Nekromanti Mysteriet med rollspel på SydCon.

Aurella

Veteran
Joined
24 Jun 2000
Messages
11
Location
Flen
Jag har läst igenom alla era "rapporter från sydcon" etc. så jag tänkte att jag måste också skriva något.

I fyra månader höll jag och min sambo på att skriva våra scenarion vi skulle arrangera på sydcon. Det är två scenarion om hör ihop. Tillsammans kallas de Parallellologen.
Vi blev försenade i väg till sydcon men ringde och sade till. De sade att det var ok och allt sådant där så vi åkte i alla fall till slut våra 55 mil dit. På vägen ringde vi en gång till för att berätta att vi aknske skulle bli ungefär en halvtimme sena för det pass vi hade som började kl 10. (på fredagen.) Då hade vi redan åkt i nästan 6 timmar och bland annat haft en punktering på E4:an vilket ju var ganska....eh....spännande.
De sade återigen att det var ok att vi var sena för det var inte "så många" anmälningar till det passet.

När vi kom fram fick vi veta att inga var anmälda till det passet så vi gick och åt ute på stan och sådär. När vi kom tillbaka fick vi tala med en ansvarig för rollspelsbiten och han berättade att det var INGA ANMÄLDA på hela vårt arrangemang........ vi hade alltså åkt dessa 55 (fram och tillbaka 110) mil helt i onödan - eftersom det vi ville göra var att arrangera våra scenarion och nu skulle vi inte få det.

Den rollspelsansvarige var dock jättetrevlig och sådär och jag beskyller inte honom för allt deta på något sätt MEN det hade varit väldigt kul att INNAN man åkte fått veta att ingen var anmäld... då hade vi kunnat spara de 800 kr resan kostade och våra matpengar....

Vi satte upp lappar över hela konventet och skrev att vi ville ha spelare till våra scenarion, till slut fick vi en grupp. De spelade det ena scenariot och gillade det. Detta var enda gången vi fick spelleda på konventet.

Var tusan var alla rollspelare på sydcon????? Fanns det inga???
Och kom inte dragandes med "Alla scenarion verkar "übersunkiga" eller "genomkassa" eller vad ni nu vill kalla det - för vi vet att våra scenarion är väldigt bra - det tycker vi själva och de som har speltestat dem. Jag tror inte heller att något av de andra scenariona som folk har lagt ner tid på att skriva bara för att roa andra - för att man tycker om att underhålla - är dåliga de heller. Så varför inga anmälningar?
På andra konvent är det alltid brist på spelledare. Jag vet inte hur många gånger jag och mitt lag t.ex. inte fått spela ett visst scenario.

Beror det på att sydcon lade upp schemat för sent på sin sida? Att det inte gick att välja pass att anmäla sig till på rollspelen? Jag testanmälde mig nämligen och såg det där...
eller beror det på att inga rollspelare åker dit längre? Sist jag var där för tre år sedan var det fullt med rollspelare.
Beror det kanske på att vi som skrivit scenariona har skrivit för dåliga blurbar om dem?
(just blurbarna till våra två scenarion var kanske inte världsbäst - men det är ÄNDÅ mycket underligt...)
Jag har svårt att tänka mig att så var fallet för allihop och speciellt så extremt att de bara hade FYRA föranmälda lag sammanlagt på alla scenariona.

Det finns ju alltid folk som även de allra sämsta scenariena på andra konvent. Jag tyckte inte det verkade finnas några som var speciellt dåliga här. Jag vet att rollspelare brukar försöka få in så många scenarion som möjligt på sitt konvent - så det hela är mycket skumt.

Finns det någon förklaring till allt detta?

mvh. Aurella.

Ps. en annan sak - kanske är det för dyrt att betala för rollspelsarrangemangen? Vi som ordnar dem tar ju inget betalt av de som spelar dem - i alla fall har just VI aldrig gjort det - det är ju konventet som får pengarna. Vi bestämmer inte ens priset. Kanske tycker folk det är för dyrt att betala både inträde och sedan ca 100-150 kr/lag för ett rollspelsscenrio. Kanske var det felet och anledningen till att bara fyra lag anmälde sig? Kanske borde man tänka om och höja entréavgiften lite och låta arrangemangen vara gratis? nu har jag aldrig ordnat ett konvent, men jag tycker inte det låter som det vore omöjligt att göra något sådant. Ds.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Och kom inte dragandes med "Alla scenarion verkar "übersunkiga" eller "genomkassa" eller vad ni nu vill kalla det - för vi vet att våra scenarion är väldigt bra - det tycker vi själva och de som har speltestat dem. Jag tror inte heller att något av de andra scenariona som folk har lagt ner tid på att skriva bara för att roa andra - för att man tycker om att underhålla - är dåliga de heller."

Jag var inte på SydCon, men jag har varit på andra konvent. Det faktum att scenarioskribenten tycker att hans eller hennes verk är jättebra behöver verkligen inte betyda att så är fallet. Även om det trotsallt inte är särskilt dyrt att spela ett scenario så finns det så mycket som kan gå fel, spelledaren kan vara usel och ointresserad, scenariot kan vara helt annorlunda än vad det beskrevs i informationsfoldern, scenariot kan helt enkelt vara riktigt uselt osv, osv. Att sitta i fem timmar eller mer och genomlida ett pinsamt uselt äventyr kan nog få de allra flesta att bli försiktigare när det gäller att anmäla sig inför framtida konvent.
Sedan är också SydCon ett av de mindre konventen och jag vet faktiskt inte hur hårt vinklade de var mot just rollspelare. Det kan säkert någon som var där berätta mer om.

Naturligtvis så ska ni inte låta er nedslås av detta. Fortsätt skriva bara, men tänkt i framtiden på att det inte alltid räcker med ett scenario som ni själva tycker är bra när ni arrangerar.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Måste säga att det är trist att man gör en sådan resa för att sedan få veta att det knappt är några anmälda till enns arrangemang !!
Visst så fanns det en del rollspelare på sydcon.. Det är nog bara det att de dränktes i bruset av kort/bräd-spelare... & tyvärr så gick era lappar mig helt förbi, fråga mig inte bara hur jag lyckades med det..

/ Johan K, som gjärna hade lirat lite mer rollspel på sydcon..
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Now that sucks. Tyvärr har jag bara en sak och säga.

Alla scenarion verkade übersunkiga eller genomkassa. Annars hade jag gladeligen försökt få ihop ett spelgäng till något av dem. Som sagt, Westernscenariot borde hållt hög kvalité för det gör de i stort sett alltid, men övriga var mest "meh" på min braighetsskala. Nu har jag ju faktiskt inte läst dem, men det var inget som lockade så mycket att jag tänkte "det där vill jag spela!", eller ens "det där kan jag TÄNKA mig att spela om någon annan vill dra med mig".

Sydcon har en bit kvar innan det kan mäta sig med de stora. De har, så vitt jag förstått, just bytt ledning och är på väg upppåt igen. Däremot måste jag nog säga att de behöver byta plats för konventet om de vill utvecklas. Glaskorridorerna för spelbarer och affärer var asschysst, men jag tror att det finns en anledning till att bara de tre vanliga spelbarerna(Midgaard/SARZ, SJG, Cheapass) kom, och de tre vanliga spelbutikerna (Golem, Tradition, Wizard Games) plus Bosses Hobby (som ligger i Malmö) och Utopia (som jag aldrig sett förr). Det enda spelföretagsarrangemanget jag såg var Westernfigurspelets spelplan, som stod ensam och öde. Inga Neogamesare, inget Järnringen, inget Riotminds.

Var det animesalen som slukade så fruktansvärt mycket folk? Magickorridoren? Faen vet, men att önska att sina tio rollspelsscenarion där två av dem är av spela-mera-karaktär (ett som man helst skulle använda två pass till, ett som man helst skulle använda tre pass till), ett är på norska och resten har mycket tvivelaktiga blurbar ska få lika många föranmälningar som de större arrangemangen på Lincon eller Gothcon, är att sikta alldeles för högt. Informationen på hemsidan är dessutom helt.. urkass! "Totalt antal spelare" fattar jag inte alls varför de har med och speltiden ska väl alltid vara ett pass (5h, om det är längre är det upp till arrangören att säga det). Antalet spelare är väl det enda man har direkt nytta av. Vill man spela ett scenario spelar kostnaden föga roll, det blir liksom 20-25 spänn per person oftast. Förhandskunskap är återigen arrangörens ansvar, annars utgår man ifrån att det inte behövs någon.

Krut har helt enkelt lagts på fel ställen och vad det verkar, inte alls på andra.
 

Aurella

Veteran
Joined
24 Jun 2000
Messages
11
Location
Flen
Givetvis vet jag att det inte räcker att tycka att sitt eget scenario är bra! Jag skriver ju det inte heller för min egen skull utan för de som jag vill skall spela det -men jag skriver scenarion som jag själv skulle tycka var kul att spela.

Som jag skrev, även de som speltestade våra scenarion tyckte de var bra och det var inte bara "våra bästa vänner som inte vågar säga annat" eller dylika som testade dem. Utan folk som ärligt säger vad de tycker.

Vi skall arrangera dem igen på ett annat konvent. (Kanske BSK om vi får.) vi skall skriva om blurbarna och ändra en del saker i äventyren men de skall arrangeras igen - på något sätt.
Folk som jag .- vi - har pratat med har sagt att de gillar konceptet med två äventyr med parallell handling så jag tror att folk kommer att gilla det. Jag hoppas det och som sagt jag är faktiskt ganska stolt själv över scenariona. Vi har hållit på med dem i fyra månader (jag vet att det finns folk som skriver i åratal och jag jämför mig inte med dem.) och det är ändå ganska lång tid, speciellt om man skulle börja räkna antalet timmar man har skrivit på det. (eftersom jag inte jobbar så har jag lagt ner väldigt mkt tid på det.)

Jag blev nedslagen av att ingen var anmäld. :gremfrown: Jag blev faktiskt jätteledsen. För även om vi nu är helt desillusionerade och vårt scenario och även alla de andras som inte fick några anmälningar ÄR helt genomusla så är det fortfarande konstigt att INGEN anmält sig - det är DET som är det konstiga.

Först tog jag det hela med vårt scenario, mycket personligt, tyckte jag själv var urkass o s v. men med tanke på att jag arrangerat på tidigare konvent och folk där har sagt sig "älska" det äventyr de spelat, och min spelgrupp här hemma gillar det jag gör också, plus att jag spelat i 18 år nu så vet jag någonstans att jag i alla fall inte är en helt genomdålig scenarioförfattare!

På något sätt är ju ändå konvent som "eldprovet" för ett scenario och när man då inte får några anmälningar alls är det klart man blir ledsen.... I alla fall jag som verkligen inte är utrustad med världens bästa självförtroende.
Blurbarna var ju dessutom meningen att vara ganska så intetsägande för att inte berätta för mkt om scenariona, det var visst fel tänkt av mig.
Jag skrev nog dåliga blurbar, de skrevs mitt i natten när jag var astrött.... men vi skall skriva om dem och parallellologen kommer åter!!!!! :gremgrin:

MEN jag vill fortfarande veta hur det kan komma sig att det var så få totala anmälningar som fyra lag utspritt på alla arrangemang inom rollspelsbiten..... :gremconfused:

Och jag tycker också det var konstiga lokaler de var i förresten, apropå vem det nu var som sade det. Det kändes alldeles för stort. Jag gillade det bättre när sydcon var på en skola.
Men det blir kanske bättre!

Jag får be om ursäkt om folk uppfattar det som om jag skryter om våra scenarion eller dylikt, det är inte min mening, men det är ju de jag måste ta som exempel eftersom jag inte spelat något av de andra som arrangerades (eftersom de inte blev av och vi satt i 6 pass och väntade på att någon skulle vilja spela vårt...)

Usch vad jag babblar.....

Aurella igen.
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Tror delvis att det har och göra med att SydCon har ett rätt kasst rykte på rollspelsfronten. Detta i kombination med lokalerna som bara skriver anti-rollspel (i varje fall vid första anblicken) gör nog att mycket få personer åkte till SydCon för att spela rollspel.

Sen är få anmälda lag inte särskilt ovanligt. På SydCon för två år sedan hade vi två föranmälda lag varav inget dök upp. 1-3 föranmälda lag på andra konvent är inte helt ovanligt det heller. Konventsrollspelare är (med lite brutalt kategoriserande) en ganska homogen grupp och dras till is stor sett samma scenarion. Några av konvetets arrangemang får massivt med anmälda lag medans andra får några enstaka eller inga alls.

Detta är förstås högst egna reflektioner och de kanske inte stämmer alls men det är de intryck jag fått.

/Johan
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Det här med att skriva konventsscenario och arrangera konvent i sig är två helt olika saker. Skriva scenarion är inte det lättaste med tanke på den grupp som besöker konventen som är tämligen spridd vad gäller preferenser, förutsättningar och förväntningar. Inte heller är det lätt att få ett scenario som fungerar väl för den stora massan, som mottages på ett bra och positivt sätt. Det i sig är en fråga som inte skall tas upp nu dock.

Arrangera konvent med rollspel som del av utbudet däremot, det är ämnet och det är inte så lätt som man kan tro. Det finns nu för tiden ett antal konvent i Sverige, förr om åren var det i princip bara fyra stora konvent som gick av stapeln årligen som drog många besökare. Det har varit några uppstickare förr om åren men de försvann lika snabbt i buller och bång.

Arrangera rollspel kräver att man har resurser att förmedla vilka sorters scenarion det är, att man har tillgång till bra lokaler man kan spela i samt att man har en bra organisation. Organisationen ifråga måste kunna hålla reda på ett stort antal scenarion, dess författare, alla spellederare och hur dessa rekryterats, alla lag som är föranmälda och som blir efteranmälda, att scenarion blir uppkopierade och utskickade till SL's i tid samt att det finns tillräckligt med handouts uppkopierade på konventet.

Sedan skall scheman spikas, spelledare och anmälda lag anpassas, information kopieras upp och sättas upp samt volontärer som arbetar på konventet informeras om vad som gäller. Hela denna apparaten måste fungera om det skall bli bra i slutändan för den som åker till konventet för att spela rollspel.

Just med SydCon är att de sista två åren som det hölls på gymnasieskolan vid Värnhemstorget (Skolan har bytt namn två gånger sedan sist.) var det en större katastrof med hela organisationen kring konventet, allting gick på rutin och mycket föll mellan stolarna som det heter. Detta gav de konventsbesökare som spelar rollspel en smärre avsmak för SydCon som konvent då de fallerade på det som rollspelsbesökarna ansåg vara viktigast med ett konvent. Denna bild hänger idag kvar vad gäller SydCon, vilket de är högst medvetna om och försökte göra en stor informationssatsning för att föra ut ett budskap om att det var ett konvent med alla sorters spel på i år.

Förra året var det om jag minns rätt totalt 5 föranmälda lag till samtliga rollspelsarrangemang sammanlagt och inga lokaler för dem att nyttja förutom den stora salen där allt annat var. Detta spädde på ryktet och uppfattningarna om SydCon som ett dåligt konvent ur rollspelssynpunkt.

Ur konventsledningens synvinkel kan jag förstå att man satsade på bräd-, kort- och figurspel förra året. Det är där ekonomin ligger idag och det är där som man kan få sponsring av företag till som är värt namnet. Lokaler för rollspel kostar mångt mer än lokaler för de kategorier som SydCon satsade på förra året. Dessutom tillkommer som sagt alla kringkostnader för uppkopiering, tidsplanering, schemaläggning och allt annat jag redan nämnt.

Att då som scenarioförfattare inte få alla kort lagda på bordet innan konventet går av stapeln är inte bra. Där är det faktiskt bara ett konvent som jag vill ge godkänt (MVG faktiskt!) till och det är GothCon. De har en stabil struktur, organisation och bra människor på alla ansvarsposter vad gäller rollspelsarrangemangen. Alla andra konvent brister på en eller flera vitala punkter.

Det som ni råkade ut för råkade jag ut för på BSK senast förrförra året. De hade lagt upp mitt arrangemang på hemsidan men hade inte angett någon anmälningskod, vilket gjorde att mitt scenario inte hade några anmälda lag till sig. Scenariot sattes upp på GothCon våren därefter och var där det 4:e mest populära scenariot om jag minns rätt. Det spelades även på BSK på hösten och där gjorde arrangörerna återigen ett misstag då de lyckades få in 3/2/17/2 anmälda lag på de fyra pass som det var satt att spelas. Kan ni stava till debacle? :gremlaugh:

Jag lider med er. Skriver man ett scenario, eller i ert fall två stycken, och lägger ner tid, energi och hjärta i det och det slutar på detta viset - då hade jag inte blivit glad på arrangörerna.

Att säga att det är blurb-texterna som är boven i dramat är att kasta sten i glashus och inte se omgivningen. Det behövs mer scenarioförfattare som skriver scenarion till flera konvent eller i flera år så man har ett urval av författare att välja på. Dessutom borde de flesta konventen skärpa sig och höja kvalitétskontrollen på inskickade scenarion och helst också kategorisera de på ett bra och lättolkat sätt (efter samråd med scenarioförfattaren såklart).

Nåväl, nu skall jag sluta svamla och fortsätta skjuta elaka spelare i EVE.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Mycket kort summering.
SydCon har dåligt rykte bland rollspelare. Diskussonerna nu här på WRNU kommer dessutom försämra ryktet allt mer. Sorry, SydCon.

Ska man arra i allmänhet är GothCon störst och bäst. Enligt min personliga uppfattning är dock BSK bäst för rena rollspelssatsningar, eftersom det normalt har väldigt mycket rollspelsarrangemang (och därmed drar till sig folk som främst vill spela rollspelsarrangemang). BSK:s organisation kunde dock vara betydligt bättre.
LinCon är ju kvar men det låter som att de lämnat rollspel nuförtiden. Trist isf. Jag har inte gått på de senaste eftersom det saknats vettiga rollspelsarrangemang.

Fram för fler rollspelarrangemang och fler konvent som satsar främst på rollspel! Magic kan man spela hemma :gremgrin:

/RipperDoc
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
För mig var det tiden som var problemet. Den enda person jag visste jag kunde lita på stack efter halva konventet, varför majoriteten av de rollspelare jag hade någon kontakt med befann sig i insatsstyrkorna. Dessa har ju som bekant jobb att sköta, vilket gjorde det vanskligt att fixa speltider. Alltså blev det inte så mycket rollspelande som jag tänkt mig.
 

Dan Sivnert

Veteran
Joined
12 Oct 2003
Messages
39
Location
Malmö
"/.../ och inga lokaler för dem att nyttja förutom den stora salen där allt annat var. Detta spädde på ryktet och uppfattningarna om SydCon som ett dåligt konvent ur rollspelssynpunkt."

Det här är väl ett utmärkt exempel på hur någon spär på ryktet ytterligare. Förra året hade sydcon, precis som iår, hyrt en skola för rollspelandet. Uppenbarligen var du inte där själv och jag tycker att det är lite taskigt att nerskriva ett konvent utan att ha riktig koll :gremfrown:

Dessutom får jag väl passa på att ge konventet en eloge. Till större del använde sig sydcon av rollspelsalar som bara var rollspelssalar. De användes alltså inte som sovsalar också vilket ibland kan leda till irritation.
 

Dan Sivnert

Veteran
Joined
12 Oct 2003
Messages
39
Location
Malmö
"Sedan är också SydCon ett av de mindre konventen och jag vet faktiskt inte hur hårt vinklade de var mot just rollspelare. Det kan säkert någon som var där berätta mer om."

Jag vet inte om man kan se sydcon som ett litet konvent. Ok, menar man att Gothcon och Lincon är standard så är såklart alla konvent mindre. Men sen finns det en drös konvent som är bra mkt mindre än sydcon.

Men det är väl helt sant att fokuset inte legat på rollspel de senaste åren. Samtidigt vet jag inte om man ska kritisera konventet för det, många konvent har dessvärre problem med att locka rollspelare och det kanske är en sorglig nödvändighet för sydcon, att fokusera på det som drar folk för att kunna hålla igång konventet.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Krut har helt enkelt lagts på fel ställen och vad det verkar, inte alls på andra."

Fel och fel - jag tror nog att magic- och figurspelarna hade ett jättebra konvent. Det såg riktigt tokbra arrangerat ut för dessa, om man jämför med de få glimtar jag har fått av motsvarande på BSK och GothCon (LinCon kikade jag inte ens på).

Däremot finns det mängder med andra fel med SydCon, åtminstone ur min synvinkel som rollspelare. En hel del har du redan nämnt, och en klase av dessa har ju uppmärksammat av konventsledningen.

Och förresten så var ju inte Western där heller, utom via bulvaner som skötte figurspelandet.
 
Top