Nekromanti Mutantnostalgi - är systemet viktigt?

KostaFriaLigan

Warrior
Joined
26 May 2008
Messages
236
Location
Stockholm
Men syftar du inte på DEK snarare än DLM? Det var väl rätt spikat i DLM formatet men en tvärtom-tvist?

PS. ISS är fö den bästa rollspelsupplevelsen jag haft med MUA ever - troligen tack vare det nya tänket med bangs etc - läs hur det gick HÄR! DS.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
KostaFriaLigan said:
Men syftar du inte på DEK snarare än DLM? Det var väl rätt spikat i DLM formatet men en tvärtom-tvist?
Aha, ni snackar DLM :gremsmile: Jag läste bara mitt namn och utgick ifrån att det var DEK eftersom jag mest var bollplank när det gäller DLM. Jag minns att vi teoretiserade en hel del kring upplägget, men kan inte riktigt minnas hur vi resonerade :gremsmile:

PS. ISS är fö den bästa rollspelsupplevelsen jag haft med MUA ever - troligen tack vare det nya tänket med bangs etc - läs hur det gick HÄR! DS.
Kul! Sånt värmer :gremsmile:
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Vet inte om någon håller med mig, men min upplevelse av BRP och Mutant 1 var att det primitiva i världen återspeglades (och fungerade) med systemet - enkelt att förstå men en liten kamp i sig själv. Precis som med DoD i början, utan klar spelvärld eller spikade agendor, blev det ett äventyr vid sidan av att greppa 'rollspel' och spelsystem. Jag kan känna nostalgin i denna 'oskuld', men jag kräver mer av systemet nu med 25 år av tillbakablickar. Men om UA var rälsad, var väl Mutant 1 äventyren en färdig modelljärnväg man knappt fick röra (Järnringen, Grå döden)? :gremsmile:
 

Tzeraph

Veteran
Joined
8 Jul 2012
Messages
45
Rymdhamster said:
Ponera att ni hittar ett nytt rollspel som på ett eller annat sätt utger sig för att vara ett spel som vill efterlikna gamla, gamla, hederliga mutant (Mutant 1 och kanske 2).

Då är min fråga: är systemet viktigt? Skulle ni bli besvikna om det inte var ett BRP-liknande T100-system? Skulle ni föredra om det var ett annat system?
Är väl en av få som inte är så förtjust i T100 systemet, så skulle absolut inte bli besviken.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Nicolas fon Rijn said:
Är dock skeptisk till XP utan lutar mer mot ett modifierat BRP
Är det just XP som är problemet, eller menar du snarare att du är skeptiskt till ett level-system?
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Oj var lite otydlig i vad jag skrev.
Har inget emot XP och att man kan förbättra sig, det är ju en del av själva grejen annars kan man ju lägga ner om man blir något annat än soldat eller officer (om man nu ska röja Dråparträd och liknande).
Just det att man är sådär lagom sopig i början men genom erfarenhet blir bättre gillar jag, så efter ett långt utlägg så sammanfattar jag med att: ja det är levelsystem á D&D som jag ogillar.

Edit: Med D&D menar jag Dungeons and Dragons om jag använde fel förkortning
 
Top