Nekromanti Mynthandel

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Jag skrev ett liknande system till gamla Warhammer FRP. Jag kallade kategorierna för något i stil med livsstil eller levnadsstandard och delade upp i slum, underklass, lägre medelklass, högre medelklass och överklass. Varje nivå hade en månadskostnad som medförde viss grundnivå i kost, klädsel, boende och på de högsta nivåerna även tjänstefolk. De högre nivåerna hade krav på att man äger sitt eget hus eller motsvarande och jag hade riktlinjer för hur mycket det skulle kosta för att uppnå tex ett ståndsmässigt överklassboende.

Det var väl inte exakt vad du var ute efter eftersom jag fortfarande utgick från penninghushållning, men om du inför ditt "sustain"-system behöver du ändå någon sorts resursmarkör för att hålla koll på när en persons sustain-värde ska förbättras eller försämras. Eller?

Gordeg
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Sådana varianter är väl eg inte alls ovanliga? D&D 3.x (tror det fanns något liknande i 2ed också, men jag minns inte exakt) har ju t ex variantregeln "upkeep" där du pungar ut en fast månadsavgift istället för att hålla koll på vad varje öl och brödbit kostar på värdshuset, där kostnaden varierar beroende på hur lyxigt du vill leva.

Gillar nog det generellt, kostnaden för att upprätthålla "ståndsmässigt leverne" så att säga. Om du inte strör stålar omkring dig på feta fester och dricker årgångsvin till frukost så är du så att säga inte äkta överklass, från omgivningens synvinkel. :)
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
?

Nu förstår jag inte riktigt vad ni menar.

"Vill du betala i silver, säger du? Tja, jag har redan ganska mycket silver så jag tycker inte att jag behöver mer. (0,5 gånger penningvärdet.) Prova köpmannen på andra sidan gatan, han gillar pengar så av honom kan du handla för normal kostnad."

Gordeg, raljerar lite
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Varför skulle man inte kunna ha det i ett konventionellt myntsystem?

"Den är värd två koppar."
"'Kej, då ger jag han två koppar."

För att myntsystem -> mynthandel, om man inte konsekvent kastar sin Pepsi i ansiktet på spelarna så fort de använder det. Och då vill de nog inte spela med en efter ett tag.

--
Åke
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: ?

"Hej, Bagaren! Jag har en spann vatten (standardvärde 1 kopparmynt) här, och jag ser att du råkar ha satt fyr på dina kalsonger (extremt stort behov, x10). Ett par av dina goda bullar (standardvärde 1 kopparmynt) skulle kanske inte vara så dumt, fast egentligen är jag redan rätt mätt (lågt behov, x0.5). Så vad tror du, 20 bullar mot min hink vatten?"

Exemplet blir exakt likadant om man byter ut "standardvärde: 1 kopparmynt" mot "standardvärde: 1 Abstraktionspoäng<tm>", förutom att jag nog hellre ser att folk runt bordet tänker i banor av kopparmynt än abstraktionspoäng. Rollspelet tenderar liksom att bli tillräckligt abstrakt ändå...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
""Den är värd två koppar."
"'Kej, då ger jag han två koppar.""


"Den är värd två oxar."
"'Kej, då ger jag han två oxar."

Eller så kan vi ju använda sötingen från Twilight: 2000, där ficklampor är värda en massa, men inte väger något. Detta resulterar i att de flesta har mängder med ficklampor med sig för att byta mot till exempel mat.

Det kontrade en spelledare rätt snyggt: när spelarna i vanlig ordning försökte byta till sig mat mot ficklampor från en polsk bonde så visade bonden ut dem till ladan och öppnade den. I äkta Fibber McGee-isk anda drällde det ut en hel lada med ficklampor och begravde de tappra amerikanska soldaterna.

"För att myntsystem -> mynthandel, om man inte konsekvent kastar sin Pepsi i ansiktet på spelarna så fort de använder det."

Fast poängen var mest varför pluttifikationer på tillgång och efterfrågan inte skulle kunna användas i silvermyntsystem. Det finns ju redan, till och med.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: ?

Det där är väl mer en utpressningssituation än regelrätt handel. Poängen är att myntens värde inte är lika situationsberoende som annat gods.

Gordeg
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Jag har det faktiskt i ett word-dokument men kommer inte åt det härifrån, det är på hårddisken hemma. Ska skicka det ikväll. Om jag glömmer bort det får du gärna skicka ett PM och påminna mig om vilket miffo jag är! Då kanske jag sätter fart.

Gordeg
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: ?

[ QUOTE ]
Poängen är att myntens värde inte är lika situationsberoende som annat gods.

[/ QUOTE ]

Abstraktionspoängen är också fasta, 1 poäng är 1 poäng.

Det är sakerna man köper och säljer (att byta är ju ekvivalent med att köpa och sälja samtidigt) vars värde är situationsberoende.

Inte som att bagaren står där med sina bullar och tycker "nähä, om du (som är mätt men ändå tycker bullarna ser goda ut) inte vill betala priset som jag ristat in i sten på min prislista så får du inga, jag struntar minsann om de inte blir sålda".
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: ?

I ditt exempel är det bullarnas värde som är rörligt, myntens värde är detsamma (om man undantar inflation och sånt).

Om vi idkar byteshandel med varandra är värdet rörligt på båda sidor. Om jag tex vill byta min kyckling mot dina bullar så utfaller "växlingskursen" utifrån hur jag värderar dina bullar och utifrån hur du värderar min kyckling. Däri ligger skillnaden.

Gordeg
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: !

Det där har jag redan hunnit bemöta här i tråden. Alltså att varan man köper för sina mynt har ett föränderligt värde men inte själva mynten. Med undantag för situationer där en valuta är stabil och en annan inte är det. Tex kan US-dollar anses värda mer än inhemsk valuta i vissa länder där man befarar att inflationen ska äta upp den egna valutan. Men det är principiellt en annan sak tycker jag.

Gordeg
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: ?

[ QUOTE ]
Om vi idkar byteshandel med varandra är värdet rörligt på båda sidor. Om jag tex vill byta min kyckling mot dina bullar så utfaller "växlingskursen" utifrån hur jag värderar dina bullar och utifrån hur du värderar min kyckling. Däri ligger skillnaden.

[/ QUOTE ]

Ja?

Jag köper dina bullar (till situationsberoende pris), sen - med pengarna du fick för bullarna - köper du min kyckling (till situationsberoende pris).

Mellansteget (att vi utbyter pengar) sker egentligen aldrig fysiskt, utan är bara något vi tänker oss när vi jämför värde.

Mellansteget kan räknas i Kopparmynt eller i Abstraktionspoäng. Effekten och funktionen blir densamma, skillnaden ligger i "fluff".

Förklarar jag mig verkligen så dåligt? (...svara inte >_<)
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: ?

Alltså, det jag är rädd för med systemet Abstraktionspoäng (vilket börjar bli långt att skriva, så nu återgår jag till BV, bytesvärde) är att det ändå slutar med att spelarna sitter och säger "Okej, jag vill ha hans kyckling, hur många BV tror ni den är värd? 5 BV kanske? Fast sen vill han egentligen äta den själv, så då kanske vi måste punga ut med 10 BV istället. Okej, jag har några bullar, de brukar vara värda 2 BV, fast han sa just att han inte gillar bullar, så jag får nog bara 1 BV för dem."

...och när man sitter och pratar poäng fram är liksom känslan förstörd i vilket fall. Hade man snackat mynt skulle man iaf kunnat låtsas att man snackade "In Character" eftersom mynten faktiskt existerar fysiskt i världen.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: ?

Mellansteget kan räknas i Kopparmynt eller i Abstraktionspoäng. Effekten och funktionen blir densamma, skillnaden ligger i "fluff".
Det är mer än bara fluff. Om jag vill köpa dina bullar för mynt behöver jag inte oroa mig för hur mycket mynten är värda, det vet vi båda två. Och även om du inte behöver pengarna just idag så kan du spara dem en längre tid och använda dem senare.

Om jag däremot måste byta till mig bullarna för att penninghushållning inte existerar finns andra faktorer att ta hänsyn till. Vad ska jag ta med mig in till byn? Är det någon som överhuvudtaget vill ha en kyckling som bytesvara? Stadsborna kan inte hålla en kyckling hur länge som helst, antagligen hamnar den på någons middagsbord redan ikväll.

Du kanske inte behöver använda pengarna du fick från mitt köp av dina bullar för att köpa min kyckling. Du kanske inte behöver köpa någonting just nu. Det här kan man gräva ned sig djupt i men principiellt är skillnaden att det inte är pengarnas värde som är situationsberoende utan varans värde.

Gordeg
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Har ni några bra förslag på regler eller lösningar från andra rollspel?
Senast löste jag det med en lite högre växlingskurs (1 guld = ett tjog silver, 1 silver = ett dussin koppar), och så halvmynt av alltihopa (dvs, en tång och knipsa mynten i två halvor med halva värdet). Och sedan flitigt med byteshandel, "så en båtplats... om vi säljer hästen och vagnen, kånkar myntsäcken till hamnen kan vi köpa båthyran", plus köpslående på båda ändar (ett halvt tillfälle av trevligt spel till den saken som ändå var stor i karaktärernas liv). Sedan framgick det att de som var stadda vid god kassa, hyrde folk som hanterade sånt värdsligt.

Sedan funderar jag på att man kan köpa kläder som kan höja ens Karisma och att priset är beroende på Karisman, men det kommer i någon annan tråd någon annan gång..
Måste ändå få svara, det beror självklart på system (dvs om det finns ett värde för stil också), annars skulle jag hävda att karisma även reflekteras i karaktärens smak, dvs dåligt karisma = dåliga klädkombinationer och inköp. Det skulle kunna göra det möjligt för en snyggare karaktär att styla en fulare (åtmistone för en stund). Kläderna hjälper ju oftast inte för saker som hållning (okej det finns korsetter :gremsmile:) och uppförande...
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: !

Det är ju det silver som någon slagit mynt av som vi pratar om. Eller mynt av någon annan metall. Du har förstås rätt i att man kan betrakta silver som en bytesvara som alla andra, men med vissa undantag är det en bytesvara med ett stabilare värde än tex mat och diverse nyttoföremål. Mynten i en fantasyvärld fungerar oftast som motsvarighet till våra papperspengar när en nation/motsvarande med sin stämpel försöker garantera att de innehåller metall av rätt typ och mängd.

Ditt exempel med eremiten är det inget fel på. Men det är verkligen att dra saken till sin spets. De flesta materiella ting har begränsat värde i hans ögon, det är inte bara pengar som tappar värde på hans bergstopp.

Gordeg
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
System för samhällsklasser

Så här kan det se ut i gamla WFRP. Du kanske inte instämmer i alla siffror, se det som ett exempel. Tabellen för Fellowshipmodifikationer längs upp påminner mig om att jag skrev det här för att jag var missnöjd med originalsystemet för social class.

Gordeg
 

glappkaeft

Veteran
Joined
23 Jul 2000
Messages
66
Location
Sundsvall
F: [1] Chariot på svenska? Jag minns iofs ändå inte hurdana vagnar det var.

S: Tro det eller ej men stridsvagn.
 
Top