Mysterium

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,642
Location
Uppsala
I urtiden, när ingen visste vem Indiana Jones var, så kom det en trailer inför Raiders of the Lost Ark. Den är mystisk, pampig, lite lagom episk, och sätter stämningen helt fenomenalt bra. Den fokuserar heller inte på några karaktärer (även om de visas) eftersom publiken inte är bekant med dem än.

Det här har fått mig att fundera lite på hur vi påbörjar våra äventyr och scenarier. För det här mysteriet, den här trailern, tycker jag är helt suverän än idag. Ett väldigt bra exempel på att sälja mysteriet istället för handlingen. I filmen, som alla säkert vet, så är det ju fortfarande refuse the call och andra hjältetroper, men just mysteriet i trailern är sweet.

Hur gör man en bra hook? Vad behövs i ett bra mysterium när vi spelar rollspel? Kan vi göra det på något coolare, intressantare, sätt än bara beskriva våra rollpersoner runt bordet och sen höra en exposé från spelledaren?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,642
Location
Uppsala
Lite sammanhang:

I Best har jag upptäckt efter lite speltest att det inte räcker att bara generera en bunt ledtrådar. Det måste finnas en initial gnista som tänder elden. Det kan vara första platsen där någon blivit offer för monstret. Det kan vara mötet med ett skärrat vittne. Djupa klösmärken i ett träd. Men det är vissa kriterier som måste uppfyllas för att det ska kännas tillräckligt intressant för att faktiskt gå vidare i undersökningen.
 

Rymdskeppet

Veteran
Joined
20 Aug 2019
Messages
63
Jag håller helt med. En stämningsfull inledning kan vara skillnaden på spännande skräckrollspel och billigt escape-room. Jag fick i veckan en idé till en riktigt obehaglig introduktion till ett äventyr, jag har ingen aning om hur fortsättningen ska bli men jag tror att det passar in här:

RP äter frukost i godan ro. SL uppmärksammar dem på att det bara är någon centimeter kvar i smörpaketet. Om jag känner mina spelare så kommer de omedelbart börja bråka om vem som ska få det sista smöret och det är då de upptäcker det. Någonting hårt, begravt, eller kanske ingjutet i smöret. De gräver fram föremålet, inte större än en ärta men hårt som... ben? En ilning går längs RP:s ryggar när de inser vad de hittat: en kall, vit, människotand.
 
Top