Nekromanti Mutant

han göte

Warrior
Joined
28 Oct 2004
Messages
214
Location
Falun
tja, såg att mutant skulle läggas ner och har alltid varit sugen på att testa det, är det ett bra rollspel?
jag har bara spelat eon och neotech innan och undrar hur stor skillnaden är och tycker ni jag ska köpa lite bökcer o testa mutant?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,526
Location
En mälarö
Jag tycker att du mer än väl kan skaffa mutant. Det är ett egensinnigt och trevligt spel med mycket humor. Regelmässigt har det en viss ytligt släktskap med eon/neotech, med t.ex. liknande grundegenskaper i samma spann. Men mycket är även annorlunda. Den största skillnaden är nog att man använder T100 istället för T6or, samt att skadesystemet, lite förenklat, är ett klassiskt "räkna ner poäng"-system. Hela regelverket är i stort mindre komplicerat än vad du är van med. (Om det är nått som är bra eller dåligt beror endast på dina egna preferenser.)

/Anders
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Det tycker jag absolut du ska göra. Jag har inte spelat (bara läst) neotech, men Eon har jag spelat, och jag tycker att Mutant på alla sätt är ett bättre spel: Produkterna har bättre kvalité, texterna är mer spännande läsning, reglerna är lättare att använda och äventyren är mer inspirerade. Jag har haft *väldigt* mycket roligare med Mutant än med Eon.

Om du ska köpa flera böcker vill jag gärna föreslå två olika paket att börja med:

Alternativ 1:
Grundboken
Göborg - Encyklopedistens klagan
Blodsmak - Ett fall för Sennja Maler

Alternativ 2:
Grundboken
Zonernas Zoologi
Pirit - Den innersta kretsen
(Samt om du kan få tag på den begagnad: Vid regnbågens slut)

Jag har inte skaffat Ulvriket än, men det kan kanske också vara ett alternativ som är intressant för en mutantbörjare.

Jag är visserligen lite påverkad av sorgebudet att Mutant läggs ned, men jag tycker att det i sin helhet inte finns något svenskt spel som kommer i närheten av Mutant.

Köp medan du kan!

Hälsar

Christian
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,118
Location
Ereb Altor
Mutant är skönt. Reglerna är inte helt lysande och utan husregler finns det ganska många buggar, men det vägs upp av den fantastiska spelvärlden.

Startpaketet:
Regelboken
Zonernas Zoologi
(Ladda hem konventsäventyren)
Kan kompletteras med valfri bok ur Kampanjpaktet

Kommendantens fältpaket:
Regelboken
Ulvriket - Det Eviga Kriget
Ulvriket - Den Länsta Marchen

Stora kampanjaketet:
Regelboken
Undergångens Arvtagare (Pirit, Nordholmia % Hindenburg)

Medborgarens gynnarpaket:
Regelboken
Göborg

I mina ögon är Zonernas Zoologi den viktigaste boken. Jag tycker att kampanjen är för stor och för besvärlig att spelleda (1000 sidor att plugga in!) men hade ändå köpt en utav dem (Pirit är nog bäst) för lite info om Pyrisamfundet. Hindenburg lockar, för det är coolt att få hela staden beskriven, men det är dessvärre den svagaste boken i kampanjsviten, som modul betraktad. Det ska också sägas att med facit i hand är det en grym story, och har man alla tre böckerna så kan man sannolikt snickra ihop en riktigt cool kampanj.

Jag har ju skrivit Ulvriket själv och utan att vara allt för egocentrisk så tycker jag att du i den får allt du behöver för att spela väldigt länge. Men jag lär vara partisk i det fallet. :gremsmile:
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,930
Location
Nordnordost
Det tycker jag.

Att de lägger ner Mutant:UA ger en hel generation nya rollspelare möjligheten att uppgradera sin status till räv och muttra saker som "Tacka vet jag skadereglerna i Mutant!", "Det var bättre förr!" eller "När jag började så körde vi Mutant, men det finns inte längre att köpa."

Själv är jag måttligt imponerad av Järnringens färdiga äventyr. Men grundboken är juste på egna ben. Vill man ha lite mer på fötterna så är Zonernas Zoologi bra, det är iofs en monsterbok, men varje varelse har nog med fluff för att man skall se ett litet äventyr i det. Gillar ni att tweaka och pilla med spelen ni spelar så skaffa spelarboken också, så får ni lite mer valmöjligheter.

Den kommande boken om zoner och fornfynd lär vi aldrig få se, men med en wiki så borde en sådan gå att bygga ihop av de som faktiskt spelar spelet. Som en modern version av Efter Ragnarök.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,021
Location
Umeå
Måns said:
Mutant är skönt. Reglerna är inte helt lysande och utan husregler finns det ganska många buggar, men det vägs upp av den fantastiska spelvärlden.
Efter att nostalgitrippat tillbaka till Mos Mosel alldeles nyligen, ja inget lysande äventyr men liler och dråparträd är och förblir världens bästa skapelser enligt mig, så blev vi lite smått besvikna på regelsystemet (strider i 80talsmutant var ju så mycket mer spännande när man var 12 än vad dom är nu). Så, husregler, något du vill dela med dig av? Vilka kör ni med och varför?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Liksom alla andra säger jag "JA!" till ditt förslag.
Självklart skall du skaffa det. Själv har jag bara spelat >Mutant : UA< en gång, för det är vad jag hunnit med. Dock är jag säker på att jag kommer att spela det desto mer i framtiden. Det är ett mycket underhållande spel som innehåller en del humor men som också - om man söker den känslan - kan vara mycket mörkt och tufft.

Jag tog hjälp av forumiter inför min första och enda spelsession. Då dividerades det mycket om hur man kunde forma MUA-världen. Jag gick in för en vag humor i form av smålustiga namn och ganska buskisaktiga SLP:s, och ett desto tyngre och melankoliskt mörker som vilade över detta.

Nåväl, vilka böcker du köper är väl inte så viktigt så länge du lägger fingrarna på >Regelboken< och >Zonernas Zoologi<. I övrigt är mina favoriter >Pirit - Den innersta kretsen< och >Kalabaliken i Karle<.
>Kalabaliken i Karle< innehåller enligt mig två störtcoola scenarion som bjuder på en hel del intriger, mörker och action i ett. Klockrent bra helt enkelt. Nåväl, klicka här! och ta reda på mer om Mutant. Vad det kommer till böckerna så ger jag dig Järnringens webshop här! direkt. Läs och välj själv dina böcker efter vad som verkar coolt, det tror jag funkar bäst.

Nåväl, jag har läst en hel del men bara spelat en gång hittills som jag sade. Då blev jag av flera forumiter rekommenderad att börja med det underbara men enklare äventyret: >De Sju Mutanterna< som finns att ladda ned under fliken >Filer< på >mutant.nu< som jag länkat ovan.
Jag tyckte det var lagom stort att börja med, plus att jag gjorde vissa detaljer lite större. Det via improvisation, för det är mycket medgörligt och trevligt det här scenariot. Bland annat kolkhålen och jordkällardelen gjorde jag lite större och mer detektivaktigt. Det är kort och gott en lite söka- leta-avslöja-scenario med roliga SLP:s och trevliga intriger och konspirationer. Rekommenderas ruskigt mycket som första-sessions-äventyr.

Break a leg!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Om du frågar mig så skall du absolut skaffa dig M:UA.
Varför ska man skaffa sig MU:A då, kan man undra då.. Enligt mig så är det ett otroligt roligt rollspel, med enkla regler i en mycket härlig värld som man på ett eller annat sätt känner igen sig i. Det finnes mycket bra äventyr till det hela, som man har att jobba sig igenom. Både officiellt utgivet & på hemsidan.

Skillnaden mellan Neotech & Mutant då..
Skulle säga att just Mutant har lite mer humor & lättare regler än vad just Neotech har. Så det är lättare att komma igång med Mutant en vad det är med Neotech. Därmed inte sagt att Neotech är dåligt, bara lite mer tungrott..

/ Johan K, som börjar bli riktigt seg efter helgens 3-dagars vandring.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,118
Location
Ereb Altor
hallogallo said:
Så, husregler, något du vill dela med dig av? Vilka kör ni med och varför?
Till slut hade vi så många husregler att vi gjorde ett helt nytt system. :gremsmile: Det blev aldrig riktigt färdigt men det funkade ganska ok. MUAs regelkärna funkar dåligt till det mesta men är ganska flexibel. Vissa anser att det är en styrka. Det gör inte jag.

Men, här finns lite tankar:
http://forum.jarnringen.se/viewtopic.php?t=21652

Du hittar en sammanfattning på sidan 9 eller nått sånt.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,021
Location
Umeå
Ah! Perfekt! Skall läsas.

Själv står jag i valet och kvalet. Inhandlade aldrig Mutant:UA, har allt gammalt men bara bläddrat igenom Mutant:UA, men nu känns det helt plötsligt som man kanske borde inhandla regelboken, spelarboken och zoonernas zoologi. Hmm. Jag som skulle köpa massa andra spel nästa månad... :gremmad:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,549
Location
Helsingborg
hallogallo said:
Efter att nostalgitrippat tillbaka till Mos Mosel alldeles nyligen, ja inget lysande äventyr men liler och dråparträd är och förblir världens bästa skapelser enligt mig, så blev vi lite smått besvikna på regelsystemet (strider i 80talsmutant var ju så mycket mer spännande när man var 12 än vad dom är nu).
Nu är inte frågan riktad till mig, men jag har skrivit ett BRP-spel som fokuserar sig på swashbucklingaction. Den stora kärnan av stridssystemet har inspirerats från Feng Shui som i sin tur simulerar actionhjältar.

Det är förvisso ett dödligt system, men rollpersonerna kan verligen sparka röv och strider blir (tack vare det snabba systemet) actionfyllda. Tricket jag använder är att låta spelsystemet mer använda sig av spelarna än spelledaren. Spelarna står för beskrivningarna, både i miljö och var någonstans motståndare befinner sig. Som spelledare behöver du endast hålla reda på hur många som finns kvar. När spelarna slår "tillräckligt bra" så får de en större beskrivningsfrihet över motståndarna, så att de kan ta ut dem på valfritt sätt.

Just nu håller jag på och bollar idéer med en person som vill använda Matiné (forna EDoD) till Mutant.

/Han som gjort ett system till sin spelledarstil
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,021
Location
Umeå
Tackar. Skall spana in och se! Dödligt gör inget, lite av det som är problemet med gamla Mutant överlag. När jag spelat det förut har vi alltid spelat med halva kroppspoängsmängden, vilket gjort att nednötning aldrig varit ett problem.

Nu spelade vi förvisso inte med Mutant:UAs egna regler utan med gamla Mutant utan 2 eller något och för nostalgins skull var vi regelryttare och ändrade inget. Det enda som var en förändring för mig var nog att initiativet slogs med tärning och inte baserades på vem som skrek högst. :gremgrin:
 
Top