Nekromanti Mutant UA - hur är det?

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,508
Jag trodde att vi som skrev i de där trådarna ägnade oss åt ordlekar och löst spånande, inte åt en rekonstruktion av norrländska dialekter. Men det är kanske bara min tolkning.

Vad gäller skrofmålet i sig - det handlade inte bara om dialekt - det handlade om att hantera språkfrågan bredare - särskilt postapokalyps har i mina ögon ett problem med trovärdiga namn och termer. Skrofmål/Mutants språkbruk var en lösning av samma typ som Erik Granström kör i 5e Konfluxen - ta alla typer av influenser och blinkningar och blanda. Det vi skrev i trådarna var bara vidare spån på samma tema
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,669
Location
Rissne
M:UA föll mig aldrig riktigt i smaken. Jag var alldeles för upptagen med att ta allting, inklusive mig själv, på alldeles för stort allvar för att kunna uppskatta de humoristiska elementen (trots att jag egentligen älskar ordvitsar) och jag saknar ju helt och hållet nostalgisk koppling bakåt till de första Mutantspelen. Jag började ju spela rollspel med Mutant Chronicles, ffs. Jag har spelat lite svarta mutant, men de tidigare... Jag försökte en gång läsa M2's regler, men gav upp rätt fort. Världen tilltalade mig dessutom inte.

Jag gillade dock alla bilder och det grafiska i M:UA. Och jag var, vad jag vet, den som skrev allra flest inlägg på forumet. Trots att jag faktiskt än idag inte spelat det.

Hursomhelst, jag tänkte nämna skrofmålet. För mig var det en av de saker jag ändå gillade med M:UA. Jag uppskattade idén att ge spelvärlden ett eget språk, som ändå gick att närma sig och använda. Det blir lite som de "portaler" jag brukar nämna i rollspelssammanhang: När man hör skrofmålet vet man att det är Mutant på gång, och inget annat. En signal om var vi är (Pyrisamfundet), vilka vi är (våra rollpersoner). Det ger spelvärlden karaktär och känsla, och i mina ögon är det ett bra sätt att skapa inlevelse. Så länge alla är med på det, och man håller sig borta från både prestationskrav och alltför obegripliga uttryck.

Det var skrofmålet som var inspirationen för mig att hitta på slangord till Rotsystem. Utan skrofmålet hade det nog inte funnits "krom", "skarv", "agg" eller "virr". Jag hade kunnat ta ut svängarna mer, men jag ville vara lite försiktig.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,022
Location
Ludvika
Peter;n197803 said:
Jag trodde att vi som skrev i de där trådarna ägnade oss åt ordlekar och löst spånande, inte åt en rekonstruktion av norrländska dialekter. Men det är kanske bara min tolkning.
Jag ser inte varför det måste vara antingen eller. Ni inspirerades och spånade vidare på det som redan fanns där, eller hur?
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
krank;n197807 said:
Det var skrofmålet som var inspirationen för mig att hitta på slangord till Rotsystem. Utan skrofmålet hade det nog inte funnits "krom", "skarv", "agg" eller "virr". Jag hade kunnat ta ut svängarna mer, men jag ville vara lite försiktig.
Rotsystems svängar tycker jag är lagom och ger helt okej med stämning, och på tex DeBracys tunga blir det ju magi. Så jag tycker försiktigheten lönat sig ;)
 
Top