Nekromanti mutning+vapenlicens=???

manowarrior

Veteran
Joined
20 Apr 2003
Messages
34
Location
Uppsala
hej jag har en kampanje med ett par inte så laglydiga karaktärer som vill skaffa sig "riktiga" vapenlicenser. allså det handlar inte om förfalskningar utan att dom vill ha "äkta" utan att bli uppskrivna i 99 olika register som vapenägare. min fråga är hur mycket det skulle kosta per styck. pengar har rollspersonerna inte ont om de köpte ammo for 11000 nyss till en person.
 

fusk

Warrior
Joined
5 May 2003
Messages
233
Location
Alingsås
det är inte en fråga om pengar(nåja..) utan om kontakter. om inte någon av rollpersonerna känner rätt person så kommer det bli väldigt svårt.
sedan finns det ju många olika "riktiga" vapenlicenser... i de flesta moderna länder snyter sig det hela eftersom byrokratin är så automatisk och oöverblicklig att man inte kan muta en person(kanske europas värsting AI?) för att slippa registerna. och att komma in i registrerna är ju just det man vill, det är det som bevisar att det är en "riktig" licens.
att bara skaffa sig en lapp där det står att du får ha vapen går väll att fixa hos en bra förfalskare, men det går väll att muta någon(läs: rätt kontakt) men jag ser inte fördelen med det. polisen kommer att kolla registerna hellre än att undersöka ifall pappret är äkta.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Fusk har helt rätt. Antingen har man kontakter, det vill säga har en polare hos polisen som kan tänka sig att se mellan fingrarna, eller så betalar man mer eller
mindre hutlösa summor för att förfalska (även om det aldrig blir helt vattentätt).

Att hos en förfalskare skaffa en licenskort för valfritt vapen är inga problem, bara dyrt (minst ett par tusen euro), men eftersom polisen mycket väl kan kolla upp rollpersonerna mot registren så spelar det ingen roll. En vapenlicens blir inte äkta utan att man är med i registren.

Egentligen, att skaffa sig en licens utan att vara med i några register är i sig en motsägelse. Licenser går ut på att folk skall registreras. Frågan är snarare varför riktiga vapenlicenser behövs? Det borde väl gå bra ändå?

/RipperDoc
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Lösningen på "problemet" är att skaffa en ny identitet, fixa någon allmän snubbe som ingen egentligen bryr sig om så mycket och "ersätta" honom. I enklare fall kanske man kan slänga in lite uppgifter om en påhittat person i ett gäng register och informationsdatabaser (för att personen skall "finnas") och sedan vara den skapade personen, lite mer riskabelt då man kan spåra personens skapelse via loggar och liknande.

Ifall man vill ersätta en person får man tänka på att personen måste säga upp sig från sitt arbete, kanske flytta till en annan stad, skaffa vapenlicens och sådant... sker allt detta samtidigt som ens rollsperson dör (läs: försvinner) så kan en skicklig detektiv säkerligen komma honom/henne på spåren.

/Seinet Wintermute
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"hej jag har en kampanje med ett par inte så laglydiga karaktärer som vill skaffa sig "riktiga" vapenlicenser."

Öhh.. varför? Vad ska de med licensen till? Har de en laglig uppsättning vapen och en olaglig kommer de göra bort sig och använda fel uppsättning vid fel tillfälle ändå, och lagliga vapen kan man bara anväda vid självförsvar. Bah. Spara in pengarna och köp illegala vapen säger jag. Ska man vara riktigt proffsig dumpar man puffran i en masugn eller något efter varje jobb också så ingen spårare en :gremwink:


Storuggla, cyberhitman
 

fusk

Warrior
Joined
5 May 2003
Messages
233
Location
Alingsås
"Antingen har man kontakter, det vill säga har en polare hos polisen som kan tänka sig att se mellan fingrarna"
en polis kontakt hjälper knappast, det är ju inte bara en polis som är inblandad i registreringen, det är ju massor med byrokrater, automatiska kontroller osvosv vilket betyder att polisen i sin tur måste ha rätt kontakter... kanske en högt uppsatt europol(eller motsvarande i andra länder) agent kan fixa det.
det som skulle vara lönt att göra ifall man vill ha en bra förfalskning är att be sin polis kontakt att fixa sådant papper på som man skriver ut licensen, för då blir det väldigt lätt att göra en "riktigt" förfalsking ^_^

"eller så betalar man mer eller mindre hutlösa summor för att förfalska"
inte så hutlösa som att muta sig fram till en "riktig" licens... ^_^

"(även om det aldrig blir helt vattentätt)"
hm, som jag ser det är en bra förfalskning omöjlig att skilja från en riktig... men det hela beror väldigt mycket på, jag talar om att göra en förfalskning som en polis på gatan/en vanlig kriminalare inte kan se igenom. visst en expert på förfalskningar kanske kan se igenom förfalskning när han börjar granska pappret fiberstruktur, pen-dragen och allt sådant men sådant behöver man inte bry sig om egentligen för som sagt, polisen kommer snarare att jämföra registrerna(kolla DNA-koden på licensen, människan och sedan mot registret) än att skicka det till en expert.(dessutom kan man förfalska det så bra att även en expert får svårt att se skillnad, även om det kostar rejält med pengar)
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
en polis kontakt hjälper knappast, det är ju inte bara en polis som är inblandad i registreringen,

En polis är i praktiken den enda inkörsporten. Grejen är att polisen sätter en handläggare på att bedöma om licensiaten är godtagbar för en licens (i de fall då sånt undersöks, som för automatvapenslicens). Känner man den polisen och denne är ohederlig så säger den bara "Visst, du får en licens" och sedan så meddelas detta till byråkraterna, som inte har någon anledning att inte lita på polisen. Det bör fungera alldeles utmärkt, bortsett från att de poliser som jobbar med licensfrågor av naturen är nitiska personer utan vänner :gremlaugh:

hm, som jag ser det är en bra förfalskning omöjlig att skilja från en riktig...

Först, licenser i Neotech är inte papper. Det som är förfalskning idag har inget motsvarighet i Neotech. Att förfalska är i Neotech att konstruera krypterad information så att den verkar genuin, i praktiken. Det finns mängder av metoder för att fixa det, och är i jämförelse inga större problem. Grejen är att när en licens kollas mot ett register så spelar det ingen roll hur bra förfalskningen är, eftersom ingen stoppat in uppgifter om licensen i registren. Så att köpa en jäkelbra förfalskad licens spelar bara någon roll om polisen inte kollar mot registren. Det finns metoder att fixa med registren också, men det är riktigt avancerade grejer.

Som Seinet säger är det mer vattentätt att skaffa sig en fejkad person som får vara ens licenstagare...så länge inte polisen kollar DNA manuellt.

/RipperDoc
 

fusk

Warrior
Joined
5 May 2003
Messages
233
Location
Alingsås
"Grejen är att polisen sätter en handläggare på att bedöma om licensiaten är godtagbar för en licens"
nja, har poliser någotting med det att göra alls? i automatiska licens maskiner tex? knappast, jag skulle tro att polisen har väldigt lite med det att göra. jag menar, för att få ut en licens(på papper eller som krypterad information på ett kort) så måste man veta personuppgifter och sådant så man kan skriva det på kortet. Och vart får man den informationen ifrån? Jo någon databas/register och det skrivs troligen ut automatiskt... och då är det ju mer eller mindre svårt att säga till byrokraten: "men strunta i att skriva in något namn"...

"Först, licenser i Neotech är inte papper."
beror väll på, i min värld så får man dels ett papper och dels ett kort(och dels ett register) och även i en del mindre utvecklade länder kan man få det hela på papper...

" Grejen är att när en licens kollas mot ett register så spelar det ingen roll hur bra förfalskningen är, eftersom ingen stoppat in uppgifter om licensen i registren."
men vad händer när man har sin "äkta"/"riktiga" licens men ändå inte finns med i registrerna? och det är det jag försöker säga, bättre att låta en förfalskare fixa ett lite fint kort(och papper i min värld) som ser lika äkta ut som ett äkta istället för att skaffa ett äkta när de båda fungerar på precis samma sätt ^_^

"Som Seinet säger är det mer vattentätt att skaffa sig en fejkad person som får vara ens licenstagare...så länge inte polisen kollar DNA manuellt."
är man riktigt snitsig så har man utrustning för att lura polisens DNA-kollar utrustning(tänk Gattaca) :gremlaugh:
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Licenser...(långt)

Alltså, hur du gör i din värld är helt upp till dig, förstås, och helt ärligt talat står det ju inte exakt hur det går till i något officiellt material.

Hur som helst, när jag skrev texterna om att skaffa vapenlicens i Offensiv så tänkte jag mig följande:

Polisen (precis som i dag) är den myndighet som bedömer en licensiats godtagbarhet (det är dessutom det lokala poliskontoret som sköter det). Automatiska licensmaskiner fungerar bara som ett sätt att överföra information till polisen. I andra fall sköter vapenhandlaren detta, eller så får man gå till polisen själv.

Det här beskrivs i Offensiv, men jag kan försöka förtydliga. Enkelskottslicenser kan skötas helt automatiskt, eftersom alla automatiskt får en sådan (men bara EN). Det enda som görs då är att man ger sitt ID-kort till maskinen eller försäljaren, så görs en automatisk sökning som går via polisen till Interpols register. Visar det sig att man är medborgare i ett Interpolland, att man inte har några fler enkelskottslicenser och att man inte har några särskilda anmärkningar (som "känd för att förfalska licenser") så får man licensen, på plats. Man får licensen inskriven på ett kort, krypterat, och så får man kanske en licensbekräftan på papper. I alla licenskontroller så kollas dock bara kortet, pappret är bara till för att arkiveras.

Det är det enda sättet att få licens via automatik. För att få några andra licenser måste man ansöka hos polisen. Ansökan görs automatiskt hos vapenhandlaren, eller genom att man kontaktar polisen på olika sätt. De kommer då sätta en handläggare som skall gå över det man vet om ansökaren, för att se att man inte licensierar ut vapen till fel personer. Felaktiga personer är exempelvis tidigare brottslingar, mentalsjuka ellér personer som helt enkelt inte kan presentera en vettig anledning till att de ska ha licens. Godtagbara anledningar kan vara att man skjuter med automatvapen (om det är automatvapen det är frågan om) som en hobby, att det råder extraordinära förhållanden i ens hemområde som kräver bättre självförsvar, eller att man är med i någon godkänd frivilligorganisation som beväpnar sig (ex. medborgargarden). Allt detta kollas givetvis upp, handläggaren tar en inte bara på orden. Man måste alltså bifoga bevis på att man är medlem i ett medborgargarde, skytteklubb eller liknande. Detta går att förfalska, och är handläggaren stressad så är det inga problem att komma förbi det. Men det går inte att komma förbi om man tidigare varit brottsling eller mentalsjuk.

Så byråkraten som du säger som sköter detta är en polis, i alla fall i 9 fall av 10. Vissa länder kan ha andra myndigheter som sköter licenssökandet, men proceduren är densamma i alla Interpolländer. Och om man nu känner denna handläggare, oavsett vart han jobbar, så kan man be denne om "en tjänst", men då ska handläggaren vara beredd att riskera både förlora jobb och få fängelsestraff.

Det min poäng är att Interpol, som utformat systemet, inte är "dumma i huvudet". De har gjort hela separeringen av dels lagrad, krypterad information på kort, som folk går omkring med, dels ett eget register. Detta gör systemet minst dubbelt så tätt, eftersom något är fel varje gång ett kort inte stämmer överens med registret. Det är svårt att kontrollera hur korten görs, och Interpol vet att man kan förfalska kort relativt lätt, alltså vakar de över sina register som hökar. Ytterligare en säkerhetsspärr är att ha så få interface som möjligt mot sina register. Det innebär att främst centrala polismyndigheter eller stora megaföretag tillåts koppla upp mot Interpolregistren. Detta för att minimera risken för felaktiga registerinlägg.

Hur man än vrider på det är det väldigt bökigt att få en laglig licens utan ha tillåtelse till en sådan. Och det är meningen. Och Neotechs 500 miljoner brottslingar klarar sig faktiskt ganska bra ändå. Man behöver inte licens för att ha ihjäl folk. Och som någon annan antydde, ska man ha ihjäl folk är det bara dumt att ha en laglig licens. Det innebär nämligen att räfflingarna i kulorna direkt kommer att kopplas till licensiaten. Att skjuta någon med sitt licensierade vapen är som att lägga ett personligt visitkort på liket. Don't do that. Licensierade vapen är bara till för att användas i självförsvar, och då måste man i rättegång visa att det var självförsvar (vilket det ganska ofta är för vanligt folk, men knappast för normala Neotech-aktiviteter som går ut på att ha ihjäl folk :gremgrin:).

Men återigen, det var bara vad jag hade tänkt när jag skrev licenstexterna. Det enda som gäller är ju det som står svart på vitt, och det behöver men inte heller följa. Jag ser dock inte själv behovet av att göra licensreglerna enklare att lura på något sätt; jag tycker det går alldeles utmärkt att spela grova brottslingar ändå.

/RipperDoc
 

fusk

Warrior
Joined
5 May 2003
Messages
233
Location
Alingsås
Re: Licenser...

ja, jag håller med dig. men skillnaden som jag ser det är att det inte är en "riktig" polis som sköter registreringen, alltså inte farbror blå som går omkring på gatan utan snarare någon liten kontorsnisse. kontorsnisse vidarebefodrar sedan ansökan till en handläggare. det känns som om neotechs poliser ändå är så stora i förhållande till dagens poliser att dom har ett speciellt system för vapenlicenser så att de "normala" poliserna kan sköta det dom är utbildade för typ, banka ner demostranter.

"Jag ser dock inte själv behovet av att göra licensreglerna enklare att lura på något sätt; jag tycker det går alldeles utmärkt att spela grova brottslingar ändå."
nja, jag ser ett (litet) behov av att enklare kunna komma undan polisen tex. med falsk legitimation och falsk licens, däremot ser jag inget behov av att lättare kunna skaffa ett äkta licensbevis(dvs lura registreringen och så...).
jag ser på paperslicenser som jag ser på sedlar och mynt, de finns kvar för att det finns ett behov. jag menar, även de stackars olagliga personerna har behov :gremtongue:
menmen, detaljer egentligen?
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Licenser...

Tja, jag syftade inte på polis som en snubbe med polisuniform, utan en person som arbetar för polisen. Dessutom så är faktiskt en vanlig polis uppgifter ganska mycket kontorsgöra, och många poliser är kontorsnissar på heltid. Men, det är väl hårklyverier antar jag :gremlaugh:

/RipperDoc
 

fusk

Warrior
Joined
5 May 2003
Messages
233
Location
Alingsås
Re: Licenser...

"Men, det är väl hårklyverier antar jag"
:gremcrazy: hehe, ja, jag hade nog en poäng tror jag. jo det jag försökte få fram var att det är mer eller mindre "speciallicerade" "poliser" som sysslar med sådant, typ "byrokrat poliser" :gremtongue: och att sådan poliser inte är de vanliga poliser som man får som kontakter i typ händelser från karaktärsgeneringen sålunda så kan man inte använda en vanlig polis kontakt till att få en "äkta licens" utan att komma med i register. däremot fungerar det ju ifall man fått en sådan kontakt genom att ha spelat sig till den.
för det är ju som du själv säger, oliser som sköter sådant tenderar att vara lite socialt... missanpassade? isolerade?
nå, småsaker som vanligt
hehe. :gremlaugh:
 
Top