Nekromanti MYFAROG - Intryck

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Varelser!

VV förklarar att djur oftast håller sig undan från människor och bara attackerar i nödfall, om giftiga varelser står det: "The poisonous creatures changed and became giant and monstrous after living in Etunakaimas". Jag vet inte vad Etunakaimas är, men av namnet och beskrivningen så misstänker jag att det är Eskilstuna. (kollade upp det, Etunakaimas är lite överallt, det är där som Ettins har ätit upp allt vettigt, det är de mörkaste skogarna, de högsta bergen, där allt är korrupt och förvridet. Så lite som Eskilstuna alltså.)
Det finns något som heter Morning Moon Raptors som är små (15kg) dinousarier som jagar i grupp.

Alver då. Ljusalver behöver man ha en mask på sig för att se. De är alla kvinnor, blonda och blåögda och otroligt vackra. I den mänskliga världen är de bara ljussken och kallas ofta änglar eftersom de ibland är gudarnas budbärare. De är bara fysiska i sin hemvärld.
Mörkeralverna är istället fula och bor i sin underjordiska värld. De är smeder, gruvarbetare och alla skäggiga.

Troll är samlingsnamnet på odöda. De attackerar ofta genom att suga livskraften ur sina offer, vilket regelmässigt funkar så att man suger Stamina Points ur personen. SP är uthålligheten, sådant som man i vanliga fall blir av med när man gör ansträngande saker som att springa långt eller slåss. Resultatet är att Trollen kan få folk att somna och i vissa fall göra hemska saker med dem (annat än att döda dem) när de sover.

Ettins! Nu äntligen får jag veta mer om ettins! Först en fotnot: Eldettins är INTE baserade på Tolkiens Balrog, utan istället är de båda baserade på eldjötnar från Lokasenna. Varelsen på spelets omslag är en Eldettin.
Sen en ruta som heter Dead but Dreaming: Ettins kan gå in i en dvala som kan brytas när "conditions are right". I denna dvala är de typ immuna mot allt och kan därför befinna sig i den infrusna i tusentals år i en glaciär, på havets botten eller till och med svävandes genom rymden.
Ettins, de hungriga eller storätarna, är varelser som inte fötts utan droppade ner från kroppen av Wumias som smälte när hen kraschade genom atmosfären. Typ. De är stora, hemska, varelser. De har hjärtan av sten som alla har unika krafter om man lyckas komma över ett av dem.
Bergsettins verkar till utseendet vara lite som de klassiska hobbit-trollen, Frostettins är jättebläckfiskskrabbor "too alien to describe" och kallas också för Kraken.
Överlag är Ettins ganska balla.

Giant Worms är drakar. Men kanske mer Lindormar än hyperintelligenta högdrakar.
 

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
chrull;n65393 said:
Först och främst vill jag påminna om det här som inleder boken:

To my son Tîwar (To whom I originally made this game as an educational tool for home schooling)
... Perfekt. Jag ska köpa det själv av samma anledning.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,418
Tack för en väldigt bra genomgång! Jag funderar själv på om mitt moralvärde är högre än min nyfikenhet (d.v.s. jag vill ha boken, men vill inte stödja Varg Vikernes ekonomiskt).
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Hunk;n65536 said:
Tack för en väldigt bra genomgång! Jag funderar själv på om mitt moralvärde är högre än min nyfikenhet (d.v.s. jag vill ha boken, men vill inte stödja Varg Vikernes ekonomiskt).

Mitt moralvärde var från början högre än nyfikenheten, men nu ligger det nog på 50/50 så snart kommer det nog bli ett inköp så att jag och min pöbel kan dra en liromgång.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Sorry, Varg Vikernes, om du läser detta. Ditt spel är nog inte min påse. För detaljistiskt och för dålig typografi. Utöver rasläror och dylikt. Hade det vart snyggt och strömlinjeformat hade valet varit svårare.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Spelet verkar ju lagom charmig, men en sak tar jag med mig. Jag maste, maste, maste gora en rollperson inom en snar framtid som bar en rustning gjord av en jattesvan (eller flera ihopsydda sma svanar om jattevarianten inte finns).
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Gudar!

Gudarna är indelade i Sympatiska Gudar och Andra Gudar.
De sympatiska är de som människor kan be till för att få saker av. De är 13st, det finns en kung, ett hov, en administratör och resten. De flesta av dem tillbes av människor i tempel som har ett heligt träd. Varje gud är kopplad till en eller flera trädsorter, en eller flera runor, har en eller flera vanliga symboler och har ibland flera olika namn. Ibland har de smeknamn som även är smeknamn för andra gudar. Så pratar du om den Vite Guden så kan det vara Belus (aka The Pure God aka Bragan) eller Kaimadalthas (aka Ruler of the World). Alla gudar har också ett hem som heter något, har ofta en partner, eventuellt barn och föräldrar och kan ge bonusar till vissa färdigheter.

Allt det här plus vad de är gudar över listas tråkigt och torrt en efter en. Vilket är synd eftersom jag hade hoppas på att de många sidorna dedikerade till gudarna kunde få fram lite personlighet och historia bakom gudarna, men istället är det mest en lista på konstiga namn som är lätta att blanda ihop och lite symboler. Eftersom så mycket annat i spelet är en kombination av grekiskt och nordiskt så hade man ju hoppats att gudarna var så också. Fulla av personlighet, berättelser, brister och konstigheter. Men ingenting sådant presenteras här. Istället år vi lära oss när fler av dem fyller år (!!!).
Och sen dyker det upp en lista på vad gudarna heter på Uråldrig Thuleanska, Gammal Thuleanska och på Thuleanska. De Uråldriga namnen har använts överallt, men de Thuleanska namnen är lite lättare att lägga på minnet, för de heter saker som Hel, Loki och Baldr.

Sen följer 20 sidor om högtider.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Festivaler och högtider då:

Givetvis finns det en lång manlighetsrit där alla pojkar måste ge sig ut och jaga björn och sen sova i en grav och eventuellt dör de och om de klarar allt så blir de män på riktigt.

Sen finns det också en alla hjärtans dag, en dag där alla får sina rumpor piskade av björkris, dagen då alla barn blir piskade lite extra med björkris och alla måste jobba hårt utan att äta, flera dagar då kvinnliga oskulder går runt i tåg och har skönhetstävlingar och visar upp sig för männen, dagen då getstatyer av någon anledning gör så att allt vatten du dricker botar sjukdomar och en dag då man döper sina djur.
Och massa fler. De flesta är ärligt talat rätt tråkiga och menlösa.

Att det finns en högtid som består av en massa tävlingar och så förstår jag, det kan ju leda till en intressant spelsession, men den där dagen då kvinnorna går tre varv runt huset, dricker lite öl och kastar öl i elden... Det känns rätt fattigt på speluppslag.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Tycker du? Jag har redan gjort ett äventyr utifrån den högtiden: det är.dags för högtiden men några har redan druckit upp allt öl! Hur ska de nu kunna utföra riten?!11
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
I ett geografiappendix får man lära sig att kartan (man fick med en stor karta med extremt mycket vitt hav på) är baserad på området kring berget lofoten i Norge. De mystiska ruinerna som kallas Alvvägarna är i verkligheten E10 och väg 82. Skalan är dock ändrad så 1km på google maps ska vara 10km i Thule. Och sen ägnas nästan två sidor åt en tabell som förklarar att det som i spelet heter Dwarfmount heter Dvergberg i verkligheten tex.

Sen har vi nått formulären:
Rollformuläret börjar med en sida med grundegenskaper, massor av info om personen så som namn, utseende, mängden dagligt behov av mat och dryck, födelsedatum, maxålder.
Sen är det en sida med skills.
Sen är det en sida med stridsvärden och skadetracking.
Sen är det en sida för utrustning.
Sen kommer två sidor där den ena är för magiker och den andra för präster. Sen kommer det en sida till för präster som är special om man använder en optional rule där de Favour Points man får ska vara knutna till en viss gud.

Sen kommer en grupp spelledarsheets: NPC Sheet, XP Sheet (man fick ju XP per RUNDA strid man var med!), Date & Time Sheet, Morale Sheet, Stamina Sheet (varje runda spenderas det Stamina-poäng på och olika personer blir trötta efter olika många spenderade poäng!) och sen till sist Relationship sheet där man kan hålla koll på vilka NPCer som tycker vad om vilka rollpersoner.

Nu är boken slut.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Något slags sammanfattning:

Regler.
Sammanfattningsvis så kan jag säga att regelsystemet är stökigt, krångligt och dåligt förklarat. Massor av förkortningar, massor av värden att hålla koll på. Det verkar vara extremt bokföringsintensivt när det kommer till strid. Min känsla är att det är ganska låg mängd slump som avgör. Skills och liknande slås med 3d6 så att utfallen är lite mer förutsägbara än säg d100 eller d20 och om jag förstått det hela rätt verkar det vara ganska stor mängd bonus på slaget om man håller på med något man är bra på. Dessutom finns det flera grader av lyckade resultat, i strid kan utfallet betyda miss, near miss, hit, rather good hit, good hut, very good hit, excellent hit, exceptional hit, perfect hit beroende på hur nära och vilken sida om target value man kommer, dessutom kan tärningsutfallet betyda fumble (naturlig 3-4), At worst a Near Miss (nat 17) och At worst a Hit (nat 18).

Resultat på slag ska efter alla modifikationer räknats in också ofta jämföras med någon slags tabell specifik för skillen eller spellen eller liknande.

När man slåss slår man sitt offensiva värde och jämför med ett defensivt värde, kommer man över det avgör hur mycket man kommer över det vilken skada man gör. Skadan jämförs sen med målets stryktålighet för att avgöra vilken sorts modifikation målet får på sin skadenivå och sen kontrollerar man med ett slag om målet också får en Cut eller en Shock eller både ock, de är båda separata tabeller som ska modifieras med hur skademängden förhöll sig till målets stryktålighet.

Värld.
Jag blev först lite förvånad över att jag hittade en massa saker i världen som kändes intressanta, men ju mer jag läste om den ju mindre intressant blev det. Grundpremissen med ett örike där olika kulturer som har mycket gemensamt blir attackerade av desperata bestar som flyr märkliga väsens totala övertagande av resten av världen är ju rätt ball. Att de här väsena också förvrider naturen runt dem och redan har dykt upp inne på öarna är också bra. Hot från havet, hot från landet. Men ju mer info som ges ju tråkigare blir det. Och för att nå det bra måste man fortfarande vada genom ett träsk av rasism, sexism och åsikter som pendlar mellan "sunkiga" till rakt av hatiska.

Form och Utseende
Det är fult, det är knappt illustrerat alls och boken verkar redan vara på väg att ge upp.

Köp inte det här spelet, ingenting i det gör det värt att äga. Det gör mig mest besviken.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Två saker:

1) Jag är grymt imponerad av chrulls tålamod och glad över hans vilja att dela med sig. Så jag slipper läsa eller köpa boken, liksom.

2) Det finns ett par guldkorn i all dyngan som jag tar med mig till framtiden: Dels gillar jag som fan idén med varelser man bara kan se om man har en mask på sig. Fast jag känner mer att jag skulle vilja ha det i något skräckrollspel eller så. Dels verkar Ettins balla som fan, framför allt deras backstory. Framgår det vad Wumias är för något?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Jag gillar jättesvanar och level up på lördag. Tack för rapporten.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
krank;n65642 said:
Två saker:

1) Jag är grymt imponerad av chrulls tålamod och glad över hans vilja att dela med sig. Så jag slipper läsa eller köpa boken, liksom.

2) Det finns ett par guldkorn i all dyngan som jag tar med mig till framtiden: Dels gillar jag som fan idén med varelser man bara kan se om man har en mask på sig. Fast jag känner mer att jag skulle vilja ha det i något skräckrollspel eller så. Dels verkar Ettins balla som fan, framför allt deras backstory. Framgår det vad Wumias är för något?

Han är Ymir. Uroxen, skapelsen och en jättelik glaciär. Han kastades ner i abyssen och skapade ettins, dark elves och föddes på nyårsdagen.
 

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
DeBracy;n65644 said:
Jag gillar jättesvanar och level up på lördag.
Jag håller jättemycket med om detta. Sedan gillar jag rätt mycket hur du beskriver grundpremissen för världen, det får den att låta häftigare. Skulle gärna se något lite mer nyanserat och mindre Vikernes som bygger på samma koncept. Som någon sade, MÅngkulturellt FAntasy RollSpels (MÅFARS) vore ju topp som fan.

Sedan gillar jag delen med att flasha brösten för att få folk att slåss bättre. Det känns så lagom moget. <3
 

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Jag upplever något liknande som mannen i skogen. Bara att boken finns och att chrull läst den, och rapporterar efterhand. Jag önskar den vore längre... Snälla chrull, fortsätt!
 
Top