Nekromanti Mutant RYMD

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,627
Location
Uppsala
Re: Rymd bra jävla mycket bättre...

Å andra sidan var Brödraskapet precis lika otydligt i RYMD som i MC. De har ingen egentligen tro i något av spelen, utan bara en generell vilja och bakgrund i form av "ljuset."

Detta är en av de faktorer som går att se i Gemini också, som skrevs delvis av samma författare som de båda tidigare nämnade koncepten. Även där har kyrkan en ganska intetsägande roll och egentligen ingen riktig religion eller funktion annat än att vara en spirituell motpol till ett allomfattande mörker.

Men en kul grej i RYMD, som du skrapar lite på i ditt inlägg, är att Missionärerna och Inkvisitorerna egentligen har skilda åsikter. Helt plötsligt finns det med andra ord en ideologisk konflikt i själva Brödraskapet... och en illavarslande grogrund för mörkret :gremsmile:
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,627
Location
Uppsala
Re: Låter mysigt :)

Det är rätt mysigt med den dåliga rymdgeografin enligt mig. Det fokuserar på vad jag anser vara en av MCs största fördelar: låg-högteknologin. Samtidigt som spelet har en polish som liknar pulp så har det en finish av science fiction... Retro helt enkelt.

Personligen tycker jag att öppna krig mot legionen och liknande är ganska tråkigt. Det roliga är när hela legionen blir ett tyst malande skovelhjul, som sakta men säkert bryter sönder samhället genom att belöna sina kultister med rikedom, makt och popularitet. Precis som Hitler Jugend... för att göra en andra Nazi referens i den här diskussionen.

Luna City är därför den ultimata platsen att äventyra på, och jag anser hela Chronicles konceptet är taget till sin fulla rätt först när kättare och annat används som de alltid borde användas. Kultister är inte kåpklädda individer. Kultisterna är de som erbjuder gratis droger på den lokala dansklubben. De som betalar dina skulder mot att du stjäl, förstör eller rent av misshandlar. De som påverkar vanligt folk på vanliga, kännbara, sätt.

Nefariter och annat kan man plocka in när de verkligen behövs för att skapa skräckstäming likt CoC. Exempelvis när rollpersonerna tror att det inte kan bli värre...

Odöda legionärer - tja, zombies helt enkelt. När rollpersonerna bör konfrontera något som inte dör för att övernaturligheten ska komma in på ett naturligt sätt.

Och, ja... ett annat regelsystem, tack :gremsmile:

Personligen funderar jag faktiskt på att använda ett lite modifierat Star Wars d20 (kanske Modern om det är bra, vilket jag vet när jag köpt det) eller Unisystem.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,627
Location
Uppsala
Re: Låter mysigt :)

Det är rätt mysigt med den dåliga rymdgeografin enligt mig. Det fokuserar på vad jag anser vara en av MCs största fördelar: låg-högteknologin. Samtidigt som spelet har en polish som liknar pulp så har det en finish av science fiction... Retro helt enkelt.

Personligen tycker jag att öppna krig mot legionen och liknande är ganska tråkigt. Det roliga är när hela legionen blir ett tyst malande skovelhjul, som sakta men säkert bryter sönder samhället genom att belöna sina kultister med rikedom, makt och popularitet. Precis som Hitler Jugend... för att göra en andra Nazi referens i den här diskussionen.

Luna City är därför den ultimata platsen att äventyra på, och jag anser hela Chronicles konceptet är taget till sin fulla rätt först när kättare och annat används som de alltid borde användas. Kultister är inte kåpklädda individer. Kultisterna är de som erbjuder gratis droger på den lokala dansklubben. De som betalar dina skulder mot att du stjäl, förstör eller rent av misshandlar. De som påverkar vanligt folk på vanliga, kännbara, sätt.

Nefariter och annat kan man plocka in när de verkligen behövs för att skapa skräckstäming likt CoC. Exempelvis när rollpersonerna tror att det inte kan bli värre...

Odöda legionärer - tja, zombies helt enkelt. När rollpersonerna bör konfrontera något som inte dör för att övernaturligheten ska komma in på ett naturligt sätt.

Och, ja... ett annat regelsystem, tack :gremsmile:

Personligen funderar jag faktiskt på att använda ett lite modifierat Star Wars d20 (kanske Modern om det är bra, vilket jag vet när jag köpt det) eller Unisystem.
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Re: Låter mysigt :)

Det är rätt mysigt med den dåliga rymdgeografin enligt mig. Det fokuserar på vad jag anser vara en av MCs största fördelar: låg-högteknologin. Samtidigt som spelet har en polish som liknar pulp så har det en finish av science fiction... Retro helt enkelt

Det var den största fördelen. har snott vissa delar av det. Men jag körde mer på Blade Runner-prylen istället. Det är ju också lite retro men mer 80-tals-40-talsretro (wow, ett nytt ord). Däremot missar man en amssa mysig teknikskräck som antyds i RYMD - drömfabriker a'la Total Recall med infiltration av ondskan? Jag är på!

Personligen tycker jag att öppna krig mot legionen och liknande är ganska tråkigt. Det roliga är när hela legionen blir ett tyst malande skovelhjul, som sakta men säkert bryter sönder samhället genom att belöna sina kultister med rikedom, makt och popularitet.

Jag vill ha lite av bägge - men öppen konflikt ska vara mindre framträdande. Mer fokus på allmän korruption. Mitt Luna City-scneario var så - med ondskan rejält i bakgrunden. Gränsen mellan mänsklig och emtafysisk ondska var misnt sagt flytande. Jag hänger med på din definition av hur ondskan bör avra - poängen är bara att alla dessa i RYMD/MC inte ska vara kultister utan snarare bara vanliga människor som försöker överleva i en hård värld där vad vi skulle kalla ondska bara är sunt förnuft.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Strategi

Mutant RYMD var ett försök att testa konceptet, utan att ta steget fullt ut. Sen är det också så att oavsett om Mutant RYMD kanske var miljoner gånger bättre än Mutant Chonicles (som någon indikerade nedan), var Chronicles miljoner gånger mer säljbart än RYMD, särskilt på den utländska marknaden. Det som var RYMD var inte starkt nog att bygga den stora satsningen på att ta fram ett koncept som kunde konkurrera med WH40k som Target ville göra, och därför byggde man/vi vidare på det som blev Mutant Chronicles.

Min personliga tanke är att Chronicles är bättre och snyggare än RYMD. Men RYMD kom i en box, och det är ju coolt i sig! Finns för lite boxade rollspel idag.

Om ni söker lite på Chronicles i forumen kan ni hitta en hel del inlägg där jag ger mer bakgrund till satsningen och vad som gjordes, och varför. Men då får ni faktiskt jobbar lite själva också! :gremsmirk:

MVH

Magnus
 

Firefly

Veteran
Joined
16 Sep 2001
Messages
126
Location
Mora
min personliga åsikt är att MC känns mer "Hack n slash" än vad RYMD är. jag tyckte det var kul med stora vapen och gigantiska rustningar.... ett tag... men det blir för mycket av den varan...

ett av de häftigare Rymd äventyren var när jag lirade en jäkla "greasmonkey", som i och för sig blev rabies smittad, men det hör inte hit. Vi åkte på att utforska gammla militärområden och koppla sig in på en sändare, som vi TOTALT misslyckades med.

se där lite grann av en anekdot...

anledningen med detta inlägg är att jag tycker det blir mer rollspelande i RYMD än i MC...
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,040
Jag läste RYMD och älskade det, men det blev aldrig spelat eftersom MC hann komma innan det blev av. Så det blev MC vi körde. Vi älskade Luna city och mycket av settingen i övrigt, men reglerna var verkligen genomusla, särskilt de som hade med strid att göra. Vi lade ner ganska fort.

Men fortfarande, trots att det gått årtionden sedan dess, är den värld som RYMD (med många tillägg från MC) byggde upp min favorit inom SF, standarden som alla andra SF-spel mäts mot (och kommer till korta!). Det är den perfekta mixen av noir, SF och skräck.
 
Top