Nekromanti Myspysigt skräckrollspel ?

Trollkalle

Veteran
Joined
28 Jul 2015
Messages
190
Hejsan jag tänkte bara fråga om någon av er vet om något skräckrollspel som inte har en massa obehagliga scener i sig utan mer "okej ni går in i rummet och ser att på baksidan av dörren så är det 3 blodiga sträck som ser ut att komma från klor" och det ska helst vara lite mer att man ryser till inte att man inte kan somna på kvällen för att man tror att det ska komma in en ögonlös gubbe med en massa blodstänk på sig i rummet där man sover????????

Säg gärna alla svenska skräck rollspel som är på svenska ????????????????????????
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
På rak hand tror jag följande spel är de samtliga svenska skräckrollspelen:

Chock var det första svenska skräckrollspelet och var en översättning av Chill. Det är lite mer klassisk skräck med gotiska övertoner.

Kult är det mest omtalade svenska skräckrollspelet och det är gore, gnotiscim och kampsport blandat i ett. Väldigt mörkt om man spelar hårt på alla mörka hemligheter och mental balans.

Splatter är ett mindre svenskt skräckrollspel som är utsålt sedan länge. Det är ett zombiespel och släpptes wayback when.

Noctum är ett spel som sneglat på Kult väldigt mycket i skräckstil och kom i tre utgåvor, varav den sista var på engelska.

Bortom är som ett mellanting mellan Chock och Kult. Vardagsskräck som eskalerar till mer storslagen skräck.

Leka med elden är ett nybörjarrollspel där ett par ungdomar undersöker traktens hemsökta hus. Baseras på Bortom men har väldigt förenklade regler.

Svenska kulter är ett spel som sneglat väldigt mycket mot Lovecraft och som baserar sig på Anders Fagers romaner.

Slutligen så har vi Förbannad som handlar om unga utstötta tonåringar med magiska krafter.

Alla är inte helt lätt att få tag i nuförtiden dock.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
Ahh.... Sorry, har bara grejer av inte sova typen är jag rädd. Och det finns inte mycket på svenska heller som inte är av inte sova typen. De svenska inte sova grejerna som finns och som är riktigt bra är gamla KULT och Svenska Kulter som båda är helt fantastiska. Men mys grejer är de inte.

På engelska kan jag rekommendera Ravenloft som är Gotisk mysskräck och Vampire där man är monstren vilket kan spelas mysig om man vill...

Någon kommer rekommendera Chock rollspelet. Men de vill skada dig och du ska inte lyssna på dem.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Svenska kulter släpptes förra året så det går att köpa i butik.

Bortom släpptes för ett par år sedan, men borde fortfarande gå att få tag på. Robert Jonsson borde veta var man köpa det eftersom han skrivit det. :)

EDIT: Jag glömde, AW-hacket till kult, där originalet ännu är på svenska, men en engelsk översättning kommer 2016
http://apocalypse-world.com/forums/i...p?topic=2583.0
http://www.kultdivinitylost.com/

Övriga svenska skräckrollspel är antagligen out of print.

Svenska kulter är tänkt att utspelas i samma universa som Anders Fagers böcker: Samlade svenska kulter, Jag henne idag i receptionen, En man av stil och smak. Men de innehåller antagligen för vuxen skräck för att passa dig.

Ett tips är att skaffa ett skräckspel och göra helt egna skräckäventyr.
Leta reda på Creepy Pasta som inspiration, De är korta skräckberättelser på ett par sidor. Det finns även en svensk podcast om creepy pasta som du kan lyssna på för att få inspiration.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Funderar ibland att göra en Svenska kulter-spinoff som är mer som Chock eller Supernatural... samma regler i stort sett, men mer mysrys för en bredare (?) målgrupp.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,043
Location
Sthlm
Robert: är Leka med Elden en nyversion av Curiosity killed the cat eller minns jag fel? Är den det så fall tycker jag att det är den Trollkalle ska lägga mest energi på att få tag på. Skicka honom ett ex, så har du säkrat återväxten i hobbyn :p
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Jocke;n114585 said:
Robert: är Leka med Elden en nyversion av Curiosity killed the cat eller minns jag fel? Är den det så fall tycker jag att det är den Trollkalle ska lägga mest energi på att få tag på. Skicka honom ett ex, så har du säkrat återväxten i hobbyn :p
Det stämmer bra. Bättre språk, lite förenklade regler och ett par färdiga karaktärer att kunna köra igång direkt med, annars samma grundstruktur. MylingSpel säljer det visserligen till tryckkostnad, men det går alldeles utmärkt att ladda ned som en gratis PDF på deras hemsida.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
anth;n114537 said:
Bortom släpptes för ett par år sedan, men borde fortfarande gå att få tag på. Robert Jonsson borde veta var man köpa det eftersom han skrivit det. :).
Som Trollkalle själv fann så finns de att köpa direkt från Mylingspels hemsida (och troligen en del butiker), men snart är den slut. Första upplagan har typ 10 exemplar kvar, inte mer. Får börja tänka på nyutgåva snart.
 
Joined
31 Aug 2015
Messages
80
Trollkalle;n114476 said:
Hejsan jag tänkte bara fråga om någon av er vet om något skräckrollspel som inte har en massa obehagliga scener i sig utan mer "okej ni går in i rummet och ser att på baksidan av dörren så är det 3 blodiga sträck som ser ut att komma från klor" och det ska helst vara lite mer att man ryser till inte att man inte kan somna på kvällen för att man tror att det ska komma in en ögonlös gubbe med en massa blodstänk på sig i rummet där man sover????????

Säg gärna alla svenska skräck rollspel som är på svenska ????????????????????????
Jag tror inte det finns ett svenskt skräckrollspel som motsvarar det du söker. Det är Bortom och Leka med elden då kanske. Kult går fetbort.

Du skulle kunna spela med ett generiskt spelsystem med skräckregler från vilket skräckrollspel som helst. Sedan förlägger du det i en värld som du hämtar från filmernas, seriernas eller böckernas världar och som motsvarar den typ av mysskräck du strävar efter. Ett ex på ett generiskt spelsystem som kan vara intressant att titta på är FU eller Open D6 / MiniSix. Enkla spelregler underlättar anpassningen av spelsystemet till din värld och det underlättar skapandet av värden för spelledarpersoner och monster. Beskrivningen av monstren kan du sno från ett skräckrollspel som passar den typ av skräck du tänker dig ex Creatures of the Night.

Om du bestämmer dig för att spela med D6-systemet men inte vill läsa engelska så finns Äventyrsspels Stjärnornas krig att ladda ner på nätet. Sedan kan du använda vapenvärden, värden för varelser från D6 Adventure och D6 (Fantasy) Creatures som är gratis på nätet.

Jag vet att du frågar efter svenska skräckrollspel men i brist på svenska skräckrollspel som passar så tipsar jag om Ghostbusters och InSpectres.

Du kan också spela vilket skräckrollspel som helst och lägga in lite töntiga karaktärer och dåliga beskrivningar så kommer dina spelare att kunna somna på kvällen. Vampyren svävar genom rummet som om han åkte på rullskridskor. Blodstänket ser ut som om någon har sprutat med en ketchupflaska på väggen. Svårare än så är det inte att sabba en skräckstämning. Problemet brukar ju vara att få skräckrollspel att bli hemska på riktigt. Du söker ett spel som många skräckrollspel brukar uppfylla när spelledaren/spelgruppen misslyckas att skapa en bra skräckstämning. Ett annat tips är att ge spelarna för mycket information om vad som ska hända. Då faller också mycket av skräckstämingen eftersom ovissheten ofta är en viktig komponent i skräck. Spela när det är ljust och utan gardinerna fördragna så ska du se att dina spelare vågar gå och lägga sig på kvällen. Jag menar att inramningen kan lätta upp ett vanligt skräckrollspel så att det mostvarar dina krav.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,788
Location
Göteborg
Det känns som att det finns en nisch att fylla här. Jag blir genast intresserad av genren som Trollkalle beskriver, och jag är rätt ointresserad av spel som Kult.

Gjorde inte Sölvebring en svensk översättning av Zombie Cinema? Det kanske kan passa?
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
Mitt eget Age of Twilight är gotisk skräck i 1890talets London. Reglerna är QuestCore som du kan få gratis just nu i betaversion. Det finns dock inget officiellt material till spelet än.
 
Joined
31 Aug 2015
Messages
80
Ymir;n114680 said:
Spana in David Hills nya spel, vettja. Låter som precis rätt grej här.
Spelet som Ymir tipsar om är på 25 sidor så det kanske passerar trots att det inte är på svenska? Jag undrar mer om Ymir har någon uppfattning om spelet är ett bra spel eller om det bara passar typen av spel som Trollkalle söke? Har du läst/spelat det Ymir? *nyfiken*
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Framsynt bakåtsträvare;n114712 said:
Spelet som Ymir tipsar om är på 25 sidor så det kanske passerar trots att det inte är på svenska? Jag undrar mer om Ymir har någon uppfattning om spelet är ett bra spel eller om det bara passar typen av spel som Trollkalle söke? Har du läst/spelat det Ymir? *nyfiken*
nej, jag är inte själv intresserad av mysskräck, tyckte bara det verkade passa, och att David Hill är författaren lovar gott eftersom han är väldigt bra.
 
Top