Nekromanti Mutants omslag

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Jag vet inte vad nu tycker, men jag måste säga att jag aldrig har sett ett så brunt omslag.... Jag menar - var finns Mutant-stämningen? Det känns ju som ett ångest-omslag till Kult eller liknande. Brunt och grått... Var finns pastellfärgen? Var finns upptäckarglädjen? Var finns de galna upptågen? Omslaget förmedlar (oavsett om det är snyggt gjort eller inte) _ingen_ Mutant-känsla öht för mig.

Brunt, grått, mörkt och en logga som inte syns på 50cm avstånd.

Jag får dåliga vibbar av detta. Som en Mutant-älskare av stora mått (mitt första rollspel som SL sedan 1986) så försvann mina nostalgiska tankar helt.

Vad tycker ni?
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Jag håller delvis med dig, det känns lite mer som Gamma World goes Fallout. Men jag tror ändå att det kommer funka för många, Fallout är ju populärt av vad jag har förstått.

Man kan hoppas att upptäckarglädjen fortfarande finns där, och vad gäller galna upptåg och pastellfärger så har det aldrig riktigt varit (gamla) Mutant för mig så det gör inte mig så mycket. Men det känns inte riktigt rätt för mig heller ändå, men å andra sidan är det svårt att slå nostalgin.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag tycker det var helt okej, även om logon helt klart kunde vara mer synlig. Framförallt är det beundransvärt att det är ett originalomslag, inte något inhandlat från valfri amerikansk konstnär.

Mutantrenässansen är på gång känns det som med två fansin och en ny utgåva. Dock tror jag att Riotminds DoD-lansering kommer vara mer lyckad än Mutant, jag tror inte att Mutantanhängarna är i närheten av det antal som DoDsen utgör.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Mja, visserligen ger ju omslaget en viss salivering hos mig, men inte den sortens salivering som ni alla känner och älskar. Men tja, om det lockar någon stackars datorspelare in i rollspelsträsket så är det väl hoolabaloo i min bok.


Storuggla, tummen upp med reservation
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ni kan vara lugna.

Jag hängde ett tag på mutant.nu:s forum, och dom tänker INTE göra ett "fallout", utan ett spel som faktiskt är MUTANT. Samtidigt så tänker dom undanhålla sig från att göra ett spel baserat på nostalgi.. Hellre ett bra spel då, än ett spel som verkar bra, som dom motiverade det, ungefär. Mutant:UA kommer utspela sig lite före Mutant, i.. eh.. pyris gryning, eller hur det var.. (Har bara snappat upp delar av gamla mutants värld) Alla dom gamla veteraner som droppade in på forumet blev rätt snabbt lugna när dom fick sina misstankar skingrade.

Jag är säker på att Mutant kommer tilltala både veteraner, nybörjare, och mitt-i-mellan. JAG ska iallafall köpa det.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Jag är lugn och jag gillade omslaget.

"Jag är säker på att Mutant kommer tilltala både veteraner, nybörjare, och mitt-i-mellan. JAG ska iallafall köpa det."

Samma här. En orsak är den diskussion som tidigare fördes här på forumet ang. fyndplanen och fyndtabellen, ett nytt mutant med detta återinfört kommer jag köpa i alla väder och oavsett omslag.

Vad gäller omslag så gav det mig inte några dåliga vibbar, jag gillar det. Efter att ha läst inläggen så håller jag dock med om att själva Mutant loggan kunde gjorts bättre.

Till sist vill jag även säga att det inte är 80-tal längre utan 2000-talet så jag förväntar mig faktiskt ett mutant för 2000-talet. Det vill säga ett spel som bygger vidare på ursprungliga mutant men som klarar dagens krav på ett bra rollspel.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Det stör mig att man har svåprt att urskilja de kranskogstäckta kullarna i bakgrunden, men annars tror jag att det rätta ordte vore "vemodigt", inte "mörkt", och vemod har jag faktiskt rätt enkelt att hantera i relation till Mutant. det är ju ändå rätt svenskt, eller i alla fall Norrländskt.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

de kranskogstäckta kullarna

<hr></blockquote>


Som straff för din felstavning måste du, när Mutant kommer ut, posta stats för det muterade trädslaget "kran" här på forumet. Alternativt kan du posta stats till gamla Mutant/Mutant 2.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Den stämning jag får från omslaget är skräck (övre delen) i ett västern-efter-katastrofen-rollspel..

Logan är sådär.. Ingen riktig hit, men den ser iaf. inte överarbetad ut.. /images/icons/smile.gif

Det jag läser längst ner tror jag kommer få många veteraner att köpa den.. "Ett klassiskt svenskt rollspel i ny tappning".

Jag är lite mitt-emellan ([color:blue]Arvidos</font color=blue> ord) och har aldrig spelat Mutant mer än två gånger och någon gång på konvent.. Jag vill få tag på spelet för att se vad jag missat..

Nybörjare kan nog köpa spelet för att det är svenskt och inte fantasy.. De har ju ändå Eon eller DoD6 som förstaspel (visserligen kanske N2, då), antar jag..

~Tänker inte köpa spelet (är redan SL i 2 + 2 till på G) men [color:448800]Han</font color=448800> tänker tjata på de andra i spelgruppen att köpa det
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Jag tycker omslaget såg okej ut, men loggan skulle förstås varit tydligare. Omslaget är väl kanske inte i klass med det som Mutant från 1984 hade, men spöar lätt omslaget på Mutant 2. Pastellfärger skippar jag för övrigt gärna. Jag hoppas av Järnringen aktar sig för nostalgifällan; är det gamla Mutant och nostalgi man är ute efter så tycker jag det är bättre att lira de gamla grejerna och skippa de nya.

Arcana - som motvilligt måste erkänna att han börjar känna sig lite småsugen på Mutant och eventuellt kommer ta ett snack med jultomten om saken.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Mera Hell on Earth..? (nt)

~Har visserligen inte spelat spelet (men är SL i Deadlands), men tror att det stämmer bättre (och så kan [color:448800]Han</font color=448800> ge en länk)
 

SID 6.7

Veteran
Joined
6 Nov 2001
Messages
25
Location
Södertälje
Håller med!

Måste tyvärr säga att jag tycker precis likadant, omslaget får mig närmast att tänka på All Flesh Must Be Eaten...och det är INTE bra när man skall tänka på Mutant.../images/icons/frown.gif

Men det är ju spelet som är det viktiga och förhoppningsvis blir det lika bra som jag tror det blir.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Vadå? Jag tyckte omslaget var jättecharmigt!

Men jag är ingen gammal mutant-spelare heller.
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Tja, det kunde varit värre.

Problemet, som någon annan påpekade, är väl att det verkar som om spelet vill vara någon slags blandning av det gamla "glad-Mutant" som alla minns med värme, och modern dystopisk postapokalyps á la Fallout.

Personligen är jag lite ambivalent. Jag har aldrig gillat gamla Mutant, däremot gillar jag Fallout. Trots detta tror jag att fler hade uppskattat om man hållt sig mer till originalets abstrakta stämning.

-R - som bara gissar.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Arrrgh, när jag såg det omslaget så bara måste jag köra igenom Fallout ännu en gång
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Har Mutant någonsin haft ett snyggt omslag?

Jag vet inte vad nu tycker, men jag måste säga att jag aldrig har sett ett så brunt omslag.... Jag menar - var finns Mutant-stämningen? Det känns ju som ett ångest-omslag till Kult eller liknande. Brunt och grått... Var finns pastellfärgen? Var finns upptäckarglädjen? Var finns de galna upptågen? Omslaget förmedlar (oavsett om det är snyggt gjort eller inte) _ingen_ Mutant-känsla öht för mig.

Personligen tycker jag att omslaget fungerar, även om det inte är helt klockrent. Rollspelet Mutant har heller aldrig haft ett omslag, som varit speciellt klockrent. Den första lådan (den lila) hade något skumt Shogun/kamouflagefärgade indianer-omslag (nu kan mitt minne svika mig eftersom jag inte har kvar själva lådan). Mutant två hade ett omslag med vilt skjutande med högteknologiska vapen. Andra upplagan av grundreglerna hade ett omslag som såg ut som en nästan färdig skiss som någon råkat hälla färg över (mycket personlig åsikt). Det gjordes tre snygga omslag till Mutant-produkter: I reptilmännens klor, Järnringen och Nekropolis (som av en ren slump är de alla gjorda av samma tecknare, vars namn inte vill göra sig påmint just nu, men skulle kunna vara Peter Jonsson). Speciellt omslaget till Järnringen är helt rätt; en publik av märkliga figurer, som tittar på en scenschow som ger lite vilda västern-vibbar och inte ett avfyrat skjutvapen så långt ögat når.

/tobias
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Angående loggan

Ni är väl medvetna om att ni bedömer en logga som återges på en datorskärm, och som visas på en ganska liten, komprimerad jpeg-bild? Jag tror att den kommer att funka helt okej på en fet bok.

/M
 
Top