Nekromanti Mysko funderingar...

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Surfglada personer kanske har sett <A HREF="http://forum.rollspel.nu/showthread...=0&view=expanded&sb=5#Post107889">det här</A> inlägget på ett annat forum. Det fick mig att börja grunna lite...

Vad kan ordet "gondica" tänkas betyda <I><B>i</B></I> Gondica?
Jag förmodar att namnet uppkom någon gång under den Blå eran, kanske när kejsardömets stjärnskådare hade upptäckt de andra planeterna och insett att Gondica var en i gänget.  Isf borde man kunnat dra ut någonting på azuli från det, fast det holländska namnet har antagligen germanska rötter...

Alternativt kunde det vara ett namn som omnämns i Kosmokrator, och alltså hängde med Maharahul från Zagrosia. Det låter inte helt olikt ett namn därifrån - det kanske t.o.m <I>är</I> ett kvinnonamn, en gammal rest från ur- eller för-ekomantiska föreställningar om en "Moder Jord"?

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"Det låter inte helt olikt ett namn därifrån - det kanske t.o.m är ett kvinnonamn, en gammal rest från ur- eller för-ekomantiska föreställningar om en "Moder Jord"?"
Den enklaste förklaringen, men det kan också vara ett uttryck för "jorden" som inte översatts från termali till svenska, eftersom spelarna skulle reagera över att planeten _hette_ Jorden...

Det borde vara något bhakritiskt, tycker man annars, men samma kan ju gälla som för termali - det skulle se fånigt ut om man transfererade till latin från azuli eller koine från daladh, eftersom orden "terra" eller "gaea" känns lite väl familiära.

Nightowl, som noterar att ett snabbköp som vände sig till zagrosiska fauner kunde kallas ett ghond-Ica...

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,919
Location
Port Kad, The Rim
Gondica är en termalisk stavning på ett bhakrit-ord, som är namnet på jordgudinnan i urgammal dodjabisk religion. Det motsvarar alltså Gaia eller Terra Mater.

På bhakrit är 'g' och 'gh' olika fonem (oaspirerat och aspirerat) och är sålunda lika skilda som svenskan 'p' och 'b'. Ghonder och Gondica är sålunda obesläktade ord.

Anders
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"Gondica är en termalisk stavning på ett bhakrit-ord, som är namnet på jordgudinnan i urgammal dodjabisk religion. Det motsvarar alltså Gaia eller Terra Mater."

Dyker Gondica (gudinnan) upp i nutida dodjabisk religion? Vad heter "världen" på bhakrit?

Re: Ghonder - de lär kalla sig själva något annat på taal/taali. För övrigt antyder jag i bestiarie-utkastet att dodjaberna lånat ordet "orangutang" från taal och att det betyder "skogsman" - vilket skulle betyda att taal motsvaras av indonesiska. Jag antar det är huvudjakten som spökar...

Nightowl


We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 
Top