Nekromanti Muterade djur och icke mänskliga varelser som rollpersoner

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Jag ska villigt erkänna att jag hade en fäbless för att spela muterade djur i Mutant och i EDD varelser som inte såg ut som människor. Vargmän och minoutarer var roligare än människa eller för den delen de människolika varelser som alver, dvärgar och halvlängdsmän.

Senare blev det lite mer människa som rollperson. Överlag förväntas nog människa vara det man ska spela. Inget äventyr gjordes väl med tanke på att spelarna skulle vara någonting annat? Ja Genlab Alfa i Sinkadus till Mutant måhända men annars var det människa som var norm.

Inga äventyr gjordes väl av äventyrsspel där rollpersonerna skulle vara reptilmän eller kattmän? Allas våra ankor måhända.

De flesta av de jag spelade med föredrog människa eller alv.

Svartfolk var ju lite begränsat. Man är ju inte omtyckt av andra och det var inte lätt att spela orch i en stad fylld med människor och alver.

Håller ni med, eller emot?
Hade jag varit 12-13 hade jag nog sagt att spela muterade djur det är grejen!
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Nej, här var det nog tvärtom när jag t ex spelade Mutant ett fåtal gånger. Då var det PSI-mutanter, NFM och IMM som gällde mest. Det som jag hade lite problem med i ursprungliga Mutant och Mutant 2 var den där Det susar i säven-känslan jag fick ibland när jag hellre ville ha någon slags Mad Max/Förbannade jorden (Judge Dredd) -känsla kanske.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Grisodlar'n;n322393 said:
Nej, här var det nog tvärtom när jag t ex spelade Mutant ett fåtal gånger. Då var det PSI-mutanter, NFM och IMM som gällde mest. Det som jag hade lite problem med i ursprungliga Mutant och Mutant 2 var den där Det susar i säven-känslan jag fick ibland när jag hellre ville ha någon slags Mad Max/Förbannade jorden (Judge Dredd) -känsla kanske.
Inte muterad snigel med extra allt?:)
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Grisodlar'n;n322401 said:
Nej, inte direkt. Det vore svårt att hålla i masergevär och neuropiska då.:wink:
Tror lite av förtjusningen var att man spelar något man inte är eller kan bli.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
skaraborgarn;n322399 said:
Inte muterad snigel med extra allt?:)
Jag minns ett äventyr jag spelledde i Metamorphosis Alpha (en andling förfader till Mutant) typ 1977 eller 78, där en deltagare spelade en muterad venusflugfälla. Jädrigt bra på att smyga in på platser.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Det lektes någon enstaka gång om man inte kunde spela muterad växt.
Hade kunnat bli intressant.
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
När man var barn ville man opta. Då kunde det hända att man var kattman typ. Började rätt snart föredra att spela människa dock.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
ÅkeZorkh;n322430 said:
När man var barn ville man opta. Då kunde det hända att man var kattman typ. Började rätt snart föredra att spela människa dock.
Ligger lite i det. Varför ska en kattman rädda prinsessan och få henne och halva kungariket?
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Man hade ju till gamla Mutant kunnat göra ett äventyr med Dråparträd.

Rollpersonerna är Lil som har till uppgift att skaffa mat och skydda trädet. Kan bli intressant. Matar man trädet med oskyldiga eller tar man elaka och dumma typer och gör trädmat av dem?

Trädet tycker de gamla Lil börjar bli dåliga. De är skadade, orkar inte lika mycket eller har helt enkelt misslyckats för mycket. Nya Lil kommer till och de dödar de gamla. Bina dödar drönare.

Rollspelarna är Lil som försöker överleva då Dråparträdet dött eller håller på att dö.

Man spelar Lil som gör uppror mot trädet. Man vill leva som en riktig människa. Lil förälskar sig i människa och vill slippa vara en del av ett träd som dödar.
 
Top