Nekromanti [Mutant UA] Nedfrysta Människor NFM

Vidugavia

Veteran
Joined
14 Sep 2008
Messages
35
Då jag till min fasa insett att det gamla rekorderliga mutantforumet hos järnringen är nedlagt så frågar jag här.

Har någon skapat användbara regler till Mutant UA för att skapa rollpersoner som är nedfrysta människor från forntiden? Har funderingar på att köra en minikampanj med premissen att alla spelar sådana.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Tjenare

Jag brukar undvika att ha med nedfrysta då deras teknologiska nivå är så hög att det tar bort en del av charmen enligt mig.

Men med det sagt så ska jag försöka hjälpa dig.
Borde det inte bara vara att skapa en IMM som får mer poäng men inga resurser, då det är svårt att ha en gammal vän som inte är ett skelett eller köttätande monster. Samt borde Teknologi ligga som en naturlig istället för tränad. Mentor kanske skulle fungera men det beror på.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,014
Location
Ereb Altor
Vidugavia said:
Då jag till min fasa insett att det gamla rekorderliga mutantforumet hos järnringen är nedlagt så frågar jag här.

Har någon skapat användbara regler till Mutant UA för att skapa rollpersoner som är nedfrysta människor från forntiden? Har funderingar på att köra en minikampanj med premissen att alla spelar sådana.
Det fanns regler för det i Spelarboken har jag för mig. Om de var användbara eller inte vågar jag inte svara men jag har för mig att det handlade om ordentligt störda individer.
 

Patrick Bateman

Warrior
Joined
25 Oct 2000
Messages
224
Location
Stockholm
Regelmässigt är mitt förslag att hantera färdigheter på samma sätt som för robotar: personen får valfritt ta 10 st färdigheter som räknas som Naturliga färdigheter för att spegla deras tidigare sysselsättning innan katastrofen, resten räknas som Tränade. Talanger blir svårare att hantera, eftersom de ofta relaterar till IMM:s sociala position och anseende. Men det finns ändå några som skulle passa, tex Strateg (Spelarboken), Egendom m.fl.

Fluffmässigt så...är nedfrysta människor i princip icke-existerande i det officiella materialet. Det hindrar så klart inte er i din kampanj att använda det konceptet. Men du kommer inte att få någon hjälp av de tryckta materialet. Vad jag känner till och kommer ihåg fanns det heller inga husregler för att hantera NFM. Men som sagt, regelmässigt jag skulle nog hantera dem som Robotar. Dvs väldigt kompetenta inom sitt begränsade område, men i övrigt kuriösa individer i en värld de inte längre kan känna igen.

PS. Det finns någon enstaka Mutant-tråd på Fria Ligans forum, om du är intresserad. De har/håller på att försöka rädda materialet från gamla Järnringen-forumet, men får dålig respons av de tidigare Järnringenmedlemmarna. Du kan också besöka den senaste uppdateringen av forumet på Webarchive, gjord i aug 2010. Den finns här.
 

Vidugavia

Veteran
Joined
14 Sep 2008
Messages
35
Tack för tipsen. Ska posta min fråga hos fria ligan också.

Min tanke är att alla ska spela nyuppväckta NFM och äventyret handlar mycket om att hantera den mycket främmande framtiden. Visst kommer de att ha stora fördelar när det gäller teknologi och naturvetenskap men de kulturella handikappen och traumat kommer att väga upp det fullt tillräckligt.
 
Top