Nekromanti Mynthandel

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,523
Location
Helsingborg
Är det inte fler än mig som hatar mynt i fantasy? När en rollpersonshob slänger fram 2100 silver och jag som spelledare undrar hur fanken hobfan lyckats släpa med sig 70 kg mynt! Bland det första vi gjorde, på mitt förslag (läs: min begäran), var att dela alla priser i (ursprungsreglerna av) DoD6 med 10.. Jag undrar lite hur alla mynt kan vara i omlopp och varför det inte kommit något som liknar (skuld)sedlar.. Men nu är det inte direkt det jag irriterar mig på..

Nej, nu är det inte detta ovan ni egentligen ska svara på.. Jag har redan strypt tillförseln av mynt, både i rollpersonsskapandet och i äventyrandet..

Det jag tycker mig sakna är vettiga byteshandelsregler (Ja, Krille.. Jag vet att det finns i Västmark).. Jag saknar vettiga färdiga utrustningspaket (som i Eon) som spelarna kan ta under rollpersonsskapandet.. Jag hatar pillandet med mynt och övervägandet av saker att köpa.. Frågan är, hur ska jag skapa utrustningsregler? Har ni några bra förslag på regler eller lösningar från andra rollspel?

Sedan funderar jag på att man kan köpa kläder som kan höja ens Karisma och att priset är beroende på Karisman, men det kommer i någon annan tråd någon annan gång..

/Han som kan säga att det här egentligen är ett rent DoD-inlägg men som stoppar tråden här på makarforumet ändå
 

Herr Brownswick

Veteran
Joined
28 Aug 2001
Messages
59
Location
Onorrland
Ta en titt i Wastelands tex, där allt i utrustningslistorna har ett bytesvärde så man enkelt kan kalkylera att:
1 träsked + 1 Kratta + 1 Sliten väska + 2 Pappkartonger = 1 Datadiskett (Om nu datadiskettsinnehavaren verkligen vill ha allt det där skräpet)

Det är bara att omvandla priset i utrustningslistorna till ett objektivt bytesvärde så löser det sig nog galant. Eller det ger i alla fall en uppfattning som nog lättare leder till ökad byteshandel,.. gjorde det för oss. Gör mynten till ett kompliment till naturahandeln, beroende på marknades villkor; det cirkulerar nog mer mynt i närheten till stora handelscentra.
 

Herr Brownswick

Veteran
Joined
28 Aug 2001
Messages
59
Location
Onorrland
Nepp, "spelkonstruktionsmässigt" behöver det inte vara någon skillnad. Skillnaden ligger i att ramverket gör anspråk på konceptet byteshandel mer tydligt än vad som föreligger i många rollspel. Det i sig bör väl uppmuntra tankar om byteshandel och "kreativt handlande". Tvivlar på att det behöver kompliceras till så mycket mer än så. Att man ska behöva komma upp med ett nytt värdesystem för hela utrustningslistan var aldrig vad jag syftade på, utan precis som du säger är det bara att använda de siffror som redan finns, bara att man har i åtanke att ting inte enbart kan inhandlas med mynt.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,523
Location
Helsingborg
"På sin enklaste nivå kan man dela upp folk i 5 eller 7 olika grupper och tillhör man en grupp för att man uppfyller kraven så får man tillgång till den gruppens utrustning."
Hmm.. Ball tanke.. Jag har delat in alla yrkesgrupper i fem kategorier.. Skulle kunna utgå från det.. Sedan har vi ju socialt stånd.. Ståndet skulle kunna ge tillgång åt högre nivåer inom varje yrkesgrupps utrustning.. Första nivån kan exempelvis ge kläder.. Femte en bostad.. Sjätte ett riddjur.. Och så adderas alla nivåer.. Jag får klura lite på det där.. Tack..

Men bara för att Nisse hade lite flyt och drog till med en bra grej så behöver ni andra inte skita i att skriva inlägg.. Fram med fler annorlunda idéer! Jag vill väga dem mot varandra.. Vill ni verkligen klassas av Herr Nils? Av någon som kallar sig "Herr Nils".. Va? Vill ni det? Tänk skammen om han gör det.. :gremgrin:

"Förövrigt så vill jag bara skrika över rollspelskonstruktörers viktangivelser för mynt! 2100 mynt i silver. Det vill säga ungefär 11 mark. Skulle i Sverige på 1200 talet ha vägt ca 2,5 kilo"
Jag kan säga att jag missade en nolla.. 21000 skulle det ha varit.. 25 kg, med dina siffror..

Sustain = underhålla, försörja..

Sustainvärdet låter som en regel som skapats för att hålla rollpersonernas rikedom nere.. "Det har gått 3 månader.. Jaha, har era pengar tagit slut då? Vad lämpligt.. Det hade jag inte beräknat.. *döljer flin* "

/Han som älskar att driva med folk
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Det jag tycker mig sakna är vettiga byteshandelsregler (Ja, Krille.. Jag vet att det finns i Västmark)."

Varför frågar du då? :gremgrin:

Du kan även titta i d20 Modern eller Andra Imperiet. Där finns lösningen att man inte bokför pengar alls. Istället bokför man ett rikedomsvärde, i d20 Modern kallat Wealth och i Andra Imperiet Likviditet. I d20 Modern är det ännu ett värde som inte står på någon annan jämförbar skala, medan i Andra Imperiet är det en färdighet. Värdet mäter hur mycket likvida medel man har, antingen i form av cash, möjlighet att ta lån eller realiserbara tillgångar.

Värdet används genom att man jämför ett värde på en pryl med värdet i Likviditet. Om värdet i Likviditet är tillräckligt högt så har man råd med prylen, och om värdet är nästan tillräckligt högt så kan man slå ett slag för Likviditet för att se om man har råd med prylen. Det finns även möjlighet att sänka Likviditet om prylens värde skulle vara så stort att det utgör en för stor utgiftspost i kontot.

Det fina är att man får det där "sustain"-värdet som Nisse talar om automagiskt. Om en häst kostar 8, och jag har värdet 9, så har jag råd att köpa en häst. Om "hästunderhåll" kostar 9 så har jag även råd att behålla hästen. Skulle hästunderhållet kosta 10 så får jag jobba upp mig lite, så att jag har råd.
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Mer namedropping.

”Du kan även titta i d20 Modern eller Andra Imperiet.”

Det funkar dessutom i princip exakt likadant i Exalted och gamla Vampire: the Dark Ages, nästan likadant i ”nya” Dark Ages och ungefär likadant i de vanliga WoD-regelböckerna. <font size="1">Ja, det gamla, riktiga WoD alltså. Hur det är i det nya härket har jag ingen koll på. ¬_¬</font size>
 

Snurgla

Veteran
Joined
19 Feb 2003
Messages
137
Location
Göteborg
Tja, inte så mycket, om du inte börjar räkna in sagda vikter...

Hjälten går in i smedjan.
"Hej legendariska smeden, vad tar du för ditt megasword +15 of ultraslaying?"
"Tja, en 2000 bytespoäng vill jag allt ha då."
Hjälten vänder sig om och ropar ut till sin medhjälpare:
"Okej, 2000 ville han ha. Börja prega in 2000 av oxarna i smedjan!"

:gremtongue:
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Fast spontant tycker jag att wealth etc känns underligt i en miljö utan globalt bankväsende och/eller kreditkort. Eller så är jag bara stofilig. I Modern är det asbra, men samtidigt saknar jag att inte känna smutsiga blodiga sedlar i min hand - som Dwight kommenterar när han snor JB:s 300 USD i tjugor.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
*grin* låter som den stackars smeden får ta och öppna burgarrestaurang för att kunna bli av med alla oxar sedan... :gremtongue:

/Ulfgeir
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Förklara för mig vad som skiljer ett bytes poäng från ett mynt i rollspel. Vad är det för skillnad på om en sak kostar 2 bytespoäng eller 2 silvermynt.

För det första att du inte kan langa upp två Värdepoäng (som det egentligen heter i Wastelands) ur fickan, utan måste hitta någonting - en vara eller en tjänst - av ungefär motsvarande värde att erbjuda personen istället.
Detta någonting är sedan inte nödvändigtvis nåt som just den personen har nån användning för ("Och vad ska jag med en oxjävel till, ser jag ut att ha en beteshage här i bunkern?") - eller så kan du råka ha något som han har extra mycket användning för ("Vaddå, ett slutstycke till en Mac-10?? Ett sånt har jag letat efter i två år!"); Värdepoäng mäter bara ett generellt, öh, värde-värde, till skillnad från penningpriser.

--
Åke
 

PVC

Veteran
Joined
5 Jun 2005
Messages
176
Location
Luleå
Det finns en något enklare utväg än att värdera allt i ett abstrakt värde. Det är något som användes exempelvis i Japan under medeltiden (känner mig som historieprofessor). :gremblush:

Den allmänna värdekällan kallas för ransoner eller....skumläser "Shogun"....tröttnar. Glömt vad det heter. :gremfrown:

Det används hur som helst för att visa värde precis som i de andra förslagen men aningen mer konkret.

Om jag inte missminner mig så är en sådan ranson tillräckligt med mat för att föda en familj i en dag. Rätta mig om jag har fel.

Undrar om inte det är värt ett försök; tänker hur som helst använda det själv. :gremsmirk:
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Nu kommer jag inte ihåg exakt vad det hette (ri? nej, det känns inte riktigt rätt) men det blir ett rätt klumpigt mätvärde givet att det snarast användes till att mäta "storleken" på en samurajs förläning, dvs årsavkastningen.
 

PVC

Veteran
Joined
5 Jun 2005
Messages
176
Location
Luleå
Så sant. Ett mycket klumpigt värde eftersom det är så litet och svårt att jämföra med större saker som slott och skepp. Dock är det ändå lättare psykologiskt för en människa att uppfatta ett sådant värde än det mer abstrakta "sustain"-värdet som tidigare föreslagist i denna tråd.

Fotnot: Ri är ett avståndsmått. Samurajers förläningars utbredning angavs i ett visst antal ri i varje riktning från en speciell stad el. dylikt. Jämförbart med radien på en cirkel.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Mynthandel i Japan

Japans koku eller risbalar var inte särskilt abstrakt. Det var tvärtom väldigt, väldigt konkret: en direkt koppling mellan markens avkastning (grunden i länsherrens förmögenhet) och varornas priser. Trots det så var koku huvudsakligen en administrativ "valuta". Det var en valuta som helt enkelt användes länsherrar emellan. Dessutom var den väldigt praktisk, eftersom en samuraj inte förväntades juckla med sådant ovärdigt som pengar. Att dona med förläningens avkastning är dock helt OK.

För vanligt folk så är risbalar dock en ganska otymplig enhet, så utöver risbalarna så fanns också ett hejjans komplixerat system med guldmynt, silvermynt, kopparmynt, och mynt buntade tillsammans i buntar vars värde intygades av någon lämplig auktoritet. Det fanns en sjuhejjans intrikat administration bakom valutasystemet, centralstyrd från Edo.
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Skillnaden är att man kan skriva typ något sådant här:
Varje pryl har ett bytesvärde(BV) som man sagt, sen kan man ha en lista (för att göra det enkelt) som säger:
Värdelöst för person: BV*0.2
Oviktigt för person: BV*0.5
Kan ha användning för: BV
Viktigt för person: BV*2
Jätteviktigt för person: BV*3


Och en lista om tillgång med stegen
Lättillgängligt, normalt, knepigt, osv. som kan ge modifikationer.
Är det så att det är JÄTTESVÅRT att få tag på, och JÄTTEVIKTIGT för personen, så kan bytesvärdet vara *6 eller mer för honom. Är du i staden på andra sidan landet, handlar med en person där föremålet är oviktigt och lätt att få tag på kan BV vara 0.5 typ
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Problemet som jag ser det, är snarare att mynten är för lite värda. En häst borde kunna köpas bara för ett par mynt av höga valörer, liksom, och ett silvermynt borde vara värt betydligt mycket mer än en måltid eller två - det är sådant man har koppar för att köpa.

För, tittar vi på historien, finns massor av utvecklade penningkulturer redan under antiken. I de flesta hem i Rom på dess höjdpunkt fanns inte ens ugnar; sådana fick man hyra för reda pengar hos kvarterets bagare. Man åt och umgicks väldigt ofta på krogar och tavernor; också där betalade man med mynt. En av den romerska penningekonomins stora kriser berodde faktiskt på något så avlägset som Hánkejsarnas guldhamstrande i Kina. Längst sidenvägen kom siden i massor till Rom och betalades med silver och guld via många mellanhänder i Centralasien, men ädelmetallerna återvände aldrig västerut, för kineserna köpte ingentill tillbaka. Romarna köpte så mycket siden att bristen på ädelmetaller blev markant; speciellt som så mycket av dem redan hade gått åt till deras enorma myntmängder. Kejsaren, jag tror det var Diocletianus, försökte då införa mynt vars metallvärde inte motsvarade penningvärdet. (En tokig Hánkejsare, Wu Di, tog ungefär samtidigt detta till extremer på andra sidan jorden). Romarna litade inte på de nya mynten, och grävde helt sonika ned sina gamla med 'korrekt' metallvärde. Det var tur för oss, för man har hittat massor av sådana skatter från Romarriket nedgrävda runtom i Europa.

Vad kinesiska mynt beträffar såg de nästan likadana ut under tusentals år, och finns bevarade i ofattbara antal. Jag köpte själv ett par från mitten av medeltiden för en krona stycket. Mynt från Kushanriket, som också är talrika, kostar kanske en femma som jämförelse.

Så, allt jag ville säga men det här babblet, är att rikliga mängder mynt inte alls är någon orimlighet i fantasyvärldar. Misstaget många spelskapare och spelledare gör är nog bara att mäta saker och tings pris i tre- och fyrsiffriga tal.

- Ymir, anekdotisk
 
G

Guest

Guest
Hmmpf, ska mitt favourityrke som myntslagare gå i graven säger du, då kan jag ju helt sonika överge mitt egna spelande av fantasy, tar du mitt yrke för att du inte vill att folk bär på ädelmetall inför hellre fler olika mynt och sätt ett avstånd mellan mynten så att ett mynt tar i när det Börjar bli krångligt med ett annat, metaller som kan användas är zink järn koppar brons silver guld platina och formhuggen ädelsten.

Säg att en person tycker det är jobbigt att ta fram 25 silver när han betalar och dessutom är högt uppsatt, då inför han ett mynt som är värt 25ggr mer som kan vara silver, guld eller en legering mellan de två, det sista pga att guldet är mer än 25ggr mer värt och vikten är ofta ett lätt mått.

-Zorbeltuss: när kungen dör blir jag falskmyntare. :gremlaugh:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Varför skulle man inte kunna ha det i ett konventionellt myntsystem? Det finns ju ett sådant i Eon, till exempel.
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Det var precis vad jag tänkte säga; en sådan pluttifikationstabell kan man ju lika gärna ha för Silvermynt/foo som Abstraktionspoäng<tm>.

Vilket ger bäst medeltidsstämning? "Okej, jag har ett tjog ägg, det borde vara värt två koppar, får jag en limpa för det?" eller "Okej, jag har ett tjog ägg, det borde vara värt två abstraktionspoäng, får jag en limpa för det?"

Visst, kopparmynten kanske är anakronistiska, men abstraktionspoängen kommer ju HELT ur ingenstans.
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Japp, jag gillar Rom, följaktligen känner jag ingen skam alls inför att kasta in diverse företeelser som inte förekom i senare nordeuropeisk medeltid såsom myntsystem, hotell, snabbmat och annat. (Bland de roligare grejer jag sett var en taxameter-mekanism för vagnar[1] som spottade ur sig små kulor uteftör hjulens rotation, så man sen kunde ta betalt av sin passagerare beroende på antal kulor - den såg jag i förbigående på något Discovery-tjohej.)

(Är också rätt fäst vid den där iden med ett stort kejsardöme som erövrat det mesta utom lite päckställen i utkanterna som fortfarande gör motstånd ("Hela? Nej, det finns ett litet område som..."), så det brukar bli grundtema i mina fantasyvärldar lite för ofta. Varför ändra på ett vinnande koncept? *host* *host* *host*)

[1] Chariot på svenska? Jag minns iofs ändå inte hurdana vagnar det var.
 
Top