Nekromanti Mutant RYMD

Xenu

Veteran
Joined
11 Jan 2001
Messages
59
Jag pysslar en del med Mutant Chronicles, håller på och skriver om världen en del. Bland annat så finns det ny sju apostlar, och Kardinalen är en av de sju.

I mutant rymd, föregångaren till Mutant Chronicles, fanns det också sju apostlar. Och sju korporationer.

Jag är nyfiken på hur de fem av respektive som finns i båda skiljer sig mellan versionerna, och framför allt vilka det är som fallit bort.

(För dig som har mutant rymd men inte mutant chronicles:
I MC är apostlarna Ilian, Algeroth, Mujaiwje, Semai och Demnogonis. Korporationerna är Capitol, Imperial, Bauhaus, Mishima och Cybertronic.)
 

Xenu

Veteran
Joined
11 Jan 2001
Messages
59
Tja, till att börja med det jag redan har sagt - I RYMD finns det sju korporationer och sju apostlar, i Chronicles finns det fem av varje. Sen så finns Jorden med som en planet i RYMD, och är då samma Jorden som i Svarta Mutant ("Mutant, Rollspel i en mörk framtid"). I Chronicles nämns jorden bara i förbigående i en expansion, och då framgår det att jorden har gått under men fortfarande existerar som himlakropp.

Sen tror jag att brödraskapet inte finns med alls i RYMD, men eftersom jag inte har spelet är jag inte säker. I vilken mån Konsten och Mörka Gåvor finns med vet jag inte heller.

Rent rollspelshistoriskt är RYMD en parantes. Äventyrsspel släppte spelet och ett äventyr, och sen skrotade de det det till förmån för Mutant Chronicles.
 

FFF

Veteran
Joined
2 Oct 2002
Messages
91
En annan märkbar skillnad är att mutant rymd inte alls är lika hysteriskt. I MC så är det logiskt att lulla runt med antitankvapen i och med att man i princip inte kan skada någon med något mindre.
 

Ezzy

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
213
Location
----
kommer det att hamn någonstans på internet? ja... din ändringar alltså? :C)
 

Xenu

Veteran
Joined
11 Jan 2001
Messages
59
Tja, jag har redan publicerat en hel del material till Drakar och Demoner Ereb Altor. Följ länken i min signatur.

Det jag skrivit till Mutant Chronicles är ännu inte i publicerbart skick, men om det kommer dithän så lägger jag upp det.

Rent allmänt är min version av världen en god bit mörkare. Det finns inten Ondska med stort O - världen är djävlig ändå, och varesig stora miniguns eller ännu större axelskydd räcker någonstans för att rätta till det.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Det stämmer att det fanns sju apostlar i RYMD, men bara de fem välbekanta korporationerna från MC. Jag tror att sju korporationer bara nämndes i en tidig blänkare i någon Sinkadus, kanske när projektet fortfarande hetter Valkyria 2092?

/Dimfrost
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
I MC är apostlarna Ilian, Algeroth, Mujaiwje, Semai och Demnogonis
... och i R*Y*M*D fanns även Chidriel, njutningarnas pretor, och Mohdes, maskarnas (eller snarare förruttnelsens) pretor.

Korporationerna är Capitol, Imperial, Bauhaus, Mishima och Cybertronic.
...vilket är desamma som i R*Y*M*D, men i en tidig blänkare, där spelet fortfarande kallades Valkyria och avsågs vara en kampanjmodul till Svarta Mutant, förekom även namnen Dawson (som senare blev Capitol) och Yeltzin. Den senare fanns kvar i spelet, men hade då blivit ett mindre megaföretag som bara nämns i föregående som ett av de aktiva företagen på Merkurius och på Jorden. Andra företag som nämns på liknande sätt i R*Y*M*D är Bosoni, Dupondu och Inobi.
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Rymd bra jävla mycket bättre...

Enl. min åsikt är Rymd mycket bättre. har byggt ett par kortare scenarion och börjat pula på en längre kampanj i Mutant RYMD som är en favorit från förr (spelade typ inget annat som 16-åring). Möjligheten att bygga skräckfyllda äventyr med hög stämning förefaller mig betydligt bättre i RYMD: Mindre techno-fantasy och mer Aliens-stämning.

Brödraskapet fanns med i RYMD, men spelade en midnre roll. Fokus låg i högre grad på företagen och kartellen. Brödraskapet hade en krigande och en missionerande del - Inkvisitionen och Missionen. En intressant detalj är att Missionen förespåkade en fredlig icke-våldslinje mot Ondskan och ansåg att våldet mellan människor bara närde ondskan. Världsuttolkningen var alltså öppnare i RYMD. Mer fri moral, mer gråskalor. Möjlighet till underhållande rympdpiratäventyr fanns också då rymdfart faktiskt var en stor grej i RYMD. Jag byggde om inkvisitionen till en tyst underrättelsetjäntsorganisation för att skapa en paranoid stämning i mina äventyr - det funkade mycket bättre än Chronicles mördarmaskiner. Mest uppskattat någonsin var antagligen mitt äventyr där rp:na antog rollen som knarkande förlorare på Luna. Lite "trainspotting med tentakler" s.a.s.
 

Xenu

Veteran
Joined
11 Jan 2001
Messages
59
Vad är det för skillnad på Mohdes och Demnogonis?
Några skillander mellan de övriga fyra gemensamma apostlarna mellan spelen? Semai i MC heter Semaj i RYMD, right?

Hur beskrivs de sju apostlarna?
Jag är särskilt nyfiken på Chidriel.
Dels för att jag inte kände till honom innan, och dels för att njutning som en form av ondska är ett lagom absurt koncept - om än nog så populärt i katolicismen och det av katoliciemen inspirerade Warhammer som ju mutant rymd/chronicles lånade lite väl friskt från.
 

FFF

Veteran
Joined
2 Oct 2002
Messages
91
Jag äger båda.
Tråkigt nog är Mutant rymd försvunnet(eller jag vet att det finns på vinden men inte mer) så jag kan nog inte bidra med så mycket, tråkigt nog.
Jag föredrog i alla fall Mutant Rymd före MC som ju borgar för ett väldigt actioninriktat spelande.
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Hur beskrivs de sju apostlarna?
Väldigt kortfattat, till att börja med, kanske med fyra rader text var, så det är inte så mycket till beskrivning...

Vad är det för skillnad på Mohdes och Demnogonis?
Några skillander mellan de övriga fyra gemensamma apostlarna mellan spelen? Semai i MC heter Semaj i RYMD, right?
Eftersom jag bara har R*Y*M*D så kan jag inte säga vad skillnaderna är, men i R*Y*M*D är Mohdes, citat "spridare av förruttnelse, både moralisk och fysisk", medan Demogonis är "plågornas mästarinna och den svarta dödens budbärare". Dessutom kallas de, i alla fall i regelboken, inte för apostlar utan för pretorer.

Jag är särskilt nyfiken på Chidriel.
Chidriel är en av de som fått (wohoo) hela fem raders beskrivning. För att själa beskrivningen rakt av så:
<blockquote>"Chidriel är njutningarnas pretor, den som skapar både sinnliga och fysiska njutningar av alla de slag. Det är inte säkert att den som blir utsatt njuter, men Chidriel njuter ständigt. Genom att tvingas söka den ständiga njutningen glömmer mänskligheten sina verkliga åligganden."</blockquote>
Men, som sagt, det skall nämnas att R*Y*M*D inte är tillnärmelsevis så religiöst inriktat som Chronicles verkar vara. Striden mellan Ondskan och mänskligheten är i stort sett ensidig - Ondskan försöker korrumpera och ta över allt, och det enda motstånd de får är från företag som ser sina intäkter krympa om (när?) Ondskan tar över råvarukällor eller har ihjäl deras kunder :gremwink:. Brödraskapet, och då främst Inkvisitionen, är mer en extrem intressegrup än något annat, och möjligen är även den starkt influerad av Ondskan. Den enda grupp som eventuellt skulle kunna kallas för Good Guys är Missionen, men de flesta väljer att ignorera dem för de har ju viktigare saker att tänka på.
 

Xenu

Veteran
Joined
11 Jan 2001
Messages
59
De lade inte ner Mutant Rymd, de vidareutvecklade det till Mutant Chronicles.

Och sen lade de inte ner Mutant Chronicles, utan de lade ner Äventyrsspel / Target Games. Och då följde givetvis företagets produkter med ner i graven.
 

Xenu

Veteran
Joined
11 Jan 2001
Messages
59
Låter mysigt :)

Hmm, hur var rymdfarten upplagd i RYMD?
I MC nämns den bara i imperial-modulen, och där är den mer än livligt kass. Om man skall åka från jorden till mars måste man mellanlanda på venus och månen. Snacka om dålig rymdgeografi.
 

Xenu

Veteran
Joined
11 Jan 2001
Messages
59
Appropå Aliens...

Jag har lite dille på detta med små blandade eliter.

Har du läst "Newt's tale", den fristående serie-fortsättningen på andra aliens-filmen? Jag diggade den skarpt, däremot hatade jag dess uppföljare. Så jag klippte efter första almumet och spann vidare på den tråden i annan riktning, och kombinerade det med en annan fristående fortsättning på andra filmen som jag funderat ut men då inte idats göra något av. Hittills har det inte blivit någon rollspelsvärld eller dylikt av det hela, men kanske vidareutvecklar jag det en dag.

Hur som helst så slutade Newt's tale med att mänsklighetens demokratiska samhälle föll till förmån för en militärdiktatur, medan jorden föll till förmån för aliens och en hatfylld rymdvarelse som först bara var ute efter att utrota aliens men sen fick för sig att inmuta Jorden som sitt privata område. Både aliens och rymdvarelsen uppvisar PSI-krafter under äventyrets gång, och det antyds att Newt också har en latent förmåga.

Min fortsättning fokuserar på en fjärde fraktion, som jag tyvärr har glömt vad jag kallade den. Det var en bunt år sen det här, låt oss kalla den alliansen i brist på bättre. Aliansens kärna består av ett planetsystem i periferein av mänsklighetens territorium. Dessa koloniers fokus är jordbruk och boskapskötsel, och de ses som allmänt harmlösa. Myndigheterna har fullt upp med det kaos som systemskiftet orsakat, och så länge systemet betalar sina skatter som vanligt kan det komma undan med en livsstil som skiljer sig markant från gängse policies. Här lever många nyckelpersoner från det gamla systemet i landsflykt, och här kan androider leva som fria medborgare. Mer uppseendeväckande är att ett hundratal aliens ingår i befolkningen, och dessa har i sin tur tiotusentals drönare under sig.

Ledarna är överlevare från Acheron som strandades där när deras högkvarter och drottning båda gick under i andra filmen. När Ripley med flera kom till planeten hade några av aliens redan börjat mogna mentalt, och efter katastrofen avstod de från att döda de få marines som fortfarande var i livet. I stället började de tillsammans studera det strandade rymdskeppet, och kunde efter något år reparera det och flyga iväg.

Anyway. Alliansen ligger i krig med både militärdiktaturen och med Aliens på jorden, och deras främsta fiender är det nya hotet, rymdvarelsen och hans folk. Deras numerära underläge mot de båda första är mycket massivt, men i gengäld har de bättre teknologi än diktaturen, bättre psionik än de vilda aliens på jorden, och de är mycket skickliga på att konvertera fiender av båda sorter till den egna sidan. Dessutom har de ruskiga synergi-effekter till sitt förfogande. Aliens är jobbiga nog när de är nyfödda, oerfarna och obeväpnade. En välutbildad och välutrustad alien är rena naturkraften.

Avslutningsvis så påminner detta en smula om mitt MC-projekt. Protagonisterna är en allians av Capitol, Mishima, Cybertronic, Akadier, Cyberier och Fria Ezghouler. (Akadier = det folk som tempelväktarna tillhör, tempelväktarna är Akadiernas motsvarighet till mänsklighetens Doomtroopers. Cyberier = intelligenta dataprogram.) Människor, robotar och "mörkervarelser" tillsammans mot brödraskapet och den mörka legionen. Skillnaden är dock att Alliansen i aliens är helyllepräktig rätt igenom, medan den i MC är det på ytan - i själva verket praktiserar Ilian genom den samma typ av hjältemod som Hitler gjorde när han satte stopp för SA:s härjningar. Durand är hennes son, Algeroth hennes vän. Båda härjar i världen på hennes inbjudan. Nu skall hennes anhängare rädda världen från dem, i hennes namn. Däremot var det inte Ilian som satte stopp för mänsklighetens guldålder. Det gjorde de själva. De och Cyberierna. Vems felet egentligen var är närmast en akademisk fråga nu efter tusen år, men säkert är att kriget mellan människorna och maskinerna gjorde mer för att krossa mänskligheten än vad Röda Döden och Stadens fall gjorde...
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Jag skulle säga att den huvudsakliga skillnaden är att RYMD är mycket mörkare än vad MC är. Det är däremot ungefär samma fokus på de båda spelen, även om det är lite mindre plast och pastell i RYMD.

Det är också mer teknologi i RYMD än vad det är i MC.

För mig är MC mycket nostalgiskt eftersom det är det spel jag spelat allra mest, men RYMD är bättre i många hänseenden. Egentligen tror jag att spelet når sin fulla potential endast om man har båda spelen... för de kompletterar varandra ganska bra. Egentligen måste du nog nästan ha båda eller åtminstone läsa båda för att jämföra dem ordentligt.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
MC är egentligen inte nedlagt. Paradox Entertainment äger fortfarande alla rättigheter och producerar andra produkter under samma titlar. MC är till exempel på väg att bli ett MMORPG (Massively Multiplayer Online Roleplaying Game) och Drakar och Demoner kom det väl ett dataspel till för ett par år sedan?
 
Top