Nekromanti Mutant - Undergångens arvtagare

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Fick hem ett ex i brevlådan alldeles nyss. Verkar väldigt trevligt även om jag saknar erfarenhet av den tidigare versionen. Vad tycker ni andra?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Re: Kan inte svara... [ANT]

men aaaargh.
jag skrev antagligen fel adress på min beställning. så den hamnade ligger nog hos eftersändningen och kommer inte förräns på måndag... misär misär

chrull
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Kan inte svara... [ANT]

"jag skrev antagligen fel adress på min beställning. så den hamnade ligger nog hos eftersändningen och kommer inte förräns på måndag... misär misär"

Typiskt, när det äntligen kommer en rollspelsprodukt som håller sitt releasedatum.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,954
Location
The Culture
Kan svara

Följande är baserat på ungefär en timmes samvaro med regelboken. Jag har sedan ryckts iväg från den och sitter nu i en datasal på universitetet. Återupptar bekantskapen ikväll och skriver en mer utförlig recension när jag har tid.

Det ser ganska trevligt ut, ungefär vad jag förväntade mig. Naturligtvis är det fantastiskt mycket bättre än den ursprungliga lila boxen, men det rollspel som publiceras idag och inte är det borde skämmas. (OBS! Jag menar att rollspelsutvecklingen har gått framåt, inte att Mutant var ett dåligt spel på sin tid.) Det var lite tunnare än jag hoppats på, men verkar innehålla allt som man kan begära av en regelbok. Illustrationerna är stämningsfulla och motiven är bra valda, men en del av dem är något suddiga. Texten innehåller en del småmissar, men inga stora katastrofer. Reglerna (så långt jag hunnit läsa) är enkla och påminner mest om den första upplagan. Tyvärr innebär det att rollpersonerna blir ena riktiga sopor när de börjar äventyra, men det får man leva med. De var ännu större sopor i första upplagan. Möjligheten att välja mellan slump och beslut när man skapar en rollperson är trevligt.

Sammanfattning: Det ser lovande ut hittills. Jag ser fram mot att läsa klart det och att spela det.

/tobias
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Kan svara

Tyvärr innebär det att rollpersonerna blir ena riktiga sopor när de börjar äventyra, men det får man leva med. De var ännu större sopor i första upplagan.

Man ska va en sopa när man börjar, jag tycker att man ska ha trubbel med drängar och landsfiskaler... ^_^


Storuggla, slåss med korv
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,954
Location
The Culture
Pappa jag vill också bli en sopa när jag blir stor

Man ska va en sopa när man börjar, jag tycker att man ska ha trubbel med drängar och landsfiskaler...
Det håller jag delvis med om, men ibland så blir det så illa att det säkraste stället att stå när rollspersonen försöker skjuta på något är precis framför honom.
Och dessutom så är sådana saker det absolut enklaste att ändra i reglerna; det är bara att ge rollpersonerna några poäng till för att köpa färdigheter, om man nu vill ha bättre rollpersoner.

/tobias
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Sop(p)rot?

Det håller jag delvis med om, men ibland så blir det så illa att det säkraste stället att stå när rollspersonen försöker skjuta på något är precis framför honom.

Sanning. Jag minns gamla Western där man siktade en halvmeter åt höger för att ha en chans att träffa. Det var sop-tider det!
Vill man ha bättre gubbar så är det bara att lassa på mera poäng, men vill man ha ena riktiga äckel-Bobar som inte kan träffa en stillastående lada ens så...


Storuggla, gillar sopiga rollpersoner
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Re: Kan inte heller svara.....

Har inte heller fått min! Orättvist, attans PSI-Mutanter! :gremfrown:
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Tycker att det känns trevligt - med ganska omfattande färdigheter, även om man kanske inte är så bra i dem från början, och att man använder % känns också bra.... Finns nog mer bra saker - som att den "backfire" som PSI kan få... :gremgrin:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,512
Location
Stockholm
Första intrycket

Mitt första intryck är mycket gott. Järnringen har gjort ett mycket gott jobb, verkar det. Snackade med Micke Petersen (som skrev första Mutant) och han tyckte att det var bra jobbat av grabbarna. Och bättre betyg än så kan de väl inte få!

MVH

Magnus
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Sop(p)rot?

Jag ville lägga vantarna på det i handeln, men så var SF Bokhandeln stängt och Tradition hade inte fått in det ;_;


Storuggla, mutantlös(s?)
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Sop(p)rot?

Helt sannt, men jag vill stödja mina lokala handlare så att de fortsätter att ta in rollspel. ^_^


Storuggla, har leverpastej i stället
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Re: Sop(p)rot?

och du pratar om sf och trad? :gremlaugh:
gå till absolut spel med dig pojkvasker.
där kanske det behövs stöd.
tradition tar ju dessutom 5-20kr mer för allt så dem stöder jag nte gärna...
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Absolut Spel

gå till absolut spel med dig pojkvasker.

Jag går dit. För deras begagnathyllas skull, deras nyhetshylla är ju sorglig i sitt utbud. Dessutom luktar den lokalen svett :gremtongue:


Storuggla, tycker att begagnade spel är kul
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,613
Location
Stockholm
Re: Kan inte heller svara.....

Jag hoppas att jag får min imorgon, måndag. Annars börjar gråta och sparka på väggarna. Vilket om möjligt kan få mina arbetskamrater att betrakta mig med ännu större förundran.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,613
Location
Stockholm
Released on time

Ja det är verkligen ett mirakel att de verkligen släppte boken när de lovade. Ovanligt i sverige.
 
Top