Nekromanti Mutantfilmen prisad

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Yay, "mutantkortfilmen" Kunskapens pris - balladen om den vilsne vandraren, som har diskuterats några gånger här på Rollspel.nu, vann publikens pris på Göteborgs filmfestival (längst ner på sidan).

Jag såg och röstade på den, och i vimlet träffade jag Arvidos som gjorde samma sak. Det var flera av de 8 kortfilmerna som var bra, men den stod ändå ut som den bästa av dem.

Dräkterna var bra, både muterade djur, muterade människor och rubbitar var med. En robot spelade en central roll. Bakgrunderna var underbara, men svenska broar och kända byggnader som låg halvt raserade omgivna av djup skog.

Det snyggaste var nog ändå att hela historien återberättades i sång av en trubadur, och att man i tillbakablickar fick följa den vilsne vandrarens äventyr.

Jag hoppas att den dyker upp någonstans där en större rollspelspublik, och en större publik i allmänhet, kan se den.

- Jonas
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Lite synd bara att den inte vann det riktiga priset. "Kommer Hem" som vann var min andrafavorit, men Kunskapens Pris förtjänade ett pris av rent historiska skäl. Jag kan inte komma på någon annan svensk fantasy/scifi-film. Ja okej, Ronja Rövardotter, då.

Men det här var ändå något unikt i svensk film. Kommer Hem var pricksäker men såååååååååå svensk! Mutant är ju också väldigt svenskt, men på ett unikt och underbart sätt. Detta borde man verkligen lyft fram, tycker jag.

Och den var bra. Så här skrev jag på Mutantforumet.

Det kommer nog samlas en inbiten skara fans ändå. Jag misstänker att den vann publikens pris för att många kom just för den filmens skull, även om det kändes som hela salongen satt och höll på applåderna i slutet där. Fast det kanske bara var jag. :gremwink:

Därför hoppas jag verkligen att den släpps för att köp på något sätt. Jag vill ha den! Jag googlar på den nästan varje dag. :gremtongue:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
En får väll ta & grattulera skaparna till denna film. Kul att de fick ett pris för denna film.
 
Top