Nekromanti Mysterier?

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,653
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Jag har förstått att O:FR handlar mycket om att lösa mysterier. Finns det nåt i systemet som sätter fokus på detta och hjälper gruppen att spela sånna storys?
 
Joined
17 Jun 2009
Messages
171
Location
Göteborg
Spelledaren... Nej, skämt åsido. Hm, det är en lurig fråga. Systemet är gjort för att vara snabbt och lättspelat, vi har inte dykt ner i en massa specialregler för t ex strid osv. För oss är mysteriespel att ta ha möjlighet att spela ut sina personligheter i äventyr som är lite klurigare och förhoppningsvis underfundiga. Är det något särskilt du tänker på?

För övrigt går vår nya webb upp vilken dag som helst nu och på den finns en skön scenariogenerator som spottar ur sig bra upplägg till äventyr.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,653
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Egentligen hoppades jag att ni skulle överraska mig med något spännande som jag inte sett tidigare. :)

Men ett exempel på vad jag tänker på är skillnaden mellan hur färdighetsslag för att finna ledtrådar hanteras i Call of Cthulhu (BRP) respektive Trail of Cthulhu (gumshoe):

I CoC rullar man Spot Hidden eller nåt sånt, håller tummarna och har man tur så hittar man ledtråden. Har man riktig otur var det en ledtråd som krävdes för att lösa mysteriet. Naturligtvis kan äventyret byggas så att man inte är beroende av någon särskild ledtråd, men det finns inget i reglerna som förhindrar sånna olyckor.

I Trail skiljer man på undersökande färdigheter och andra. Övriga färdigheter rullar man tärning för, men undersökande färdigheter är poängpoler med vilka man kan köpa ledtrådar. Sådana ledtrådar som krävs för att komma vidare i äventyret får spelarna gratis så länge rp har relevanta färdigheter. Ledtrådar som inte är nödvändiga men kommer att vara till hjälp kan spelarna köpa. Men eftersom man har ett begränsat antal poäng blir det en fråga om resurshantering - är det lönt att lägga ytterliggare ett poäng på en ledtråd nu eller ska man spara sina poäng till senare?

Finns det regler för sådant i O:FR eller har ni några tipps till spelledaren för att konstruera bra mysterieäventyr?
 
Joined
17 Jun 2009
Messages
171
Location
Göteborg
Våra regler handlar om enkelhet och snabbhet så några specialare av den typen finns inte, men vi har dolda och öppna slag. Det vill säga spelledaren väljer om spelare ska veta svårighetsgraden eller inte innan de rullar.
Får fundera lite på det där med andra tips, men som sagt på webben som går upp imorgon finns en schyst scenariogenerator (jag kan inte sluta tjata om den).
 
Top