Nekromanti Mycket upprörd!!

Power-Fredrik

Veteran
Joined
22 Jan 2001
Messages
17
Location
Göteborg
Jag har läst lite på de olika forumen och på alla möts man av en fråga. Vad skall jag göra med min spelargrup som bara vill döda allt och alla. För att detta skall funka skall de igentligen vara superbra från början, då får Personen som frågar samma svar: ge dem mer poäng att höja sina färdigheter med. Jag menar hur kul är det egentligen att aldrig ha det svårt nångon enstaka gång. Om man aldrig får utmaningar kan man lika gärna slå sina små syckon eller nåt liknande. Om man bara vill ha blodbad är det inget vidare roligt med rollspel eftersom att det inte är speciellt grafiskt om man bara är ute efter blod. Så allt jag vill säga är: SLUTA POWER-SPELA!!!!

I've got the POWER!!!
 

Lord Samuel

Warrior
Joined
8 Jan 2001
Messages
261
Location
Linköping
Vad skönt att det finns fler än jag som tycker så.
Rollspel är som roligast när det är, just det, ROLLspel.
Och utan utmaning blir inte striderna roliga i längden. Ett misslyckande kan ibland vara lika roligt som ett lyckande, om det inte leder till att personen ifråga dör förståss...
 

neuter

Swordsman
Joined
4 Dec 2000
Messages
451
Location
Valhalla
OM de blir för mäktiga är det bara att låta de möta en Demonfurste eller självaste Dödsängeln så blir det nog lite utmaning igen :)

"Soylent Green is people!"
 

Rumpletimski

Veteran
Joined
31 Dec 2000
Messages
60
Location
Sverige, Stockholm
Men hur kul e det att skicka fram en demon förste på gubbarna.
Om de dör så gnäller de väll också på att det var förstvårt.

Från en munter Äventyrare med stora förhoppningar.
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
"spelarna ska vara mesiga i början och seda bli bättre
under en lång tid"


Håller inte med......Varför skulla det inte fungera med bra gubbar från början???? Allt handlar om gott Rollspel, att spelarna inte utnyttjar sina gubbar på fel sätt.

En mäktig karaktärs "Quest" är sällan att gå ner till stan dricka en stånka öl sen knäcka några näsben för att senare hamna hos stadsvakten. Det brukar vara lite mer komplicerat än så.......

Nä....Bort med rollspel där alla är små kånkelbär från början för att mot slutet bli lika mäktiga som GUD själv.......Såååååå Tråååkiiigggt!!

I min egna DoD version (Gjort en själv...*skryt*) så kan rollpersonerna vara mäktiga från börja.....Har inte mött några större problem.....

En svårighet kan ju dock vara om man blandra gruppen med mäktiga och mindre mäktiga karaktärer.....Det kan bli lite ojämt.....

Summan av kardemumman är att hur man vrider och vänder på det hela så handlar det om BRA rollspel.....

Sås och potatis!!!

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net" target="_new">http://www.endarker.net</A>
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Kan bara hålla med. Är det någon som tycker powergejming är tokmajty så kan dom väl få pyssla med det om dom vill.

"Powergamear ni?"
"Nää, vi kör bara en episk kampanj..."

 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,987
Location
Linköping
Re: inte särskilt upprörd!!

Så länge motståndet är anpassat efter spelarna så antar jag att det är ok om de är jättemäktiga, men jag kommer nog alrig förstå charmen med rollpersoner med jättehöga färdighetsvärden. Det ska väl vara lite utmaning och ingen självklarhet om man lyckas med en färdighet...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,599
Location
Helsingborg
Kan bara hålla med. Men smaken är som baken...

Själv har jag testat på att spela "hjälte". Tyckte det var skittråkigt. De andra var stolta magiker och beryktade krigare medan jag först var en harmonist med bara själviska besvärjelser och ett kortsvärd som var ybermäktigt. Sedan spelade jag en mörkhyad gyklare med bumerang. Alla mina värden låg över 20 (ibland 30!) på båda gubbsen. De andra fattade inte varför jag köpte sjunga 24 och Spela div. instrument 21. Däremot var det uppskattat att jag köpt Läderarbeten 27 när vi klubbat ner en drake.

/[color:green]Han</font color=green> som gillar utmaningar
 
Joined
27 Nov 2000
Messages
936
Location
Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Tänkte på de jag...

...oxå, om en spel grupp uppe i kiruna, eller nere i Götet "Powerlirar", vad gör det. Inte mår din spelgrupp dåligare för att fom gör de. Det kan ju vara en grupp nybörjare som villspelae så.

Kom ihåg när jag började för c:a 10 år sen, då var de Mutant Rymd som vi lirade. Där kan man kalla "powerlira".
Råna en bank = Montera två "terminator turbolaser" på taket av en van, mosa in i banken, skjuta alla, ta pengarna, dra, mörda alla poliser och tillslut köpa bättre utrustning för att råna en till bank. 8)

"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"
 
Joined
27 Nov 2000
Messages
936
Location
Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Även Om...

...en grupp är rätt så duktiga från början, med fina FV´n och sånt, så behöver dom inte vara övermmäktiga. I mni spel grupp (Jag och en till är SL, varierar dock 8), så brukar vi även slänga in lite gåtor, kluriga sägner, mystiska legender, allt för att rollpersonerna skall använda sin intelligens ibland.

te.x.
Om den mystiska magikern från fjäran land frågar rollpersons gruppen:
För att kunna besegra och dräpa de mäktiga monstret som lurar inne i den mystiska grottan, så måste ni söka upp kristalringen, och med hjälp av den kan ni senare få svar på de gåtor som väntar er framöver.

Inte fan går det att hitta en ring me RÅ styrka.
Okej jag slår magikern i ansiktet med min dubbelbladade 2H. Yxa, säger en av RP, nej, nej, nej...

Våld löser mycket, ´men fan inte allt.

"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: Även Om...

Det gäller att anpassa motsåndet och äventyret efter rollpersonerna.

Per
 
Joined
27 Nov 2000
Messages
936
Location
Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Re: Även Om...

Det gäller att anpassa motsåndet och äventyret efter rollpersonerna.


Jo de är ju självklart. Min poäng var att i ett rollspel så kan man lösa de mesta med sin hjärnkapasitet, inte bara slå ihjäl allt som ser ihjäl slagbart ut. =)
Fatar du nu?

"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Håller i sak med också, men problemet uppstår när en person spelar bara för att roa sig själv, och förstör för andra. Powergamers märks mest medan de gör det, efter som "gamist" rollspelande (rollspel som ett spel man kan "vinna") är den äldsta formen, så jobbiga powergamers har alltid funnits. Det finns urjobbiga "rollspelare" också (divor som vill ta all plats vid spelbordet, skriker och spelar över), "berättare" (oftast i form av spelledare som utnyttjar sin situation och tar total kontroll över situationen på alla andras bekostnad) samt den välkända regeladvokaten, en form av "krigsspelare" (folk som spelar rollspel som ett spel, men inte för att vinna, utan för att vinna av egen kraft) som muterats till ett monster av sin brist på respekt för andra.

Vi gnäller mycket på powergamers' "antitribu", och i viss mån wargamers', för att snacka Vampire, men de förvridna, själviska varianterna på roleplayers och storytellers tiger vi oftast tyst om.

Nightowl, powerstorytellerwarrolegamer

"Varje gång jag trampat ned rabatter, doftar mina stövlar av blommor."
Sifu Nightowl
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Andra spelararketyper

"Powergamers märks mest medan de gör det, efter som "gamist" rollspelande (rollspel som ett spel man kan "vinna") är den äldsta formen, så jobbiga powergamers har alltid funnits. Det finns urjobbiga "rollspelare" också (divor som vill ta all plats vid spelbordet, skriker och spelar över), "berättare" (oftast i form av spelledare som utnyttjar sin situation och tar total kontroll över situationen på alla andras bekostnad) samt den välkända regeladvokaten, en form av "krigsspelare" (folk som spelar rollspel som ett spel, men inte för att vinna, utan för att vinna av egen kraft) som muterats till ett monster av sin brist på respekt för andra."

Glöm inte "deckaren" (spelaren som vänder ut och in på allt för att hitta varje tänkbar ledtråd utan minsta tanke på rollspelande), "actiontomten" (spelaren som spelar för att det är ball att slåss), "narren" (spelaren som skämtar bort allt), "generalen" (den som utser sig till chef över spelgruppen och ser äventyret som sitt personliga krig mot spelledaren), "soffdekorationen" (spelaren som är för blyg för att göra något), "bandspelaren" (spelaren som antecknar ALLT, även om hans rollperson inte är där) och "sömntutan" (som ingen vet varför han är med - han sitter ju bara och sover i ett hörn).

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Andra spelararketyper

De är inte nödvändigtvis förvrängningar av _positiva_ arketyper, men... känner igen allihop, fast ibland kan de ses som varianter på redan nämnda (Deckaren verkar vara en särskild variant på Regelfanatikern, åtminstone går det att multiclassa för att byta spel för term-inspiration...)

Men du glömde: Romeo&Julia (paret som spenderar hela spelmötet med att hångla istället för att spela, i synnerhet när de kommit dit för att Romeo hävdar att han vill visa Julia vad rollspel handlar om...)

Nightowl, Narr (ibland, tyvärr...)

"Varje gång jag trampat ned rabatter, doftar mina stövlar av blommor."
Sifu Nightowl
 

Guardian_UBBT

Veteran
Joined
19 Jan 2001
Messages
30
Location
kungsägen, (sthlm)
"Jag har läst lite på de olika forumen och på alla möts man av en fråga. Vad skall jag göra med min spelargrup som bara vill döda allt och alla. För att detta skall funka skall de igentligen vara superbra från början, då får Personen som frågar samma svar: ge dem mer poäng att höja sina färdigheter med. Jag menar hur kul är det egentligen att aldrig ha det svårt nångon enstaka gång. Om man aldrig får utmaningar kan man lika gärna slå sina små syckon eller nåt liknande. Om man bara vill ha blodbad är det inget vidare roligt med rollspel eftersom att det inte är speciellt grafiskt om man bara är ute efter blod. Så allt jag vill säga är: SLUTA POWER-SPELA!!!!

I've got the POWER!!!"


jaa, uppenbarligen är det inte dom som skriver här som "power-spelar" så det kanske är lite fel ställe att klaga på................


/ per, din taggtråd på toasitsen
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,954
Location
Nordnordost
>En svårighet kan ju dock vara om man blandra gruppen med >mäktiga och mindre mäktiga karaktärer.....Det kan bli lite >ojämt.....

Ähh, att det är ojämt är ju bara ett problem om äventyrens enda mål är att ge monster spö. Så snart man kommer bortom det så är det helt ok med karaktärer som är olika mäktiga, så länge alla karaktärerna kan bidra med något.

/W
 
Top