Rickard
Urverk speldesign
Mysterier jag kör har ett fast svar, men ledtrådarna behöver inte vara utplacerade på förhand (precis som färdigheterna inte behöver vara fastslagna på förhand).För mig är alltså hindret viktigt. Litet som att jag börjar tugga fradga kring de där mysterierna som inte har ett fast svar på förhand utan SL måste pussla ihop något efteråt. Aldrig i livet!
Men visst, det går att bryta ned spelproceduren i mindre bitar (fraktalmässigt). Om rollpersonerna är ska lösa mysterium och alla ledtrådar handlar om detta, så går det även se portvakten Göran som en miniversion av ett mysterium och att det finns ledtrådar enbart kring honom.
Att ledtrådar kan handla om flera saker (flera mysterium, även så små som Göran) kan skapa villospår om spelarna råkar feltolka hur ledtrådarna hänger samman.
Om några av ledtrådarna handlar om Göran kanske spelarna tror att mysteriumet beror på Göran, när han i själva verket bara är en del av att få fler ledtrådar till det egentliga mysteriet.
Sådant gillar jag verkligen som äventyrsdesign. Dels hur en struktur går att återanvända och dels hur att använda samma struktur flera gånger gör att dom påverkar varandra och gör det svårare att klura ut lösningen på grundmysteriet.