Nekromanti Mutantnostalgi - är systemet viktigt?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
13,028
Location
Ludvika
Ponera att ni hittar ett nytt rollspel som på ett eller annat sätt utger sig för att vara ett spel som vill efterlikna gamla, gamla, hederliga mutant (Mutant 1 och kanske 2).

Då är min fråga: är systemet viktigt? Skulle ni bli besvikna om det inte var ett BRP-liknande T100-system? Skulle ni föredra om det var ett annat system?
 
Personligen skulle jag inte bry mig om det var BRP-liknande eller inte, men det skulle däremot vara rätt viktigt att det lyckas återskapa samma känsla...
 
Och jag går omedelbart off topic i min egen tråd genom att fråga:

Vilket känsla är det? Utveckla gärna =)
 
Rymdhamster said:
Ponera att ni hittar ett nytt rollspel som på ett eller annat sätt utger sig för att vara ett spel som vill efterlikna gamla, gamla, hederliga mutant (Mutant 1 och kanske 2).

Då är min fråga: är systemet viktigt? Skulle ni bli besvikna om det inte var ett BRP-liknande T100-system? Skulle ni föredra om det var ett annat system?

System är alltid viktigt! Det måste vara ett bra system som passar miljön!

Ska det vara en BRP så ska det vara en bra BRP, inte en slentrian-BRP som vem som helst slänger ihop på en kvart, eller en klåpar-BRP som inte funkar. Ska jag drämma till med lite självreklam så funderade jag på att hacka Järn till Undersidans Arvtagare, som ju hade en hel del vinkningar åt gamla Mutant fast i Oz, eh, Australien.

Och jag skulle inte bli det minsta besviken om det inte var en BRP (hej, Måns och Zonen). Jag ser faktiskt hellre en bra o-BRP än en slentrian-BRP eller klåpar-BRP, även i något som efterliknar gamla gamla hederliga Mutant. Här kan jag även vinka åt Sjunde Inseglets Kult-hack med AW-regler - det blev SÅÅÅÅÅ mycket bättre än originalet, gelémässigt!
 
Släng ut regelsystemet. Gör något nytt. Kika på Hans hack Mutiné för att få snygga och stämningsfulla uppslag.

För mig är utforskandet i centrum. En okänd och bortglömd värld där allt är potentiella reservdelar. Jag skulle vilja ha ett coolt system kring meckande med pryttlar och laga/uppgradera sina befintliga.
 
Det är ju lite skillnad på Mutant (1 & 2) och Mutant (UA, som jag hyllar med Zonen).
 
Krille said:
Rymdhamster said:
Ponera att ni hittar ett nytt rollspel som på ett eller annat sätt utger sig för att vara ett spel som vill efterlikna gamla, gamla, hederliga mutant (Mutant 1 och kanske 2).

Då är min fråga: är systemet viktigt? Skulle ni bli besvikna om det inte var ett BRP-liknande T100-system? Skulle ni föredra om det var ett annat system?

System är alltid viktigt! Det måste vara ett bra system som passar miljön!

Ska det vara en BRP så ska det vara en bra BRP, inte en slentrian-BRP som vem som helst slänger ihop på en kvart, eller en klåpar-BRP som inte funkar. Ska jag drämma till med lite självreklam så funderade jag på att hacka Järn till Undersidans Arvtagare, som ju hade en hel del siSvinkningar åt gamla Mutant fast i Oz, eh, Australien.

Och jag skulle inte bli det minsta besviken om det inte var en BRP (hej, Måns och Zonen). Jag ser faktiskt hellre en bra o-BRP än en slentrian-BRP eller klåpar-BRP, även i något som efterliknar gamla gamla hederliga Mutant. Här kan jag även vinka åt Sjunde Inseglets Kult-hack med AW-regler - det blev SÅÅÅÅÅ mycket bättre än originalet, gelémässigt!
 
Jag gillar "trad", och föredrar så detaljerade simulerande regler som möjligt, så länge det fortfarande går snabbt att spela (tillräckligt "cinematiskt"). Jag har inte något emot om det är en inlärningströskel för spelledaren.

Genomtänkt BRP uppfyller det, men andra system kan också uppnå det.

Vad är Mutant för mig? Det är antingen den tidiga eran som presenteras i "I reptilmännens klor" med en "frontier-känsla", alternativt den senare som presenteras i Mutant 2 med en 1700-1800 tals setting (ser Pyri-samfundet som någorlunda "Napoleon era") med mer strukturerad civilisation. Men med muterade människor och djur.
 
Lupus Maximus said:
Jag gillar "trad", och föredrar så detaljerade simulerande regler som möjligt, så länge det fortfarande går snabbt att spela (tillräckligt "cinematiskt"). Jag har inte något emot om det är en inlärningströskel för spelledaren.

Men så är det viktigt med ett system i samma stil som brp:n i gamla mutant eller är valet av system oviktigt så länge det är traddigt?
 
Rymdhamster said:
Ponera att ni hittar ett nytt rollspel som på ett eller annat sätt utger sig för att vara ett spel som vill efterlikna gamla, gamla, hederliga mutant (Mutant 1 och kanske 2).

Då är min fråga: är systemet viktigt? Skulle ni bli besvikna om det inte var ett BRP-liknande T100-system? Skulle ni föredra om det var ett annat system?

DISCLAIMER: Jag har egentligen ingen relation till gamla Mutant 1&2 etc, eftersom jag började spela rollspel med MC. Jag var därtill mycket skeptisk till UA, framför allt systemmässigt.

För min del är det viktigt att ett nytt Mutantspel inte ramlar i samma fallgropar som de gamla. En av de saker jag ogillade var de extremt detaljerade skalorna; jag skulle kunna tänka mig att spela Mutant med ett system liknande det jag körde i Null State eller den pölbaserade version jag kör i Rotsystem; alltså extremt korta skalor (1-6), enbart t6:or som tärningar, och väldigt lösa regler.

De delar jag tycker har potential och charm i Mutant har exakt noll att göra med BRP, som för mig känns mer som ett system som är i vägen än ett som hjälper. Fokuset i ett nytt mutant skulle jag snarare lägga i spelvärlden; med postapokalyps och lite fabelinspiration (och snälla, ett minimum av ordvitsar)...
 
Rymdhamster said:
Men så är det viktigt med ett system i samma stil som brp:n i gamla mutant eller är valet av system oviktigt så länge det är traddigt?
Det senare. Systemet är oviktigt för mig så länge det är traddigt.
 
Jag har ingen relation med gamla Mutant, men väl med UA. Jag älskar och hatar UA. Den studentikosa humorn och kombinationen av vardagsnära Sverige med postapokalyps är det jag älskar och systemet med spelledare och färdighetsvärden och annat jobbigt är det jag hatar, så jag skulle direkt ignorera ännu en BRP-variant av Mutant, men gärna ta itu med den med ett annat system. Jag har ofta funderat på att köra Mutant med Drakar & bananer-reglerna, som jag tror skulle göra Mutant bättre än Mutant gör.
 
Genesis said:
som jag tror skulle göra Mutant bättre än Mutant gör.

Annorlunda, i alla fall =) Spelar det någon roll vad det här andra systemet skulle vara?
 
Eftersom jag redan har ett (eller flera) BRP-mutant-spel så är väl inte BRP något som skulle vara det vinnande argumentet. Kanske att jag skulle plocka upp det om det utlovades en bättre och mer fantastisk BRP-variant, men det skulle locka mer med något annat.

/VW som inte är jättetänd på nya regler heller.
 
Rymdhamster said:
Då är min fråga: är systemet viktigt? Skulle ni bli besvikna om det inte var ett BRP-liknande T100-system? Skulle ni föredra om det var ett annat system?
System spela roll, även om det inte är allt. Det som är viktigt är att världen och systemet drar åt samma håll.
Det måste inte vara BRP, men bör nog inte vara alltför avlägset från det, man vill göra att små skillnader ska kunna göra skillnad, så att grytlock är sämre sköldar än trafikskyltar. :gremsmile:
Fast det viktiga är att det är en bra BRP-variant som inte har för mkt skillbloat.

Det sagt så skulle jag kunna tänka mig att Star Wars D6 skulle kunna funka riktigt bra som spelmotor.
 
Bara det gör ungefär samma saker som BRP så är det OK.
Superhjältesystem a la D&D eller för mycket indie skulle vara exempel på sånt jag inte tycker funkar. Men det mesta annat, faktiskt.
 
Håller med. Ursprungligen var känslan en blandning av det moderna Mutant UA och Gamma World. Ungefär.
 
Back
Top