Nekromanti Mutant:UA: Undergångens överlevare

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
I söndags avslutade vår spelgrupp kampanjen Undergångens arvtagare och det fick mig att tänka på att det fanns en tråd på det gamla forumet där folk berättade om sina spelgrupper och vad som hände med dem efter att ha spelat kampanjen. Eftersom den tråden dock är borta tänker jag att det kan vara kul att starta upp en sådan igen, som en sorts hall of fame för de som har spelat klart Sveriges hittills längsta rollspelskampanj. Självklart har den här tråden MEGASPOILERS FÖR UNDERGÅNGENS ARVTAGARE NEDAN

Jag börjar, efter 6 år 59 spelmöten med snitttid på sju timmar har vi äntligen spelat färdigt Undergångens arvtagare(egentligen kan man säga 8 år då vi började spela med annan SL och kom typ halvvägs innan vi rebootade). Resan har varit lång och i stora drag fantastisk både för mig och mina spelare med flera byten på vägen. Utöver de tre böckerna har vi i kampanjen vävt in De sju mutanterna, Vid regnbågens slut, Döden på Hertz kanal, Kalabaliken i Karle och Död mans hand så det har blivit något av en monsterkampanj av det. Kampanjen slutade med att RP besegrade BPM i en vild slutstrid efter i princip värvat alla rikets resurser och lite, Det faktiska slutet var dock när de på zeppelinaren Aurora mötte den fruktade Hydran och lyckades besegra denna Nidning nätt och jämnt. Här efter följer vad som hände med våra karaktärer efteråt samt lite bakgrund.

(Hela kampanjen)Benjamina Geronimo Alarm ”Benji” IMM spelad av Claudia. Började sina dagar som chef för den mindre lokaltidingen Blixebokuriren och var ute på fältet för att dels hitta nästa scoop men framför allt för att uppmärksamma de orättvisor som fanns inom samfundet. Med sin forntida kamera lyckades hon i princip ta bild på allt omvälvande i samfundet denna tid, inklusive Elysium 4 och Baronens död. Slutade sina dagar som boss för Pyrisamfundets största tidning och med en högre position inom det nyligen framtagna allmänna utbildningsväsendet.

(Hela Kampanjen)Konrad Tool MM spelad av Sara. Konrad kom från Nordholmias ödemark efter att hans gamla legoknektskompani i stora drag strök med i ett anfall mot Baronen, bland de döda fanns hans mor och hans far. Hittade till slut RP och har varit deras vapenkraft sen dess. Ganska tystlåten, girigt samlande på forngranater i sin välorganiserade väska överlevde Konrad alla stora drabbningar, mycket tack vare sin regenerade förmåga. I Elysiums mörker förlorade han dock sitt öga i en hård strid med Lejonorden, delar av patronen sitter fortfarande kvar som ett minne. Konrad tackade nej till att få en chefsroll inom kejsarens nybildade insatsstyrka och så även att bli kejsarens livvakt, utan fortsatte att gå land och rike runt för att jobba för alla möjliga organisationer, aldrig permanent hos någon och både älskad och fruktad av riket.

(Hela kampanjen)Yanne Lärkbo-Sjöögräs MD spelad av Robin. Yanne en muterad bälta, började sina banor i Pirit som en skrotsamlare men sökte även lyckan till en början i Hindenburgområdet där han träffade RP. Gruppens tekniker och fixare och jobbade ständigt för att förstå allt som forntiden hade att erbjuda, när han inte markerade revir. I enklavdjupet opererade han in ett neurointerface och hade hädanefter ett synligt jack bakom örat med uppenbar fornteknologi. Det var även i enklaven som han stötte på sin syster Siina igen då hon hade hörsammat Lejonordens budskap, något som till en början ledde till en konflikt mellan Yanne som var med i Peckwick men mot slutet av kampanjen gick han mer eller mindre med i Lejonorden. Ägnade sin nyfunna status och rikedom till att rusta en enorm och välplanerad expedition till Elysium VII som skall finnas bortom Åhlbograd.

(Post-Piritboken)Johannes Diakån PSI spelad av David. Diakån dök upp i Karle med det hemliga syftet att hålla koll på RP-gruppen åt grupperingen Väktarna, som han själv tillhörde, detta då gruppen skulle kunna vara nyckeln att hämta hem den mäktiga psionikern Tijuana till grupperingen. Lyckades hålla sin Psi-förmåga hemlig ganska länge även om gruppen misstänkte att det var konstigt hur många fiender som började skjuta på varandra helt plötsligt eller varför den annars så tvålfagra och mesiga Diakån helt plötsligt sprang fram till Bruno Bajt(Nimrodbrigadens främsta kämpe) och lyckades med konstrycket att skjuta denna rätt i ansiktet(Dödsknäpp egentligen). Efter att det uppdagats att han var PSI accepterade gruppen det någorlunda, med undantag för Yanne som var starkt emot med blodspillan som nära följd. Adopterade en lomur-unge och en nedfrusen människa(grönsak) från enklaven men även en ung kaninflicka vars föräldrar blivit massakrerade av Troglotter i skogarna kring Nordholmia. Förlorade vänsterarmen i striden mot Hydran men överlevde utan större svårigheter. Blev en av de högsta hönsen i den nybildade PSI-kommissionen sida vid sida med NOVA, väktarna och avhoppade järnringare. Hans arbete är främst att bekämpa Neo-Järnringen och se till att riket kan vara säkert från dem.

(Post-Pirit) Vasabi Rumpetroll IMM spelade av Loke. Sergeant Vasabi dök upp i samband med Diakån i staden Karle och fanns där underförstått för att hålla koll på RP åt Alovera Schöld(Karlebataljons General) när de var i Karle. Efter kalabaliken i Karle så fick hon uppdrag att följa RP då vissa inom Aloveras släkt började intressera sig för deras förehavanden och Vasabi fick i uppdrag att rapportera om detta. Hon följde med RP-gruppen och påtryckte om absolut lojalitet mot riket ofta och att bekämpa dess fiender, vare sig det var Lejonorden, BPM, Baronen eller Järnringen och många fler. I enklaven hittade hon en forntida rustning med flygförmåga och med Yannes hjälp fixades den upp i bra skick så att hon kunde flyga. Befordrades till Löjtnant innan Hindenburgboken och under denna kom hon att klassas som landsförrädare av BPM, något som delvis tog henne hårt. Efter slutstriden blev hon befordrad till General och jobbar för expandering av riket och att dess militär skall inta en mer meritokratisk ställning.

Karaktärer som inte var med så länge.

AK-47 RBT Spelad av Fredrik. Var med från Hertz Kanal och genom hela Piritboken. Överstens Robot som egentligen hette VAX7 men glömt detta.
Choco choklate, Muterad spionekorre spelad av Jenny, var med i De Sju Mutanterna.
Någon Psi-katt som var zonkock spelad av Niclas
Någon IMM-smed spelad av Jhonny
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Vi tog också 10 år på oss att spela klart den, var en helt fantastisk kampanj. BPM vann i Elysium och tillfångatog gänget, som via ett byråkratiskt fel inte avrättades direkt utan hamnade i fängelset i Karle. Därifrån flydde de och fortsatte med Hindenburg. Vi inledde också med De 7 mutanterna innan vid regnbågens slut.

Jag har lite vaga planer på att fortsätta med en Coq Rouge-liknande kampanj med de gamla rollpersonerna som Pyris främsta agenter under infiltrationen av Ulvriket och försöka göra en hi-tech variant av Den Grå Döden, men det finns så mycket man vill spela och så lite tid...
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Ska vi be redaktionen flytta tråden? MUA har inget med nuvarande Järnringen att göra.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
CapnZapp;n126292 said:
Ska vi be redaktionen flytta tråden? MUA har inget med nuvarande Järnringen att göra.
Moderering:

Det har du helt rätt i. Dessutom är det en krönika/spelrapport, och hör bättre hemma på brädan dedikerad till sådana.
 

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
Jag kan förstå motiveringen om att det mer är en krönika/spelrapport, men varför flyttas denna tråd och inte "Varför trycks inte MUA om?" eller "flygfarkoster i MUA" Som verkligen inte passar in i sådana fall?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
För att den också handlar om och besvarar frågan om licensen och förvirringen kring nya och gamla Järnringen.

Nu åter till ämnet, tack.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
SPOILERS!!

Kul! Vi körde samma upplägg (fast lite snabbare) men både jag som SL och spelarnas RP hade lite svårt att motivera sig för Hindenburg (jakten på Elysium hade varit kampanjens mål hela tiden) så tyvärr blev det ett anti-klimax. Men vi plockade upp kampanjen flera år senare och körde en "10 år senare" och det blev jäkligt lyckat (även om den kampanjen rann ut i sanden efter ca 10 spelmöten).

Men jag gillar Pyri post-Hydran. Jag passade på att låta Samfundet kollapsa och lät respektive fraktion ta över städerna med en förvildad vildmark som följd.

Vi kommer säkert att återvända dit någon gång.
 

Gnovald

Warrior
Joined
3 Jan 2016
Messages
248
Location
Jönköping
Jag är nyfiken på MUA och kampanjen. Jag har dock en fråga som jag har svårt att själv se svaret på. Nämligen ordningen på delarna i kampanjen Undergångens Arvtagare?

Det är inte så lätt att tolka den infon som är på baksidan av delarna. Det står ju inte direkt "det 1 av..." del 2 av..." osv...

På baksidan av Nordholmia kan man läsa att detta är andra delen av en trilogi.

På baksidan av Hindenburg står det att detta är den episka avslutningen.

Och så har jag sett i andra sammanhang att det är fyra delar, men där har de presenterats i bokstavsordning utefter titeln!

Så please, kan någon hjälpa mig att få klarhet i detta?
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Del 1 är Pirit: Den Innersta Kretsen, del 2 är Nordholmia: Kaisers Testamente, och del 3 är Hindenburg Min Älskade. Tre delar totalt.

Vid Regnbågens Slut är något av en "del 0" - den involverar en SLP som dyker upp något senare i kampanjen med rätt mycket mer erfarenhet, men är långt från nödvändig. Det är mer av en "Å fan, det är ju __________ från äventyret vi spelade för två år sedan. Häftigt!" VRS bygger även vidare på introduktionsäventyret i grundboken. Men inget hindrar att man börjar direkt med Pirit - det finns inget i VRS som direkt för en vidare dit.
 

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
Vid Regnbågens slut introducerar även flera av the movers and shakers i mutantvärlden som dyker upp vid flera tillfällen så skulle säga att det finns mer än bara en SLP där, Rekomenderar det äventyret om man skall spela hela kampanjen även om boken i sådan är nog den i särklass svåraste att få tag på.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
UA har den underbaraste av företräden hos rollspelskampanjer.

Det vill säga den uttalade ambitionen av att utgöra en odyssé genom den värld som rollspelet erbjuder, dess lokaliteter, temata och konflikter.

Oslagbart bästa sättet, både att skriva en kampanjvärldsintro som, och som bas för ett välmatat detaljfyllt äventyr. :)
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
CapnZapp;n149859 said:
UA har den underbaraste av företräden hos rollspelskampanjer.

Det vill säga den uttalade ambitionen av att utgöra en odyssé genom den värld som rollspelet erbjuder, dess lokaliteter, temata och konflikter.
Det håller jag fullständigt med om. Om jag köper ett äventyr till ett världs-baserat spel eller till en specifik värld till ett mer generiskt spel, så vill jag att det äventyret har sina rötter DJUPT i världens mylla. Det är därför jag älskar Dark Sun-äventyret Dragon's Crown så mycket, då varje aspekt av det äventyret hör hemma just i den världen och ingen annanstans (psionics-baserad huvudplot, sorcerer-kings, rövarstammar, jättar ute i dammhavet, människoätande halflings, thri-kreens som drivs till vansinne av just huvudplotten, m m). Dessutom hör det till en massa side-quests man kan låta rollpersonerna hamna mitt i när de reser från ena änden av världen* till den andra.

* I alla fall den delen av världen som är beskriven, som är ungefär stor som Spanien.
 
Top