Nekromanti Mystik i N2

Desticado

Veteran
Joined
4 Apr 2003
Messages
68
Location
Västerås (Bjurhovda)
Tjena alla Forumiter

Jag och en kompis har en fundering på att slå ihop N2+Eon och göra ett uppdrag som sträcker sig från N2's framtid till Eon's fantasy och sen vidare till våran egen tid...

Jag som skriver spelar för tillfället N2, och det som jag ska stå för i detta spel kommer nu...

Spelarna kommer börja som ungdomar med ett par övernaturliga krafter liknande Mighty Morhping Power Rangers (om det är någon här som sett filmen eller serien så säg till) men dom kommer inte att få krafterna på en och samma gång utan dem kommer att få slå sig fram till allt dem behöver...

T:ex Rp Jason = Röd => Tyranosarus Rex...Han börjar med amuletten, ska hitta transformatorn så att han kan förvandla sig, ska sedan hitta vapnet som tillhör honom, sedan ska han hitta sin stridsrobot som är en Tyranosarus Rex...

När alla sex spelare har hittat sina saker så kommer dom att stöta på en häxa som öppnar en tidsportal som slungar dom till Eon's spelplan, och där kommer dom att vara tills dom hittar sex stycken specielt utvalda personer (Här är det taget ifrån spelen Suikojden 1 & 2) som ska till våran tid för att besegra den häxan som öppnade tidsportalen eftersom portalen stör den normala tiden...

Jag och min polare tackar och bugar för alla svar vi får, bra som dåliga...

H Desticado
 

Kameli

Warrior
Joined
19 Oct 2000
Messages
201
Location
Kiruna
En milstolpe i rollspelshistorian..

... Nej....

Snälla!

Skona oss!

Är du allvarlig? power rangers? Männen i sparkbyxor som är generade i tv3?
Och en häxa?
Jag tror jag får krupp!

Ja, vi har väl alla haft idér om att sända tillbaka rollpersonerna i tiden, men då har vi nog inte brukat idér ur en amerikansk lågbudget-tv serie för barn med lättare utvecklings-störningar.
Sätt dom i en tidsmaskin, massor med vapen och sänd dom tillbaka till Jerusalem 1100 ekr för att karva ett blodigt spår i korståget.
MEN FÖR GUDS SKULL! INTE JÄVLA POWER RANGERS!

Jag tror jag skall uveckla en egen kampanj som godzilla-monster som blir teleporterade till Edo 1346 av en ond Ronald Mc Donald Clown...

Seppueku, nu....
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Också var det det här med uppförande...

Jag nöjjer mig med och varna dig, sånt här uppförande vill jag inte se IGEN från dig.

Sen kan jag citera en av våra användare, jag tror du vet vem:

Var fan försvann den trevliga forums stämningen, vänlighteten och intelligens-nivån i samtalen?

...

Vidare så borde du min bäste herre ta dig i kragen och vara lite trevligare!
Det låter som om du går runt och irriterar dig på en masa skitsaker helt i onödan, är det hybris eller har du en dålig dag?
Skärp till dig för tusan bövlar!

tack.
chrull
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
JAg vet inte om jag är blind eller något, men vad är det du frågar om egentligen?

Det är väl bara att köra!
jag tycker det låter som en rolig och skön idé.

chrull
 

Kameli

Warrior
Joined
19 Oct 2000
Messages
201
Location
Kiruna
orkar inte låtsas långre

Ja, jag märker vart rollspelshobbyn är på väg.
Ett gäng dönickar som borde låsas in kommer det att sluta med, när dessa fachistoida metoder anbringas på åsiktsfriheten kommer vi bara ha kvar en dårskaps elit som infekterar sina kommande generationer med korrupta åsikter.

Det har gått från en sansad sysselsättning kring ett bord till ett spektakel där folk ränner runt och generar sig om kännslor, maskeradkostymer och skäggighet.
Lajvare som tar sig själva på allvar samtidigt som de ränner runt utklädda till både tomtar och troll, hur det nu går ihop.
Skottpengar på dem!

Idioter med Deathmetal skräp ylandes i öronen som har förmycket tid och pengar sitter och leker svåra och tunga med en bok av Kafka inklämmda under armen.
Skottpengar!

Vi skulle ha förbjudit rollspelsmarknaden som högerflanken ville för en herrans massa år sedan, men jag tror inte ens hälften av er yngel vet vad jag talar om. Då hade den inte kunnat degenereras till den snyftfestival den är idag.
Man hade kunnat gå tillbaka till när rollspelen var nåt annat än en jäkla runda-bordet teater med vampyrer, demoner, änglar och skit.
Då skulle vi sluppit folk som tror att de är vampyrer, amatörfilosofer som får sina föregångare att rotera som en propeller i sina gravar och denna otroligt självgoda stil som härsknar i solen.

När man ser inlägg som ovanstående som är seriöst menade så funderar man nästan på att bränna varrenda bok man äger, skalla en penna och söka till främmlingslegionen.
Fem år i Kongo skulle vara det optimala lajvet!
Vem vet? man kanske får skjuta en Gothare?

Här sitter altså folk och på fullaste allvar spekulerar om powerranger orienterade kampanjer, vampyrers matvanor, hur många gånger man läst silmarilion, och förväntar sig att bli respekterade!
Sug på ett hagel..

Nej, jag trodde att det fanns lite sans och vett kvar men enda sedan jag kom in här så har det bara blivit värre. Man försökte vara lite trevlig och ha överseende med den sinnesjukdom som infekterat.
Men det är helt omöjligt!
En ren uppmuntran till kärnvapenbaserad rening av världen.

I ren protest mot vad som händer då man skyfflar ihop en bunt människor som dessa så kommer detta vara det sissta inlägget någoninn på denna vedervärdiga sida.
Måtte en serverkrasch drabba den och er alla som för er idioti vidare.

Jag kom, jag såg och jag grät mina ögon blodiga.

Tack för mig, klipp er och bli som folk..

För sissta gången David Kamali

....och nej, det är en vedervärdig idé, den suger på alla sätt, stinker värre än hundskit och du borde straffas för att ens ha klämt fram den. Likaså borde varje man som stödjer den kastas in i en flismaskin!
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Och här barn...

Ser vi ett inlägg från ett typexempel på personer som inte är välkomna på våra forum.

Kan man inte respektera de andra användarna för att de inte spelar som man själv gör så har man inget här att göra.

Det konstiga är ju att han själv flera gånger klagat på stämningen här på forumen, men ännu fler gånger själv orsakat samma stämning.

För att verkligen se till att Kameli håller vad han lovar och inte kommer tillbaka hit så stänger jag av honom nu.

Frågor? skicka ett PM.

chrull
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Dånande bifall! [ANT]

Synd att det inte finns hårdare straff än avstängning. Typ prygling, stegling eller gatlopp.

/Vulf
 

Tjakalen

Veteran
Joined
24 Jun 2003
Messages
35
Location
En obskyr namnlös håla i norra sverige
Re: orkar inte låtsas långre

Förstår precis...

Det är ju uppenbart att kameli nu säger det många av oss tänker. Jag ska unvika att ta till otrevlig ton då jag nu förklarar hur det vred sig i hjärtat på mig då jag upptäckte att "Mystik i N2" handlade om tidsresor häxor och sex st power-rangers. Visst vi har alla våra smaker och preferencer men någonstans så kan man helt enkellt inte låtsas att man inte hatar längre.

Då kan man ju antingen resa sig upp i från datorn och med tegelstenar flashandes framför ens ögon vandra iväg till något mörkt hörn av rummet och plota mot mänsklighetens undergång. Eller som kameli här ovan väljer att göra: I desperation tjuta ut sin smärta över sina medmänniskors smak och tycke.

Precis som det egentligen inte är min sak att avgöra om det är "rätt eller fel" att imponeras av mystiska missions med häxor och plastriddare mm. Så är det inte heller min sak att avgöra hurvida det är rätt eller fel att basunera ut sin avsky i ångest-laddade rader av nedvärderande text. Allt kokar ned till svårdefinerade ställningstaganden angående åsiktsfrihet och rätt att uttrycka sig. Den dräpande kritik som kameli här gör utlopp för ser jag personligen som en hälsosam om än något kryddad reaktion på det urholkande av intelligens som utgör mången form av internet kommunikation.

Detta är i sin tur ett problem som ligger i tiden. Med internet har alla fått en röst. En röst som tar lika stor plats oavsett dess innehåll. Människor kan häva ur sig och sprida idér utan närvaro av sällskapligt åsiktsförtryck. Detta leder till en lavinartad spridning av disintellektuell information som ockuperar upp allt större tid hos de nätanslutna individerna. Det är ju ingen slump att det fenomen som i folkmun kallas "fjortis" uppstod samtidigt som "lunarstorm". Så internet, det världsmedia som skulle krympa gränser och upplysa har alltså resulteret i en slags inverterad rennesans som mynnar ut i just det som nu äger rum i denna tråd. Detta är frukten av sk "Information overload". Vart detta kommer att sluta vågar jag knappt spekulera om.

Mitt budskap till er som styr och söker tysta den röst som här skriker är att låta den verka. Ty möjligheten finns att den har rätt i vad den säger, och priset för att ignorera den kan vara högre än vad man vågar föreställa sig.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,429
Re: orkar inte låtsas långre

Det är ju uppenbart att kameli nu säger det många av oss tänker. Jag ska unvika att ta till otrevlig ton då jag nu förklarar hur det vred sig i hjärtat på mig då jag upptäckte att "Mystik i N2" handlade om tidsresor häxor och sex st power-rangers. Visst vi har alla våra smaker och preferencer men någonstans så kan man helt enkellt inte låtsas att man inte hatar längre.

Vad finns det att hata? En kille som har kommit på en, enligt mig då givetvis, väldigt tuff kampanjidé som han delar med sig av. Oavsett om man inte gillar idén med tidsresor och häxor ska man inte börja spy galla över personen och det personen har skrivit. Att Kameli dessutom tidigare på DoD-forumet klagat på den dåliga stämningen här på forumet gör inte saken bättre.

Då kan man ju antingen resa sig upp i från datorn och med tegelstenar flashandes framför ens ögon vandra iväg till något mörkt hörn av rummet och plota mot mänsklighetens undergång. Eller som kameli här ovan väljer att göra: I desperation tjuta ut sin smärta över sina medmänniskors smak och tycke.

Är det något som upprör mig så mycket som det här verkade uppröra Kameli, så skulle åtminstone jag gått ifrån datorn en sväng, tagit en dusch eller en promenad och sen svara på inlägget lugnt och sansat om det nu är så att jag har något vettigt att tillföra. Har jag inte det så låter jag bli att svara... Det gör inget om man funderar på hur personen som skrivit inlägget känner sig om man nu får för sig att klanka ner på idén.

Precis som det egentligen inte är min sak att avgöra om det är "rätt eller fel" att imponeras av mystiska missions med häxor och plastriddare mm. Så är det inte heller min sak att avgöra hurvida det är rätt eller fel att basunera ut sin avsky i ångest-laddade rader av nedvärderande text.

Vill du inte ta på dig den uppgiften så finns det moderatorer och administratörer här på forumet som gör det åt dig. Enligt forumets regler så är inte personangrepp och liknande nedvärderande skrift tillåten, då bör man inte heller göra det om man avser stanna längre här på forumet.

Detta är i sin tur ett problem som ligger i tiden. Med internet har alla fått en röst. En röst som tar lika stor plats oavsett dess innehåll. Människor kan häva ur sig och sprida idér utan närvaro av sällskapligt åsiktsförtryck. Detta leder till en lavinartad spridning av disintellektuell information som ockuperar upp allt större tid hos de nätanslutna individerna. Det är ju ingen slump att det fenomen som i folkmun kallas "fjortis" uppstod samtidigt som "lunarstorm". Så internet, det världsmedia som skulle krympa gränser och upplysa har alltså resulteret i en slags inverterad rennesans som mynnar ut i just det som nu äger rum i denna tråd. Detta är frukten av sk "Information overload". Vart detta kommer att sluta vågar jag knappt spekulera om.

Vad det här har med Kamelis förolämpning av hela rollspelssverige att göra har jag svårt att se. Alla har en röst men likväl måste man följa regler och bete sig som en sansad individ, inte häva ur sig långa haranger förolämpningar. Det funkar inte så. Det är sådant som gör att internet "är på väg utför".

Mitt budskap till er som styr och söker tysta den röst som här skriker är att låta den verka. Ty möjligheten finns att den har rätt i vad den säger, och priset för att ignorera den kan vara högre än vad man vågar föreställa sig.

Jag citerar direkt från Kamelis inlägg:

<blockquote><font class="small">Citat Kameli:</font><hr />

"Ett gäng dönickar som borde låsas in kommer det att sluta med, när dessa fachistoida metoder anbringas på åsiktsfriheten kommer vi bara ha kvar en dårskaps elit som infekterar sina kommande generationer med korrupta åsikter."

"Lajvare som tar sig själva på allvar samtidigt som de ränner runt utklädda till både tomtar och troll, hur det nu går ihop.
Skottpengar på dem!"

"Idioter med Deathmetal skräp ylandes i öronen som har förmycket tid och pengar sitter och leker svåra och tunga med en bok av Kafka inklämmda under armen.
Skottpengar!"

"När man ser inlägg som ovanstående som är seriöst menade så funderar man nästan på att bränna varrenda bok man äger, skalla en penna och söka till främmlingslegionen.
Fem år i Kongo skulle vara det optimala lajvet!
Vem vet? man kanske får skjuta en Gothare?"

"Nej, jag trodde att det fanns lite sans och vett kvar men enda sedan jag kom in här så har det bara blivit värre. Man försökte vara lite trevlig och ha överseende med den sinnesjukdom som infekterat.
Men det är helt omöjligt!
En ren uppmuntran till kärnvapenbaserad rening av världen."[/quote]

Jag väljer nog hellre att ignorera den rösten, och istället höja den rösten som kommer med konstruktiva förslag till att förbättra kampanjen som huvudinlägget handlade om. Han har skrikit för sista gången på det här forumet och det är åtminstone jag glad för, om det är med den tonen han visat här.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Och här barn...

Nu är jag inget för att snacka bakom ryggen på folk, eller att bara lägga bifalles-inlägg, men ärligt talat. De gångerna han fick utbrott var när han själv skrev något provocerande och folk bad honom ta det lugnt. att han ens vågade gå bärsärk på Dod-forumet efter första kängan han fick här är ganska imponerande.

Vi tackar redaktionen för en insats för forumets bästa. :gremwink:
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Varför tar ni illa upp av en annan persons lycka?

"Det är ju uppenbart att kameli nu säger det många av oss tänker. Jag ska unvika att ta till otrevlig ton då jag nu förklarar hur det vred sig i hjärtat på mig då jag upptäckte att "Mystik i N2" handlade om tidsresor häxor och sex st power-rangers. Visst vi har alla våra smaker och preferencer men någonstans så kan man helt enkellt inte låtsas att man inte hatar längre."

Vad jag inte förstår är hur man kan ogilla en annan persons preferens i rollspelsäventyr så mycket att man blir hatisk. Det är faktiskt bortom min begreppsvärld.
Jag kan förstå att man tycker att personen är töntig, ogenomtänkt, korkad, osmaklig, tråkig eller bara rätt och slätt ointressant. Men att börja hata honom för att han funnit en kampanjidé som han tycker jättemycket om, men ni inte uppskattar. Det känns som att man antingen har ett allvarligt problem i huvudet, har total brist på netikett och bara "leker lite" eller projicerar något annat problem man har genom att ventilera lite ilska.

Men jag förstår fortfarande inte hur man kan bli hatisk på grund av en annan persons preferens i kampanjmaterial.


"Den dräpande kritik som kameli här gör utlopp för ser jag personligen som en hälsosam om än något kryddad reaktion på det urholkande av intelligens som utgör mången form av internet kommunikation."

Enligt min åsikt så är den högst ohälsosam. Man ska inte få flera A4-sidor med skit kastat på sig bara för att man redogör för någonting man tycker är kul.


"Detta är i sin tur ett problem som ligger i tiden. Med internet har alla fått en röst. En röst som tar lika stor plats oavsett dess innehåll. Människor kan häva ur sig och sprida idér utan närvaro av sällskapligt åsiktsförtryck. Detta leder till en lavinartad spridning av disintellektuell information som ockuperar upp allt större tid hos de nätanslutna individerna. Det är ju ingen slump att det fenomen som i folkmun kallas "fjortis" uppstod samtidigt som "lunarstorm". Så internet, det världsmedia som skulle krympa gränser och upplysa har alltså resulteret i en slags inverterad rennesans som mynnar ut i just det som nu äger rum i denna tråd. Detta är frukten av sk "Information overload". Vart detta kommer att sluta vågar jag knappt spekulera om."

Jag förstår din poäng men jag håller inte med.
Det är inte så att "fjortisarna" är ständigt och konstant fast i "fjortisstadiet" utan dom utvecklas till att bli internetanvändare som du och jag. När jag ser tillbaka på mina tidigare inlägg här på forumet så skäms jag oftast rejält och dom håller inte särskilt hög klass. Många av mina gamla inlägg skulle säkerligen klassas av både dig och mig som "fjortisinlägg". Men efter att ha utvecklats i 3-4 år så är nu "klassen" mina inlägg och min allmänna attityd som internetanvändare mycket annorlunda. Personligen så anser jag att det har förändrats till det bättre och jag tror dom flesta skulle hålla med mig.

Håll i dig. Att vara "fjortis" på internet är bara ett stadium som alla går igenom, dom växer upp.
Dessutom så kan man alltid försöka undvika fjortisarna. Om Lunarstorm nu är ett fästa för 12 till 15-åringar. Häng på någon annan internetcommunity. Det kryllar av dom.


Allt det bästa
/Naug
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: orkar inte låtsas långre

Visst vi har alla våra smaker och preferencer men någonstans så kan man helt enkellt inte låtsas att man inte hatar längre.

Kort sagt: Nej. På det här forumet och i de flesta sunda sociala sammanhang finns det inte en gräns där man måste visa upp ett hat för någon annan persons smak. Social kompetens går ut på att inte behöva försämra stämningen för att man har en annan smak än någon annan.

I vanliga sociala sammahang finns det spärrar i form av reaktionerna från omgivande människor. På nätet fungerar det inte så, som du själv säger. Därför behövs modereringen. Alldeles för många på nätet slänger skarpslipade åsikter och kommentarer kring sig eftersom de vet att de kan gömma sig bakom sin skärm.

/RipperDoc
 

Khamero_UBBT

Veteran
Joined
26 May 2003
Messages
6
Location
Maj
Re: orkar inte låtsas långre

eeeeh... OK, rollspel kan var ahysteriskt roligt, och ja, ibland kan man känna det som om det är allvar, men det för fortfarande bara ett spel! en lek! en sorts underhållning! det är inte dödligt allvar om någon kommer med en orotodox idé! skulle du gå berzerk om någon fuskade i age of empires eller warcraft III? i hope not.

its a game. its meant for playing. you play it your way and ill play it mine. now chill!
 

Dartagnan

Veteran
Joined
15 Aug 2003
Messages
156
Location
Stockholmstrakten
Tror bestämt jag sett ett äventyr i likhet med detta om du söker info. Eller likt och likt. Rollpersonerna transporteras via VR-sim till en annan plats och tid. Det äventyret var Evil Dead filmerna basen. En galen professor satte rp:na i ett VR-sim för att prova hur de reagerade på olika saker. Rollpersonerna kanske måste lösa ett problem i VR-simen på dess premisser innan de kan återvända till N2.

I ditt fall så kan det ju vara nån form av powerranger-sim. Rollpersonerna kanske inte ens har minne av världen utanför VR-simen.

En ide om man vill köra N2 med EON. Sen så kanske de mest aggresiva klicheälskarna köper det oxå så att man slipper deras tilltag.

Eller varför inte tvärtom. EON karaktärer skickas till framtiden av nån magiker. Hur skulle en medeltidsmänniska hantera en framtid med stålmonster på varje gata?

/Pierre
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Oj, det blev mycket action i den här tråden... Jag tycker inte Kameli var sååå värst långt över gränsen, utan mest ohjälpsam i största allmänhet. Jag har skrivit mer korkade saker.

Nå, nog om korkighet, det viktiga här är ju ditt äventyr:

"dom kommer inte att få krafterna på en och samma gång utan dem kommer att få slå sig fram till allt dem behöver..."

Se upp lite här. Det finns en risk att den spelare som först hittar sina saker kommer bli jättemäktig och få göra allt jobb, och då kan det bli lite tråkigt för övriga spelare. Särskilt den spelare som får sin kraft sist kan nog tycka att det blir lite trist.

Jag vet inte hur du tänkt dig det, men jag råder dig att låta dem få lite olika småsaker ungefär samtidigt, och sedan vänta med att ge dem de riktiga superkrafterna först efter ett tag, och då ge dem alla vad de behöver på en gång, så att de alla blir superkrigare samtidigt.

Jag känner inte igen det du skrev om häxan från Suikoden 2 (jag har inte spelat ettan) men jag gillade det spelet och tycker att det är häftigt att du blandar in lite magi och mystik i det fartfyllda äventyret som du börjat klura på.

Ett litet klur dock; du skrev att de skulle hitta sex personer och tillsammans(?) försöka stoppa häxan? Betyder inte det att det 9-11 personer (6 personer + äventyrarna) någonting som kommer slåss mot häxan? Det låter lite orättvist. Det vore kanske lite jämnare om de skall möta 6 olika demoner som ska hjälpa häxan, och att äventyrarna måste spöa dem allihop. Låt inte äventyrarna få hjälp av mer än 1 eller 2 spelledarpersoner. Det är ju roligare om de får göra grovjobbet själva.

Eller är det jag som tänkt fel? Berätta mer i så fall.

/Rising
har mäktiga morfinkrafter.
 

Tjakalen

Veteran
Joined
24 Jun 2003
Messages
35
Location
En obskyr namnlös håla i norra sverige
Re: Varför tar ni illa upp av en annan persons lycka?

Hej Martin!

Du undrar vad det är som finns att hata då det bara är en i din mening "tuff kampanj ide". Det första vi måste begripa för att inse vad som finns att hata är att alla inte är som dig själv. Vi är alla människor med våra högst unika smaker och preferencer. Somliga av oss har smak och preferencs som säger att detta som ges utlopp för här, är så pass barrockt att vi lider över denna medmänniskas i vår subjektiva mening dåliga smak. Där du ser en man som står och språkar för en skön ide och delar den med oss, ser vi en man som står och skyfflar avföring och ber oss om vår åsikt om detta "bra eller dåliga" dessutom.

Personligen så ställer jag mig såpass kritisk till detta att jag lider av att behöva hysa ett sådant avsky. Detta är inget jag själv kan kontrollera då det är min spontana och ärliga reaktion.

Denna person har vidare publicerat detta på internet, och dessutom bett om att få höra vår åsikt. Då är det fullt brukligt att komma med kritik. Kritik som i det här fallet lyder: Jag tycker att i princip allt är så dåligt att jag bara kan beskriva det i utmålande och nedvärderande ordalag.

Visst finns det admins. Admins är dock i regel högst subjektiva i sina bedömningar och är allt för ofta allt för omogna för att sköta ämbetet. I likhet med de flesta forum så har ju givetvis även detta sitt regelverk. Ett regelverk som jag utifrån tristes valt att ej ögna igenom men jag kan föreställa mig vad som där sägs. Oavsett om kamelis inlägg är emot dessa regler eller ej så tycker jag det är svagt att tysta honom då han av högst begripliga skäl väljer att i så granna ordalag uttrycka sin åsikt.

Personligen ser jag inte detta som ett angrepp på hela rollspelssverige. Jag kan ju direkt avslöja att jag är en del av detta rollspelssverige och denna kritik känner jag mig inte alls träffad av. Att folk bör bete sig som sansade individer är givetvis sant. Men om en individ känner att det kokar över så är det inte rätt väg att be denne vara tyst. Den rätta vägen som varje sann diplomat i detta läge söker är inte att med maktutövande kväva denna stämma utan att genom sannsad debatt försöka komma till insikt om problematikens natur genom att disskutera problemen. Den som inte kan ta ett påhopp på internet borde i min mening värdera om sig själv. Ett påhopp på internet betyder trots allt väldigt lite.

Som jag sade tidigare att förneka en röst att uttrycka sig för att man ogillar det man hör är inte den rätta vägen. Just på detta forum och i detta sammanhang gör det ju inte särskillt mycket, men det är helt klart facism på lekmanna nivå som här har ägt rum.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,340
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Re: orkar inte låtsas långre

Måste instämma i din avsky för tanken med powerrangers i N2. Dock vill jag inte förbjuda den. Vill Desticado spela Power Ranger med häxor och suikoden tema så... ok. Jag vill dock inte vara en den av det och tror inte heller någon tvingar mig till det.

Poängen är att låta alla spela vad de vill men låt ockå alla säga vad de vill. Om någon inte gillar tanken med power rangers så ska han väll kunna vissa det!?

Tzimisce
 

Tjakalen

Veteran
Joined
24 Jun 2003
Messages
35
Location
En obskyr namnlös håla i norra sverige
Re: orkar inte låtsas långre

Vi kan ju dra extrema paraleller till Hitler tyskland för att bevisa behovet av hat. Om fler hade tagit sig mod att gå emot grupptrycket att bete sig fogligt så hade folk vandrat ut på gatorna och vrålat med vassa vapen i hand istället för att köpa tyrrolenhattar och stå med handen i vädret. När man tycker att något är fel så måste man få säga det. Folk i allmänhet såväl online som ute i vår värld är allt för mjäkiga och konflikträdda.

"Personlig integritet och ZTV-brinner."
-Min fader - en vis karl.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,429
Re: Varför tar ni illa upp av en annan persons lycka?

Hej Martin!

Hej själv... Först ville jag bara påpeka att det är Jacobs inlägg du svarat på, men det spelar ingen större roll för mig.

Du undrar vad det är som finns att hata då det bara är en i din mening "tuff kampanj ide". Det första vi måste begripa för att inse vad som finns att hata är att alla inte är som dig själv.

Tack för det klarsynta avslöjandet. Det tråkiga är att jag redan noterat det... Poängen jag kännar att du trippar runt så gott du kan är att Kameli inte sa något som kunde hjälpa honom, enbart stjälpa honom. Visst, han bad om kritik, men det Kameli delade med sig av var inte kritik, det var ren och skär dynga som försökte likna åsikter. Ingen mår bättre av det. Jo, möjligtvis Kameli. Vill han inte spela eller ens läsa om kampanjidén så finns det ingen som kan tvinga honom. Det är en av fördelarna med Internet.

Personligen så ställer jag mig såpass kritisk till detta att jag lider av att behöva hysa ett sådant avsky. Detta är inget jag själv kan kontrollera då det är min spontana och ärliga reaktion.

Det är jättetråkigt för dig att du lider, men det finns ett enkelt sätt att undvika det lidandet. Att inte bry sig. Testa det!

Denna person har vidare publicerat detta på internet, och dessutom bett om att få höra vår åsikt. Då är det fullt brukligt att komma med kritik. Kritik som i det här fallet lyder: Jag tycker att i princip allt är så dåligt att jag bara kan beskriva det i utmålande och nedvärderande ordalag.

Som jag skrev tidigare, det Kameli skrev var inte kritik. Eller okej, okej, visst var det kritik men det är knappast den kritiken som personen som skrev inlägget ville ha. På forum som detta så är det konstruktiv kritik som man ber om, inte någons högst personliga värderingar. Jag struntar fullkomligt i huruvida Kameli gillar Power Rangers eller inte, det gör nog Desticado. Men möjligheten finns att han tar illa upp för den totala förnedringen han fick utstå genom att dela med sig av sin idé. Kan man inte tygla sina fingrar när man skriver ska man nog helst låta bli att skriva.

Visst finns det admins. Admins är dock i regel högst subjektiva i sina bedömningar och är allt för ofta allt för omogna för att sköta ämbetet.

Nu är det ju så att det är deras ord som gäller. Vitsen med admins är att de ska sköta om forumet så som de tycker det är bäst vilket innebär att deras subjektiva åsikt är vad man måste gå efter.

I likhet med de flesta forum så har ju givetvis även detta sitt regelverk. Ett regelverk som jag utifrån tristes valt att ej ögna igenom men jag kan föreställa mig vad som där sägs.

Vad sägs om att göra det så att du kan låta bli att göra samma misstag som Kameli?

Oavsett om kamelis inlägg är emot dessa regler eller ej så tycker jag det är svagt att tysta honom då han av högst begripliga skäl väljer att i så granna ordalag uttrycka sin åsikt.

Hade Kameli från första början visat att han hade för avsikt att föra en sansad diskussion så hade det nog inte slutat såhär. Beter man sig ohyffsat så blir man förpassad härifrån. Kan man inte föra fram sin åsikt på ett bra sätt så är det ingen annan än personen i fråga som förlorar på det.

Personligen ser jag inte detta som ett angrepp på hela rollspelssverige. Jag kan ju direkt avslöja att jag är en del av detta rollspelssverige och denna kritik känner jag mig inte alls träffad av.

Så bra! Så de admins som finns får inte ha subjektiva åsikter, men du får ha det? Jag menar, jag tror den som valde ut administratörerna och moderatorerna valde med omsorg.

Den som inte kan ta ett påhopp på internet borde i min mening värdera om sig själv. Ett påhopp på internet betyder trots allt väldigt lite.

Ett påhopp på internet skiljer sig inte ett jota från ett påhopp någon annanstans. Påhopp som påhopp, personen som blir påhoppad kan ta illa upp oavsett hur påhoppet framförs.

Som jag sade tidigare att förneka en röst att uttrycka sig för att man ogillar det man hör är inte den rätta vägen. Just på detta forum och i detta sammanhang gör det ju inte särskillt mycket, men det är helt klart facism på lekmanna nivå som här har ägt rum.

Åh, denna ljuvliga facism som alltid går att skylla på. Så du ser hellre att Kameli fortsätter att hoppa på folk än att han "tystas" och folk kan diskutera på en behaglig nivå?

Sist men inte minst, du håller dig till många vackra ord och fraser men bespara oss dem är du jättesnäll...
 
Top