väldigt sparsam med att införa övernaturliga krafter i spelet, i alla fall i vår grupp skulle det lätt kunna spåra ur totalt:) Fast det är ju en helt annan sak om hela gruppen är med på detta, kan ju jämföras med att skapa en egen spelvärld i Dod -91 osv...

Eller varför inte tvärtom. EON karaktärer skickas till framtiden av nån magiker. Hur skulle en medeltidsmänniska hantera en framtid med stålmonster på varje gata?
Festligt!
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,423
Re: Varför tar ni illa upp av en annan persons lycka?

Det kameli skrev var visserligen plumpet i många avseenden och förmodligen skrivet i stundens hetta, men är det verkligen motiverat att tysta denna ungeman som så ivrigt brinner för sin hobbys utövande?

Om han inte kan sköta sig och följa forumets regler så är det det, ja.

Personligen så anser jag att kamelis inlägg bidrar till att lugna dem av oss som oroar sig över söderfallet som äger rum här.

Det här sönderfallet du skriver av har jag inte märkt något av. Skulle det finnas ett sönderfall så har det definivt inte med Desticados inlägg att göra, snarare Kamelis svar på det. Att någon vill lira en annorlunda kampanj och gärna delar med sig av den tycker jag snarare främjar utvecklingen. Jag vet inte hur gammal Desticado är, men vem vet... Om 5-10 år kanske det är han som skriver för NeoGames. Alla utvecklas, fast som Arvidos skrev så tror jag inte Kamelis inlägg hjälper Desticado att utvecklas.

Det du skriver om att jag skulle kunna låta bli att bry mig är visserligen en möjlighet, men i det här fallet så har jag uppenbarligen valt att engagera mitt sinne i frågan och skulle då leva i förnekelse om jag försökte att inte bry mig. Dessutom så finns det faror i att låta sig själv pacifieras i allt för stor skala även om just detta knappast är något skräck exempel. Den uppmaning du här kommer med i kombination med ditt avslut som ber mig ändra min retoriska standard tar jag som ett försök att uppmuntra mig att vara tyst. Det tycker jag är lite synd då denna plats faktiskt är helgad åt just dialogen.

Du får tolka precis hur du vill. Vem mer än jag vet? Du kanske har tolkat rätt...

För det första så påstod jag aldrig att jag själv skulle passa som admin.

Sant, sant, mitt misstag.

För det andra så hör det till saken att jag faktiskt inte är någon administratör på bygget och sålunda har en utökad position att dömma skribenterna än om jag skulle varit det då jag är befriad från sådant ansvar.

Visst, du kan döma, men det gör inget så länge du inte dömer efter forumets regler. Där har du en tredje skillnad.

En person som likställer ett påhopp på internet med ett påhopp IRL ska komma ihåg just det faktum att personer som sitter bakom datorer och ej riskerar något kommer att vara betydligt ärligare och färgstarka i sina ordval.

Om det är så, så är det ju ännu värre med påhopp över nätet.

Deras åsikter kommer inte att vara dessto mindre sanna för att de håller tyst.

De "sanningarna" som inte skulle vara "mindra sanna" ser jag inte skymten av varken i Kamelis första eller andra svar i den här tråden.

Att lära sig bemöta dräpande kritik är något som alla kommer att att utsättas för förr eller senare. Jag tycker att det är bättre att man är rak och ärlig än att man tasar runt som en het katt kring gröten.

Visst, ska man vara ärlig, men jag lovar att det finns sansade sett att vara ärlig på, utan förolämpningar och påhopp.

Kort sagt, ja, jag ser hellre att Kameli kommer till tals än att han tystas.

Det hade jag gissat för länge sedan...

Jag tycker att hans inlägg är en frisk fläkt i debatten då de påvisar ett djupt engagemang för rollspelandet och i granna ordalag beskriver hans opinioner kring detta.

Hans inlägg var inte en frisk fläkt, det var droppen som fick bägaren att rinna över. Han deltog knappast i någon debatt. Det var en "enmansshow" som enbart gick ut på att först nedvärdera Desticado och sedan nedvärdera de flesta rollspelarna.

Och sist men inte minst så är min retorik frukten av år utav bruk av det svenska språket och sålunda inget jag kommer att bespara dig annat än mot betalning.

Jag bara trodde att du ville göra dig fullt förstådd. Förklara istället för förvilla. Men, men... Jag var väl lite för naiv för det...

Jag kommer inte diskutera det här mer då jag tycker att varken du eller jag har något mer att tillföra den här tråden...
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
Du missar en sak »Linda« ...

Kameli säger själv att han aldrig mer kommer att sätta sin fot på detta forum, och att inläget ifråga är hans sista.

Vad spelar det då för roll om vi stänger av honom?

Dessutom var detta inte Kamelis första förseelse.

Men oaktat allt ovanstående: Jag skulle själv inte tvekat att stänga av honom efter att han postat Orkar inte låtsas längre-inlägget. Den som inte kan kritisera utan att nedvärdera, förolämpa och smutskasta sin meningsmotståndare har inte gjort sig förtjänt av sina rollspel.nu-privilegier. Precis så enkelt är det.

Chrull gjorde rätt!
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
äventyret du pratar om fanns i en gammal Codx, typ nummer åtta eller nio (tja, det med Evil Dead-tema i varje fall ^_^) och var faktiskt ganska festligt, särskilt efter ett par tre respawns när typ tre av sex spelare spelade den skotska professorn. :gremsmile:

Eller varför inte tvärtom. EON karaktärer skickas till framtiden av nån magiker. Hur skulle en medeltidsmänniska hantera en framtid med stålmonster på varje gata?

Panik, fosterställning, bönemässande? Tänk också på att Mundaniterna inte är 'medeltidsmänniskor' utan de bor ju faktiskt i en värld där magi är ett faktum. Själv skulle jag tycka det vore asballt att adoptera en söt flicka från medeltiden om hon hamnade i vår värld. 8)
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Varför ta... [OT(som resten av deltråden)]

De missar du gör i din farmföring här är för det första där du otrevligt ber mig "hålla käften" Vart efter du kort senare säger "Att nedvärdera någon är aldrig rätt. Aldrig." Är inte detta i sig en paradox?

Hmm. nej? hade jag däremot sagt 'håll käften för du är ingenting värt din lilla fluglort' hade det varit en annan sak. Jag föreslog enbart en möjlig aktivitet utöver att spy galla på inläggsförfattaren.

Kopplingen i att ni nedvärderar kameli och även mig då ni inte respekterar våra initiativ att hävda vår ståndpunkt som skiljer sig från er verkar ni ju välja att blunda för.

Vi respekterar visst era initativ att bevara eran frihet att yttra er. Tyvärr finns det inga fog för att kämpa för nån yttrandefrihet då vi enbart tagit den ifrån Kameli som först överreagerade på detta forumet, sen fortsatte posta liknande inlägg i Drakar och Demoner-forumet och sen kommer tillbaka hit och gör ett inlägg som detta. Han har fått (minst!) en officiell tillsägelse, och i denna tråden får han en officiell varning, och som en direkt respons på varningen spyr han ännu mera galla och som en respons på det bannas han. Redaktionen här tolererar inte hur mycket som helst. De facto.

Att rollspel.nu är inte ett forum för fritt uttryckande av åsikter står ju klart efter detta. Det är en plats för reglerade opinioner där man bevisligen inte får tycka att någons alster är ren och skär idioti.

Som påpekat, det är skillnad på att bara tycka (vilket han får) och att uttrycka sig på det sättet som han gör(vilket han inte får). Det hade inte varit svårt att skriva 'Jag tycker att din idé är mycket dålig. För att rädda framtida rollspelssverige borde du gjort såhär istället ' men Kameli väljer en helt annan väg som vi inte gillar på det här stället. Inga konstigheter alls.

Detta är utalad Facism hur du än vrider och vänder på det.

nej! rollspel.nu är inte ett fascistiskt ställe för att vi efterlever våra egna lagar. Fortsätt hävda det, men jag tänker fortsätta säga emot dig.

Om ni medvetet söker strunta i diplomati och genast gå till maktutövande och kontroll så håller ni på med föraktfulla metoder.

Som påpekat, han har fått tillsägelse och varning så att alla kan se dem, inte bara via PM. Det finns ingen anledning att vara diplomatiska längre.

Om reglerna är facistiska, så är det facistiskt att följa dem.

Öhm.. okej.. problemet är väl sådant att vi inte har fascistiska regler eftersom vanliga demokratiska principer inte kan appliceras på rollspel.nu. Redaktionen har tagit bort en rättighet som gavs till honom för att han inte kunde leva upp till skyldigheterna som kom i samband med rättigheten. De har inte hindrat honom från att registrera sig här. De har inte sagt 'tycker du illa om mitt favoritspel så åker du ut'. De har inte gjort fel. De har eliminerat en person som gång på annan uttryckt sig synnerligen odiplomatiskt och visat en ovilja att samarbeta med makten här - en makt han accepterade när han registrerade sig.

Detta faktum står glasklart och borde i synnerhet väga tungt hos rollspelare som i det fria sverige jagats med blåslampa i media och av organisationer som sökt utöva kontroll över denna sysselsättning.

Se kommentar ovan ang. glasklarhet. Vad facsistoida regler har med påstått jagade rollspelare i svenska medier att göra har jag inte den minsta aning om, visst, vi utmålas på fel sätt ibland i medierna men till exempel i samband med Halmstadsmordet så var det ju den gamla vanliga sensationshysterin. Det var inget dolt hat mot vår hobby som kom fram, eller ett försök att uppmärksamma massorna om farorna med vår hobby, bara ett försök att sälja lösblad. De flesta medier lade dessutom ner Vampyrspåret ganska snart.

Och vilka organisationer har försökt utöva kontroll på vår hobby? Visst, stora företag som är ute efter att tjäna pengar kanske inte gör sitt bästa för att föra hobbyn framåt alltid, men om WotC's pengahungrande marknadsföring av Magic kan få in spelare i rollspelshobbyn är inte jag den som tjurar.

Du får allt förklara det där sista lite närmare. Efter tråden antagligen har flyttats till forumforumet.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Vad ska vi göra med det här nu då?

jag ser gärna en flytt då deltråden faktiskt inte har det minsta lilla att göra med ursprungsinlägget längre.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Re: Varför tar ni illa upp av en annan persons lycka?

Just på detta forum och i detta sammanhang gör det ju inte särskillt mycket, men det är helt klart facism på lekmanna nivå som här har ägt rum

Jag visste att det där skulle komma. Men tänk efter nu, han lovade själv att aldrig mer besöka våra forum, så nu gjorde jag det bara lite lättare för honom att hålla sitt löfte.

Själv tycker jag det inte var särskilt fascistiskt, utan nödvändigt eftersom användaren flera gånger brutit mot våra regler och trots mina varningar struntat i att bättra sig.

Något som däremot är fascistiskt är att påtvinga folk en spelstil.

Sen är det bara löjligt att agera som han, och vissa andra har gjort. Om ni tycker att en idé är sjukt dålig kan ni få säga det, men kan ni inte göra det utan att bryta mot regler så gör ni helt enkelt bäst i att hålla käft. Jag kommer fortsätta att varna och banna användare som inte kan uppföra sig, och många användare, moderatorer och administratörer som tycker jag gjort helt rätt.

frågor?

chrull
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Re: Varför ta... [OT(som resten av deltråden)]

Det finns vissa skillnader i att förbjuda åsikter och i att förbjuda sättet de framförs på. Jag kan säga att någons idéer är fullkomligt vanskliga utan att kalla personen bakom dem för idiot.

Kan man inte det så bör man antingen hålla sig borta från att skriva sådana inlägg, eller hålla sig borta från våra forum.

chrull
 
Top